En jaksa tätä taistelua syömisestä :(

Meillä on pian 3-vuotias poika ja hän on todella TODELLA huono syömään kotona :( Aina kun on ruoka-aika saa hänet suostutella milloin mitenkin pöydän ääreen syömään, yleensä hän juoksee karkuun, sanoo ettei halua ruokaa jne. Aina sama virsi, olipahan kyseessä mikä ruoka tahansa. Hän käy muutamana päivänä viikossa hoidossa ja syö siellä kuulemma hyvin, en voi uskoa tuota todeksi kun katsoo hänen "syömistään" kotona.. Aamupalaksi syödään yleensä jukurttia, hedelmää, leipää, mehukeittoa tai muroja, joskus harvoin puuroa. Teen yleensä aina ihan normia kotiruokaa, keittoja, laatikoita ja sen sellaisia ja syön pojan kanssa pöydän ääressä. Hän vaan istuu apaattisen näköisenä pöydässä ja kyselee miksi pitää syödä, saattaa syödä pari lusikallista ja se on siinä. Vaikka laittaisi kuinka pienet annokset niin ei. Vaikka selittäisi miksi on tärkeää syödä niin ei mene ruoka alas ei.. Missä vika? Mä en jaksa tätä taistelua ruuan kanssa :( Mitä tässä pitäisi tehdä että saataisiin poika syömään??
 
varmaan jokaisella lapsella tulee syömättömiä kausia.. mä tekisin niin et jos ei syödä ruoka-aikaan masua täyteen, ei tule mitään muutakaan eli välipalat ja muut pois.. luulis seuraavalla ruoalla sit maistuvan. kysy lapselta mikä ois hyvää ruokaa ja tee sitä. ota lapsi mukaan ruoanlaittoon, anna sekoittaa, laittaa maustetta tai jotain..
 
varmaan jokaisella lapsella tulee syömättömiä kausia.. mä tekisin niin et jos ei syödä ruoka-aikaan masua täyteen, ei tule mitään muutakaan eli välipalat ja muut pois.. luulis seuraavalla ruoalla sit maistuvan. kysy lapselta mikä ois hyvää ruokaa ja tee sitä. ota lapsi mukaan ruoanlaittoon, anna sekoittaa, laittaa maustetta tai jotain..
Meillä on tehty tolla tavalla ja sen seurauksena lapsen ruoka-annokset pienenivät edelleen. Parin viikon jälkeen alkoivat hälytyskellot soimaan ja ruokahalu saatiin palautettua syöttämällä paljon epäterveellisiä välipaloja aterioiden välillä. Niistä eroon opetteleminen ei ole hankalaa lapsella, joka ei syömisestä juuri välitä.

Ap, söisikö lapsi paremmin, jos syöttäisit häntä? Joo, lapsi "taantuu", mutta varmaan hän jo aikuisena syö ihan itse ;) . Toinen, mikä voisi auttaa on leimataulu tai muu palkitseminen.
 
Lapsi syö huonosti, Vanhempainnetti - MLL

suurin osa lapsista kuuluu siihen ryhmään,joka alkaa syödä hyvin kun ruokaa tarjotaan vain ruoka-aikoina, eikä anneta ylimääräistä. lopeta tuputtaminen, lahjominen kiristäminen. inut mikä on pakko on se että siinä pöydään ääressä istutaan tietty aika, esim niin kauan kuin äiti on syönyt.pieni osa lapsista on tosiaan sellaisia niinkuin edellinen sanoi, että pystyvät olemaan pitkiäkin aikoja syömättä ja silloin ruokahalua voi koitaa parantaa just sillä tavalla että syöttää ihan mitä tahansa lapsi suostuu syömään. mutta se ei siis ole ensisijainen keino..
anna lapsen valita jostain vaihtoehdoista mitä haluaa ruoaksi laitettavan. ja ota tosiaan mukaan ruoanlaittoon ja leivontaan.
 
Meillä 2v poika myös todella huono syömään. Ollut koko pienen ikänsä. Ruoka ei aina tahdo kelvata, pikkuisen hämmentää lusikalla ja jo kiskoo ruokalappua pois. Oon sitten vain kylmästi sanonut, että jos nyt ei ruoka maistu niin oleppa sitten syömättä. Oon huomannu, että kun pitää hieman pidempiä välejä syömisten välillä eikä anna isommin välipaloja niin ruokakin maistuu paremmin. Meillä kyllä saattaa joku ruoka mennä paremmin alas ja toinen sitten ei millään. Eihän me aikuisetkaan jokaisesta ruuasta tykätä niin eikai lapsikaan. :) Mutta hirveitä houkutteluja ei syönnin kanssa kannata alkaa tekemään, eikä tehdä siitä hirveää showta. Menee muuten ihan valtataisteluksi koko homma. Ja mä oon jo ruvennu asennoitumaan niin, että jos poika ei syö niin silloin hänellä ei ole nälkä. Tai jos ei syö lämmintäruokaa niin en yleensä anna leipääkään, kun täyttää vain sitten sillä vatsansa. Neuvolasta me saatiin hyviä vinkkejä syömiseen, kun siellä kerroin huonosta syönnistä.

Mutta tiedän kyllä että se on todella uuvuttavaa, kun tietää että lapsen pitäisi syödä mutta kun tämä ei syö. Itsekin olen monesti miettinyt, että millä tuo meidän lapsi elää. :confused:
 

Yhteistyössä