Endometrioosi-kysymys

Hei!

Mulla on todettu endometrioosi vuonna 2009. Esikoinen syntyi kuitenkin luomuna viime vuonna. Nyt on aloitettu toisen yrittäminen ja kävinkin lääkärin paikeilla ja endometrioosi olikin levinnyt. Kyhmyjä tuntui kohdun ja peräsuolen välissä, muuten kaikki tuntui olevan kunnossa. Mieliala laski kuin lehmän häntä kuullessani kyhmyjen levinneen. Esikko tärppäsi heti yrityskerrasta 1 ja toisessa on yk4 menossa. Lääkäri lupasi, että puolen vuoden yrityksen jälkeen jos mitään ei tapahdu, laittaa lähetteen eteenpäin. No mietinkin tässä että, mikähän mahtaa olla sitten seuraava vaihe tässä? Miehessä ei pitäisi olla vikaa, vaan vika pitäisi olla ihan puhtaasti minussa. Minkä vaiheen tässä nyt nuo kyhmyt sitten estää, hedelmöittymisen? Kiinnittymisen? ja voinko vaikuttaa mitenkään itse siihen, että tärppäisi paremmin. En tupakoi enkä käytä alkoholia suuria määriä (puhutaan parista saunakaljasta), lenkkeilen ja syön suht terveellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Hei "murunmami"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Endometrioosi on yksi merkittävä lapsettomuuden aiheuttaja. Toiset oireilevat sen kanssa kovastikin, toisille ainoa oire on juuri lapsettomuus. Ristiriitaista kyllä, paras hoito endometrioosille olisi juuri raskaus.

Endometrioosin tarkkaa vaikutustapaa ei oikeastaan tunneta, mutta lievänäkin se saattaa alentaa hedelmällisyyttä. Sillä voi olla monia erilaisia vaikutuksia munasarjojen toimintaan ja sitä kautta myös kohdun limakalvon. Lisäksi laajalle levinneenä se voi aiheuttaa kiinnikkeitä vatsaonteloon. Itse et valitettavasti voi vaikuttaa raskauden alkamiseen kun elämäntavatkin ovat kunnossa.
Hyvin yleisesti suositellaankin, että jos raskaus ei ole puolen vuoden yrittämisen jälkeen alkanut, ohjataan suoraan lapsettomuushoitoon. Tehokkain hoitomuoto endometrioosissa on koeputkihedelmöityshoito, johon yleensä siirrytäänkin melko nopeasti. Tähän tietysti vaikuttaa myös oma mielipiteenne asiaan.

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä