En saanut raitista lapsuutta/nuoruutta ... kostan ...

  • Viestiketjun aloittaja Näin se menee
  • Ensimmäinen viesti
Näin se menee
Eli vanhempani käyttivät alkoholia kohtuullisen paljon kun olin lapsi ja nuori ja taitavat käyttää edelleenkin.

Minä kostin julmalla tavalla sen että jouduin kärsimään heidän päihteidenkäyttönsä takia monin taoin joita en nyt tässä enää ala läpikäymään.

Minä en saanut raitista lapsuutta, mutta he saivat yksinäisen vanhuuden - sellainen on kostoni heidän päihteiden käyttönsä takia.
En ole pitänyt minkäänlaista yhteyttä vanhempiini yli 17 vuoteen, enkä pidä.

Muistakaa kaikki päihteitäkäyttävät vanhemmat että lapsi ja nuori kärsii aina siitä että kodissa käytetään päihteitä ja muistakaa myös se että teitä saattaa odottaa yksinäinen vanhuus!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se menee;27685874:
Muistakaa kaikki päihteitäkäyttävät vanhemmat että lapsi ja nuori kärsii aina siitä että kodissa käytetään päihteitä ja muistakaa myös se että teitä saattaa odottaa yksinäinen vanhuus!
Ei kärsi aina. Kärsii jos käyttö menee liiallisuuksiin, kohtuukäytöstä lapset harvoin kärsii, olipa kyseessä sitten alkoholi tai jokin muu aine.
 
bud
Sä jatkat samaa ongelmakierrettä tolla touhulla. Sun olis pitänyt toimia tietoisesti aivan toisin. Mennä vaikka terapiaan ja opetella antamaan anteeksi. Ja pitää yhteyttä. Muuten ne kierteet ei katkea, jos henkilö on katkera, vihainen, eikä pysty antamaan anteeksi.
 
"Vieras"
Mulla sama juttu, ihmettele ny rapajuoppomutsi miks kukaan ei välitä kun et itsekään aikoinaan välittänyt muuta kuin ettei kalja ole loppu! Syötiin aika usein teeleipää ja paistettin perunoita kun jääkaapissa oli vaan kaljaa
 
Etootosissas
Sä jatkat samaa ongelmakierrettä tolla touhulla. Sun olis pitänyt toimia tietoisesti aivan toisin. Mennä vaikka terapiaan ja opetella antamaan anteeksi. Ja pitää yhteyttä. Muuten ne kierteet ei katkea, jos henkilö on katkera, vihainen, eikä pysty antamaan anteeksi.
Miten niin kierre jatkuu? Ap. Voi olla lapsilleen jotain aivan muuta, ja sitä kautta kierre ei todellakaan pääse jatkumaan. Vihainen ja katkera saa mielestäni olla, kun siihen on syytä, mutta kohde ei saa levitä, ja parasta pysyä siitä niin kaukana kuin voi, ettei liikaa joudu noiden ajatusten kanssa painimaan. Toki olisi helpompi myös itsellä jos näitä tunteita ei olisi. Joskus on van liikaa pyydetty antaa anteeksi, etenkin jos ei ole edes pyydetty. Sanatkin voivat olla vain helinää, teot osoittavat todelliset tunteet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se menee;27685874:
Eli vanhempani käyttivät alkoholia kohtuullisen paljon kun olin lapsi ja nuori ja taitavat käyttää edelleenkin.

Minä kostin julmalla tavalla sen että jouduin kärsimään heidän päihteidenkäyttönsä takia monin taoin joita en nyt tässä enää ala läpikäymään.

Minä en saanut raitista lapsuutta, mutta he saivat yksinäisen vanhuuden - sellainen on kostoni heidän päihteiden käyttönsä takia.
En ole pitänyt minkäänlaista yhteyttä vanhempiini yli 17 vuoteen, enkä pidä.

Muistakaa kaikki päihteitäkäyttävät vanhemmat että lapsi ja nuori kärsii aina siitä että kodissa käytetään päihteitä ja muistakaa myös se että teitä saattaa odottaa yksinäinen vanhuus!

Olisi hienoa, jos voisit olla "aikuinen" tilanteessa ja nostaisit kissan pöydälle ja soittaa/kirjoitat/vierailet ja sanoisit että nyt on mahdollisuus saada lapsenne takaisin, mutta silloin saatte kertoa miksi käyttäydyitte niin kuin käyttäydytte.

Näin vanhempasi saisivat näpsy näpäytyksen kun joutuisivat pyytämään sikailujaan anteeksi ja ehkä välinne muuttuisivat parempaan suuntaan tai saisit itsellesi rauhan kun edes yritit paikata haavaa.

Jos he eivät halua kantaa vastuuta teoistaan ja selittää edes jotenkin ja pyytää anteeksi voisit paremmalla mielellä jatkaa halutessasi eroa vanhemmistasi. Voisit ajatella että olimpahan ainakin aikuinen ja yritin ja koska he ovat yhä mulkkuja niin olkoon sitten.

Tämähän siis EI ole sinun vastuulla vaan vanhempiesi pitäisi lähestyä sinua asiassa ja pyydellä anteeksi ja selitellä, mutta jos he eivät pysty tai tiedä numeroasi tai vastaavaa.

Käsitän että tämä on paljon kysytty mutta uskon sinun saavan itsellesi rauhan asiassa jos vain mitenkään pystyisit sen tekemään.
 
Heeli
Sä jatkat samaa ongelmakierrettä tolla touhulla. Sun olis pitänyt toimia tietoisesti aivan toisin. Mennä vaikka terapiaan ja opetella antamaan anteeksi. Ja pitää yhteyttä. Muuten ne kierteet ei katkea, jos henkilö on katkera, vihainen, eikä pysty antamaan anteeksi.
Voi luoja taas näitä hyysäreitä. Ap suojelee sillä itseään ja lapsiaan, että pysyy erossa alkoholisteista. Ihan sama ovatko nämä sukua vai ei, niistä ei ole kuin harmia.

Minä olen saanut lapsena kärsiä isäni juomisen takia. Samaa en aio antaa omien lasteni kokea.
 
hellsbells
Ja sua silti mietityttää asia yhä 17 vuoden jälkeenkin? Kannattaisko sinun aikuistua ja antaa anteeksi menneet?

Omakaan lapsuuteni ei ollut mitään ruusuilla tanssimista. Alkoholismia, perheväkivaltaa, mielenterveysongelmia, jne. Enää on vain isäni jäljellä , ja hän on hyvin rakas sekä minulle, että lapsilleni. En missään nimessä voisi kuvitella kantavani hänelle kaunaa olleista ja menneistä, se on se tämä päivä mikä merkitsee.
 
"Sini"
En minäkään ole saanut mitään raitista lapsuutta ja varsin olen tyytyväinen ja koen saaneeni onnellisen lapsuuden. Vanhempani käyttivät alkoholia välillä enemmän ja välillä vähemmän. Eli oli kosteita juhlia ja välillä vaan sitten joivat saunaoluet viikonloppuna tms.

Mitään traumoja en saanut, mistään en jäänyt paitsi, koskaan en kokenut turvattomuutta yms. liipalaapaa mitä nykyään kuulemma lapset saavat jo melkein nähtyään viinilasin.

Meillä oli aina mukavaa ja leppoisaa. Niin vanhempani kuin heidän vieraansa olivat hiprakassa vaan entistä mukavampia. Ei heissä selvinpäinkään mitään vikaa ollut. :)

Ja nykyisinkin on mukava käydä kylässä ja joskus jopa ottaa alkoholia yhdessä!
 
"vieras"
OK. Mun vanhempani ja heidän ystävänsä käyttivät alkoholia, mutta kohtuudella. Ei tulisi mieleenikään hylätä heitä sen takia, että meillä järjestettiin useinkin illanviettoja ja kaikilla oli kivaa. Kukaan aikuisista ei vetänyt kännejä, ei käyttäytynyt huonosti eikä pelottavasti, eikä lapsia laiminlyöty. Meillä lapsillakin oli tosi hauskaa. Saatiin nukkua siskonpedillä tai kesällä teltassa.
Sekin on taitolaji, alkoholinkäyttö nimittäin.
Jos ei mitenkään osaa, on tosiaan parempi pysyttäytyä absolutismissa.
 

Yhteistyössä