En osaa päättää kumpaa äänestän

  • Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25510566:
Miksi sydän ja järki ovat eri mieltä? Missä asioissa? Mahtaa olla aika hankalaa.
Koska en näe mitään järkeä äänestää Haavistoa, mutta hän on mielestäni miellyttävämpi kun taas Niinistö vaikuttaa kylmältä, MUTTA erittäin järkevältä valinnalta presidentiksi.
 
Minä en pidä siitä ihmistyypistä jota Niinistö edustaa ja mä en ikinä missään vaaleissa tule kokoomusta äänestämään.

Toki se on vain mun mielipiteeni ja jokaisella on omansa
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="a.p";25510582]Koska en näe mitään järkeä äänestää Haavistoa, mutta hän on mielestäni miellyttävämpi kun taas Niinistö vaikuttaa kylmältä, MUTTA erittäin järkevältä valinnalta presidentiksi.[/QUOTE]

Avaa hiukan ajatustasi, niinvoit lopulta löytää ratkaisun: miksi olisi järkevä äänestää Niinistöä? Entä mitä järjetöntä on Haavistossa?
 
"mä"
no jos tykkää natosta, eriarvoisuudesta, ahneudesta, rahan syytämisestä eurooppaan, kannattaa rikkaiden rikastumista ja köyhien köyhtymistä, ydinvoimaa ja ympäristön riistämistä niin Niinistö on ihan järkivalinta.
 
Lueppa tämä
Pekka Haaviston cv:stä ja pätevyydestä
by Juuso Koponen on Monday, 23 January 2012 at 15:16

Jotkut Sauli Niinistön kannattajat ovat aloittaneet toisen kierroksen negatiivisen kampanjoinnin kyseenalaistamalla Pekka Haaviston cv:n ja osaamisen. (Esim. http://ollipusa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/94860-missä-ovat-presidenttiehdokas-haaviston-näytöt, http://img688.imageshack.us/img688/3876/niinistovaihaavisto.png) Jätetään ala-arvoiset kommentit Haaviston puolisosta omaan arvoonsa ja keskitytään ehdokkaiden näyttöjen vertailuun.


Pekka Haavisto on koulutukseltaan valtiotieteen ylioppilas. Ylioppilaaksihan Haavisto kirjoitti huippuarvosanoin (http://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/201112070194743_pd.shtml), mutta korkeakouluopinnot jäivät pian kesken kun politiikka ja yrittäjyys veivät mennessään. Sama kohtalo on ollut muuten monella muullakin huippupoliitikolla. Esimerkiksi Jouni Backman, Tarja Filatov ja Markku Rossi ovat vain ylioppilaita ja Timo Kalli, Eero Heinäluoma ja Lauri Ihalainen eivät ole suorittaneet edes yo-tutkintoa. Ei mitenkään poikkeuksellista siis politiikan huipullakaan. Tutkinnon puutteesta huolimatta Haavisto on toiminut vierailevana tutkijana Ulkopoliittisessa instituutissa, luennoitsijana Helsingin yliopistossa, Nato-koulussa Oberammergaussa sekä Bristolin yliopistossa. Suomen Kuvalehden nettisivuilla lietsottu kohu ”visiting professor” -tittelin väitetystä väärinkäytöstä perustuu väärinkäsitykseen. Pekka Haavisto toimi keväällä 2002 3 kk Bristolin yliopistossa tittelillä ”Benjamin Meaker Visiting Professor”, jonka vahvistavat mm. nämä sähköpostit: http://haavisto2012.fi/wp-content/uploads/2012/01/haavisto_bristol_emails.png


Ulkopolitiikka-lehti pyysi viime vuoden maaliskuun lopulla neljääkymmentä suomalaista asiantuntijaa nimeämään ja listaamaan 10–20 tärkeintä suomalaista kansainvälistä vaikuttajaa politiikassa ja talouselämässä. Heillä tuli olla työnsä tai verkostojensa kautta poikkeuksellista vaikutusvaltaa maailmalla. Pekka Haavisto sijoittui tässä vertailussa sijalle 5, korkeammalle kuin istuva tasavallan presidentti. Sauli Niinistö ei 26 enemmän kuin yhden maininnan keränneen vaikuttajan joukkoon mahtunut. Listan ykkönen, presidentti Martti Ahtisaari on nimennyt Pekka Haaviston ”seuraajakseen” ja kertonut mm., että YK:n pääsihteeri Ban-Ki Moon pyysi häntä esittelemään Haaviston tälle. (http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/66195-han-on-ahtisaaren-valinta-”seuraajakseen”)


Haaviston kokemus kansainvälisistä tehtävistä onkin omaa luokkaansa: hän johti YK:n ympäristöohjelman UNEP:n tutkimusryhmiä mm. Kosovossa, Afganistanissa, Irakissa, Liberiassa, Palestiinassa ja Sudanissa, vastasi YK:n köyhdytettyä uraania koskevista kenttätutkimuksista Kosovossa, Montenegrossa, Serbiassa ja Bosnia-Hertzegovinassa, toimi UNEP:n edustajana selvittämässä Romaniassa Baia Maren kaivosonnettomuutta, Euroopan unionin erityisedustajana Sudanissa ja Darfurissa 2005–2007, YK:n erityisasiantuntijana Darfurin rauhanprosessissa 2007 ja ulkoministerin erityisedustajana Afrikan kriiseissä 2009–. Näihin tehtäviin hänet on nimetty ensisijaisesti asiantuntemuksensa, ei poliittisen taustansa vuoksi. Vihreät on pienpuolue, jolla ei ole poliittista muskelia nimittää ihmisiä kansainvälisiin palkkiovirkoihin.


Niinistön kansainvälinen kokemus painottuu vahvasti pankkipuolelle: Hän on toiminut Euroopan investointipankin varapääjohtajana ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin hallintoneuvoston puheenjohtajana ja itse pankin puheenjohtajana, sekä Kansainvälisen valuuttarahaston valuutta- ja rahoituskomitean jäsenenä. Yhtään väheksymättä tämän merkitystä, presidentin kansainväliset tehtävät ovat pääosin muualla kuin rahoitusmarkkinoiden toiminnan piirissä.


Pekka Haavisto on toki siviilipalvelusmies, kun Sauli Niinistö on sotilasarvoltaan reservin kapteeni. Mutta siinä missä Niinistö on tavallinen reserviläinen, Haavistolle on kuitenkin myönnetty sotilasansiomitali hänen työstään kriisialueilla ja hän on toiminut vierailevana luennoitsijana Nato-koulussa. Uskallan väittää, että Haaviston kansainvälisen turvallisuuspoliikan tuntemus on huomattavasti laajempaa, kuin mitä pelkän RUK:n käymällä saa. Jotain kertonee sekin, että Haavisto on eduskunnassa sekä ulkoasiainvaliokunnan että puolustusvaliokunnan jäsen, kun taas Niinistö on ollut ulkoasiainvaliokunnan jäsenenä vain yhden viikon vuonna 1995.


Sauli Niinistön kokemus kotimaisen politiikan huipulla on toki Haavistoa laajempi. Hän on toiminut niin oikeusministerinä (vajaan vuoden) kuin kaksi kautta valtiovarainministerinä, sekä yhden kauden eduskunnan puhemiehenä. Haavisto vuorostaan on toiminut yhden kauden ympäristö- ja kehitysyhteistyöministerinä. Tulee toki muistaa, että Haavisto on Niinistöä 10 vuotta nuorempi ja pienemmän puolueen edustaja, joten potentiaalisia ministerinpaikkoja on ollut vähemmän tarjolla. Kunnallispolitiikassa ehdokkaiden kokemus lienee suunnilleen samaa luokaa. Haavisto on myös mukana ollut perustamassa kokonaan uutta puoluetta. ;)


Mitä sitten tulee ehdokkaiden kirjalliseen tuotantoon, Pekka on julkaissut 6 kirjaa, paljon puhuttujen Interrail-oppaiden lisäksi kokemuksistaan Balkanilla, Afrikassa ja muilla kriisialueilla. Sauli Niinistöllä julkaistuja kirjoja on kaksi, molemat omaelämäkerrallisia.


Sauli Niinistöllä on takanaan komea ura niin juristina kuin kotimaan politiikassakin, mutta Pekka Haaviston ulko- ja turvallisuuspoliittiset näytöt ovat aivan eri kaliiperia. Talouselämästä haetulla analogialla: presidentti ei ole Suomen toimitusjohtaja, vaan pikemminkin viestintäpäällikkö, myyntimies (tai -nainen) ja bisnesguru joka lietsoo innostusta ja tuo uusia ajattelutapoja taloon. Näiden tehtävien hoidon kannalta on samantekevää, onko presidentti varatuomari vai ylioppilas, reservin kapteeni vai siviilipalvelusmies. Osaaminen ratkaisee, eivät tittelit.


Lisäys 23.1. klo 20:35: Täytyy tarkentaa viestin avausta sen verran, että itse asiassa emme tiedä onko Olli Pusa Niinistön kannattajia vai ei, viesti nimittäin on kirjoitettu ennen vaalin ensimmäistä kierrosta. Voi toki olla, että hän vastustaa Niinistöä aivan yhtä lailla kuin Haavistoa. Jotkut – eivät toki kovin monet – Niinistön kannattajat kuitenkin ovat tätäkin linkkiä Facebookissa jakaneet, joten uskallan edelleen väittää, että ainakin nämä Niinistön kannattajat käyvät ruohonjuuritason negatiivista kampanjaa Haavistoa vastaan.
 
Toi sun mallis on kyllä kaikkea muuta kuin järkevä!

Mä sanoisin että kuuntele järkeä, mutta kyllä sulla nyt on vähän hakoteillä mikä nyt on järki ja sydän sillä se että itse en halua äänestää kokoomusta IKINÄ ei mulle todellakaan ole mikään sydämen vaan ehdottomasti järjen asia. Olen siis tehnyt tietoisen valinnan sillä heidän politiikkansa on niin kaukana omasta elämänkatsomuksestani.
 
Molemmat ne on näköjään hyviä vaihtoehtoja. Kattelen just Haaviston haastattelua ja onhan se ihana. Puhuu hyvin ja on fiksun oloinen. Itse äänestän järjellä silti. Mä äänestän Niinistöä, koska se on mun mielestä parempi puolue.

Mä en oikeen näe että vihreät nostaa suomen lamasta. Vihreät on aina jarruna kaikelle talouskasvulle ja uudistuksille. Ainakin omalla paikkakunnalla vihreät viherpiipertäjät jarruttaa uusia hankkeita siten estää työpaikkojen syntyä. Vihreiden johdolla tää valtio joutuu leikkaamaan kaikkia sosiaalietuuksia vielä entisestään.
 
Molemmat ne on näköjään hyviä vaihtoehtoja. Kattelen just Haaviston haastattelua ja onhan se ihana. Puhuu hyvin ja on fiksun oloinen. Itse äänestän järjellä silti. Mä äänestän Niinistöä, koska se on mun mielestä parempi puolue.

Mä en oikeen näe että vihreät nostaa suomen lamasta. Vihreät on aina jarruna kaikelle talouskasvulle ja uudistuksille. Ainakin omalla paikkakunnalla vihreät viherpiipertäjät jarruttaa uusia hankkeita siten estää työpaikkojen syntyä. Vihreiden johdolla tää valtio joutuu leikkaamaan kaikkia sosiaalietuuksia vielä entisestään.
Presidentinvaalit ei ole puoluevaalit, eduskuntavaalit sitten asia ihan erikseen. Presidentinvaaleissa valitaan kasvot valtiollemme, ei mitään puoluetta joka pelastaa.
 
Presidentinvaalit ei ole puoluevaalit, eduskuntavaalit sitten asia ihan erikseen. Presidentinvaaleissa valitaan kasvot valtiollemme, ei mitään puoluetta joka pelastaa.
Eiköhän sen presidentin pitäis jotain muutakin tehdä kun vaan näyttää naamaansa ja näyttää hyvältä.

Mä valitsen presidentin joka kiertäessään ulkomailla edistää Suomen ulkomankauppaa ja taloudellista kasvua. En vaan kauniita kasvoja. Kyllä mulle puolue vaikuttaa.
 
Eiköhän sen presidentin pitäis jotain muutakin tehdä kun vaan näyttää naamaansa ja näyttää hyvältä.

Mä valitsen presidentin joka kiertäessään ulkomailla edistää Suomen ulkomankauppaa ja taloudellista kasvua. En vaan kauniita kasvoja. Kyllä mulle puolue vaikuttaa.
Noilla kasvuarvoilla Niinistö onkin ihan hyvä valinta.

Tässä muuten ehdokkaiden EROJA teille, jotka ette osaa päättää:

Sauli Niinistö ja vihreiden Pekka Haavisto eroavat vaalikonevastaustensa perusteella etenkin siinä, miten he painottavat ihmisoikeuksia ja vähemmistöjen asemaa.

Niinistö on esimerkiksi "osittain samaa mieltä" siitä, että kaupan edistäminen on presidentin ulkomaanmatkoilla ihmisoikeuksia tärkeämpää, käy ilmi Hufvudstadsbladetin (HBL) vaalikoneesta. Haavisto on tästä "täysin eri mieltä."

Toisaalta molemmat ehdokkaat vastaavat HS:n vaalikoneessa, että ihmisoikeuksista ei tule tinkiä ja ne pitää ottaa esille vierailuilla maihin, joissa on ihmisoikeusloukkauksia.

Haavisto haluaisi edistää positiivista diskriminaatiota eli esimerkiksi lisärahan jakamista kouluille, joissa on paljon maahanmuuttajia tai vähän koulutettujen vanhempien lapsia. Niinistön mielestä tätä ei pääsääntöisesti pitäisi harjoittaa.

Muidenkin vastausten perusteella Haavisto painottaa enemmän yhteiskunnan toimia eriarvoisuuden pienentämiseksi.

Niinistö on osittain sitä mieltä, että "yhteiskunnan kasvavia kuiluja ei voi tasoittaa sisäpoliittisin päätöksin." Hän perustelee vastaustaan sillä, että tarvitaan "erilaisia tekoja".

Haavisto on täysin eri mieltä ja hänestä esimerkiksi verotuksella ja alue- ja sosiaalipolitiikalla voi lisätä tasa-arvoa.

Haavisto pitää globalisaatiota osittain uhkana pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle. Niinistö taas on täysin eri mieltä.

Haaviston mielestä maapallon pelastaminen vaatii luopumista jatkuvan talouskasvun tavoitteesta. Niinistö on väitteestä "jokseenkin eri mieltä."

Haavisto haluaa säilyttää presidentin armahdusoikeuden, Niinistö pitää sitä vanhanaikaisena.

Haavisto haluaa homopareille oikeuden avioliittoon, Niinistö ei.

Vastaukset on poimittu HS:n, HBL:n ja Ylen vaalikoneista.

Haavisto ja Niinistö eri mieltä globalisaatiosta - Presidentinvaalit - Politiikka - HS.fi
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Eiköhän sen presidentin pitäis jotain muutakin tehdä kun vaan näyttää naamaansa ja näyttää hyvältä.

Mä valitsen presidentin joka kiertäessään ulkomailla edistää Suomen ulkomankauppaa ja taloudellista kasvua. En vaan kauniita kasvoja. Kyllä mulle puolue vaikuttaa.
Vaikuttaa mullekin! Ja ihan oikein, noihan on presidentin tehtävät ulkomailla. Kauniita ei ole kumpikaan, mä valitsen sen jonka arvot ovat lähempänä omiani ja Pekka, pienten ja luonnon asialla, pääsee hyvin lähelle joten valinta ei ole vaikea :)
 
Tyrmistynyt
Jos tämä on ensimmäistä ja ainoaa, mitä Saulille tuli mieleen puolisostaan, niin ei kuulu Sauli tähän aikaan. Oikeasti.

http://www.youtube.com/watch?v=drFLl9R1n9M
 
2
Presidentinvaalit ei ole puoluevaalit, eduskuntavaalit sitten asia ihan erikseen. Presidentinvaaleissa valitaan kasvot valtiollemme, ei mitään puoluetta joka pelastaa.
Peesi tähän!

Nämä ovat _henkilövaalit_ , eivät puoluevaalit.
Toki varmastikin henkilön puolue vaikuttaa jonkin verran arvoihin, esim. Niinistölle on tärkeää talousasiat, Haavistolle taas yhteinen hyvinvointi niin ihmisten kuin luonnonkin näkökulmasta.

Mä äänestän Haavistoa, ihan juuri siksi, että en halua enää kylmän politiikan jatkuvan. Vihdoinkin on oikea mahdollisuus muutokseen tässä yhteiskunnassa, vihdoinkin on valittavana uuden sukupolven poliitikko, joka ajaa ihan jokaisen ihmisen asiaa <3
 
"vieras"
Presidentinvaalit ei ole puoluevaalit, eduskuntavaalit sitten asia ihan erikseen. Presidentinvaaleissa valitaan kasvot valtiollemme, ei mitään puoluetta joka pelastaa.
Justiinsahan tuolla aiemmin kirjoitit että et missään vaiheessa aio äänestää kokoomusta. Ja tämänhän ei pitänyt olla puoluevaali...

Ei nää palstamammat taida kyllä kovinkaan paljon politiikasta tietää. Niille riittää kun saa esittää niiiiiin suvaitsevaista kun Pekkaa äänestäisi.
 

Yhteistyössä