En osaa maksaa vuokraa!

  • Viestiketjun aloittaja uusi elämässä
  • Ensimmäinen viesti
rtee
[QUOTE="vieras";23416438]Onko sulla lapsia? Työssäkäyvä mies? Mä en saa edes töissä käydessä säästettyä 2 vuodessa tollasta summaa, pitäisi siis ryhtyä opiskelijaksi. Lukeminen kannattaa aina. :D[/QUOTE]

Ei ole lapsia, eikä miestä. Teen töitä 3-7 tuntia viikossa ja elän säästeliäästi.
 
Uusi elämässä
[QUOTE="eee";23416518]Ihan hyvä kirjoitus, mutta mulle tulee mieleen, että eikö ole mitään läheisiä, isää, äitiä, joilta voisi lainata yhden kuukauden vuokran?[/QUOTE]

Niin mielellään kun vanhempani varmasti auttaisivatkin, heillä on parhaillaan lomautukset menossa (samassa työpaikassa kun ovat) ja tiedän rahasta olevan tiukkaa sielläkin. Mieluummin kituutan vaikka kaksi kuukautta ja otan tuen vastaan tunkeutumalla välillä äiteen pöperöille, jos nyt sosiaalitoimi siis ei anna avustusta tai luottoa.
 
rtee
Alkuperäinen kirjoittaja Uusi elämässä;23416452:
Onnea siitä :) Itse katsoin kumminkin parhaaksi maksaa lainaa mahdollisimman paljon takaisin heti jos sitä jäi ylimääräistä. Mutta vaikka rahaa olisikin säästöön jäänyt, olisin joutunut käyttämään ne elämiseen työnhaun aikana, sillä kuten aikaisemmin joku sanoikin, en olisi saanut mitään tukia ennenkuin olisin käyttänyt kaikki säästöni itseni elättämiseen työttömänä. Eli olisin mitä todennäköisemmin tismalleen samassa pisteessä nyt.
No sitä varten minullakin ne säästöt on, että jos jotain tapahtuu eli jään esim. työttömäksi niin voin elättää itseni, ei tarvi muiden verorahoilla elää. Onnekas olin kun löysin töitä ja olen sen takia pystynyt säästämään, kaikille ei töitä ole tarjolla.
 
rtee
Alkuperäinen kirjoittaja Uusi elämässä;23416862:
Niin mielellään kun vanhempani varmasti auttaisivatkin, heillä on parhaillaan lomautukset menossa (samassa työpaikassa kun ovat) ja tiedän rahasta olevan tiukkaa sielläkin. Mieluummin kituutan vaikka kaksi kuukautta ja otan tuen vastaan tunkeutumalla välillä äiteen pöperöille, jos nyt sosiaalitoimi siis ei anna avustusta tai luottoa.
Uskoisin, että sossu auttaa tuossa tilanteessa, mutta jos ei auta niin kannattaa kokeilla jos vuokranantaja suostuisi siirtämään vuokranmaksun palkkapäivälle.
 
vuokranantaja
[QUOTE="vieras";23416260]Soitat vuokranantajalle ja sovit, että muuttuneen elämäntilanteesi eli töiden aloittamisen vuoksi pyydät vaihtamaan vuokranmaksupäivää palkanmaksupäiväksi töiden aloittamisesta lähtien, tai sitten kysyt sossusta toimeentulotukea tms. tämän ensimmäisen työkuukauden vuokraa varten.[/QUOTE]


Jos vuokranantaja suostuu... ei sitä yksin vuokralainen päätä. Jos muuten hyvä vuokralainen (kuten minulla) niin eiköhän olisi ihan sovittavissa että yhden tai kahden kuukauden vuokra tulee jonain tiettynä päivänä ja sen jälkeen palataan normaaliin päivään.
 
Uusi elämässä
No sitä varten minullakin ne säästöt on, että jos jotain tapahtuu eli jään esim. työttömäksi niin voin elättää itseni, ei tarvi muiden verorahoilla elää. Onnekas olin kun löysin töitä ja olen sen takia pystynyt säästämään, kaikille ei töitä ole tarjolla.
Se millä minä tai joku muu elelee työnhaun ja työttömyyden ajan on nyt kuitenkin autuaan liittymätöntä aiheeseen joka on sekä todellisminän että säästöjä haalineen hypoteesiminän kannalta sama.
 
vuokranantaja
[QUOTE="vieras";23416850]Tuollaisessa tilanteessa sossu maksaa yleensä vuokran ja elannonkin kunnes palkka oikeasti alkaa juosta.[/QUOTE]

Niin minunkin mielestäni. Tai ainakin lainaa. Luulisi heitäkin kiinnostavan että asiakas on työelämässä eikä tulevaisuudessa enää heidän asiakkaana.
 
Kyllä ne sossusta auttaa vielä tän kuukauden vuokranmaksussa, pyytävät työsopimuksen nähtäväkseen, ja siinähän pitäisi näkyä se palkanmaksupäiväki. Kyllähän ne nyt ymmärtää, ettet saa palkkaa työstä etukäteen. Kelassahan sitä ei ole vielä tajuttu..
 
hööhöö
[QUOTE="asd";23416587]Mistä lähtien vuokrakoti on ollut oma koti?[/QUOTE]

Kyllä tämä on meidän ihan ikioma koti, eikä kenenkään muun vaikka vuokralla eletään. Seinät ovat jonkun toisen, mutta en minä niihin ole kiintynyt.
 
"moi"
No sitten olet kuin tuleva ex-mieheni. Kolmen kuukauden vuokrat rästissä. Ensi kuun 6.pv erääntyy neljäskin jos ei ala rahat menemään vuokriin ennemmin kuin kurkusta alas <3. Saisi maksaa kyllä yhden kuun minulle takaisin minkä autoin. Autoin vain siksi, että luulin tämän olevan vain tilapäinen murhe. Onneksi maksan aina oman puoliskoni eikä meillä ole esim. systeemiä joka toinen kuukausi toinen vain maksaa koko vuokran. Tässähän olisi hirveät velat. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23416937]luottokortti[/QUOTE]
Mikä pankki myöntää luottokortin opiskelevalle sossun ja kelan asiakkaalle? Tuskin mikään. Mäkään en saanut luottokorttia hoitovapaan aikana, vaikka mulla on vakituinen työpaikka odottamassa, oon naimisissa ja miehellä on vakituinen työpaikka.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23417610]Mikä pankki myöntää luottokortin opiskelevalle sossun ja kelan asiakkaalle? Tuskin mikään. Mäkään en saanut luottokorttia hoitovapaan aikana, vaikka mulla on vakituinen työpaikka odottamassa, oon naimisissa ja miehellä on vakituinen työpaikka.[/QUOTE]
Ainakin pari vuotta sitten Nordeasta sai opintotuella elävä nuori luottokortin.
 
"höh"
[QUOTE="moi";23417599]No sitten olet kuin tuleva ex-mieheni. Kolmen kuukauden vuokrat rästissä. Ensi kuun 6.pv erääntyy neljäskin jos ei ala rahat menemään vuokriin ennemmin kuin kurkusta alas <3. Saisi maksaa kyllä yhden kuun minulle takaisin minkä autoin. Autoin vain siksi, että luulin tämän olevan vain tilapäinen murhe. Onneksi maksan aina oman puoliskoni eikä meillä ole esim. systeemiä joka toinen kuukausi toinen vain maksaa koko vuokran. Tässähän olisi hirveät velat. ;)[/QUOTE]

Just joo, luitko pelkän otsikon?
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23417689]Ihan tosi?! Ei ihme, että nuoret velkaantuu...[/QUOTE]
Ihan tosi. Luottoraja taisi esikoisella olla kuitenkin siinä kortissa vain 500 €. Ei se sitä reissussa ollut kuitenkaan tarvinnut, mutta esim USAssa monessa paikkaa et saa edes etukäteen maksamasi hotellihuoneen avainta ilman, että näytät luottokorttisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23417727:
Ihan tosi. Luottoraja taisi esikoisella olla kuitenkin siinä kortissa vain 500 €. Ei se sitä reissussa ollut kuitenkaan tarvinnut, mutta esim USAssa monessa paikkaa et saa edes etukäteen maksamasi hotellihuoneen avainta ilman, että näytät luottokorttisi.
Monissa paikoissa pankit tarjoavat luottokortteja juuri silloin kun nuoriso kirjautuu kouluun.(Yliopistoon ja niin edelleen)
 
teisu harmaana
Kiva että ap olet saanut töitä! :flower:

Tähän sun ongelmaan voin kertoa omasta kokemuksesta tuossa tilanteessa.. itse viime vuonna valmistuin koulusta ja pääsin töihin 1.6 alkaen.. ensimmäinen tilipäivä oli siis kesäkuun viimeinen päivä.. olin opiskeluajan sossun tuella ja opintotuella.. sossu antoi vielä kesäkuulle normaalin toimeentulotuen ottaen huomioon ettei minulla ollut muita tuloja kuin vasta viimeinen päivä.. ja tämä ensimmäinen palkka luettiin sitten vasta heinäkuulle tuloksi, koska tuli tosiaan vasta kuun lopussa.. eli suosittelen hakemaan vielä sossusta toimeentuloa ja selittämään sinne milloin on palkkapäivä yms. ja laita mukaan työsopimus mistä tämä selviää.. :)
 

Yhteistyössä