En halua enää olla kummi lapselle, mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja kummitus
  • Ensimmäinen viesti
kummitus
Heippa, kuten otsikosta käy ilmi, voiko kummiuden irtisanoa?

Kummilapsi on aivan ihana lapsi, mutta lapsen vanhemmat kaikkea muuta. Kerrassaan järkyttäviä ihmisiä. Joskus herkkänä hetkenä tuli luvattua kummius, kun kerran kysyivät ja tulimme siihen päätökseen, että taitaa olla vaihtoehdot heillä vähissä. Mutta nyt kerta kaikkiaan emme voi sietää lapsen vanhempia, emmekä tule heidän kanssa toimeen oikein millään tavalla.

Onko kokemusta tällaisesta?
 
jensku
Kummiudesta ei voi sanoutua irti...ja miettikää onko se lapsen vika jos vanhemmat ovat pepusta.
Tosin onhan niitäkin ihmisiä ketkä jättävät vain kummilapsensa unholaan.
 
vieras
Eipä voi irtisanoutua. Mutta voihan sitä alkaa muistaa kummilasta vaikka vaan kortilla, tai postitse pienellä paketilla. Että ei se nyt mikään maailmanloppu ole jollei ole niin maailman paras kummi.
 
Arttuli
Alkuperäinen kirjoittaja kummitus:
Heippa, kuten otsikosta käy ilmi, voiko kummiuden irtisanoa?

Kummilapsi on aivan ihana lapsi, mutta lapsen vanhemmat kaikkea muuta. Kerrassaan järkyttäviä ihmisiä. Joskus herkkänä hetkenä tuli luvattua kummius, kun kerran kysyivät ja tulimme siihen päätökseen, että taitaa olla vaihtoehdot heillä vähissä. Mutta nyt kerta kaikkiaan emme voi sietää lapsen vanhempia, emmekä tule heidän kanssa toimeen oikein millään tavalla.

Onko kokemusta tällaisesta?
On kokemusta ja olen pysynyt tytön kummina, koska sehän on mun tehtävä. Ei tulla toimeen hänen vanhempiensa kanssa vaikka sitä olen yrittänytkin. Lyhyesti sanoen ei ole sun kummilapsen vika ettei homma rullaa vanhempien kanssa, eikä sitä näin ollen saa maksattaakaan hänellä.

En ole saanut ikinä olla esim. kummityttöni synttäreillä, mutta olen muistanut häntä aina merkkipäivinä ja pitänyt yhteyttä erilaisin tavoin. Se ottaa varsinkin äitiä päähän, mutta olen päättänyt rakentaa hyvän ja kestävän suhteen lapseen. Ihan hyvin on onnistunut, tyttö nyt 13v ja toivon et vanhempana ymmärtää asian tärkeyden.
 
Kummitus
Niin vähän ajattelin... Harmittaa vaan, kun olemme niin tunnollisia ihmisiä ja käytöstapoihimme ei kuulu sanoa ihmisille suoraan mitä ajattelemme heistä ja etenkin heidän käytöksestään.

Voiko vanhemmat ottaa lapselle uudet kummit jossakin vaiheessa? Muistan joskus kuulleeni jonkun tulleen noin 5-vuotiaalle lapselle kummiksi, mutta hänet taidettiinkin kastaa kirkkoon vasta sitten 5-vuotiaana.
 
No ole kummina ja tuki & turva lapselle jos tulevaisuudessa hänen elämäänsä vaikuttaa huonolla tavalla nuo idiootit vanhemmat? =)
Mikä sen parempaa kuin olla paikalla kun LAPSI kummia tarvitsee, ei kummit vanhempia varten olekaan :)
 
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Niin vähän ajattelin... Harmittaa vaan, kun olemme niin tunnollisia ihmisiä ja käytöstapoihimme ei kuulu sanoa ihmisille suoraan mitä ajattelemme heistä ja etenkin heidän käytöksestään.

Voiko vanhemmat ottaa lapselle uudet kummit jossakin vaiheessa? Muistan joskus kuulleeni jonkun tulleen noin 5-vuotiaalle lapselle kummiksi, mutta hänet taidettiinkin kastaa kirkkoon vasta sitten 5-vuotiaana.
Meillä on otettu vanhemmalla pojalle uusi kummi pojan olleessa 6v. Ei siis mitään sen kummempaa kuin että kirkon kirjoihin merkitään uusi kummi ja saattaa olla että vanhemmat joutuvat keskustelemaan hieman asiasta papin kanssa...siis että miksi kummeja lisää jne.
 
Arttuli
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Niin vähän ajattelin... Harmittaa vaan, kun olemme niin tunnollisia ihmisiä ja käytöstapoihimme ei kuulu sanoa ihmisille suoraan mitä ajattelemme heistä ja etenkin heidän käytöksestään.

Voiko vanhemmat ottaa lapselle uudet kummit jossakin vaiheessa? Muistan joskus kuulleeni jonkun tulleen noin 5-vuotiaalle lapselle kummiksi, mutta hänet taidettiinkin kastaa kirkkoon vasta sitten 5-vuotiaana.
No en mäkään sano mun kummitytön vanhemmille kaikkea mitä tekis mieli. En viitsi alentua heidän tasolleen tuohon epämääräiseen mielennäyttämiseen.

Voi olla et olet kummilapsellesi tosi tärkeä ja miten ajattelit kertoa hänelle,et nyt se sit loppu? Mun kummityttö on vanhemmiten itsekin sanonut, et ku äiti on sellainen.. minkäs hän sille mahtaa?! Kyllä on lapsiparka pahassa saumassa jos/kun vanhempien takia kummiakaan ei ole..

Kyllä mun kummit on kummeja mulle edelleen vaik olen 34v. ja rippikoulu käyty.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Ja todella, lapsi on ihana, emmekä todellaan syytä lasta. Vanhempiaan kun ei voi valita.
No kyllä mun mielestä on lapselle väärin 'hylätä' hänet tuollaisessa tilanteessa. Sä olet kerran kummin pestin ottanut vastaan, niin kasvahan aikuiseksi ja kanna siitä vastuu.
 
jensku
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Ja todella, lapsi on ihana, emmekä todellaan syytä lasta. Vanhempiaan kun ei voi valita.
No siinä tapauksessa teillä ei ole mitään syytä hylätä lasta siltä osin minkä pestin olette aikoinanne ottaneet vastaan. Tuosta lapsesta tulee tod näköisesti olemaan teille vielä monesti iloa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Ja todella, lapsi on ihana, emmekä todellaan syytä lasta. Vanhempiaan kun ei voi valita.
No kyllä mun mielestä on lapselle väärin 'hylätä' hänet tuollaisessa tilanteessa. Sä olet kerran kummin pestin ottanut vastaan, niin kasvahan aikuiseksi ja kanna siitä vastuu.
Peesi
 
voi voi
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Kyse on vuoden ikäisestä lapsesta, joten sinänsä suurta suhdetta ei ole vielä kehittynyt kun olemme nähneet lapsen reilusti alle 5 kertaa.
Ei kyllä muuta mun mielipidettä asiasta. Olipas se lyhyt kummeus sitten sulla..
 
Kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Kyse on vuoden ikäisestä lapsesta, joten sinänsä suurta suhdetta ei ole vielä kehittynyt kun olemme nähneet lapsen reilusti alle 5 kertaa.
Ei kyllä muuta mun mielipidettä asiasta. Olipas se lyhyt kummeus sitten sulla..
Et taida itse tietää kummiuden oikeita tarkoituksia... :p
 
mieti vielä
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Kyse on vuoden ikäisestä lapsesta, joten sinänsä suurta suhdetta ei ole vielä kehittynyt kun olemme nähneet lapsen reilusti alle 5 kertaa.
Ei kyllä muuta mun mielipidettä asiasta. Olipas se lyhyt kummeus sitten sulla..
Tähän vois kommentoida, että.. vaikka kerrot lapsen olevan ihana.. niin et sitten jatkossa halua rakentaa häneen paremmin toimivaa kummisuhdetta? Onhan tässä ketjussa ainakin yks jolla kokemusta (jota kyselit) ja on ainakin minun nähdäkseni sitkeydellään saanut myös aikaan tulosta. Ottaisit mallia!
 
voi voi
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Kyse on vuoden ikäisestä lapsesta, joten sinänsä suurta suhdetta ei ole vielä kehittynyt kun olemme nähneet lapsen reilusti alle 5 kertaa.
Ei kyllä muuta mun mielipidettä asiasta. Olipas se lyhyt kummeus sitten sulla..
Et taida itse tietää kummiuden oikeita tarkoituksia... :p
mitä tarkoitat tuolla? mitä ne sinun mielestäsi ovat?
 
Kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Niin vähän ajattelin... Harmittaa vaan, kun olemme niin tunnollisia ihmisiä ja käytöstapoihimme ei kuulu sanoa ihmisille suoraan mitä ajattelemme heistä ja etenkin heidän käytöksestään.

Voiko vanhemmat ottaa lapselle uudet kummit jossakin vaiheessa? Muistan joskus kuulleeni jonkun tulleen noin 5-vuotiaalle lapselle kummiksi, mutta hänet taidettiinkin kastaa kirkkoon vasta sitten 5-vuotiaana.
Meillä on otettu vanhemmalla pojalle uusi kummi pojan olleessa 6v. Ei siis mitään sen kummempaa kuin että kirkon kirjoihin merkitään uusi kummi ja saattaa olla että vanhemmat joutuvat keskustelemaan hieman asiasta papin kanssa...siis että miksi kummeja lisää jne.
Niin jotain tällaista mä ajattelin, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Ei se saa olla pakkopullaa kaikille osapuolille, se ei ole enää mun mielestä lapsen etujen mukaista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Alkuperäinen kirjoittaja jensku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Niin vähän ajattelin... Harmittaa vaan, kun olemme niin tunnollisia ihmisiä ja käytöstapoihimme ei kuulu sanoa ihmisille suoraan mitä ajattelemme heistä ja etenkin heidän käytöksestään.

Voiko vanhemmat ottaa lapselle uudet kummit jossakin vaiheessa? Muistan joskus kuulleeni jonkun tulleen noin 5-vuotiaalle lapselle kummiksi, mutta hänet taidettiinkin kastaa kirkkoon vasta sitten 5-vuotiaana.
Meillä on otettu vanhemmalla pojalle uusi kummi pojan olleessa 6v. Ei siis mitään sen kummempaa kuin että kirkon kirjoihin merkitään uusi kummi ja saattaa olla että vanhemmat joutuvat keskustelemaan hieman asiasta papin kanssa...siis että miksi kummeja lisää jne.
Niin jotain tällaista mä ajattelin, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Ei se saa olla pakkopullaa kaikille osapuolille, se ei ole enää mun mielestä lapsen etujen mukaista.
niin onhan toi yks vaihtoehto tietysti. Miten se on kaikille osapuolille pakkopullaa? Okei teidän välit ei toimi ja sä lupasit lähtee heikkona hetkenäs kummiks ku selkis ettei niillä liikaa tarjokkaita ole. Onks noi ne syyt?
 
Kummitus
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
No ole kummina ja tuki & turva lapselle jos tulevaisuudessa hänen elämäänsä vaikuttaa huonolla tavalla nuo idiootit vanhemmat? =)
Mikä sen parempaa kuin olla paikalla kun LAPSI kummia tarvitsee, ei kummit vanhempia varten olekaan :)
Toisaalta kyllä tekisi mieli seurata miten tilanne kehittyy, mutta en oikein halua katsoa taas sitten vierestä asioita kun tekee niin pahaa. Jospa vaan odottelis että lapsen vanhemmat aikuistuvat oikeasti ja pysyisi taka-alalla kuten täällä joku oli tehnyt. Olisi kuitenkin yhteydessä lapseen sitten kun tämä jotain jo ymmärtää... Hmm. Täytyy kuitenkin tarkkaan miettiä. Isoja juttuja.
 

Yhteistyössä