En mie ymmärrä miten se muka on hankala puhua lapselle seksistä

Veljen eskari-ikäsen tytön kans saunassa kävin tuossa illalla ja se rupes sitte kyseleen heppi- ja pimpsa-asioita, seksistä halusi tietää, miten vauvat tehhään ja mistä ne tullee ulos, tulleeko aina vauva jos harrastaa seksiä. Rehellisesti vastailin kysymyksiin ja oli oikein mielenkiintonen keskustelu kaikin puolin, löylystä lähtiessä sitte totes mulle että "hyh, en ainakkaan koskaan koske poikiin sillä lailla" :D

Aika hyvät tiedot sillä oli jo ennestään, kuulema eskarissa kaverit kertoillu kaikenlaista, "tyhmiä juttuja".

Veli tuskaillu jo pitkään että koskahan ne kysymykset tullee, mietti ettei hän ossaa semmosista puhua. Mie en tiä mitä vaikeaa siinä nyt oli muka :xmas: Sanoa asiat niinku ne on.

Ja sitte ko kävin veljen tykönä yläkerrassa olevassa vaatekomerossa kaivelemassa lehtiä niin kuulin ko tämä neito selitti viisaana pikkusiskolleen "no seksi on sitä aikusten juttua ko ne hellii toisiansa ja rakastaa toisiansa"

Eli kaks kärpästä yhellä iskulla :D Tehokasta.
 
toiset kai kokee sen tosi kiusalliseks ja hankalaks, varsinkin kun lasta ei haluais "pelotella" asialla, kuten jotkut erehtyy tekeen ja toisaalta ei kai haluais, et lapset huutelee pimpsapippelijuttuja kaiken aikaa tarhassa...
 
"totuus on"
Jaa,a.
Lasten ja vielä noin pienten ei kyllä tarttist vielä tietää mitään koko seksiasiasta.
Se, että mistä lapsi tulloo ja miten se saa alkunsa siemenestä pitäs riittää tuon ikäiselle.
Kamalaa podittavaa pienelle ja ei kuitenkaan kykene käsittämään asioita oikein.
Tuonikäisen pitäs olla vielä ihan satujen maailmassa.
Aikuisena ehtii kyllä olla ja tietää vuosikymmeniä mutta lapsuus kestää vain sen pienen hetken ja miksi tärvellä lapsen maailmaa aikuisten asioilla.
Lapselle voi sanoa, että kerrotaan sitten kun tarpeeksi iso asiasta tietämään.
 
[QUOTE="totuus on";22701637]Jaa,a.
Lasten ja vielä noin pienten ei kyllä tarttist vielä tietää mitään koko seksiasiasta.
Se, että mistä lapsi tulloo ja miten se saa alkunsa siemenestä pitäs riittää tuon ikäiselle.
Kamalaa podittavaa pienelle ja ei kuitenkaan kykene käsittämään asioita oikein.
Tuonikäisen pitäs olla vielä ihan satujen maailmassa.
Aikuisena ehtii kyllä olla ja tietää vuosikymmeniä mutta lapsuus kestää vain sen pienen hetken ja miksi tärvellä lapsen maailmaa aikuisten asioilla.
Lapselle voi sanoa, että kerrotaan sitten kun tarpeeksi iso asiasta tietämään.[/QUOTE]

Ehei, kyllä se on kerrottava asiat niinku ne on, ikävämpi sitte jos kuulee muualta ei niin mukavia versioita asioista. Ja tämän tytön mukkaan mentiin keskustelussa, vastasin kysymyksiin kertomatta ylimääräsiä, vain siis siihen kysymykseen aina vastasin.

Minun mielestä seksistä pittää voija keskustella lasten kans, eikä tyrkätä johonki tulevaisuuteen jos toista kerta kiinnostaa ja haluaa tietää.
 
"vieras"
Mä luulen, että mulle olis vaikeeta puhua asiasta, koska siitä ei lapsuudenkodissanikaan puhuttu. Ei oltu mitään uskovaisia tai vanhemmat tiukkapipoja, mutta heille ne asiat tuntui olevan kovin hävettäviä, joten siitä se malli on varmaan tullu opittua.
 
"Tia"
[QUOTE="totuus on";22701637]Jaa,a.
Lasten ja vielä noin pienten ei kyllä tarttist vielä tietää mitään koko seksiasiasta.
Se, että mistä lapsi tulloo ja miten se saa alkunsa siemenestä pitäs riittää tuon ikäiselle.
Kamalaa podittavaa pienelle ja ei kuitenkaan kykene käsittämään asioita oikein.
Tuonikäisen pitäs olla vielä ihan satujen maailmassa.
Aikuisena ehtii kyllä olla ja tietää vuosikymmeniä mutta lapsuus kestää vain sen pienen hetken ja miksi tärvellä lapsen maailmaa aikuisten asioilla.
Lapselle voi sanoa, että kerrotaan sitten kun tarpeeksi iso asiasta tietämään.[/QUOTE]

Samaa mieltä ei tarvitse kertoa kaikkea vielä tuossa iässä ...12-13 vuotias on ihan eri juttu.
 
"vieras"
Ehei, kyllä se on kerrottava asiat niinku ne on, ikävämpi sitte jos kuulee muualta ei niin mukavia versioita asioista. Ja tämän tytön mukkaan mentiin keskustelussa, vastasin kysymyksiin kertomatta ylimääräsiä, vain siis siihen kysymykseen aina vastasin.

Minun mielestä seksistä pittää voija keskustella lasten kans, eikä tyrkätä johonki tulevaisuuteen jos toista kerta kiinnostaa ja haluaa tietää.
No näinpä! Itse sain seksistä tietää muistaakseni seitsemänvuotiaana, kun samanikäinen kaverini kertoi mitä se on.:D Enkä kyllä koe että olisi mitenkään jäänyt häiritsemään, tai olisi ollut "liikaa pohdittavaa".
 
"niin"
Meidän 6 ja 4 vuotiaat haluavat kovasti tietää, miten se isä sen vauvan siemen on sinne äidin mahaan laittanut, missä se niitä säilyttää, mistä se vauva tulee sitten pois jne. jne... Mun mielestä seksiasiat ei välttis tarvis olla vielä lasten tiedossa tuossa iässä, mutta jotainhan noihin on silti vastattava. Oisko vinkkejä fiksummilta?
 
pelko
minä ainakin hiukan pelkäisin että ne lapset alkaa työntelemän kaikkea itseensä jos ovat tietoisia mikä siellä haarovälissä on ja jospa innostuvat kaverin kanssa koittamaan miten "se" menee "sinne" ja muita aikuisten seksi juttuja kun tiedossa on jo noinkin nuorella miten ne hommat hoidetaan
 
"vieras"
minä ainakin hiukan pelkäisin että ne lapset alkaa työntelemän kaikkea itseensä jos ovat tietoisia mikä siellä haarovälissä on ja jospa innostuvat kaverin kanssa koittamaan miten "se" menee "sinne" ja muita aikuisten seksi juttuja kun tiedossa on jo noinkin nuorella miten ne hommat hoidetaan
Minun on kyllä tosi vaikeaa kuvitella, että lapset yhtäkkiä innostuisivat koettamaan tuollaisia juttuja. No eihän lapsista kyllä voi tietää, mutta jotenkin tuntuu aika epätodennäköiseltä, kun yleensä ne reaktiot on enemmänkin tuota hyi-osastoa.
 
Sitä mieltä olen ettei toisen uteliaisuutta saa tukahuttaa. Ettei sitte jää mieleen että seksi ja sukupuolijutut ois jotenki kiellettyjä. Mut nimenomaan lapsen tahilla niistä keskustella, vastata vain siihen mitä lapsi kyssyy, eikä mittään höystettyjä juttuja vaan yksinkertasesti ja nätisti muotoiltuja vastauksia. Niin että lapsi ymmärtää.
KUITENKI, ne lapset niitä asioita kuulee ja näkkee, telkkarista, lehistä, kaverit puhhuu, ja ylleensä ne kaverit puhhuu vähän sitä ja tätä, parempi niin että lapsi aikuselta kuulee asioitten oikean laidan.
 
luonnollinen asia
En muista, että meillä olisi kotona sen kummemmin asiasta keskusteltu ollessani pieni. Muistan kyllä, että meillä oli jokin kirja, jossa oli kerrottuna lapsen tekemisestä ja siitä kuinka lapsi kehittyy äidin mahassa. Varmaan sitä on jossain vaiheessa luettu vanhempien kanssa. Pienestä pitäen olen kuitenkin tiennyt, kuinka lapsia/eläimiä syntyy. Isän kanssa katsottiin joka lauantai avara luonto, joten ei nyt paljoa päättelykykyä tarvita siihen kun yrittää keksiä kuinka ihmislapset saa alkunsa... ja olen pienenä nähnyt kuinka eläimiä syntyy.. enemmänkin muistan lapsena sen normaalina luonnon kulkuun ja elämään liittyvänä asiana. Kuolema on ollut myös normaali asia, sillä olin paljon isäni mukana metsällä pienestä pitäen ja nylkemässä eläimiä, jotka sitten ajan kanssa löytyivät ruokapöydästä. Aikuistuessa on tullut esille seksiin liittyvät negatiivisemmat asiat eteen ja laajempi ymmärrys (mikä nyt on normaalia).

Ehkä nuo seksi asiat ovat aikuisille enemmän tabuja ja estoja aiheuttavia asioita, jonka vuoksi niistä ei mielellään lapsille puhuta. Ei lapset vielä ymmärrä sellaisia asioita, eikä heidän pidäkkään. Enemmän se herättää mielenkiintoa, jos asioita salataan ja ollaan salamyhkäisiä tai ollaan kielteisiä asian suhteen. Lapsille tietysti vastataan lasten tekemiseen ja niihin liittyvissä asioissa lapsen iän mukaan..
 
"Näinpä"
No, sultahan taitaa kaikki sujua kuin leikiten...auton renkaiden vaihdot ja seksistä puhumiset... :D. Eipä tähän ole mitään sanottavaa tällaiseen "miten voi olla joillekin vaikeeta renkaiden vaihto/seksistä puhuminen/mikä lie", mulle ei lainkaan..
 
"vieras"
[QUOTE="totuus on";22701637]Jaa,a.
Lasten ja vielä noin pienten ei kyllä tarttist vielä tietää mitään koko seksiasiasta.
Se, että mistä lapsi tulloo ja miten se saa alkunsa siemenestä pitäs riittää tuon ikäiselle.
Kamalaa podittavaa pienelle ja ei kuitenkaan kykene käsittämään asioita oikein.
Tuonikäisen pitäs olla vielä ihan satujen maailmassa.
Aikuisena ehtii kyllä olla ja tietää vuosikymmeniä mutta lapsuus kestää vain sen pienen hetken ja miksi tärvellä lapsen maailmaa aikuisten asioilla.
Lapselle voi sanoa, että kerrotaan sitten kun tarpeeksi iso asiasta tietämään.[/QUOTE]

Peesailen, kyllä ne asiat ehtii myöhemminki kertoa lapselle sitten kun lapsi on tarpeeksi iso ymmärtääkseen asiat kunnolla.
 
jokuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
saatana kertokaa nyt vittu lapsil seksiasiat vittu määki tiesin ne jo aika pienen kaverirta kylläkin mutta sieltä kaverirta tuli myös väärää tietoa kun tarkemmin asiaan perehdyin
 
"vanhanaikainen"
[QUOTE="vieras";22701795]Mä luulen, että mulle olis vaikeeta puhua asiasta, koska siitä ei lapsuudenkodissanikaan puhuttu. Ei oltu mitään uskovaisia tai vanhemmat tiukkapipoja, mutta heille ne asiat tuntui olevan kovin hävettäviä, joten siitä se malli on varmaan tullu opittua.[/QUOTE]

Näinpä, itse olen vanhan mummoni kasvattama, enkä todellakaan saanut mitään seksivalistusta ennenkuin koulusta, oliko 5. vai 6. luokalla. Se vaan ei tunnu luontevalta puhua, thats it, en voi sille mitään. Meillä on 5 vuotias tyttö ja ilomielin kertokoon hänelle nuo asiat joku muu aikuinen jolle se on luontevaa, mutta toisaalta vielä eskari-ikäisen ei MINUN mielestäni tarvitsisi tietää mitään seksijuttuja....
 
"Muru"
Kyllä lapselle on hyvä puhua sukupuoliasioista sitä mukaa, kun kysymyksiä tulee. Tietysti aikuisen pitää ottaa huomioon lapsen kehitystaso. Tosiasia vaan on, että kyllä ne kullannuput viimeistään kouluun mennessä näistä asioista kuulee. Raisa Cacciatore, joka kaiketi on asiantuntija näissä asioissa, ainakin on sanonut, että olisi parasta jos vanhemmat näistä asioista puhuisivat, kun lapsilta alkaa kyselyjä tulla. Itse kerron mieluummin lapselle näistä asioista itse, kuin annan lapsen saada vääristynyttä tietoa kavereilta tai isommilta lapsilta.
 
"poikia3"
No minusta on kyllä helpompi jutella pienten lasten kanssa, kuin nuorten kanssa. Mulla olisi ajankohtaista keskustelu oman esiteinin kanssa. Ja kun samalla on puhuttava myös ehkäisystä ja muutenkin vastuullisuudesta, niin ei ole ihan helppo juttu, ainakin minulle.

Mulle ei ole kukaan jutellut aiheesta, ja haluan sen virheen korjata, mutta helppoa ei ole kyllä.
 
hahaa
[QUOTE="Tia";22701830]Samaa mieltä ei tarvitse kertoa kaikkea vielä tuossa iässä ...12-13 vuotias on ihan eri juttu.[/QUOTE]

Tuon ikäisenä joillakin jo poikakavereita, että pikkasen myöhässä.
 
Tuon ikäisenä joillakin jo poikakavereita, että pikkasen myöhässä.
Joo-o, onhan se vähän nihkeetä jos se 13v tulee sit maha pystyssä kotiin kun ei ole puhuttu seksiasioista eikä ehkäisystä jne. : /

Yleisesti ottaen mun mielestä on niiiiin väärin sanoa lapselle että 'kerrotaan sitten kun olet isompi' tai 'kerrotaan sitten kun MEIDÄN mielestä olet valmis'. Ihan kamalaa aliarviointia! Ei lapset ole tyhmiä, kyllä ne ne jutut jostain kaivaa.
 
noloo
Se on sitten vanhempana tosi noloa, kertoa jollekkin 12, 13 veelle että mitä se seksi oikein on. Että parempi että pienestä saakka ymmärtää että ihan luonnollista se on. Muistan kun kerhossa kysyttiin tarha-ikäsenä että tiedättekös mitä seksi on, ja kaikki sano että joo muttei kehdata kertoa. En muista selittikö ne tädit siellä sitä vai mikä oli, mutta itelläni ei ollu näistä asioista käsitystä vielä ala-asteen ekoillakaan luokilla. Vähän ennen kun viitosluokalla se valistus alkoi niin kai sitten sain ite selville kun ei kuitenkaan ne jutut tullu yllätyksenä ja vähän tuskailtiin että kuinka noloa. Eli miettikää teini-ikäistä joka liikehtii hermostuneena ja punaisena ja hokee "joojoo äiti mä tiedän..." ennen kuin sanotte että vasta vanhempana pitää saada tietää.
 

Yhteistyössä