En jaksa uskoa että näin köyhiä perheitä on oikeasti kuin täällä.

  • Viestiketjun aloittaja ei usko
  • Ensimmäinen viesti
vrefv
Luuletko sinä, että ne köyhät perheet kulkevat lappu kaulassa? "Ei ole rahaa ennen lapsilisiä"?

Mistä sinä tiedät muiden perheiden rahatilanteen, en minä ainakaan tiedä.
 
Ncm
Aika suojattua elämää olet onneksesi elänyt. Minun luokkakaverini perhe 1980-1990-lukujen vaihteessa eli edelleen ilman juoksevaa vettä tai edes ulkovessaa. Olen itse antanut ruokaa omistani Suomessa nälkää näkeville suomalaisille perheille, vaatteita myös. Olen ulottanut vähäistä apuani myös laitoksissa asuville, esim. vanhuksille. Köyhyys on monelle jokapäiväinen ruma totuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tilillä 0€;23530737:
Ei se päällepäin näy.
Näimpä juuri. Tilini saldo tai se, minkä verran on käytettävissä, ei näy mitenkään päälle.
jos on vaikka paremmassa tilanteessa hankkinut "juttuja" ei ne katoa kun taloudellinen tilanne heikkenee.
Edes luottotietojen menetys ei näy päällepäin! Saattaapa jopa löysätä tilannetta, kun enää ei tarvi yrittää, saa sitten käyttää välillä itseensä, jos jostain rahaa saa, kun se merkintä tuli jo.
 
ei usko
On minullakin ollut köyhä lapsuus ja nuoruus mutta 2000-luvulla en ole enää niin köyhä ollut. Tosiaan ei tuttavapiiriini kuulu yhtään köyhää lapsiperhettä, olemme itse kaikista pienituloisempia. Siltikin meillä on rahaa aina ruokaan ja useampi tonni säästössä yms.
 
--
Kuules, köyhät perheet yleensä ei kauheesti normielämässä sitä kuuluttele "että ompa niin ja niin vähän nyt rahaa" Palstalla varmaan monikin siitä kertoo, kun kukaan ei yleensä heitä tätä kautta tunnista.
Mutta itse olen huomannut, että monikin hyvätuloinen hyvin helposti kailottaa joka välissä "oioi, on taas niin tiukkaa, piti lapsille ostaa jälleen sitätätäjatuota... mitenhän tässä pärjätään?"
Että tällaiseen päätelmään olen minä päätynyt =)
 
vv
Varsinkin yksinhuoltakilla elämä on juuri tuota. Uusimmassa Meidän perhe-lehdessä oli juttu yh:n tiukasta elämästä. Kannattaa lukea.

Itse olen yh. ja saan seuraavan kerran rahaa 21pv. kaappi tyhjänä. Vaan aina on päivittäisistä ruuista jotenkin selvitty ja jostain saatu muutama euro kasaan.
 
Minun luokkakaverini perhe 1980-1990-lukujen vaihteessa eli edelleen ilman juoksevaa vettä tai edes ulkovessaa.
Niin, tarkoitat varmnaan sisävessaa?? Mutta eipä tuokaan aina ole taloudellisesta tilanteesta kiinni. Meillekin tuli sisävessa vasta 80-luvun lopussa, ei ollut suihkua ja sisälle tuli vaan kylmä vesi ja nuo oli kaikki sellaisia valintoja, että vanhemmille oli tärkeää, ettei ollut velkaa, joten elettiin vaatimattomasti. Kuitenkin oli tärkeää, että jos jotain hankittiin, oli se sitten polkupyörä tai auto, niin mentiin logiikalla "olkoon merkki mikä vaan, mutta uusi on oltava"
 
"miau"
On minullakin ollut köyhä lapsuus ja nuoruus mutta 2000-luvulla en ole enää niin köyhä ollut. Tosiaan ei tuttavapiiriini kuulu yhtään köyhää lapsiperhettä, olemme itse kaikista pienituloisempia. Siltikin meillä on rahaa aina ruokaan ja useampi tonni säästössä yms.
Tarkoittaako se sitä että muilla pienituloisilla olisi yhtä hyvät lähtökohdat kuin teillä (tonneja säästössä ym)???
 
Joo kylllä meillä lasketaan senttejä ja odotellaan lapsilisiä ja palkkapäivää. Meillä tilapäinen ja paha rahapula nyt joka alkoi lokakuussa ja paluuta "normaaliin" odotetaan. Millaiset vaaleanpunaiset lasit naamalla jotku ihmiset kulkeekaan!
 
rikas lapsuus
meillä ei ostella mitään muuta kun ruokaa lapsille. ei varaa harrastaa, pienesti asutaan ja eletään. kyllä vaikuttaa elämään paljon tuo raha. en olisi ikinä uskonut miten paljon raha merkitsee.
 
Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että voi olla "noin köyhä"? Mä sain viettää rikkaan lapsuuden, mutta nykyään odottelen ihan samalla lailla lapsilisäpäivää kuin muutkin köyhät. Mun kaveri osti miehensä kanssa juuri talon ja heillä yksi lapsi, samalla lailla hekin odottavat lapsilisäpäivää tilit tyhjinä... Mutta ovat onnellisia talostaan, eikä heidänkään köyhyys näy päälle päin.
 
..
Koska ei näin köyhiä kuin täällä näy missään live-elämässä.
missä sä niitä odottaisit näkeväsi? jos ei oo varaa käydä missään, edes kaupassa niin tulekkohan lähdettyä niin usein ulos? toisaalta taas leikkipuistoissa yms ei tuommonen tuu niinkään kai esiin kun ihan tavallisenkin perheen lapset voi käyttää isoveljleltä perittyä lassien haalaria kuristen ja kumpparien kanssa :)
 
meidän oerhe-lehdestä
meidän perhe-lehden köyhät yh-perheet -juttu oli outo... Miksi ihmeessä valita siihen perheitä,keillä täysi-ikäisiä lapsia? tyyliin 19v!!

Ja kylä ihminen on aika saamaton, jos ei hanki itselleen muuta työtä kuin osapvä kassa.Kyllä isojen lasten kanssa normaalilta ihmiseltä luulisi onnistuvan opiskelu ja kunnonn työpaikan hankkiminen

Olikos näissä jutuissa tuloihin laskettu elatusapua ollenkaan?
 

Yhteistyössä