En ymmärrä sitä, että toiset hakee vesirokon tahallaan lapselleen

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Taas tuli kinattua jonkun kanssa aiheesta, kun mietti että lähtee hakemaa kaveriperheeltä vesirokkoa lapselleen. Se on kuulemma niin hyvä sairastaa ajoissa.

*painokelvotonta tekstiä*
 
"jaa"
Ite ainakin hain koska:
- se on yleensä lievempi nuorempana
- mulla oli loma tiedossa, joten oli aikaa hoitaa lapsia. toki olisin hoitanut muutenkin, mutta vesirokko kestää aika kauan, joten parempi lomalla (kiireinen työ)
 
"alkup"
Eikä se ole mitenkään VAARALLISEMPI vanhemmalla vaan mahdollisesti tulee pahempana. Jälkitautien tulo sensijaan ei ole mitenkään sidottu siihen ikään milloin sairastuu.

Itse sairastin sen tosi lievänä kolmannella luokalla.
 
"alkup"
Minä aina mietin, että mitä jos sellaiselle lapselle sattuukin pahat, mahdollisesti kohtalokkaat jälkitaudit, jonka äiti on tahallaan tartuttanut lapsensa. Miten sen asian kanssa elät? Että sinä itse veit lapsesi johonkin hakemaan tartuntaa, koska hänen on se HYVÄ sairastaa ja sitten lapsi saa kauheat jälkitaudit. Mitenköhän HYVÄLTÄ ajatukselta se tuntuu silloin.
 
"vieras"
Mä toisaalta ymmärrän. Mä en ole hakemalla hakenut vesirokkoa kenellekään kolmesta, vahingossa saatiin se naapurista kahdelle nuorimmalle. Olin toki hyvilläni, että se tuli juuri siihen ajankohtaan, kun olin vielä hoitovapaalla, saatiin olla kuukausi rauhassa kotona, mutta kyllä meillä nuorin on sairastanut pahimmin. Edelleen yli vuosi vesirokosta on arpia, osa ei taida koskaan parantuakaan, että ei mikään ihana tauti. Mutta mä oon aatellu, että se on vähän sellanen pakollinen sairastettava kuitenkin.
 
[QUOTE="vieras";26341647] Mutta mä oon aatellu, että se on vähän sellanen pakollinen sairastettava kuitenkin.[/QUOTE]

Onhan se osalle meistä. Mullakin on ollut se kolmesti :xmas:

Ja juuri siksi en lapsilleni sitä halua - kun se VOI tulla useammankin kerran. Rokotteet on haettu, toinen ipana sairasti vesirokon silti, mutta tosi lievänä (viidellä näpyllä tms, ei kuumetta), toiseen ei ole iskenyt vielä (8 v on ikää hällä).
 
"..."
Mä oon kertonu tästä ennenki mut kerrotaan uudestaan.

Lapsi 3v. sairastui viime syksynä. 3. rokkopäivänä tuli silmätulehdus. Otettiin samalla verikokeet. Crp 40, leuk 16.7. Eli koholla. Huomenna otettiin uudestaan kokeet. Lapsella 41 astetta kuumetta, tajuton siinä vaiheessa kun aamulla päästiin tk:een, verikokeissa Crp 250, leuk 25.6. Ambulanssilla sairaalaan, matka kesti 3 tuntia, kun päästiin sairaalaan, Crp 389, leuk 29. Lapsi tajuton ambulanssimatkan, sairaalassa annettiin antibioottia suoneen. Streptokokkibakteeri oli päässyt lapsen verenkiertoon, alkava sepsis, jalassa olevasta syvästä rakkulasta alkanut tulehduttaa lihasta ja nekrotisoivaa faskiittia epäiltiin. Lapsesta otettiin vuorokaudessa 20 kertaa verikokeita, viljelyitä, pumpulitikkunäytteitä, virtsaa yms. Alkoi onneksi tokenemaan ja päästiin kotiin 5. päivän jälkeen.


muut sisarukset sairastivat lievänä. Sairastuneella lapsella nyt krooninen hermosärky jalassa.

En siis todellakaan voi suositella tartutusbileitä kenellekään! Oma lapseni melkein kuoli!
 
"..."
[QUOTE="...";26341685]Mä oon kertonu tästä ennenki mut kerrotaan uudestaan.

Lapsi 3v. sairastui viime syksynä. 3. rokkopäivänä tuli silmätulehdus. Otettiin samalla verikokeet. Crp 40, leuk 16.7. Eli koholla. Huomenna otettiin uudestaan kokeet. Lapsella 41 astetta kuumetta, tajuton siinä vaiheessa kun aamulla päästiin tk:een, verikokeissa Crp 250, leuk 25.6. Ambulanssilla sairaalaan, matka kesti 3 tuntia, kun päästiin sairaalaan, Crp 389, leuk 29. Lapsi tajuton ambulanssimatkan, sairaalassa annettiin antibioottia suoneen. Streptokokkibakteeri oli päässyt lapsen verenkiertoon, alkava sepsis, jalassa olevasta syvästä rakkulasta alkanut tulehduttaa lihasta ja nekrotisoivaa faskiittia epäiltiin. Lapsesta otettiin vuorokaudessa 20 kertaa verikokeita, viljelyitä, pumpulitikkunäytteitä, virtsaa yms. Alkoi onneksi tokenemaan ja päästiin kotiin 5. päivän jälkeen.


muut sisarukset sairastivat lievänä. Sairastuneella lapsella nyt krooninen hermosärky jalassa.

En siis todellakaan voi suositella tartutusbileitä kenellekään! Oma lapseni melkein kuoli![/QUOTE]

Ja hoitotpaikasta tuli tartunta. ei tahallinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26341573:
No mä kyllä ymmärrän.
Helpompi sairastaa mitä pienempi on.
Tuttu meinas kuolla koko tautiin kun sairastu siihen teini-iässä.
Tai lähinnä niihin jälkitauteihin kai.
Minä en ymmärrä.
"Tuttu" kuoli 15 kk iässä vesirokkoon.
Ei ehtinyt jälkitauteja kokemaan.
 
[QUOTE="...";26341685]Mä oon kertonu tästä ennenki mut kerrotaan uudestaan.

Lapsi 3v. sairastui viime syksynä. 3. rokkopäivänä tuli silmätulehdus. Otettiin samalla verikokeet. Crp 40, leuk 16.7. Eli koholla. Huomenna otettiin uudestaan kokeet. Lapsella 41 astetta kuumetta, tajuton siinä vaiheessa kun aamulla päästiin tk:een, verikokeissa Crp 250, leuk 25.6. Ambulanssilla sairaalaan, matka kesti 3 tuntia, kun päästiin sairaalaan, Crp 389, leuk 29. Lapsi tajuton ambulanssimatkan, sairaalassa annettiin antibioottia suoneen. Streptokokkibakteeri oli päässyt lapsen verenkiertoon, alkava sepsis, jalassa olevasta syvästä rakkulasta alkanut tulehduttaa lihasta ja nekrotisoivaa faskiittia epäiltiin. Lapsesta otettiin vuorokaudessa 20 kertaa verikokeita, viljelyitä, pumpulitikkunäytteitä, virtsaa yms. Alkoi onneksi tokenemaan ja päästiin kotiin 5. päivän jälkeen.


muut sisarukset sairastivat lievänä. Sairastuneella lapsella nyt krooninen hermosärky jalassa.

En siis todellakaan voi suositella tartutusbileitä kenellekään! Oma lapseni melkein kuoli![/QUOTE]
Muistan - oletettavasti juuri - sinun kertoneen tätä ennenkin. Voisitpa olla kertomassa tätä täällä aina!

Olisipa täällä myös joku, joka osaisi kertoa omakohtaisen tarinan vyöruususta.
 
"..."
Minä en ymmärrä.
"Tuttu" kuoli 15 kk iässä vesirokkoon.
Ei ehtinyt jälkitauteja kokemaan.
Kamalaa ;(
Mun lapsi lääkäreiden mukaan kävi lähellä kuolemaa, jos ei oltaisi käyty ajoissa lääkärissä niin... Onneksi mentiin jo pelkästään sen silmätulehduksen takia! (niin ja siis vesirokko oli päällä eikä tk:s kyllä meinattu tartuntavaaran takia ottaa vastaan.)
 
vierass
No minäpä olin päiväkodin juhlassa tossa viime viikolla ja joku ihanainen äiti halusi vissiin tulla katsomaan esikoisensa esiintymistä ja sit oli PAKKO tuoda mukana tommonen 2v, joka oli täynnä rakkulaa ja näppylää :( Siis TÄYNNÄ. Sit se 2-vuotias vielä juoksenteli siellä ihmisten keskellä ympäriinsä, kun ei jaksanut istua paikallaan. Oma onneksi on sairastanut jo....
 
[QUOTE="...";26341741]Mun miehellä oli se muutama vuosi sitten. Kuulemma vesirokon jälkitauti ts vesirokkobakteerin aiheuttama. Oli todella kivulias![/QUOTE]
On, mutta se kivuliaisuus on vyöruusun "normaali" ominaisuus. Se ei vielä sisällä sitä kaikkea, miten pahasti sen kanssa voi käydä.
 
"terppa"
Tätä en ymmärrä minäkään! Täysin vastenmielinen ajatus hakea tarkoituksella tuo tauti omalle lapselleen!! Hyviä esimerkkejä tuossa jo oli, ja tosiaan vaikka itse rokko tulisi lievänä, nuo jälkitaudit voi olla kohtalokkaita silti! Vielä kun kerran tänä päivänä on tuo rokote olemassa, on täysin naurettavaa perustella taudin hankkimista sillä, ettei sitten tarvitse sitä vanhempana sairastella! Nykyään pitäisi olla tarpeeksi infoa asiasta saatavilla, joten itse pidän henkilöä hieman tavallista tyhmempänä, jos ajattelee tuosta taudin tahallaan hankkimisesta jotain hyötyä saavuttavansa...
 

Yhteistyössä