Endometrioosi ja sperman vasta-aineet?

Ajattelin laittaa ihan oman topikin tälle keskustelulle, kun en mitään vastaavaa lyötänyt.

Eli meillä tällainen tilanne:
Olemme mieheni kanssa molemmat 26-vuotiaita ja yritetty esikoista viime kesästä. Jouluna menin perustutkimuksiin yksityiselle gynelle, joka sitten ultralla löysi endometriooman eli suklaakystan oikeasta munasarjasta. Koko endo+kysta tuli täysin puskista, toki olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista nuoresta asti, joten selitti kyllä jotain asioita. Kystasta ei kyllä tosin ollut mitään tietoa, rauhassa on saanut olla ja kasvaa, tällä hetkellä halkaisijaltaan 5,5cm. Gyne laittoi lähetteen Tyksiin, joka sitten menikin suoraan lapsettomuuspolille. Kävimme viikko sitten Tyksissä kontrollikäynnillä. Mieheltä tutkittiin sperma ja mulla katottiin kystan tilanne. Kysta oli viime kerrasta kasvanut 0,5cm ja samalla löytyi toinen 1cm halkaisijalta oleva, muutoin kohtu ja vasen munasarja näyttivät hyviltä. Lääkärin mielestä endoa ei todennäköisesti muualla ole (mihin en kyllä itse usko) ja oli sitä mieltä, ettei kystia tarttisi leikata. Miehen spermasta tosin sitten löytyi vasta-aineita, mutta lääkäri ei kovin selkeästi kertonut miten paha tilanne on koska sanoi, että luomuraskaus on mahdollista, mutta kuitenkin tarjosi ivf-hoitoja. Laitan alle sperma-analyysin tulokset:

Agglutinaatio: ++
Viskositeetti: vähäinen

Siittiöiden tilavuus: 3ml
Siittiöiden määrä: 240 milj./ml
Kokonaismäärä: 720 milj.

Siittiöiden muoto
normaaleja: 5%
epänormaaleja: 95%

Siittiöiden liikkuvuus
Eteenpäin liikkuvat: 84%
Paikallaan liikkuvat: 3%
Liikkumattomat 13%

MAR-testi

MAR IgA 70%
MAR IgG 20%

Tuo MAR-testin tulos kyllä kiinnostaa, kun lääkäri totesi, että spermassa on HIUKAN vasta-aineita. Luvut kyllä minun mielestäni näyttää aika isoilta, mutta mistään en löytäny mitään tietoa näistä, että osaisiko joku tulkita? Lääkäri kun vaan totesi, että näillä ei välttämättä ole mitään vaikutusta hedelmällisyyteen, mutta ei osaa sanoa kun ovat niin vähän tutkittuja juttuja. Muutoin sperman laatu näyttäisi hyvältä siittiöiden määrän ja liikkuvuuden kannalta.

Olen menossa viikon päästä endolääkärille vielä erikseen, koska haluan hänen mielipiteen noista suklaakystista. Niin paljon olen lukenut, että niillä on iso vaikutus raskausmahdollisuuteen negatiivisessa mielessä ja mihinkään hoitoihin en halua vielä lähteä, ennen kuin nämä on poistettu. Tähänkin Tyksin lääkäri totesi, että leikkaus voisi auttaa tilannetta, mutta ei hänen omasta mielestään ole tarpeellista leikata. En kyllä tosissaan ymmärrä kun kerta kasvuakin on ollut reilun kahden kuukauden sisällä... Mistään en vielä ole saanut rehellistä vastausta, että onko järkevää poistattaa kystat ja yrittää vielä luomuna, koska varsinaista yritystä on kovin vähän. Vai onko parempi luovuttaa ja siirtyy suoraan ivf-hoitoihin...

Olisin kovin kiitollinen kaikista vastauksista ja kokemuksista :) En nyt tiedä, voiko itseään vielä lapsettomaksi lukea, kun ei lääkärikään suoraan sanonut, että luomuraskaus olisi täysin poissuljettu. :O
 
Hei,
mulla todettiin myös endo samalla tavoin ultrassa joitakin vuosia sitten. Pesäke munasarjassa oli tuolloin muistaakseni 2-3cm. Laparoskopiaan oli tosiaan vaikea saada lähetettä, ja kun vihdoin pääsin leikkaukseen (noin vuosi diagnoosista), oli kystan viereen kasvanut jo toinen pesäke ja yhteismitta oli noin 5cm. Vasta tämän jälkeen (leikkauksesta piti toipua 3kk + jono/kesätauko 2kk) alotettiin 1. ivf-hoito.
En kyllä ymmärrä miten lääkäri voi arvioida noin että endoa ei kannattaisi ensin "siivota" ennenkun alottaa hoidot! Miksei onnistusmismahdollisuutta maksimoitas, kun sillä kuitenkin saattaa olla vaikutusta asiaan! En nyt tosiaan halua pelotella mutta kystat voi käsittääkseni kasvaa hillittömästikin hoidoissa käytetyistä lääkkeistä, on ollu kuulema jotain greipin kokosiakin ja pahimmillaan on jouduttu poistaan koko munasarja.
Muistaakseni siinä oli joku kokorajasuositus, mitä kannattaa operoida, oisko ollu 3cm? Mullekin kasvoi 1. hoidon jälkeen 1cm takasin, mutta tän kanssa tehtiin muitakin hoitoja. Se oli siellä aika kauan mutta katosi pitkällä progestiinikuurilla. Lääkärin mukaan se ei sitten voinukaan olla endometriooma, koska ne ei katoa enää mihinkään muuten kuin leikkaamalla. Eli voishan se teoriassa hyvällä tuurilla olla jotain muuta kun endometriooma, vaikka en tiedä sitten kuinka (epä)todennäkösesti kun on isompi. Mutta tähystysleikkauksellahan tämäkin selviäis.
Lisäksi endohan ei näy ultrassa missään muualla kuin munasarjoissa, eli miten voi sanoa että sitä ei ole muualla?! Luin joskus jostakin että munasarjassa kasvava endo on yleensä merkki siitä että se on muutenkin jo laajalle levinny. Multa ainakin piti poltella muualtakin niitä pesäkkeitä ja irrotella kiinnikkeitä.

Tuosta vasta-aineasiasta en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta liikkuvuusprosenttihan näyttää olevan hyvä. Exälläni oli jotakin samaa luokkaa, mutta kaikki siittiöt oli hitaita. En muista minkä verran niitä nopeita pitäs olla hyvässä näytteessä, olikohan se 25%? Kuitenkin loppulausuntona oli "normospermia", eli luomuraskaus ois voinu olla periaatteessa ihan mahdollista. Näin ei kuitenkaan käyny koskaan eikä hoidot (3 x 2 alkion siirtoa) hänen kanssaan tuoneet tulosta.
Ivf-hoitoa on luultavasti ehdotettu juuri endon takia. Mullekaan ei sen jälkeen enää edes ehdotettu inseminaatioita kun endo oli todettu. Tosin olimmekin siinä vaiheessa yrittäneet kotioloissa jo pari vuotta.

Toivottavasti pääset(te) asioissa nopeesti eteenpäin, etkä joutus käymään yhtä väsyttävää taistelua leikkaukseen pääsystä kun minä aikoinaan.. endon kans ei oikein oo viivyttelemistä!
 
Kiitos vastauksestasi risupesä :)

Melko mielenkiintoista kuulla, että olet päässyt noinkin "pienen" kystan kanssa leikkaukseen. Mulla kun se oli alkujaan jo ton 5cm ja nyt sitten sen 5,5cm + se uusi 1cm oleva, jotenka eikös nuo yhteenlaskettuna tee jo sen 6,5cm ja se ei mun mielestä ainakaan ole kovin pieni :O Oon paljon lukenu ja ottanu selvää noista endometrioomista ja endometrioosista yleensäkin. Olen kyllä ihan samoilla linjoilla, että ensin endon tilanne kuntoon ja vasta sitten katotaan mitä tehdään.

Miten sulla sitten loppujen lopuksi kävi, saitko/saitteko vauvan? :) Tässä kyllä sydän murtuu miljoonaksi pieneksi palaseksi, jos ei ikinä omaa vauvaa saada :( Mutta koitan nyt pitää toivon yllä, kun pääsen sinne endoon erikoistuneelle lääkärille. Josko hän olisi sitten jalat maassa oleva ja samoilla kannoilla kun minäkin, että ensin kystat pois häiritsemästä ja sitten vasta eteenpäin :) Meinaten, että jos tähän ivf-hoitoon lähetään niin voidaanko tästä kystan peittämästä munasarjasta muka punkteerata mitään munasoluja ja tuottaako se munasarja edes mitään. Samapa se sitten on, jos siitä munasarjasta hiukan leikataan pois kuin se, että siitä ei hyödy mitenkään...
 
Ei tullu hoidoilla mitään ja sitten tuli erokin kesken 3. hoidon. Nyt olen jatkamassa yksinäni hoitoja 3,5 vuoden tauon jälkeen, kun ei kovakallosena vielä perikskään osaa antaa :)
Mulla tuli seuraavissa hoidoissa ihan normaalisti soluja siitäkin munasarjasta missä oli kysta, vaikka olihan se tosiaan pienempi kun sulla. Nykysin onneks leikkausmenetelmät on kehittyny tarkemmiks niin että juurikaan tervettä munasarjan kudosta ei kystan poistossa lähdekään, ja tietysti pyritään mahdollisimman säästäviin leikkauksiin lapsitoiveisten kanssa. Jotenkin näin lohdutteli mulle se kirurgi sillon kun olin huolissani omasta leikkauksesta ja munasarjan kohtalosta.

Ihan itsestäänselvästi pitäs sullekin laittaa lähetettä leikkaukseen, kun ne hoidotkin on tulossa! Hyvä että oot pääsemässä eri lääkärille jolla voi tosiaan olla ihan toinen kanta asiaan kun sillä aiemmalla! Näissä lapsettomuusjutuissa voi usein valitettavasti joutua vaatiin sinnikkäästi tarpeellisia hoitoja, jos jokkut ei meinaa ottaa heti vakavasti... ihan kun tää ei muutenki ois jo tarpeeks uuvuttavan rankkaa :( että jaksamista tälle kiviselle tielle ja onnea matkaan!
 

Yhteistyössä