En jaksa enää lapsen valvottamista.

  • Viestiketjun aloittaja uneton^ap
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="myy";25545945]Siis normisti kuitenki käy nukkumaan kasilta ja herää siis kaksi kertaa, joista toisella valvoo muutaman tunnin... Mun mielestä siihen jää kuitenkin ihan tovi aikaa nukkua. Mun (allerginen) lapsi heräsi yhden vuoden ajan 20krt jokaikinen yö. Siinä ei pystynyt nukkumaan. Jos normi terve lapsi, niin tuo on vaan vaihe, joka on toki stressava, mutta menee ohi. Mene muutamana iltana nukkumaan samaan aikaan kun lapsi, ni saat vähän nukuttua ja pysyt järjissäsi. Ja pyydä miestäsi valvomaan lapsen kanssa yöllä, vuorotelkaa öitä..[/QUOTE]

Tätä samaa olin tulossa sanomaan.
Todellakaan jättäis yksvuotiaalta päikkyjä pois.Ihan kehityksen kannaltakin hyvä juttu.

Onko lapsen korvat katsottu?
 
"sama"
Mun mielestä lapsi nukkuu liikaa. Meillä on samanikäinen tyttö joka menee nukkumaan klo 22 ja herää aamulla klo 8. Lisäksi nukkuu 2 h päiväunet. Kyllä tämäkin heräisi keskellä yötä valvomaan jos yrittäisin pakottaa sen nukkumaan 14-15 tuntia vuorokaudessa.
Just näin. Meillä 1-vuotias nukkui 10 h yöllä ja 2 h päivällä, ei siis ole ikinä ollut mikään klo 20 nukkumaan menijä.
 
"vieras"
Joo. Kyllä niin on, että lasta ei enää väsytä aamuyöllä, koska nukkuu niin pitkät yöunet. Päikkärit on tärkeät, joten lyhennä yöunia joko illasta tai aamusta...
 
uneton^ap
lisään vielä, et ulkoilua ja ohjelmaa eli liikuntaa tarpeeksi päivän aikana, yhdet vaikka tunnin päikkärit sopivassa välissä ja kunnon tankkaus yötä vasten eli puurot ja maidot tms, mitä teillä käytössä, ei juttelua, valoja, leikkejä tms silloin kun nukutaan, katsekontaktin välttäminen kuulostaa toisista kamalalta, mutta se toimii, meillä lapsi tunnistaa yöllä, kun tulen rauhallisesti huoneeseen, en katso silmiin, kippaan petiin ja itse asettuu vapaaehtoisesti makoilemaan, tätä joutuu joskus käymään läpi ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...
pahimpina aikoina ja edelleen taas nyt, kun palasin työelämään, mies valvoo muutenkin myöhään, eli mä saan alkuyöstä levätä, mies tulee nukkumaan ehkä 02-03 akselilla, hoitaa pojan tuhinat siihen asti, aamuyö yleensä menee melko rauhaisasti ja aamusta mä annan miehen nukkua ja hoidan hommat, annan maidon ja nousen lapsen kanssa... tää malli ollut meillä, kun mies osa-aikaisesti työttömänä eli kotihoidontuella pojan kanssa nyt kotona ja mä teen lyhennettyä työviikkoa...
saathan mieheltäsi/kumppaniltasi apua???
liikutaan päivisin n. tunti tai enemmän ulkona, joka päivä ei jaksa tän väsymyksen takia. meillä mies herää aamulla kuudelta töihin joten tuntuisi epäreilulta valvottaa häntä arkiöinä. tänään on koittanut saada lapsen nukkumaan tuloksetta, ja joinain öinä ei kelpaa kuin äiti eli tulee huuto jos minä en oo paikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
uneton^ap
vois toisaalta sit koittaa tota nukkumaan menoa pidentää, koittais siinä yhdeksän aikaan. ja vaihtoehtoisesti taas lyhentää päiväunia tunnin mittaisiksi. jotain helpotusta tähän on saatava..
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
ei todellakaan päikkyjä pois kokonaan noin pieneltä!! ja mitään taikakeinoa näihin ei ole, mut se mitä kannattaa yrittää, on, et lapsi vasta väsyneenä petiin ja unille, palvelut ja huomiot öisin minimiin, jos päätetty nukuttaa omassa sängyssä, niin siinä pysytään, kiristellen, mut pysytään, lapsi omaan huoneeseen jossain vaiheessa vois olla myös vaihtoehto,
unikoulukukkahattutädit voi painua suohon tässä vaiheessa, meillä toimi se, että lapsi omassa sängyssä omaan huoneeseen, ekana yönä siellä veti täydet unet illasta aamuun, ikää silloin about 8kk... onko ap sulla asiat muuten kunnossa? sori kun kyselen, mut nää uniasiat on mun elämässä keskeisellä sijalla monestakin syystä...
 
liikutaan päivisin n. tunti tai enemmän ulkona, joka päivä ei jaksa tän väsymyksen takia. meillä mies herää aamulla kuudelta töihin joten tuntuisi epäreilulta valvottaa häntä arkiöinä. tänään on koittanut saada lapsen nukkumaan tuloksetta, ja joinain öinä ei kelpaa kuin äiti eli tulee huuto jos minä en oo paikalla.
ymmärrän hyvin, mitä sanot, en mäkään miestä vaivaisi noilla työajoilla, tilanne siis ihan erilainen ja välillä meilläkään ei kelpaa, kuin äiti tiettyihin juttuihin... saatko tukea muuten mistään muualta??
 
"vieras"
Jos lyhennät päikkäreitä, voi olla kohtalokasta yrittää siirtää myös nukkumaanmenoa myöhempään? Mutta jos lapsi herää aamulla esim. ysiltä niin ei ihme, ettei enää aamuyöllä nukuta...
 
"vieras"
Kokeilepa jokin päivä tosi paljon ulkoilua ja muuta aktiivista ohjelmaa. Maittaisikohan yöllä uni? Tämän saa helposti selville jo yhden päivän aktiivisella kokeilulla :)
 
uneton^ap
noniin, täällä vihdoin nukahdettiin. toivottavasti nukkuisi tän yön sitten ilman valvottamista. huomenna kokeillaan sitä että ei mennä kahdeksalta vielä petiin, vaikka siinä puoli kymmenen. kiitos vastauksista :) ja kyllä sitä ulkoilua enemmän harrastais jos oikeasti jaksais, toivotaan että yöt paranee niin jaksaa sitten olla itsekin aktiivisempi kaikissa asioissa. :)
 
"vieras"
tsemppiä sinulle, unenpuute on tosi kamalaa. Minäkin täältä suosittelen sitä ulkoilua - meillä oltiin sekä aamupäivällä että iltapäivällä ulkona noin 2 tuntia kerrallaan, toki pahimpina paukkupakkasina käytiin välillä sisätiloissa lämmittelemässä. Ulkoilu oli vaan "pakko", koska meidän pikkuperheessä koko vastuu 24/7 minulla sekä lapsen että omista unista. Ajan mittaan helpottanut ja nyt 3-vuotispäivän lähestyessä hakeutuu itse iltapalalle ja muille rutiineille juuri samaan aikaan oli sitten arki tai viikonloppu. Rutiinit kehiin, lahjontaa ja houkuttelua sekä miljoona toistoa, jotta haluttu asia menee perille. Oma määrätietoisuus sekä pitkä pinna ovat tässä kullan arvoisia - äiti (ja isä) ovat kuitenkin ne aikuiset, jotka määrittelee rajat unohtamatta turvallisuutta ja läheisyyttä.
 
"xXx"
Näille jotka väittävät että tosi väsynyt nukahtaa kyllä päivällä helposti.. EI pidä paikkaansa.

Ihminen voi yliväsyneenä alkaa käydä ylikierroksilla, jolloin nukahtaminen vaikeutuu entisestään. Itselleni kävi näin. Lisäksi se kun juuri saat unen päästä, niin huuto alkaa - kidutusta. Sitä alkaa alitajuntaisesti pelkäämään, sillä kun viimein on saanut unen päästä kiinni on herääminen vaikeampaa - onkin helpompi valvoa koko ajan kun sitä joutuu heräämään kuitenkin.

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti tilanne ratkeaa parhain päin.
 
Päivällä tosi paljon touhuamista, niin että illalla väsyttää. Laita ammeeseen vesi ja anna leikkiä siellä niin pelkkiä pesuja enemmän, sekin voi rauhoittaa yötä ja väsyttää lasta.
Itse en yöllä nostaisi lasta omaan sänkyyn vaan yrittäisin opettaa, että yöt on jokainen omassa sängyssä, ellei ole todellista hätää,kipua tms.
Kokeile laittaa lapsi päikkäreille aikaisemmin, ja illalla nukkumaan vähän myöhemmin. Ja kunnon rutiinit ennen sänkyynmenoa..
Iltapuuro, hampaiden pesu, yökkärinvaihto, vaipan vaihto ja petiin.
 
[QUOTE="xXx";25547683]Näille jotka väittävät että tosi väsynyt nukahtaa kyllä päivällä helposti.. EI pidä paikkaansa.

Ihminen voi yliväsyneenä alkaa käydä ylikierroksilla, jolloin nukahtaminen vaikeutuu entisestään. Itselleni kävi näin. Lisäksi se kun juuri saat unen päästä, niin huuto alkaa - kidutusta. Sitä alkaa alitajuntaisesti pelkäämään, sillä kun viimein on saanut unen päästä kiinni on herääminen vaikeampaa - onkin helpompi valvoa koko ajan kun sitä joutuu heräämään kuitenkin.

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti tilanne ratkeaa parhain päin.[/QUOTE]

Tuo pitää ikävä kyllä paikkansa. : /

En osaa itsekäään muuta sanoa kuin että päivisin riittävästi ohjelmaa ja sitä iltanukutusta voi kokeilla myöhemmäksi. Ja äidin kannattaa yrittää nukkua itse aina kun voi. Parempi se riittävä unimäärä vaikka kolmessa osassa kuin jättää nukkuminen muutamaan tuntiin. Omaa aikaa voi miettiä sitten kun saa ensin levättyä ja kerättyä voimia.
 
Aivan normaalia toimintaa tuon ikäiselle.

Alkaa tulemaan pikkuisen elämään niin paljon uusia juttuja, käveleminen, sanoja jne jne
Entäpä jos ihan vaan annat sen muksun olla ja pörrätä siellä sängyssä, mene vaan nukkumaan.

Jos muksu samassa huoneessa koitappa itse mennä vaikka yöksi sohvalle ja katso miten siihen reagoi.

Meilläkin teki tuota yö kukkumista, mutta kun ei siitä mitenkään välitetty, vaikka yritti jopa huudella/komennella sängystään kun huomasi, ettei pelkkä häslääminen vaikuttanut, lopetti kahden kolmen yön jälkeen tohottamisen, kun ei saanut sillä mitään vaikutusta aikuisiin aikaiseksi.

Joo, kyllähän se kenkutti, kun kuitenkaan ei pystynyt nukkumaan, kun toinen pälpätti ja myllersi sängyssän, mutta lapselle siiitä huolimatta ei minkään laista huomiota suotu, selkä muksuun päin ja nukkuvinaan.
 
uneton^ap
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25548037:
Aivan normaalia toimintaa tuon ikäiselle.

Alkaa tulemaan pikkuisen elämään niin paljon uusia juttuja, käveleminen, sanoja jne jne
Entäpä jos ihan vaan annat sen muksun olla ja pörrätä siellä sängyssä, mene vaan nukkumaan.

Jos muksu samassa huoneessa koitappa itse mennä vaikka yöksi sohvalle ja katso miten siihen reagoi.

Meilläkin teki tuota yö kukkumista, mutta kun ei siitä mitenkään välitetty, vaikka yritti jopa huudella/komennella sängystään kun huomasi, ettei pelkkä häslääminen vaikuttanut, lopetti kahden kolmen yön jälkeen tohottamisen, kun ei saanut sillä mitään vaikutusta aikuisiin aikaiseksi.

Joo, kyllähän se kenkutti, kun kuitenkaan ei pystynyt nukkumaan, kun toinen pälpätti ja myllersi sängyssän, mutta lapselle siiitä huolimatta ei minkään laista huomiota suotu, selkä muksuun päin ja nukkuvinaan.
voi kun voisinkin antaa sen vaan valvoa ja itse nukkua, mutta lapsen kun laskee vaikka pinnikseen (joka on sängyssämme kiinni) niin alkaa ihan armoton huuto eli ei auta ottaa kun viereen valvomaan ja siinä en voi nukkua kun lapsi kiipeilee päälleni ja potkii yms.

viimeyönä siis nukajti silloin 11 aikaan rättiväsyneenä JA pomppas sit 5 aikaa hereille ja valvoskeli n. 1 tunnin, isä sit sai lapsen nukkumaan ja mä siirryin sohvalle jatkaa unia. lapsi heräs lopulta 10 aikaan. tänään ei nukuta päiväunia ja illalla ei mennä 8 nukkumaan vaan vähän myöhemmin. huomenna sitten päikkärit taas ja myöhemmin unille. toivotaan että ei menis ens yökin pipariksi.
 
aamulla ylös
Mun lapset heränneet kaikki jossain vaiheessa juurikin 5-6 aikaan aamulla ja siitä aloitettu päivä. Ei mitään mieltä antaa nukkua kymmeneen saakka aamulla. Eihän kerkeä ajoissa päikkäreitäkään nukkua ja syömään kaikkia atrioita.
 
vuoden ilman unia...
en voi muuta sanoa kuin että tsemppiä ja toivottavasti unet pian paranee! Itse tiedän kokemuksesta (nyt kaksosten kanssa vuoden verran valvoneena) että ei tule uni tilauksesta silloin harvoin kun olisi mahdollisuus, vaikka väsymystä kyllä riittää... mun kohdalla väsymys ainakin mennyt niin yli, että en vaan nukahda silloin kuin voisin nukkua alkuillasta tai päivällä =(
 
"-p-"
Joo, sanon mäkin näille "kyllä nukahtaa, kun on tarpeeksi väsynyt" -ihmisille, että ei se asia todellaan ole noin. Itse valvoin 4-5kk allergisen ja refluksivaivaisen vauvan vuoksi, ja sitten kun vauva sai avun ja alkoi nukkua, niin minäpä en enää osannutkaan nukahtaa ja nukkua. Kun on LIIAN väsynyt ja stressaantunut, niin kroppa käy jatkuvasti ylikierroksilla, joten unikaan ei tule. Lääkäri määräsi joksin aikaa nukahtamislääkkeet, ja opettelin uudestaan nukkumaan. Ja tuo unettomuus on lääkärin mukaan ihan yleinen vaiva huonosti nukkuvien lasten äideillä.
 

Yhteistyössä