En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti
mastercard
Moni palstalainen täällä usein kritisoi luottokortin käyttäjiä ja lainanottoa.
En ymmärrä, mikä hyve on elää ilman lainaa tai luottokorttia?

Eihän lainanotto tai luottokortilla maksaminen tarkoita, et olisi rahaton.
 
"vieras"
Siksi varmaan moni ajattelee niin, että joko itsellä ei ole onnistunut, tai jollain tutulla, tai ei ole koskaan käyttänytkään luottokortteja. Jos epäonnistuu, helposti ajattelee, että muutkin epäonnistuu, tai jos ei ole kokeillut jotain, ei siitä voi varsinaisesti tietää, kunhan luulee.
 
"vieras"
En paheksu, mutta onhan se "ylivarojen" elämistä. Lainanotto on järkevää asuntoon, muttei autoon. Moni valittaa, kun rahat on loppu ja niin paljon velkaa ja on sitä autolainaa parinkymmenen tonnin autoon. Ei mitään järkeä. Eri asia ottaa lainaa edulliseen muutaman tonnin autoon hätätapauksessa, kun ei ole muuten mahdollista päästä töihin. Asuntolaina on järkevä, koska muuten maksaisit vuokraa suunnilleen samanverran, etkä hyötyisi siitä itse. Muussa lainanotossa ei ole järkeä.
 
Ei se mikään hyve ole.

Itse olen joissain asioissa varovainen, joku sellainen kiva mutta toisaalta täysin tarpeeton juttu kuten uusi tv toimivan mutta viisi vuotta vanhan tilalle on minulle turha juttu, jota en ostaisi luottokortilla vaan käteisellä - jos sellaiseen on sillä hetkellä varaa. Matkoja emme ole maksaneet luotolla koskaan, lentoliput on maksettu Masterilla mutta muuten ei, ei ja ei. Myös keittiö maksettiin säästöistä suoraan, ja täysin uutta autoa en osaa kuvitella ostavani lainalla ikinä.

Mutta en ole ehdoton tietenkään, vaikka kuitenkin kehottaisin ihmisiä mieluummin säästämään etukäteen kuin ostamaan luotolla. Ja miettimään, tarvitseeko kaiken olla upouutta, tarvitseeko kaikki aina uusia parin vuoden välein ym.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mä törmäsin vasta palstalla ajtukseen, että ruuan ostaminen luottokortilla on jotenkin köyhää :D Meillä ei juuri käteistä käytetä ihan käytännöllisyyssyistä. Olen tainnut käydä automaatilla viimeksi joskus kesällä, kun torilla ei kortti riitä maksuvälineenä. Ruokalasku on suurinpiirtein sama kuukausittain, samoin bensa. Ei siihen hirveästi meillä laskutaitoa tarvitse. Oikeasti isot erät on mietittävä. Lomamatkaa tai sohvaa varten on pakko säästää etukäteen, mutta normiostokset pyörii kortilla miettimättä.
 
"Näin on"
Mutta toisaalta pitää olla suuri asuntolaina ym..

Palsta antaa hyvin tarkkoja elämänohjeita, joita voidaan tarpeen mukaan muuttaa. Mutta aina osataan kyllä paheksua, harvoin kannustaa..

Mutta kukapa niitä "totuuksia" vakavasti ottaa.
 
[QUOTE="vieras";29158615]Mä törmäsin vasta palstalla ajtukseen, että ruuan ostaminen luottokortilla on jotenkin köyhää :D Meillä ei juuri käteistä käytetä ihan käytännöllisyyssyistä. [/QUOTE]

Voihan sitä vaikka pankkikortillakin maksaa, jos ei käteistä käytä? Monilla on tietysti nykyään syynsä ostaa luotolla päivittäistavaroita, ilmeisesti siitä saa jotain bonuksia tms.

Jos ihminen ottaa lainaa, eli ostaa asioita luotolla, niin tottakai ensimmäinen ajatus on se ettei hänellä ole niihin muuten varaa. Vai miksi kannattaa ostaa sohva velaksi jos sen pystyisi maksamaan heti? Ihan aidosti en tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
ap.
[QUOTE="vieras";29158597]En paheksu, mutta onhan se "ylivarojen" elämistä. Lainanotto on järkevää asuntoon, muttei autoon. Moni valittaa, kun rahat on loppu ja niin paljon velkaa ja on sitä autolainaa parinkymmenen tonnin autoon. Ei mitään järkeä. Eri asia ottaa lainaa edulliseen muutaman tonnin autoon hätätapauksessa, kun ei ole muuten mahdollista päästä töihin. Asuntolaina on järkevä, koska muuten maksaisit vuokraa suunnilleen samanverran, etkä hyötyisi siitä itse. Muussa lainanotossa ei ole järkeä.[/QUOTE]

Mun itseni on PAKKO käyttää tosi usein luottokorttia, koska matkustan paljon. Lisäksi bonuksia saa jokaisesta ostosta, joten maksan kaikki luottokortilla myös Suomessa. Saan ilmaisia hotelliöitä ja muita palkintoja.

Miksi luottokortilla maksaminen olisi ylivarojen elämistä, koska eihän maksuTAVALLA ole yhteyttä siihen, mitä tilillä on rahaa.
 
"vieras"
Luottokortissa voi olla olla myös tuoteturvavakuutus, joka voimassa 2 vuotta ostopäivästä ilman ikävähennyksiä ja omavastuuta. Tästä syystä itse ostan isomman kodin hankinnat luottokortilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Vanna
Mun itseni on PAKKO käyttää tosi usein luottokorttia, koska matkustan paljon. Lisäksi bonuksia saa jokaisesta ostosta, joten maksan kaikki luottokortilla myös Suomessa. Saan ilmaisia hotelliöitä ja muita palkintoja.

Miksi luottokortilla maksaminen olisi ylivarojen elämistä, koska eihän maksuTAVALLA ole yhteyttä siihen, mitä tilillä on rahaa.
Minä olen palstalta oppinut, että Visa Electron on köyhien kortti.

Mutta siis enemmänkin sillä asenteella on minusta tässä merkitystä, ei sillä millä kortilla maksaa. Saahan sitä lentopisteitä hyvin, jos maksaa kaiken luottokortilla ja siis käyttää korttia usein :)

Olen törmännyt muutamaan sellaiseen perheeseen, jossa kaiken pitää olla hienoa ja uutta, mutta varaa ei oikein olisi. Niinpä kuussa menee iso summa luottokorttilaskun ja kulutusluottojen lyhentämiseen, ja joku yllättävä meno (joka siis tällaissa taloudessa tarkoittaa jo veden tasauslaskua tai muuta "pientä") pakottaa ottamaan lisää kulutusluottoa. Ei hyvä.
 
ap.
[QUOTE="vieras";29158615]Mä törmäsin vasta palstalla ajtukseen, että ruuan ostaminen luottokortilla on jotenkin köyhää :D [/QUOTE]

Mäkin maksan lähes kaikki ostokset luottokortilla, koska niistä saa paremmin bonuksia kuin mistään s-etukortista. Pankkikortilla mitään bonuksia ei saa, joten miksi en maksaisi siis luottokortilla? Laskuni maksan heti, joten ei mene mitään korkoa eikä ole vuosimaksuja.
 
Miksi luottokortilla maksaminen olisi ylivarojen elämistä, koska eihän maksuTAVALLA ole yhteyttä siihen, mitä tilillä on rahaa.
Jos käyttää sen luottokorttinsa luotto-ominaisuutta (eli ei maksa aina koko laskua kuun lopussa), niin tulee maksaneeksi kaikesta korttiluoton koron verran enemmän, eli se niistä "ilmaisista" hotelliöistä yms. Esim. Visan kohdalla siis 3 kk euribor + 7,5% + tilinhoitopalkkio 3,90e. Kuluttajansuojalain mukainen todellinen vuosikorko 1500 euron käytössä olevalle luotolle on tällä hetkellä 19,11%.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe ja Data
käteinen rules
ei jää velkaa, velaksi elämistähän se on, jos luotokortteja joutuu käyttämään, etenkin jos ruokaa pitää ostaa luottokortilla niin ollaan pahasti velkaantuneita!
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29158615]Mä törmäsin vasta palstalla ajtukseen, että ruuan ostaminen luottokortilla on jotenkin köyhää :D Meillä ei juuri käteistä käytetä ihan käytännöllisyyssyistä. Olen tainnut käydä automaatilla viimeksi joskus kesällä, kun torilla ei kortti riitä maksuvälineenä. Ruokalasku on suurinpiirtein sama kuukausittain, samoin bensa. Ei siihen hirveästi meillä laskutaitoa tarvitse. Oikeasti isot erät on mietittävä. Lomamatkaa tai sohvaa varten on pakko säästää etukäteen, mutta normiostokset pyörii kortilla miettimättä.[/QUOTE]

Luottokorttihan ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto käteisen tilalle, maksukortteja on ihan luotottomiakin. En minäkään käy automaatilta rahaa nostelemassa, mutta en silti käytä luottokorttia ruokaostoksiin.
 
säpäle harmaana
Mäkin maksan lähes kaikki ostokset luottokortilla, koska niistä saa paremmin bonuksia kuin mistään s-etukortista. Pankkikortilla mitään bonuksia ei saa, joten miksi en maksaisi siis luottokortilla? Laskuni maksan heti, joten ei mene mitään korkoa eikä ole vuosimaksuja.
Ihan mielenkiinnosta tyhmä kysyy, mitä bonuksia luottokortilla maksamisesta saa? Siis jos puhutaan ihan arkipäiväisistä ostoksista, eikä jatkuvasta matkustelusta tai ulkomaan ostoksista.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja käteinen rules;29158780:
ei jää velkaa, velaksi elämistähän se on, jos luotokortteja joutuu käyttämään, etenkin jos ruokaa pitää ostaa luottokortilla niin ollaan pahasti velkaantuneita!
Tämä on juuri se minua yllättänyt asenne. Meillä maksetaan luottokorttilaskut kuukausittain eikä makseta korkoa ostoksista. Käteistä en kanna mukanani kuin aniharvoin. Tili ei ole ollut nollilla sitten opiskeluaikojen. Toki järki pitää olla rahankäytössä silti. Autoa varten ollaan säästetty etukäteen. Autoa pienemmätkin normaalista kulutuksesta poikkeavat ostokset mietitään eikä osteta saman kuukauden aikana tietokonetta ja pesukonetta. Mutta joo, kaipa me sitten syödään aina velaksi :D
 
"vieras"
Minä en myöskään ymmärrä, ei kaikki velaksi ostajat joudu vaikeuksiin. Itse sain juuri autovelan maksettua, hedelmöityshoidoista (maksoi 6-7 000 e yhteensä) vielä vähän maksettavaa, onneksi hoidot onnistuivat ja saimme lapsen. <3 Jos emme olisi ottaneet velkaa hoitoihin, emme olisi voineet nikihin mennä, enkä voi saada luomusti lapsia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29158877:
Luottokorttihan ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto käteisen tilalle, maksukortteja on ihan luotottomiakin. En minäkään käy automaatilta rahaa nostelemassa, mutta en silti käytä luottokorttia ruokaostoksiin.
Tuo on ihan totta. Meidän taloudessa ja ostomoraalissa tuolla ei vaan ole merkitystä. Kuukauden ruuat voi ostaa pankkitililtä tai kortilta. Ihan miten vaan. Ei koeta olevamme rikkaampia tai köyhempiä sen myötä.

Mutta meillä ei tosiaan ole ollut maksuvaikeuksia. En toki halua kannustaa ketään luottokortin käyttäjäksi, jos kulut lähtee helposti lapasesta. Mutta ei kannata myöskään vetää mitään johtopäätöksiä kenenkään taloustilanteesta maksutavan perusteella. Asioilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä.
 
[QUOTE="vieras";29158901]Minä en myöskään ymmärrä, ei kaikki velaksi ostajat joudu vaikeuksiin. Itse sain juuri autovelan maksettua, hedelmöityshoidoista (maksoi 6-7 000 e yhteensä) vielä vähän maksettavaa, onneksi hoidot onnistuivat ja saimme lapsen. <3 Jos emme olisi ottaneet velkaa hoitoihin, emme olisi voineet nikihin mennä, enkä voi saada luomusti lapsia.[/QUOTE]

Onnittelut lapsensaannista!

Silti on pakko todeta, että olen koko "palstaurani" ajan ihmetellyt sitä, miksi etukäteen säästäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta niille ihan samoille ihmisille, joille jälkikäteen säästäminen (l. lainan maksaminen) ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia. Jälkimmäinenhän on vielä sijoituksen tuoton + lainakoron verran kalliimpaakin.
 
No selvisipä tämäkin Visa Electron asia, en tiennyt että se on köyhyyden tai heikkoude merkki. Tämä onkin tämä palsta ;) Mun on pitänyt jo kaksi vuotta lopettaa tuo electronin käyttö, kun siitä kuulemma menee 5e kk jotain palvelumaksua, kaverini siitä mulle kertoi ja hainkin samantien luottokortin, nyt se electron on vaan jäänyt lompakkoon pyörimään. Käytän luottokorttejakin kyllä, maksan niillä matkoja tai jotain suurempia juttuja, jotka nyt on vaan "pakko" saada. Ikinä koskaan en ole maksuvaikeuksissa ollut, yksikään lasku ei koskaan ole päivääkään myöhästynyt, enkä todellakaan tiennyt, että luottokorteilla maksaminen on noin paha juttu :)
Joka kuukausi ne maksuni maksan kokonaan, tai muutamaa kymppiä vaille kaikki pois.

Erillinen säästötili on, jonne säästetään koko ajan etelänmatkaa/matkoja varten.

Ja itselleni olen perustellut, että nuo hullut työputket, työajat ja toisinaan kellonympäri vuorot tehtyäni SAAN hassata laskujen ja elämiseen jälkeen rahaa. Jos haluan kuplavalaisimen tai esikoiselle harrastukseen to-del-la kalliit ja laadukkaat luistimet, niin ostan. Uhallakin.
Enkä tiennyt edelleenkään, että noiden korttien käyttö on pahasta. Joistakin nettifirmoista kun tilaa, niin ei ole voinut edes maksaa muulla kuin luottokortilla!
Nyt täytyy lähteä etsimään keittiöön verhoja, eilinen matto-ostos aiheutti lieveilmiön ;)
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29158917]Tuo on ihan totta. Meidän taloudessa ja ostomoraalissa tuolla ei vaan ole merkitystä. Kuukauden ruuat voi ostaa pankkitililtä tai kortilta. Ihan miten vaan. Ei koeta olevamme rikkaampia tai köyhempiä sen myötä.

Mutta meillä ei tosiaan ole ollut maksuvaikeuksia. En toki halua kannustaa ketään luottokortin käyttäjäksi, jos kulut lähtee helposti lapasesta. Mutta ei kannata myöskään vetää mitään johtopäätöksiä kenenkään taloustilanteesta maksutavan perusteella. Asioilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä.[/QUOTE]

No ei varmaankaan monille ole merkitystä, mutta jos pystyy maksamaan ostoksensa ilman luottokorttia, niin miksi ihmeessä ei sitten voisi tehdä niin. Sitä en tajua. Onhan siitä nyt ylimääräistä vaivaakin maksella vielä erikseen niitä luottokorttilaskuja.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29158962:
Mulla on luottokortti olemassa vain sellaisia tilanteita varten, kun muu ei käy esim. parkkimaksut ja ulkomailta ostosten tilaaminen. Jos mulla ei ole johonkin varaa niin silloin en sitä osta.
Näin minullakin.
 

Yhteistyössä