En halua kummiksi!!! Pitäs vain kerätä rihkeutta sanoa EI..

  • Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti
Mamma
Ystäväni odottaa toista lastaan ja kuulin nyt yhteisen ystävämme kautta, että luultavasti aikovat pyytää minua ja miestäni kummeiksi.. Kerronpa taustaa, miksi en halua kummiksi.. Heidän ensimmäisen lapsen synnyttyä tämä ystäväni sanoi minulle, että haluaa erään tuttumme kummiksi, koska tämä ostaa lapsille aina hyviä lahjoja.. Jos tältä kummitädiltä tuleekin jotain halvempaa ja pienempää lahjaksi, niin alkaa heti kauhea nurina (yleensä minä olen se, jolle sitten purkaa..). Nyt oli puhunut, että kun minulla on hyvä työ ja hyvä palkka, niin minä varmasti sitten ostelisin heidän tulevalle lapselleen kaikkea mukavaa.. minä olin, että TÄH? Meillä on jo useampi kummilapsi, ja se riittäisi minulle, ja nyt vielä vähemmän haluan kummiksi kun kuulin tuon kommentin.. Ongelmana on se, että olen aina ollut liian kiltti, aina auttanut muita enkä osaa kieltäytyä kun jotain pyydetään.. En kehtaisi kyllä tuotakaan sanoa, että olen kuullut syyn, miksi haluavat minut kummiksi, koska sitten suuttuu ystävällemme, joka asiasta minulle kertoi.. Nyt vaan toivon, etteivät sittenkään meitä kummeiksi pyydä..
 
millipilli
Mun mielestä siihen ei tarvitse olla edes syytä sanoa jos ei halua kummiksi... ei sen pitäisi mitään pakkopullaa olla. Mä olen sanonut molemmilla kerroilla siinä vaiheessa kun pyydetään kummeiksi, että SAA kieltäytyä eikä loukkaannuta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No sanot vaan, että teillä on miehes kanssa jo niin monta kummilasta ettei rahat enää riitä... (tai ton viimeisen kommentin voit jättää sanomattakin.. ) :kieh:
Jos sanoisin tuon viimeisen kommentin, niin ihan varmasti arvaisi, että mulle kerrottu tuosta kommentista.. Meillä kaks kummilasta, hänellä itsellään on vissiin 4, joten luultavasti suuttuu kun sanon, että meillä jo niin "monta". Tämä ihminen kun vetää herneen nenään joka ikisestä asiasta.. huoh..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
meillä lapsille 5kummia ja 1 pitää yhteyttä, olisi ollut kiva jos olisivat osanneet sanoa ei..
No meillä taas miehen kans sellanen kokemus, että meitä pyydettiin kummeiksi. Kun sitten tuli ristiäiset, niin paikalla olikin yhtäkkiä viisi kummia. Mutta meille ei tuosta kummien määrästä mitään etukäteen kerrottu, me tyhmät luultiin ettei muita kummeja ole. Meni kyllä vähän fiilikset sen jälkeen...
 
ap
Mutta miten kieltäytyä sillai kiltisti, ettei pahottaisi mieltä.. Tämä ystävä kyllä joka tapauksessa pahoittaa, mutta minä voisin sitten ainakin ajatella, etten ole rumasti sanonut.. Mua nyt kyllä loukkas tuo kommentti, koska siitä ajattelen, että haluaa vain rahaa meiltä, ja tekis mieli sanoa suoraan, etten ole mikään raha-automaatti; koskaan en tuota kyllä saa suustani ulos, liian kiltti taidan olla.. =( enkä toisaalta kyllä halua noin sanoakaan....
 
tsemppiä
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
meillä lapsille 5kummia ja 1 pitää yhteyttä, olisi ollut kiva jos olisivat osanneet sanoa ei..
No meillä taas miehen kans sellanen kokemus, että meitä pyydettiin kummeiksi. Kun sitten tuli ristiäiset, niin paikalla olikin yhtäkkiä viisi kummia. Mutta meille ei tuosta kummien määrästä mitään etukäteen kerrottu, me tyhmät luultiin ettei muita kummeja ole. Meni kyllä vähän fiilikset sen jälkeen...
toisella 2 kummia ja toisella 3, ainoastaan toisen lapsen 1 kummi pitää yhteyttä (heikosti) mutta sen ymmärtää kun on vasta nuori ihminen kysessää. Ja kaikki otti kummitehtävän "kunnialla vastaan". Ei auta, kortit, kirjeet, puhelut, kylään kutsumiset kun ei vaan kiinnostanut enää kasteen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No sanot vaan, että teillä on miehes kanssa jo niin monta kummilasta ettei rahat enää riitä... (tai ton viimeisen kommentin voit jättää sanomattakin.. ) :kieh:
Jos sanoisin tuon viimeisen kommentin, niin ihan varmasti arvaisi, että mulle kerrottu tuosta kommentista.. Meillä kaks kummilasta, hänellä itsellään on vissiin 4, joten luultavasti suuttuu kun sanon, että meillä jo niin "monta". Tämä ihminen kun vetää herneen nenään joka ikisestä asiasta.. huoh..
Sanot, että haluat panostaa kummisuhteeseen niin paljon, ettei viitsi kerätä montaa kummilasta.. Itse saa sit miettiä, että mitähän panostamisella sitten tarkoititkaan (taloudellista vaiko kenties henkistä panostamista) .. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
meillä lapsille 5kummia ja 1 pitää yhteyttä, olisi ollut kiva jos olisivat osanneet sanoa ei..
No meillä taas miehen kans sellanen kokemus, että meitä pyydettiin kummeiksi. Kun sitten tuli ristiäiset, niin paikalla olikin yhtäkkiä viisi kummia. Mutta meille ei tuosta kummien määrästä mitään etukäteen kerrottu, me tyhmät luultiin ettei muita kummeja ole. Meni kyllä vähän fiilikset sen jälkeen...
toisella 2 kummia ja toisella 3, ainoastaan toisen lapsen 1 kummi pitää yhteyttä (heikosti) mutta sen ymmärtää kun on vasta nuori ihminen kysessää. Ja kaikki otti kummitehtävän "kunnialla vastaan". Ei auta, kortit, kirjeet, puhelut, kylään kutsumiset kun ei vaan kiinnostanut enää kasteen jälkeen.
No sun tapauksessa tosiaan ei oo kyse viidestä kummista per lapsi. Että tuo tilanne on kyllä vähän eri.. Ikävä lasten kannalta tuo!
 
Mieti onko sulle helpompi kerran sanoa, että ei kiitos vai miettiä seuraavat 18 vuotta joka joulu ja synttäri, että oletko onnistunut lahjojen ostossa vai puhutaanko sinusta ja lahjastasi paskaa selän takana. ;)
 
rohkeutta vaan
Rohkeutta vaan! Me kieltäydyttiin just yhdestä kummipyynnöstä, sanottiin että halutaan keskittyä kunnolla nykyisiin kummilapsiin eikä siksi voida ottaa enää uutta kun ei tahdota olla pelkkiä lahjanantoautomaatteja eikä aika riitä uusiin kummilapsiin kun on omat lapsetkin vielä pieniä. Kiiteltiin kovasti kunniasta että olivat ajatelleet meitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No sanot vaan, että teillä on miehes kanssa jo niin monta kummilasta ettei rahat enää riitä... (tai ton viimeisen kommentin voit jättää sanomattakin.. ) :kieh:
Jos sanoisin tuon viimeisen kommentin, niin ihan varmasti arvaisi, että mulle kerrottu tuosta kommentista.. Meillä kaks kummilasta, hänellä itsellään on vissiin 4, joten luultavasti suuttuu kun sanon, että meillä jo niin "monta". Tämä ihminen kun vetää herneen nenään joka ikisestä asiasta.. huoh..
Sanot, että haluat panostaa kummisuhteeseen niin paljon, ettei viitsi kerätä montaa kummilasta.. Itse saa sit miettiä, että mitähän panostamisella sitten tarkoititkaan (taloudellista vaiko kenties henkistä panostamista) .. ;)
No tämä voisi toimia.. Meidän toinen kummilapsi asuu nykyään toisella puolen suomea, joten häntä emme usein näe, mutta muuten olemme yhteydessä. Toisen kummilapsen (siskoni lapsi) kanssa käymme yhdessä eri paikoissa (puistossa,uimassa, elokuvissa) ja vietämme paljon aikaa yhdessä.. tämä ystäväni on joskus ihmetellyt, miten "jaksan" niin paljon kulkea kummilapseni kanssa ja kauhistellut, kun "tuhlaan" rahoja häneen.. No kai hän nyt sitten haluaa omalle lapselleen samaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No sanot vaan, että teillä on miehes kanssa jo niin monta kummilasta ettei rahat enää riitä... (tai ton viimeisen kommentin voit jättää sanomattakin.. ) :kieh:
Jos sanoisin tuon viimeisen kommentin, niin ihan varmasti arvaisi, että mulle kerrottu tuosta kommentista.. Meillä kaks kummilasta, hänellä itsellään on vissiin 4, joten luultavasti suuttuu kun sanon, että meillä jo niin "monta". Tämä ihminen kun vetää herneen nenään joka ikisestä asiasta.. huoh..
Sanot, että haluat panostaa kummisuhteeseen niin paljon, ettei viitsi kerätä montaa kummilasta.. Itse saa sit miettiä, että mitähän panostamisella sitten tarkoititkaan (taloudellista vaiko kenties henkistä panostamista) .. ;)
No tämä voisi toimia.. Meidän toinen kummilapsi asuu nykyään toisella puolen suomea, joten häntä emme usein näe, mutta muuten olemme yhteydessä. Toisen kummilapsen (siskoni lapsi) kanssa käymme yhdessä eri paikoissa (puistossa,uimassa, elokuvissa) ja vietämme paljon aikaa yhdessä.. tämä ystäväni on joskus ihmetellyt, miten "jaksan" niin paljon kulkea kummilapseni kanssa ja kauhistellut, kun "tuhlaan" rahoja häneen.. No kai hän nyt sitten haluaa omalle lapselleen samaa..
No niinpä just! ;)
 
Mie kieltäydyin kerran kummiudesta koska kasvatusmetodit/mielipiteet ei menny oikein yksiin (polttaa aina myös raskauden aikana, huutaa lapsilleen joka pvä, kiroilee ja sanoo lastaan äpäräksi sun muuta. Kun olin nuori ja vahdin hänen lapsiaan, hän löi lapsia useasti ja huusi suoraa huutoa.) Enkä muutenkaan olisi ollut lapselle kuin nimi paperissa / tuntematon joka lähettää joululahjan. Sitä en halunnut. Koska haluan, et jos kummi oon ni sit myös olen lapsen elämässä muutoinkin mukana kuin vain paperilla/rahan tuojana.

Ei siinä mun mielestä edes syytä tarvitse, vaikka itse suurin piirtein syynkin kerroin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
meillä lapsille 5kummia ja 1 pitää yhteyttä, olisi ollut kiva jos olisivat osanneet sanoa ei..
No meillä taas miehen kans sellanen kokemus, että meitä pyydettiin kummeiksi. Kun sitten tuli ristiäiset, niin paikalla olikin yhtäkkiä viisi kummia. Mutta meille ei tuosta kummien määrästä mitään etukäteen kerrottu, me tyhmät luultiin ettei muita kummeja ole. Meni kyllä vähän fiilikset sen jälkeen...
Meillä vähän sama juttu yhdessä tapauksessa. Ristiäispäivänä pappi tuli vielä ennen kastetta haastattelemaan "sylikummia" joka luulin olevani, vaan enpä ollut.. Sylikummi oli lapsen täti, mikä oli ihan luonnollista, koska me olimme vain ystäviä, mutta olisi ollut kiva tietää asiasta etukäteen. Nykyään olen pelkkä lahjoja toimittava "materiaalikummi" tuolle pojalle.
 
Saraldo
Mä sanoisin, että kiitos kysymästä, mutta meille taitaa riittää nuo kaksi kummilasta. Voisin vielä ehkä sanoa, että lapsi saisi varmasti jostain toisesta parista paremmat kummit. Tai jos haluaa oikein valehdella, niin voittehan sanoa, että olette eronneet kirkosta :p .
 
Mielestäni jokaisella pitäisi olla rohkeutta kieltäytyä kummiudesta jollei myöntyminen tunnu itsestä hyvältä. Meidän lapsellamme on 2 kummia, joista toinen ei ole kahteen vuoteen edes nähnyt lastamme (lapsi nyt 4 v.) Kummilla elämässä omat ongelmansa, mutta silti se ei oikeuta häntä olemaan lapsellemme "vain lahja postilaatikossa"!! Tämä kummi tosin oli jo valituksi tullessaan läheisempi miehelleni (varsinkin lapsuudessa) kuin itselleni, mutta kun valinnanvaraa ei kunnolla ollut niin....!!

Mutta tästä olen kyllä oppinut sen ettei puolitutulle kannata suostua lapsen kummiksi! Itsekin tässä taannoin kieltäydyin samaisesta syystä kun itseäni pyydettiin kummiksi- en halunnut joutua velvollisuudentunteesta pitämään yhteyttä tähän perheeseen, koska muutenkaan emme omasta mielestäni ole niin läheisiä! Toki olisin velvollisuudesta kummilastani muistanut, mutta olisin kokenut sen pakkopullaksi aivan varmasti kun emme muutenkaan liiemmin ole yhteydessä!

Mieluummin kieltäytyy ja aiheuttaa pahaa mieltä sen yhden kerran kuin että pahoittaa toisten mielen suostumalla kummiksi ja jättämällä pitämättä yhteyttä kummilapseensa!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä sanoisin, että kiitos kysymästä, mutta meille taitaa riittää nuo kaksi kummilasta. Voisin vielä ehkä sanoa, että lapsi saisi varmasti jostain toisesta parista paremmat kummit. Tai jos haluaa oikein valehdella, niin voittehan sanoa, että olette eronneet kirkosta :p .
pitäisköhän äkkiä erota =D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
meillä lapsille 5kummia ja 1 pitää yhteyttä, olisi ollut kiva jos olisivat osanneet sanoa ei..
No meillä taas miehen kans sellanen kokemus, että meitä pyydettiin kummeiksi. Kun sitten tuli ristiäiset, niin paikalla olikin yhtäkkiä viisi kummia. Mutta meille ei tuosta kummien määrästä mitään etukäteen kerrottu, me tyhmät luultiin ettei muita kummeja ole. Meni kyllä vähän fiilikset sen jälkeen...
Meillä vähän sama juttu yhdessä tapauksessa. Ristiäispäivänä pappi tuli vielä ennen kastetta haastattelemaan "sylikummia" joka luulin olevani, vaan enpä ollut.. Sylikummi oli lapsen täti, mikä oli ihan luonnollista, koska me olimme vain ystäviä, mutta olisi ollut kiva tietää asiasta etukäteen. Nykyään olen pelkkä lahjoja toimittava "materiaalikummi" tuolle pojalle.
No meillä on miehen kans yksi yhteinen kummilapsi ja itselläni yksi kummilapsi lisäksi. Ongelmana meilläkin juuri tuo, että vanhemmat olettavat meidän olevan jotain lahja-automaatteja. Mutta mepä emme moiseen suostu eli kummisuhde on sitten vähän niin kuin väljähtynyt...
 
Viva ei kirj.
No munkin lapsilla on kummallakin 4 kummia,enkä oo osannut ajatella et olis jotenkin paha asia..?
Olen kyllä kummeille kertonut ketkä muut on kummeja,ja myös sylikummit kertonut. Mulla kun on kokemusta että aika moni kummi "unohtaa" niin koitan vaan varmistaa että joku kummi pysyiskin lapsen elämässä. (enkä tarkota lahja-automaattina,vaan muuten)
 
Mie
Yksi kummikokemus: Halusin antaa kummilapselleni muutakin kuin lahjoja, joten tarjosin aikaa, eli olisin hoitanut - ei kelvannut. Sitten kyselin mm neuvolareissuista, miten mennyt - sanottiin uteliaaksi :( . Ja halusin vanhempien mukaan vain vertailla lapsia. Nykyään vien lahjan postilaatikkoon. Lapsi saa ottaa sitten itse yhteyttä kun äiti päästää napanuorasta irti.
 

Yhteistyössä