En jaksa enää

  • Viestiketjun aloittaja "itkuiita"
  • Ensimmäinen viesti
"jooooo"
Sori ei onnistu kun itselllä kädet täynnä työtä. Mut tsemppiä kaikille juhlien järjestelijöille. Oli Porvossa tai Vantaalla :) Mitä ne murkut häiritsee...eri asia jos on alle kouluikäiset ja vauva lahkeessa. Joskus on vaan lopettaa itku ja aloittaa jostain.
 
"itkuiita"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30841383:
silloin kun ei ole rahaa, voimia tai aikaa tehdä isoja juhlia, niin lehteen ei laiteta kutsua, vaan laitetaan kutsukortit niille, jotka ehdottomasti halutaan paikalle. se 50 on jo puolta pienempi väki määrä kuin sata. joten olis puolta vähemmän hommaa ja puolta vähemmän kuluja.
Miten siivoaminen eroaa, siivotaanko 50 vai 100 ihmiselle? Miten voit tietää, että terve työkykyinen ihminen ei yks kaunis päivä enää olekaan terve? Miten voit tietää byrokratian koukeroista tapaturman sattuessa, kun ei ole kokemusta? Ja miten tämä on lapsen syytä? Hänen juhlat pitää perua, kun kävi nyt vähän kurjasti?
 
"viekku"
Miten niin mies ei pysty mitenkään auttamaan? Miksi sitten laittoi kalliin ilmoituksen lehteen? Silläkin rahalla olisitte saaneet jo kahvit ja pullat. Kaikesta pienestäkin on apua. Hyvä, että ole saanut kaverin. Pystyykö mies edes ajamaan autoa ts. hoitamaan ostoslistan mukaiset ostokset? Tai toimiiko toinen käsi, jolloin voi käyttää vaikka sähkövatkainta kerman vatkaamiseen?

Ja kyllä vaan se yo voi osallistua! Sen juhlathan ne on. Vaikka onkin kahdet pääsykokeet, jotka toki on tärkeät, niin ehtii vaikka tunniksi kerrallaan pariinkiin kertaan sinua auttamaan. Tekee vain hyvää aivoille pitää heken tauko. Ja silloin kun tulee, sinulla on valmiit tehtävät mitä kuuluu saada valmiiksi.

Aloitetaas nyt siitä, että laitat tänne listan tarjottavista, mitä olet meinannut. Entä kukkamaljakot, pöytäliinat, ruokailuvälineet jne? Äkä nyt mene lisää paniikkiin, vaan mieti rauhassa, kuka voisi auttaa, jos näitä ei ole etukäteen hankittu.
 
oikeesti
mun mielestä siivous ei oo nyt tässä se suurin ongelma vaan ne tarjottavat. Eikö oo ketään jolta voisit rahaa lainata?? Saisit edes osan tarjottavista vaikka jostain tilattua??
 
"itkuiita"
Täytekakku voileipäkakku coctailpiirakat (+munavoi?), pikkukorvapuustit (nää oli ylioppilaan ykköstoivomus, ainoa toivomus oikeastaan) ja ylioppilaskeksit (kaveri tekee nää). Muut teen itse, coctailpiirakat ostan.
 
"viekku"
Ja joo. Todellakin, jos miehen kohdalla on kyse tapaturmasta, ottaisin puhelimen kauniiseen käteen ja soittaisin sukulaisille ja pyytäisin kylään vaikka vasta kuukauden kuluttua. Jos mies on tosiaan invalidina, voit vedota siihenkin, ettei hän jaksa. Etkä sinä jaksa! Naapureille voit sanoa saman. Juhlapäivänä vain lähin väki ja esim. kummit paikalle. Juttele pojan kanssa mitä mieltä hän on.

Mitä jos tuo tapaturma olisi sattunut vasta juhlia edeltävänä päivänä? Pitämättä ne silloinkin oliis jääneet.
 
"itkuiita"
En halua kirjoittaa liikaa, ettei tunnisteta. Mies on tällä hetkellä "pois pelistä" 98%.
Ja mitä ilmoitukseen tulee se on koulun puolesta laitettu/luokan varoista maksettu. Ei meidän kukkarosta. Isohkon talon lisäksi pitää laittaa juhlakuntoon iso piha (tää olis ollu miehen heiniä, mutta...) Joku täällä voi olla sitä mieltä että ongelma on mun päässä. Ja sitä saa mitä tilaa, mutta muistakaa, että joskus jutut ei mee suunnitelmien mukaan.
 
viekku vielä kerran
Löyty esim. tällaista tietoa. Ja minä tekisin puolet juustokakkuina, ovat pienempitöisiä kuin täytekakut. Ja ne täytskärit pitäisi oikeastaan päällystää vasta juhlapäivän aamuna.


Riippuu aivan siitä monenko munan kakkupohjiin tekee.
Meillä töissä lasketaan koot näin
3 mu 8 hengelle
6 mu 15 -18 hegelle
8 mu 20 - 25 hengelle
10 mu 30 hengelle
12 mu 35 hengelle

Jos sulle on tulossa vaikka 5-8 täytekakkua + lähes yhtä monta voimleipäkakkua, riittääkö jääkaappitila? Vai pitäiskö voileiipäkakut vaihtaa salaattiin tai muuhun suolaiseen, mikä veisi vähemmän tilaa?
 
"Carelia"
Voisko ne voileipäkakut vaihtaa ainakin osin suolaiseen piirakkaan, tulee ehkä hieman edullisemmaksi ja vähemmän näprättävää. Murkut avustamaan hommissa. Eivätkö sukulaiset tiedä miehen tilanteesta? Laaja suku ja kukaan ei jouda avuksi?
 
"gekko"
Jos miehelläsi on juuri todettu joku sairaus tai onnettomuus, ei kukaan odota että teillä olisi siivottu kuin irtotavarat pois. Ja tarjottavatkin saa olla kahvia ja pullaa & kakku.
 
"itkuiita"
[QUOTE="Carelia";30841492]Voisko ne voileipäkakut vaihtaa ainakin osin suolaiseen piirakkaan, tulee ehkä hieman edullisemmaksi ja vähemmän näprättävää. Murkut avustamaan hommissa. Eivätkö sukulaiset tiedä miehen tilanteesta? Laaja suku ja kukaan ei jouda avuksi?[/QUOTE]

Eivät ole apua tarjonneet. En ole suvun mieleinen miniä, johtuisiko siitä? Teinit auttaa kyllä, tyttö just pesee ikkunoita ulkona. Ja auttaa muutenkin. Poikaa saa enemmän patistaa, mutta hänkin tekee kyllä. Hommaa vaan on niin paljon! Tuntuu toivottomalta.
 
"Nea"
[QUOTE="itkuiita";30841502]Eivät ole apua tarjonneet. En ole suvun mieleinen miniä, johtuisiko siitä? Teinit auttaa kyllä, tyttö just pesee ikkunoita ulkona. Ja auttaa muutenkin. Poikaa saa enemmän patistaa, mutta hänkin tekee kyllä. Hommaa vaan on niin paljon! Tuntuu toivottomalta.[/QUOTE]


Mutta ehdit palstailla kuitenkin...
 
"itkuiita"
Miehen kohdalla kyse on tapaturmasta, jonka seurauksia ei vielä edes tiedetä tarkkaan. Lisää stressiä ja kuluja koituu siitäkin. Mulla on hyvin joustava työnantaja. Ajattelin kysyä kesäkuun palkan maksuun etukäteen. Se ratkaisee pulman hetkeksi, mutta niistä rahoista on elettävä heinäkuun puoleen väliin eli törsätä ei voi. Mies saa jotain korvauksia jossain vaiheessa, mutta ne eivät tähän hätään auta!
 
vieraskin.
Mitä asunnossa pitää siivota? Jos perussiisti koti, johon viikkosiivousta tehdään säännöllisesti niin eihän juhliinkaan tarvitse kuin normaali viikkosiivous. Leivontaankin yleensä varaudutaan hyvin etukäteen pakastamalla. Miten asiat on nyt jääneet tekemättä noin, että pitää itkun kanssa tehdä? Jonkinlainen apukäsi kahvinkeittoon pitäisi juhliin olla, jos olette varmoja, että vieraitakin tulee 100. Joku teidän tai lapsen kaveri nyt apuun keittiöön tiskariksi ja kahvinkeittäjäksi juhliin.
 
Näinnnn
Se ihmetyttää et olette tienneet
Tulevat juhlat, yleisen lehtikutsun.
Tiesitte et pitää valmistaa ja tehdä.
Tiesitte että siihen menee RAHAA.
Muuhun ette ole voineet varautua.

Säästittekö juhlia varten
Rahaa???

Suku tietoinen kohdanneesta onnettomuudesta?
Eivät odota et yksin teet,pyydä apua!!!!!!
 
"hmmh"
Alkuperäinen kirjoittaja Täällä päin;30841379:
Kyllä sinä sen itse tiedät. Istu alas ja mieti rauhassa. Keksit vastauksen itse. Tsemppiä kuitenkin tulevaan juhlaan!
Eli et itsekään tiedä mitä tarkoitit. Oli vaan niin kiva kun sai lyödä lyötyä.
 
Jos teillä on äskettäin sattunut vakava tapaturma ja sen selvittely/toimenpiteet on edelleen kesken, vieraat varmasti ymmärtää ettei kaikki ole ihan just tip top ja täydellistä. Teet niin hyvät juhlat kuin näissä olosuhteissa on mahdollista. Kuten monet on sanoneet, perussiivous ja ylimääräiset tavarat piiloon riittää oikein hyvin, pihan laittoon riittää nurmikon leikkaus ja ylimääräiset kasat sieltäkin piiloon. Tarjottavana on mitä ehdit/jaksat/ pystyt tekemään. Pääasia kuitenkin on lakkiaan juhliva nuori, ei niinkään puitteet. Tsemppiä, kyllä sä/te hyvin pärjäätte! :hug:
 
"itkuiita"
Alkuperäinen kirjoittaja Näinnnn;30841592:
Se ihmetyttää et olette tienneet
Tulevat juhlat, yleisen lehtikutsun.
Tiesitte et pitää valmistaa ja tehdä.
Tiesitte että siihen menee RAHAA.
Muuhun ette ole voineet varautua.

Säästittekö juhlia varten
Rahaa???

Suku tietoinen kohdanneesta onnettomuudesta?
Eivät odota et yksin teet,pyydä apua!!!!!!
Ei säästetty. Kun ei tiedetty että talous kaatuu toisen tipahdettua pois tienaamasta. Lääkärikäyntejä, lääkkeitä, sairaalamaksut. Ei tiedetty tosiaan varautua tämmöseen. Nyt siitä yhdestä palkasta (mun) on maksettava KAIKKI ja tärkeysjärjestyksessä. Juhlat ei ole se tärkein. Mutta silti en olis niitä valmis peruuttamaankaan. Miehen suku ei auta. Mun sukulaiset on kaukana. Ja koko ajan valmistan ja teen. Mutta ilmeisesti ei saisi väsymystään valittaa ees täällä anonyymisti.
 
"Huh"
Heippa,

Minusta sinun kannattaisi perua juhlat vaikka uudella ilmoituksella. Eivät lapset saa vanhemmiltaan aina kaikkea, mitä haluavat, lapsen pitäisi se ymmärtää ja varmaan ymmärtääkin tässä tilanteessa. Teitä on kohdannut onnettomuus, joten ei mitään juhlia nyt.
 
vierassss
Aloittaja asuu kai Etelä-Pohjanmaalla, jossa kutsutaan lehdessä ja mietitään, näyttääkö juhlat komealta ja mitä muut ajattelee juhlista. Lisäksi E-P:llä pöydässä pitää olla sen seitsemää sorttia eikä sekään riitä enää nykyisin vaan pitää olla 14 tai 21 sorttia, nähty on.

Tee pöytään erilaisia kuivia kakkuja ja tosca-kakkua ja mokkapaloja, joita saat helposti, nopeasti ja melko halvalla. Osta suolaiseksi karjalanpiirakoita ja tee niille erilaisia päällyksiä. Osta lisäksi erilaisia keksejä. Ison täytekakun saat, kun paistat ohuita kääretorttulevyjä uunipellillä ja teet niistä kakun. Tee sellaista tarjottavaa, että saat tehtyä kerralla isoja määriä.

Jos joku moittii juhlia, voit kertoa, että olen tehnyt kaiken itse eikä kukaan auttanut.
 
"itkuiita"
Tarjottavat luettelin jo tuolla aiemmin. Ne on kaikki sellaset mitkä osaan itse tehdä, paitsi ne keksit. Ne on mun ystävä luvannut tehdä. Sen seitsemää sorttia ei ole tulossa, eikä ole tarviskaan tulla. Kun nyt saas nämäkin tehtyä. Ja marttyyri en halua olla...
 
[QUOTE="itkuiita";30841416]En halua kirjoittaa liikaa, ettei tunnisteta. Mies on tällä hetkellä "pois pelistä" 98%.
Ja mitä ilmoitukseen tulee se on koulun puolesta laitettu/luokan varoista maksettu. Ei meidän kukkarosta. Isohkon talon lisäksi pitää laittaa juhlakuntoon iso piha (tää olis ollu miehen heiniä, mutta...) Joku täällä voi olla sitä mieltä että ongelma on mun päässä. Ja sitä saa mitä tilaa, mutta muistakaa, että joskus jutut ei mee suunnitelmien mukaan.[/QUOTE]

Ei mee niin ja sitte mennään sen mukaan. Jos ei ole talossa kykyä kaikkeen niin ei ole. Luulis vieraidenkin tajuavan että kaikki ei ole tiptop tossa tilanteessa ja tulevat onnittelemaan eikä arvostelemaan onko nyt varmasti kaikki hienona ja puunattu. Relaa tuosta mitä on pakko tehdä että kelpaa.
 

Yhteistyössä