En osaa suhtautua syyttelyyn, vahtaamiseen ja kiusaamiseen (lastenhoitajana)

  • Viestiketjun aloittaja "lastenhoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"lastenhoitaja"
Mitähän lasten vanhemmat luulevat voittavansa sillä, että läksyttävät lastensa hoitajaa mitättömistä vaate-asioista ja kaikesta mahdollisista. Aivan kuin olisivat mustasukkaisia, kiukuttelevia ja lapsia itsekin.

Lasten parissa työskentely on raskasta mutta erittäin antoisaa, jos vanhemmilla pysyy edes jonkinlainen järki päässä.
 
Näillä mennään:)
[QUOTE="lastenhoitaja";27854841]Mitähän lasten vanhemmat luulevat voittavansa sillä, että läksyttävät lastensa hoitajaa mitättömistä vaate-asioista ja kaikesta mahdollisista. Aivan kuin olisivat mustasukkaisia, kiukuttelevia ja lapsia itsekin.

Lasten parissa työskentely on raskasta mutta erittäin antoisaa, jos vanhemmilla pysyy edes jonkinlainen järki päässä.[/QUOTE]

Ammatillisuus.
 
[QUOTE="lastenhoitaja";27854841]Mitähän lasten vanhemmat luulevat voittavansa sillä, että läksyttävät lastensa hoitajaa mitättömistä vaate-asioista ja kaikesta mahdollisista. Aivan kuin olisivat mustasukkaisia, kiukuttelevia ja lapsia itsekin.

Lasten parissa työskentely on raskasta mutta erittäin antoisaa, jos vanhemmilla pysyy edes jonkinlainen järki päässä.[/QUOTE]

Mulla on jo kasvanu se ammatillisuus ja itsetunto niin että jätän omaan arvoonsa moiset vanhemmat. Korvia on kaksi, toisesta sisään ja toisesta ulos. Joskus myös tilanne on se oikeasti että kohde ja syy ei ole hoitaja vaan vanhemman joku oma pahaolo joka sitte räiskyy hoitajan naamalle. Tällöin korvat auki ja ymmärrystä, vaikkei se olekaan suvaittava tapa purkaa omia paineita että tullaan haukkumaan hlökuntaa.
 
[QUOTE="lastenhoitaja";27854841]Mitähän lasten vanhemmat luulevat voittavansa sillä, että läksyttävät lastensa hoitajaa mitättömistä vaate-asioista...[/QUOTE]

Tuosta viereisestä ketjustako tämän ketjun päätit aloittaa? Ei ole mitätön vaateasia, jos lasta ei ole puettu kunnolla ulos lähtiessä. Omasta lapsestaan vanhempi on aina huolissaan ja jos itse pitää huolta siitä, että lapsi on kunnolla puettu eikä palele ulkona ja hoidossa sitten näitäkin asioita laiminlyödään, niin tottakai vanhemmat antavat palautetta ja sun tehtävä on sitten reagoida palautteeseen asianmukaisesti ja miettiä miten voit toimintatapojasi parantaa.

Silloin, kun lapsi viedään vieraille ihmisille hoitoon, niin toivotaan, että lapsi saa siellä asianmukaista hoitoa. Ja jos ei saa, niin silloin on kestettävä kritiikki ja parannettava toimintatapojaan. Nimim. asiakaspalvelutyössä minäkin.
 
vieraas
noita "ammattivalittajia" saa kohdata joka alalla asiakaspalvelussa. Ottaa vaan sen räyhän kohteliaasti vastaan (kuvittele itsellesi teflon pinta, johon p*ska ei tartu). Älä korota ääntäsi vaan madalla sitä (samalla tavalla kuin kiukuttelevalle lapselle).. Pidä ryhti suorana ja kehon kieli avoimena. Kuuntele huuto loppuun ja kysy sitten asiakkaalta kuinka hän haluaa asian jatkossa menevän ja kuinka voisit helpottaa syntynyttä mielipahaa. Ei kannata änkätä vastaan, sillä siitä ne riemastuu entisestään (vaikka väärässä olisivatkin). Älä pitkitä tilannetta turhaan jaarittelulla ja pahoittelulla vaan yritä olla selkeä ja napakka (joskin kohtelias).

Noilla olen pärjännyt monissa huutotilanteessa ja monesti asiakas on tullut jälkikäteen pahoittelemaan käyttäytymistään tai ainakin seuraavilla kerroilla käyttäytynyt nätisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;27854955:
Tuosta viereisestä ketjustako tämän ketjun päätit aloittaa? Ei ole mitätön vaateasia, jos lasta ei ole puettu kunnolla ulos lähtiessä. Omasta lapsestaan vanhempi on aina huolissaan ja jos itse pitää huolta siitä, että lapsi on kunnolla puettu eikä palele ulkona ja hoidossa sitten näitäkin asioita laiminlyödään, niin tottakai vanhemmat antavat palautetta ja sun tehtävä on sitten reagoida palautteeseen asianmukaisesti ja miettiä miten voit toimintatapojasi parantaa.

Silloin, kun lapsi viedään vieraille ihmisille hoitoon, niin toivotaan, että lapsi saa siellä asianmukaista hoitoa. Ja jos ei saa, niin silloin on kestettävä kritiikki ja parannettava toimintatapojaan. Nimim. asiakaspalvelutyössä minäkin.
Tottakai asiallinen kritiikki asiasta on paikallaan. Mut niitäkin vanhempia on jotka räksyttää joka asiasta ja epäoleellisestakin. On väärän väriset sukat ja on yks ruokatahra paidassa ja on sitä ja tätä(aivan normaalia juttua lasten kohdalla). Tai tullaan pätemään vaikkei olla edes töissä päiväkodissa eikä tiedetä oikeasti siitä maailmasta. Näitä onneksi on harvemmassa mutta on kuitenkin. Pahimmillaan on uhattu käräjillä kun takana ei ollu edes päiväkodin ammattitaidottomuus vaan perheen tyytymättömyys hoitopaikka päätökseen.
 
noita "ammattivalittajia" saa kohdata joka alalla asiakaspalvelussa. Ottaa vaan sen räyhän kohteliaasti vastaan (kuvittele itsellesi teflon pinta, johon p*ska ei tartu). Älä korota ääntäsi vaan madalla sitä (samalla tavalla kuin kiukuttelevalle lapselle).. Pidä ryhti suorana ja kehon kieli avoimena. Kuuntele huuto loppuun ja kysy sitten asiakkaalta kuinka hän haluaa asian jatkossa menevän ja kuinka voisit helpottaa syntynyttä mielipahaa. Ei kannata änkätä vastaan, sillä siitä ne riemastuu entisestään (vaikka väärässä olisivatkin). Älä pitkitä tilannetta turhaan jaarittelulla ja pahoittelulla vaan yritä olla selkeä ja napakka (joskin kohtelias).

Noilla olen pärjännyt monissa huutotilanteessa ja monesti asiakas on tullut jälkikäteen pahoittelemaan käyttäytymistään tai ainakin seuraavilla kerroilla käyttäytynyt nätisti.
Aivan.
 
Tottakai asiallinen kritiikki asiasta on paikallaan. Mut niitäkin vanhempia on jotka räksyttää joka asiasta ja epäoleellisestakin. On väärän väriset sukat ja on yks ruokatahra paidassa ja on sitä ja tätä(aivan normaalia juttua lasten kohdalla). Tai tullaan pätemään vaikkei olla edes töissä päiväkodissa eikä tiedetä oikeasti siitä maailmasta. Näitä onneksi on harvemmassa mutta on kuitenkin. Pahimmillaan on uhattu käräjillä kun takana ei ollu edes päiväkodin ammattitaidottomuus vaan perheen tyytymättömyys hoitopaikka päätökseen.
Kuten sanoin, itsekin olen asiakaspalvelutyössä. Ja tiedän minäkin, että jotkut tykkää valittaa kaikesta ihan vain pelkästä valittamisen ilosta. Näitä en nyt tässä tarkoittanut, koska aloituksesta en saanut sellaista kuvaa, että "ammattivalittajasta" ap puhuisi, vaan juurikin sen kuvan sain, että ap ei kestä rakentavaa kritiikkiä ("mitätön vaateasia" - lasta ei puettu kunnolla ulos lähtiessä ja lapsi palelee pihalla jatkuvasti, minkä takia loputtomassa vilustumiskierteessä, mistä viereisessä ketjussa parhaillaan puhutaan).
 
lapsi hoidossa
Tottakai asiallinen kritiikki asiasta on paikallaan. Mut niitäkin vanhempia on jotka räksyttää joka asiasta ja epäoleellisestakin. On väärän väriset sukat ja on yks ruokatahra paidassa ja on sitä ja tätä(aivan normaalia juttua lasten kohdalla). Tai tullaan pätemään vaikkei olla edes töissä päiväkodissa eikä tiedetä oikeasti siitä maailmasta. Näitä onneksi on harvemmassa mutta on kuitenkin. Pahimmillaan on uhattu käräjillä kun takana ei ollu edes päiväkodin ammattitaidottomuus vaan perheen tyytymättömyys hoitopaikka päätökseen.
tartuin nyt yhteen tuossa äskeisessä. miten voi olla lapsella väärän väriset sukat hoidossa? eikö vanhemmat valitse vaatteet lapselleen hoitoon?
kyllä minäkin mainitsisin, jos laitettaisiin toisen lapsen vaatteita päälle, kuten joskus sattuu.
mitähän muuta sitä ja tätä aiheetonta valitusta mahtaa olla? kerro ihmeessä?
 
nellien
Tottakai asiallinen kritiikki asiasta on paikallaan. Mut niitäkin vanhempia on jotka räksyttää joka asiasta ja epäoleellisestakin. On väärän väriset sukat ja on yks ruokatahra paidassa ja on sitä ja tätä(aivan normaalia juttua lasten kohdalla). Tai tullaan pätemään vaikkei olla edes töissä päiväkodissa eikä tiedetä oikeasti siitä maailmasta. Näitä onneksi on harvemmassa mutta on kuitenkin. Pahimmillaan on uhattu käräjillä kun takana ei ollu edes päiväkodin ammattitaidottomuus vaan perheen tyytymättömyys hoitopaikka päätökseen.
mun lapsi oli 3vuotta hoidossa, lähes joka päivä tuli likaisella paidalla kotia,vaikka kaapiss aoli puhtaita.
 
"vieras"
Itse hoitaja ja äiti. Palauteen antaminenkin on taito; sen negatiivisenkin palauteen voi antaa asiallisesti ja siltin asia menee perille. On mullakin ollut lapsella aina vaihtovaatteet mukana, mutta ei olis tullu mieleenkään valittaa, jos olis tullu yks tai kaks pientä ruokatahraa paidassa kotiin. Isommat soosit on eri asia!
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;27854955:
Tuosta viereisestä ketjustako tämän ketjun päätit aloittaa? Ei ole mitätön vaateasia, jos lasta ei ole puettu kunnolla ulos lähtiessä. Omasta lapsestaan vanhempi on aina huolissaan ja jos itse pitää huolta siitä, että lapsi on kunnolla puettu eikä palele ulkona ja hoidossa sitten näitäkin asioita laiminlyödään, niin tottakai vanhemmat antavat palautetta ja sun tehtävä on sitten reagoida palautteeseen asianmukaisesti ja miettiä miten voit toimintatapojasi parantaa.

Silloin, kun lapsi viedään vieraille ihmisille hoitoon, niin toivotaan, että lapsi saa siellä asianmukaista hoitoa. Ja jos ei saa, niin silloin on kestettävä kritiikki ja parannettava toimintatapojaan. Nimim. asiakaspalvelutyössä minäkin.
En ole lukenut ketjua, jossa on jotain ulos pukemisesta. Ihan muiden kokemusten perusteella halusin avautua. Mitättömänä vaateasiana pidän sellaista, että kymmenen asteen lämpötilassa on puettu vain kaksi hattua kolmen sijasta ja siitä joku päättelee, että voivatko he ollenkaan tuoda enää lastaan hoitoon moisille hoitajille. (Esimerkissä on vaihdettu vaatekappale, ettei tule laverreltua ;)

Palautetta otan totta kai vastaan, mutta kenenkään ei edes tarvitse pitää otsikossa mainitsemiani asioita asiallisen palautteen antamiskeinoina. Kaikki kritiikki kestetään, mutta epäasiallisen kritiikin vastaanottaminen joka ikinen päivä aamuin illoin on kamalaa.
 
mun lapsi oli 3vuotta hoidossa, lähes joka päivä tuli likaisella paidalla kotia,vaikka kaapiss aoli puhtaita.
:D
niin tulee minunkin lapseni, enkä ole ymmärtänyt että siinä on mitään paheksuttavaa tai kummallista. Samallalailla tuo on iltaan mennessä paitansa sotkenut myös kotona. Jos sitten jonnekin kylään lähdetään tms. niin vaihdetaan.

Se vasta olisi, jos hoidossa joka sotkusta menisi vaatteet pesuun, sinnehän saisi viedä repullisen vaihtovaatetta joka aamu. Siitä voisi jo valitusta tullakin :)
 

Yhteistyössä