En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29158926:
Onnittelut lapsensaannista!

Silti on pakko todeta, että olen koko "palstaurani" ajan ihmetellyt sitä, miksi etukäteen säästäminen tuntuu olevan täysin mahdotonta niille ihan samoille ihmisille, joille jälkikäteen säästäminen (l. lainan maksaminen) ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia. Jälkimmäinenhän on vielä sijoituksen tuoton + lainakoron verran kalliimpaakin.
Näinpä. Jos olet vaikka kaverin kanssa ostoksilla, niin ei kai sielläkään kukaan sano sille kaverille, että "hei maksaisitko nämä munkin ostokset", jos oikeasti itselläkin on varaa maksaa.
 
dealer
Hassu ajatus, että jos mulla ei tänään oo rahaa tilillä tarpeeksi ostaa jotain juttua, mulla ei olisi siihen varaa? Meillä tulee joskus menoja, jotka saattaa yllättää, ja vaikka tilillä on aina liikkumavaraa, maksan silti luottokortilla jotain ostoksia. Maksan ana laskut kuu lopussa. Kerran kävi niin että autoon piti tehdä huollot, korjata ilmastointi ja samalla uusia jääkaappi, maksaa kaikki vakuutukset ja ylimääräinen eläinlääkärimaksu samalla kertaa, joten tilille tuli notkahdus. Luotolla maksettiin osa ja seuraavasta liksasta balanssiin. Miten mulla ei ollut noihin asioihin varaa, vaikkei sitä rahaa silloin just heti ollutkaan? En ymmärrä. Meillä on säästössä rahaa, tilillä pyörii normaalimenot ja just sijoitettiinkin rahaa. Silti maksan luotolla jotain, koska tiedän, että mulla on siihen varaa.
 
  • Tykkää
Reactions: tike
Hassu ajatus, että jos mulla ei tänään oo rahaa tilillä tarpeeksi ostaa jotain juttua, mulla ei olisi siihen varaa? [...] Miten mulla ei ollut noihin asioihin varaa, vaikkei sitä rahaa silloin just heti ollutkaan? En ymmärrä. Meillä on säästössä rahaa, tilillä pyörii normaalimenot ja just sijoitettiinkin rahaa. Silti maksan luotolla jotain, koska tiedän, että mulla on siihen varaa.
Olisko ihan "hassu ajatus" sellainen, että siitä normipalkasta laittaisi vähän sivuun joka kuukausi, niin ei tarvitsisi tulla niitä notkahduksia, jotka vaativat luottokortin käyttöä kulutusmenoihin?
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Lispetti
säpäle harmaana
Hassu ajatus, että jos mulla ei tänään oo rahaa tilillä tarpeeksi ostaa jotain juttua, mulla ei olisi siihen varaa? Meillä tulee joskus menoja, jotka saattaa yllättää, ja vaikka tilillä on aina liikkumavaraa, maksan silti luottokortilla jotain ostoksia. Maksan ana laskut kuu lopussa. Kerran kävi niin että autoon piti tehdä huollot, korjata ilmastointi ja samalla uusia jääkaappi, maksaa kaikki vakuutukset ja ylimääräinen eläinlääkärimaksu samalla kertaa, joten tilille tuli notkahdus. Luotolla maksettiin osa ja seuraavasta liksasta balanssiin. Miten mulla ei ollut noihin asioihin varaa, vaikkei sitä rahaa silloin just heti ollutkaan? En ymmärrä. Meillä on säästössä rahaa, tilillä pyörii normaalimenot ja just sijoitettiinkin rahaa. Silti maksan luotolla jotain, koska tiedän, että mulla on siihen varaa.
No mikset sitten käyttänyt säästöjäsi noita asioita varten, jos sinulla sellaisia oli? Kertaluontoisesti varmaan se luottokortti on kyllä käytännössä helpoin tuollaisessa tilanteessa, mutta ei kai tässä tuollaisista tilanteista puhuttukaan.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29158764:
Jos käyttää sen luottokorttinsa luotto-ominaisuutta (eli ei maksa aina koko laskua kuun lopussa), niin tulee maksaneeksi kaikesta korttiluoton koron verran enemmän, eli se niistä "ilmaisista" hotelliöistä yms. Esim. Visan kohdalla siis 3 kk euribor + 7,5% + tilinhoitopalkkio 3,90e. Kuluttajansuojalain mukainen todellinen vuosikorko 1500 euron käytössä olevalle luotolle on tällä hetkellä 19,11%.
Moni ei taida laskea sitä, miten paljon luotto tulee oikeasti maksamaan.
Itse en ole ikinä maksanut luottokortti laskua osissa, vaan ensimmäisenä eräpäivävänä koko summan, jolloin korkoa ei kerry.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159030:
Olisko ihan "hassu ajatus" sellainen, että siitä normipalkasta laittaisi vähän sivuun joka kuukausi, niin ei tarvitsisi tulla niitä notkahduksia, jotka vaativat luottokortin käyttöä kulutusmenoihin?

Hei hassu ajatus ;) Minäkin laitan joka ikinen kuukausi säästöön, mutta ne on Aruban matkaan ja niihin ei kosketa. Tai vasta sen jälkeen, kun varpaat on lilluneet turkoosissa vedessä <3
En edelleenkään ole edes hirveän tarkka miltä tililtä makselen, pääasia että kaikki maksetaan :)
 
Viimeksi muokattu:
-
[QUOTE="vieras";29158597]En paheksu, mutta onhan se "ylivarojen" elämistä. Lainanotto on järkevää asuntoon, muttei autoon. Moni valittaa, kun rahat on loppu ja niin paljon velkaa ja on sitä autolainaa parinkymmenen tonnin autoon. Ei mitään järkeä. Eri asia ottaa lainaa edulliseen muutaman tonnin autoon hätätapauksessa, kun ei ole muuten mahdollista päästä töihin. Asuntolaina on järkevä, koska muuten maksaisit vuokraa suunnilleen samanverran, etkä hyötyisi siitä itse. Muussa lainanotossa ei ole järkeä.[/QUOTE]

Toisaaltaan, sä et voi tietää mikä jonkun toisen tilanne on, että kannattaako sen ostaa muutaman tonnin räyskä vai auto, jossa on takuut jäljellä.

Esim. henkilö, joka käyttää autoa työssään, saa kilometrikorvaukset työnantajalta, voi helposti lyhentää autolainansa ja maksaa bensansa kilometrikorvauksilla. Ei se mun mielestä silloin ole tyhmää. Kun työssään joutuu paljon istumaan autossa, niin onhan se kivempi, että "toimistokin" on kiva.
 
[QUOTE="vieras";29159038]No vaikkapa juuri luottokorttiin kuuluvan tuotevakuutuksen takia. On usein parempi kuin kotivakuutus.[/QUOTE]

Ahaa :)

On kyllä pakko vähän ihmetellä sitäkin, että jos luottokortin käytöllä suorastaan tienaa rahaa, niin miten ihmeessä luottoa tarjoavat yritykset kustantavat nämä bonukset ja vakuutukset ja pyörittävät vielä erittäin kannattavaa liiketoimintaa siinä samalla?

Minä en sinänsä kritisoi lainan ottoa silloin, kun se on oikeasti tarpeen. On monenlaisia elämäntilanteita, ja esim. tuossa yhdessä viestissä mainitut hedelmöityshoidot eivät välttämättä voi odottaa että on säästetty kaksi vuotta. Minusta on vain turha ihmetellä, miksi luotolla eläminen herättää tietynlaisia mielikuvia. Ajatus siitä, että joka viikko rahaa lainaava ihminen olisi hyvin toimeentuleva tai suorastaan varakas, on aika uusi ja varmasti vaatii paljon totuttelua monilta.
 
Ahaa :)

On kyllä pakko vähän ihmetellä sitäkin, että jos luottokortin käytöllä suorastaan tienaa rahaa, niin miten ihmeessä luottoa tarjoavat yritykset kustantavat nämä bonukset ja vakuutukset ja pyörittävät vielä erittäin kannattavaa liiketoimintaa siinä samalla?
siinä on vissiin kyse yhteismarkkinoinnista joissa se edun antaja maksaa viulut

jos vaikkapa Diners Clubilla olis sopimus Finnairin kanssa niin kupletin juoni on siinä, että DC:n asiakas ostaa Finnairilta lentolipun kun saa siitä DC:n kautta vähän alennusta
 
"vieras"
Keskustelijoiden erona taitaa olla maksuvälineen lisäksi tulotaso. Mun ystävistä monet vakaavaraiset perheet käyttävät nimenomaan korttia. Pienillä tuloilla elävän taas kannattaakin käyttää käteistä. Ihan näin suora kortinkäyttäjän profiili tuskin kuitenkaan on :D
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29159119]Keskustelijoiden erona taitaa olla maksuvälineen lisäksi tulotaso. Mun ystävistä monet vakaavaraiset perheet käyttävät nimenomaan korttia. Pienillä tuloilla elävän taas kannattaakin käyttää käteistä. Ihan näin suora kortinkäyttäjän profiili tuskin kuitenkaan on :D[/QUOTE]

Voipi olla näin. En siltikään tajua, miksi alkaisin käyttämään luottokorttia, jos tuloni joskus nousisivat.
 
"vieras"
Minusta on vain turha ihmetellä, miksi luotolla eläminen herättää tietynlaisia mielikuvia. Ajatus siitä, että joka viikko rahaa lainaava ihminen olisi hyvin toimeentuleva tai suorastaan varakas, on aika uusi ja varmasti vaatii paljon totuttelua monilta.
En mä lainaa rahaa vaan mä maksan vuosimaksua siitä kortista, jotta mun maksaminen on vaivatonta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Se on bisnestä sille korttifirmalle, ei mun kaveri. Mä myös maksan työnantajan kuluja ja teen niistä matkalaskun.
 
siinä on vissiin kyse yhteismarkkinoinnista joissa se edun antaja maksaa viulut

jos vaikkapa Diners Clubilla olis sopimus Finnairin kanssa niin kupletin juoni on siinä, että DC:n asiakas ostaa Finnairilta lentolipun kun saa siitä DC:n kautta vähän alennusta
Tuon ymmärrän vielä jotenkin. Finnair hyötyy.
Mutta tässä ketjussahan kukaan ei maksa lainastaan korkoa tai muitakaan kuluja...ihan hyvää hyvyyttäänkö se luotonantaja sitä rahaa lainailee ilman mitään tuottoa? Tuskin.
 
Tuon ymmärrän vielä jotenkin. Finnair hyötyy.
Mutta tässä ketjussahan kukaan ei maksa lainastaan korkoa tai muitakaan kuluja...ihan hyvää hyvyyttäänkö se luotonantaja sitä rahaa lainailee ilman mitään tuottoa? Tuskin.
niimpä, kyllä se luottokorttifirmalla aina tavalla tai toisella maksattaa kulut asiakkaillaan koska eihän ylipäätään millekkään ole olemassa mitään muuta maksajaa kuin me kuluttajat
 
"vieras"
On kyllä pakko vähän ihmetellä sitäkin, että jos luottokortin käytöllä suorastaan tienaa rahaa, niin miten ihmeessä luottoa tarjoavat yritykset kustantavat nämä bonukset ja vakuutukset ja pyörittävät vielä erittäin kannattavaa liiketoimintaa siinä samalla?
Tietyt luottokortit tarjoavat mainosväylän, jolla yritys tavoittaa tietyntyyppiset kuluttajat. Eli nimenomaan tavoitellaan vakavaraisia kuluttajia, joilla on mahdollisuus käydä kalliimmissa ravintoloissa, lomailla, ostaa merkkitavaroita. Mainostaja maksaa ja toivoo vastaavasti saavansa asiakkaita (jotka todennäköisesti maksavat luottokortilla!).
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29159157]Tietyt luottokortit tarjoavat mainosväylän, jolla yritys tavoittaa tietyntyyppiset kuluttajat. Eli nimenomaan tavoitellaan vakavaraisia kuluttajia, joilla on mahdollisuus käydä kalliimmissa ravintoloissa, lomailla, ostaa merkkitavaroita. Mainostaja maksaa ja toivoo vastaavasti saavansa asiakkaita (jotka todennäköisesti maksavat luottokortilla!).[/QUOTE]

Mutta eikös luottokortilla maksaminen tule aina myyjälle kalliimmaksi, kuin pankkikorttimaksu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159182:
Mutta eikös luottokortilla maksaminen tule aina myyjälle kalliimmaksi, kuin pankkikorttimaksu?
Jahas. Hulluksi on maailma mennyt. Ensin minä maksan siitä, että pidän rahojani pankissa joka saa tehdä niillä voittoa. Sitten maksan siitä, että käytössäni on kortti jolla maksan ostokseni. Ja lopuksi vielä kauppias maksaa siitä, että on myynyt minulle tuotteen...haluan oravannahat takaisin käyttöön.
 
-
Jahas. Hulluksi on maailma mennyt. Ensin minä maksan siitä, että pidän rahojani pankissa joka saa tehdä niillä voittoa. Sitten maksan siitä, että käytössäni on kortti jolla maksan ostokseni. Ja lopuksi vielä kauppias maksaa siitä, että on myynyt minulle tuotteen...haluan oravannahat takaisin käyttöön.
... ja kauppias maksattaa luottokorttikulut sinun ostamissasi tuotteissa. Eli sä maksat ja muut leikkii sun rahoilla :)
 
"vieras"
Minä ostan bensat ja muut autoon liittyvät kustannukset aina luottokortilla. Se on helppo ja kätevä tapa pystyä seuraamaan mitä minäkin kuukautena tuohon peltilehmään uppoaa. Myös vuosikustannukset on helposti saatavilla. Laskun maksan aina kuun lopussa kerralla pois, joten luotto-ominaisuutta en käytä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159030:
Olisko ihan "hassu ajatus" sellainen, että siitä normipalkasta laittaisi vähän sivuun joka kuukausi, niin ei tarvitsisi tulla niitä notkahduksia, jotka vaativat luottokortin käyttöä kulutusmenoihin?
Mulla menee joka kuukausi siivu rahastoon. Mä kuitenkin mielummin käytän luottokorttia jos niikseen tulee kun ottaisin rahat rahastosta.
 
Mun appiukko on varakas, siis oikeasti varsin hyvin toimeentuleva, mutta äärettömän pihi. Ja maksaa kaikki autojen tankkaamiset AINA luottokortilla, ja tottakai laskun pois ennenkuin korko juoksee. Ja voin sanoa, että jos HÄN on laskeskellut mikä on edullisib tapa rahoja ja kortteja pyöritellä, se on aivan varmasti juurikin tuo ;)
 
Keskustelu seipäästä
On kaksi eri asiaa:

1) Maksaa luottokortilla. Tämä VOI johtaa kohtaan 2.

2) Maksaa luotolla

Kritiikki kohdistunee aina kohtaan 2. Te puolustelette kohtaa 1, vaikka teillä se ei johda kohtaan 2 vaan käytätte luottokorttia vain maksuaikakorttina. Kukaan ei tietääkseni ole kritisoinut kohtaa 1, joten puolustelunne menevät ihan harakoille.

Klassinen" toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä" keskustelu, jossa ei ole mitään järkeä.

Luottokortilla ostaminen voi useissa tilanteissa olla fiksuakin, mutta LUOTOLLA (tapahtuu se sitten luottokortilla, pankkilainalla, osamaksulla jne) ostamisessa on hyvin hyvin harvoin mitään järkeä.
 
säpäle harmaana
Mun appiukko on varakas, siis oikeasti varsin hyvin toimeentuleva, mutta äärettömän pihi. Ja maksaa kaikki autojen tankkaamiset AINA luottokortilla, ja tottakai laskun pois ennenkuin korko juoksee. Ja voin sanoa, että jos HÄN on laskeskellut mikä on edullisib tapa rahoja ja kortteja pyöritellä, se on aivan varmasti juurikin tuo ;)
Osaisiko joku vielä sanoa, millä tavalla se tulee edullisemmaksi maksaa luotolla, kuin ihan tavallisella pankkikortilla? Mitä ne bonus-jutut sitten on? Siis lento- ja hotellijutuissa ymmärrän, että niissä on jotain asiakkuusohjelmia, mutta esimerkiksi tuo bensan osto?
 

Yhteistyössä