En vieläkään tykkää lapseni nimestä

  • Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Entä jos vaihdatte vain nimen kirjoitusasua mieluisen ääntämyksen mukaiseksi eli Nataliiksi? Sitä ei ole lainkaan vaikeaa taivuttaa: Nataliin, Nataliille, Nataliilta. -ie-päätteisenä nimeä on vaikeampi taivuttaa, kieli tuppaa menemään solmuun. Nimenäkin on suomalaisempi kuin Äbigeel.
 
masentunut äiti
[QUOTE="noh";27270952]Se masennus sua siellä kaivelee. Oot kanavoinut ahdistuksen tunteessi lapsen nimeen, vaikka itse asiassa todelliset ongelmasi ovat jotain muuta. Mene terapiaan, tai vähintään puhumaan jollekin sairaanhoitajalle tms. Puhu siitä masennuksen todellisesta syystä jonkun kanssa. Et sä muuten pääse tosta yli, meet vaan pahemmin lukkoon.[/QUOTE]

Niinkö asia oli myös tuolla "Antoinettella"? Hän kylläkin sanoi että nimen vaihtamisen myötä pääsi eroon nimensä tuottamasta häpeästä. Sen verran mä tiedän että mun masennus on alkanut häpeän tunteesta. Pitkittyessään häpeä voi muuttua masennukseksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260464:
Kiitos, ootte ollut tosi ihania. Odotin tälle palstalle ominaista piikittelyä, mutta oottekin yllätyksekseni ollut ihmeen empaattisia. Kun kaikkia se etunimi niin kovasti kiinnostaa niin voin mä sen täälä kertoo. Kun sanoin venäläistyylinen nimi, niin se oli osittain hämäystä, nimittäin tytön nimi on Natalia-nimeä lähellä oleva nimi ja se on Natalie. Nimi on aiheuttanut aika paljon ongelmia lausumisen suhteenkin, esim. miehen veljen vaimo on päättänyt sanoa nimen kuten se kirjoitetaan, vaikka se periaatteessa sanotaan Natalii. Neuvolassa ja terveyskeskuksessa on ollut sekä niitä ihmisiä jotka automaattisesti saanoo Natalii ja niitä jotka sanoo Natalie (ja se ei kuulosta hyvältä). Mut se lausumisjuttu ei oo ainut ongelma, vaan myös se että mä miellän Natalie-nimen jotenkin tosi fiiniks diivanimeks ja meidän tyttö on sellanen luonnonlapsi.
Nataliehan on nätti nimi, itse alkaisin kutsua tyttöä lyhyesti lempinimellä Nata, äkkiä se vakiintuu käyttöön ja virallisella etunimellä ei ole niin merkitystä.
 
mama the strange
Natalie on musta todella kaunis nimi. Nimi on käytössä suomenruotsalaisilla, eikä tuossa kirjoitus- ja äänneasussa ole venäläinen nimi ollenkaan. Nataliessa ei musta ole mitään hienostelevaa.

Nataliesta on helppo tehdä monenlaisia lemipinimiä esim. Nata, Natsa, Nanna, Lilli, Lili....

En usko, että sun mielenterveysongelmat johtuu tästä nimestä. Nimestä on voinu tulla kyllä sulla jonkin sortin pakkomielle, mutta ehdottaisin, että hoitaisit masennuksen ja muut mielenterveysongelmat kuntoon. En usko, että masennuksesi helpottaisi, vaikka vaihtaisitte lapsen nimen.
 
masentunut äiti
[QUOTE="vieras";27281813]Nataliehan on nätti nimi, itse alkaisin kutsua tyttöä lyhyesti lempinimellä Nata, äkkiä se vakiintuu käyttöön ja virallisella etunimellä ei ole niin merkitystä.[/QUOTE]

Onpa kiva että tuo Natalie nimi on saanut niin paljon positiivisia kommentteja. Täytyy myöntää että oon tosi yllättynyt. En kuitenkaan tykkää tuosta Nata lyhenteestä, vaikka se oliskin kaikkein loogisin. Mieluummin Nati, Natu tai Nana.
 
Natu meinaa narttukoiraa ja Natsa on tupakantumppi tai jokin merkki armeijassa, että niitä ei kyllä kannata käyttää.

Ot Kun minä olin nuori ei ollut ns. lähiönimiä ja pissiksiä ja white trashejä yms. Mihin tämä maailma on mennyt. Aikaihmisistä tullut teinejä ja lapsellisia kielenkäytöltään.

Vängätään nykyään ihan typeristä asioista ja ollaan pinnallisia. Voi aikoja voi tapoja.
Ollaan sellasia kuin ollaan ja ylpeitä siitä eikä aina kytätä ja nimitellä toisten tyylejä nimejä yms.
Hieman sivistystä kehiin pyydän.
 
Viimeksi muokattu:
vieras--
Täällä on yks natalia niminen tyyppi eikä oo kyllä käyny mielessäkään mikään venäläinen huora.
nimi on osa mua ja itse satun vielä olemaan aika luonnonlapsi ja kaukana diivamaisesta sun muusta joten tykkään ihan olla natalia ,ei mitään ongelmaa:).mutta vaihtakaa ihmeessä nimi jos kaikki nyt sen tähen on niin kurjasti.
ps.natalia ja natalie(?) sun muut samantapaset nimet tarkottaa perimmiltään joulua. tulee joistain latinankielen sanoista mikä siis tarkottaa suoraan käännettynä herran syntymää ,että ei sen merkitys mitenkään kauhean negatiivinen ole ,vai?:)
 
"Xxxx"
Natalie on tosi nätti nimi! Ja lausuisin sen "natalii". Ei todellakaan tule mielikuvaa venäläisestä hutsusta tai mustalaisista, vaan minun mielikuvissani Natalie on nuori ranskalainen tyttö :) Oikeastaan pidän siitä paljon enemmän kuin Abigail-nimestä, mutta nämähän tietysti ovat makuasioita. Teet niin kuin parhaaksi näet. Oletko ap kysynyt tytöltäsi pitääkö hän ITSE omasta nimestään? Juu, 2-vuotias on tietysti aika nuori, mutta silti...
 
masentunut äiti
[QUOTE="Xxxx";27659955]Natalie on tosi nätti nimi! Ja lausuisin sen "natalii". Ei todellakaan tule mielikuvaa venäläisestä hutsusta tai mustalaisista, vaan minun mielikuvissani Natalie on nuori ranskalainen tyttö :) Oikeastaan pidän siitä paljon enemmän kuin Abigail-nimestä, mutta nämähän tietysti ovat makuasioita. Teet niin kuin parhaaksi näet. Oletko ap kysynyt tytöltäsi pitääkö hän ITSE omasta nimestään? Juu, 2-vuotias on tietysti aika nuori, mutta silti...[/QUOTE]

2-vuotias todellakin on vielä tosi pieni ja ei se taida oikeen itekkään tietää mikä sen nimi on. Kun siltä kysyy nimee, niin se vastaa että: tyttö ja Abby, vaikka ollaan eniten kyllä kutsuttu sitä Natalieks (Natali) sillon harvoin kun ollaan sitä oikeella nimellä kutsuttu. Edelleenkin kaikki sanoo sitä aina Nasuks ja sen nimen se tunnistaa.
 
masentunut äiti
...Niin ja jos sekotetaan pakkaa vielä vähän lisää niin mieheni on aina tosi paljon tykännyt Amy nimestä ja olis alusta asti halunnut antaa lapselle nimeks Amy, eikä hän näe ääntämistä ollenkaan ongelmallisena koska on kasvanut amerikkalaisessa sisäoppilaitoksessa, vaikka asuikin espanjankielisessä maassa. Mä oon kuitenkin jo huomannut ton Natalie nimen ongelmalliseks kun monet ihmiset ei tiedä miten se kuuluu sanoo, niin vaikka Amy on mun mielestä nätti ja söpö nimi niin en haluais taas niitä ääntämisongelmia. Eli tässä on pieni piiri pyörinyt nimien suhteen jo jonkun aikaa ja ne nimet siis on: Natalie/Natali/Nataly, Amelia, Amy/(Eimi) ja Abigail...että semmosta.
 
"vieras"
Itselläni on kaksiosainen nimi väliviivalla, mutta käytän sitä oikeastaan vain passissa. Muutoin käytän nimeni ekaa osaa, ja siten allekirjoitan paperitkin. Joskus olen miettinyt menisinkö ihan virallisesti vaihtamaan väliviivanimen kahdeksi erilliseksi nimeksi, mutten ainakaan vielä ole jaksanut vaivautua.

Eli se, mikä on virallista ja se mik on käytössä voivat ihan rauhassa olla eri.
 
"Xxxxx"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27672134:
2-vuotias todellakin on vielä tosi pieni ja ei se taida oikeen itekkään tietää mikä sen nimi on. Kun siltä kysyy nimee, niin se vastaa että: tyttö ja Abby, vaikka ollaan eniten kyllä kutsuttu sitä Natalieks (Natali) sillon harvoin kun ollaan sitä oikeella nimellä kutsuttu. Edelleenkin kaikki sanoo sitä aina Nasuks ja sen nimen se tunnistaa.
No sitä suuremmalla syyllä kyllä teidän pitää nyt pian jokin päätös tehdä tytön nimen suhteen jos hän ei kerran oikein itsekään tiedä mikä hänen nimensä on! Lapsille nimi on kuitenkin tärkeä osa identiteettiä. Tehkää nyt jokin päätös ja pysykää sitten siinä. Menee muuten lapsiparka sekaisin. Ja en nyt meinaa, että haittaa mitään jos on nimi ja lempinimi, mutta jos lasta kutsutaan jatkuvasti erilaisilla nimillä, niin sekaisinhan hän menee.
 
Mut entäpä
Ettekö voisi vaihtaa tytön nimeä NASUksi? En tiedä saako sellaisen nimen antaa.. Minusta ihana nimi, Nasu :) Tyttö tuntee ja tottelee tuota nimeä jo ja kaikki muutkin läheiset :) Minulla oli kaveri jota kutsuttiin täysin erinimellä kuin mikä hänen oikea nimensä oli. Häntä puhuteltiin koulussa tällä "väärällä" nimellä eikä osannut käyttää oikeaa nimeään. Sitten kun täytti 18 vuotta niin muutti nimensä ihan virallisesti täksi lempinimeksi.
 
Natalie/Natalia
Mun mielestä Natalie ja Natalia on ihan äärettömän kauniita nimiä. Meidän tytön toinen nimi on Natalia. Valittiin -a loppuinen juuri ääntämysongelman vuoksi. Natalia on helppo lausua. Eikä se mun mielestä ole mikän hutsahtava tai mustalaisnimi. Mustalaisilla on ihan kaikenlaisia nimiä, joten vaikea niitä on välttää. Enkä edes ymmärrä, miksi niitä pitäisi niin paljon halveksiakaan.

Ja venäjällä on tosi palon kauniita naisten nimiä. Ja monesti ne meillä mielletään venäläisiksi vaikka olisivat ihan yleiskansallisia. Enkä ymmärrä, mikä meistä suomalaisista tekee niin paljon paremia ihmisiä, että venäläistä alkuperää olevaa nimä ei voisi antaa, koska ne on jotenkin huonompia tai hutsahtavampia. Ei ne venäläisnaiset se hutsumpia ole, kun me suomalaisetkaan. Sitä paitsi monella suomalaisella on alkuperäisjuuret jossain venäjän puolella.

Minä kutsuisin Natalieta lempinimellä Natte.
 
Natalie on todella kaunis nimi, enkä kyllä saa millään siitä venäjä-mielleyhtymää. En sitten millään. Itselläni sellainen nimi väliviivalla + sukunimi vielä erikoinen, että olen nyt 32v kestänyt sitä selittelyä miten se nimi kirjoitetaan ja miten äännetään yms. Ei se häiritse. Oppii tulemaan toimeen asian kanssa :D
 
"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27672178:
. Eli tässä on pieni piiri pyörinyt nimien suhteen jo jonkun aikaa ja ne nimet siis on: Natalie/Natali/Nataly, Amelia, Amy/(Eimi) ja Abigail...että semmosta.
No mikset muuttaisi lapsen nimeksi Amy Natalie Abigail

Kun sua se selvästi vaivaa niin vaihda ihmeessä. Mitä mieltä mies on?
 
"jep"
Tuosta "nimi aiheuttaa joissain ihmisissä voimakkaita tunteita" -asiasta - itse kyllä osaan itsekseni tai kavereiden kesken ärsyyntyä kaiken maailman Yannica-Yessicoista ja Mico Marcuksista, mutta jos tapaan sen nimisen ihmisen, kyllä suhtaudun ihan puhtaalta pöydältä, enkä oleta pissikseksi, diivaksi tms.

Amelia on ihana nimi, eikä varmasti lausumisen osalta tuota ongelmia, mutta jotenkin voisin kuvitella, että tulee hyvin usein väärin kirjoitetuksi ja siten myös lausutuksi, kun on harvinainen ja yleisemmin tunnettuja nimiä muistuttava. Eli jos tuo Natalie-Natalii -asia ärsyttää nyt, voisin kuvitella, että jossain vaiheessa alkaisi Amelian kanssa siepata Amaliat, Ameliet, Emiliat ja Aniellat. Itselläni on harvinainen sukunimi, ja olen huomannut, että paitsi että puhuessa varsinkin puhelimessa se kuullaan aina väärin, onnistun myös aina sutaisemaan jokusen kirjaimen vähän huolimattomasti, jolloin se taas kerran luetaan väärin.

Tämä siis ei kommenttina "älä anna nimeksi Ameliaa", tuli vaan jotenkin heti mieleen, että tuon kanssa vääriin muotoihin törmäisi hyvin suurella todennäköisyydellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260116:
Niin se oli siis mun (ja monen muunkin) mielipide. Joidenkin mielestä on ihan nättikin nimi. N:llä alkava on. Kyse ei oo kuitenkaan vaan siitä onko nätti nimi vai ei vaan että se nimi ei sovi mun tytölle.
Tässä sanot että se alkaa N:llä ja kumminkin kerrot nimen olevan Abigail...:O
 
hahaha
[QUOTE="eee";27260273]Veikkaan, että Tatjana.[/QUOTE]

Tai natalia, svetlana, jelena, tai oikeastaan mikä vaan venäläinen nimi, mutta sepäs ei ollutkaan tämän ketjun tarkoitus arpoa ap:n lapsen nimeä. ;)
 
masentunut äiti
Tässä sanot että se alkaa N:llä ja kumminkin kerrot nimen olevan Abigail...:O
Oonpas ilmaissut itseäni epäselvästi kun yllättävän moni on ollut vähän pihalla. N-kirjaimella alkavalla nimellä tarkoitin sitä etunimeä joka on siis Natalie ja Abigail on tytön toinen nimi. Nimi siis lausutaan Natali Abigail (Natali puolellatoista i:llä eli ei tosi pitkänä i:nä eikä töksähtävänäkään).
 
masentunut äiti
[QUOTE="hmmm";27672639]No mikset muuttaisi lapsen nimeksi Amy Natalie Abigail

Kun sua se selvästi vaivaa niin vaihda ihmeessä. Mitä mieltä mies on?[/QUOTE]

Toi Amy on ihan huippuihana nimi mutta sitten nimi pitäisi lausua eimi nädali äbigeil ja olishan se vähän hassu täälä Suomessa. Jos nimi lausuttaisiin eimi natali abigail niin se olis kans outoo että eka nimi lausuttais englanniks ja toiset nimet espanjalaisittain. Amy nimeä ei ole espanjalaisessa kulttuurissa, mutta Natalie ja Abigail nimet on.
 
"hmm"
Mulla on yski tuttu joka on kans Natalia.. tai kirjotetaan Natalie, mut me sanottiin häntä Nataksi :) ei se miusta nyt mikään niin venäläinen nimi oo ja ihan suomalainen tää Natakin on :)
 

Yhteistyössä