Endometrioosi?

Heip!
Tulinpa tänne kyselemään jos joku osaisi auttaa minua. Minulla on 2v tytär ja synnytyksen jälkeen kuukautiset alkoivat muutamassa kuukaudessa, olen aina kärsinyt tosi kovista kuukautiskivuista, mutta nyt tämä on jo ihan järjetöntä. Tässäpä tuskissani siis kyselen neuvoa voiko kyseessä olla endometrioosi, kuukautiset on todella runsaat ja kipu ihan mieletön ja alkaa noin päivä ennen kuukautisia sillä että mahassa möyrii ja pahasti ja kipu siirtyy selkään ja vatsaan vuorotellen ja sitten kun ne kuukautiset alkaa ei voi ajatella muuta kuin kipua, nyt uusin oire on koko siis ihan ylävatsan alavatsalle asti tulevat krampit mitä seuraa tärinäkohtaus käsissä. Kramppi tulee silleen että vatsalaukussa tuntuu kovottava ja yrjöttävä tunne ja sitten koko maha supistuu ja jäytää paikallaan pari sek ja näitä tulee muutamia putkeen. Välillä kipu iskee selkään, selästä persiiseen asti ja sillon ei voi muuta ajatella kun yrittää musitaa hengittää silmät kiinni. Välillä tuon kipukohtauksen sattuessa takaraivolla tuntuu lämmin tunne, tämä sattunut vain pari kertaa kun kipu meinannut viedä tajun. Synnytykseni kesti kolme päivää, ja nämä nyk kivut on jo pahempia ku tuo synnytykseni.Yhdyntäkipuja on aika paljon..päänsärky alkaa noin viikko ennen menkkoja. Tällähetkellä siis eka vuotopäivä ja ei oikein uni tule kun ei voi edes istua kunnolla, kävely on kuin pingviinillä mutta lisättynä siihen ettei voi kävellä kuin varpaillaan ja tukea pitää ottaa seinästä vähän väliä..tuntuu että joka kuukausi vaan pahenee nämä oireet..vatsakipu ei siis lopu missään vaiheessa :( Kovasti toista lasta toivotaan, mutta ei oo puolessa vuodessa tullut tulosta :/ Olen kyllä maanantaille varannut naistentautien erik.lääkäri ajan tervtaloon mutta toivon että joku voisi avitella vähän, jos on saman kokeneita..? Onko tämä kipu jatkuvaa? Voiko toista lasta toivoakkaan? Kiitos
 
Ja vielä lisään sen verran että tonninen panadol ei auta, ei auta 600 burana eikä lääkärin määräämä nimeä en muista mutta nopea vaikutteinen tulehduskipulääke, minulla oli hormonikierukka synnytyksen jälkeen, mutta se teki sen että kuukautiset kestivä tyhtäjaksoisesti puolivuotta jolloin se poistettiin. E-pillerit minulle määrättiin kovien kuukautis kipujen takia jo 16 vuotiaana, jolloin ne auttoivat osittain, mutta nyt tosiaan en haluaisi niitä aloittaa kun toista lasta toivotaan ja aikapaljon ollut otsikoissa niiden haitat...
 
Terve, itse kamppailen samaisen ongelman takia. Tai kamppailin, nyt tuli pieni tauko :D

Mulla on aina ollut todella pahat menkkakivut, välillä tärinäkipua, välillä ulostamiskipujakin ollut. Plus menkat ihan käsittämättömän runsaat; käytän kuukautiskuppia ja ekoina päivinä joutuu tyhjentämään neljäkin kertaa päivässä koska täyttyy ja vuotaa yli!

En ollut käynyt ikuisuuksiin gynellä, joten elokuussa menin sitten käymään yksityisellä. Siihen samaan syssyyn sattui että mulla oli jäänyt menkat kaksi viikkoa sitten pois mutta raskaustestit näytti negaa. Saatiin sekin samalla ultrattua sitten, eikä sieltä mitään löytynyt, gyne arveli kohdun limakalvojen paksuuden perusteella että menkat alkaa ihan päivän parin päästä ja niinhän ne alkoikin. Mutta samalla hän huomasi kohdun takaseinämässä jotain häikkää, joka viittaisi endometrioosiin tai adenomyoosiin. Runsaat kuukautiset yhdessä tuon kanssa viittaisi enemmän adenomyoosiin. Samoin oikea munasarja oli jotenkin epämuodostuneen oloinen, se oli melkein kaksi kertaa isompi kuin vasen ja ihan epämääräisen muotoinen ja näköinen, jopa mä ja mies nähtiin se kun antoi ultrakuvat mukaan.

Sain samalla myös lähetteen julkiselle puolelle jatkotutkimuksiin. Lisäperusteena jatkututkimuksille oli se että olen ollut yli kaksi vuotta ilman ehkäisyä ja mieskin vaihtunut välissä mutta en ole tullut raskaaksi sinä aikana. Diagnoosiksi laittoi määrittämätön hedelmättömyys ja endometrioosi/adenomyoosi epäily :( Jäin siis odottelemaan yhteydenottoa Hyvinkään sairaalasta jatkotutkimuksiin, ilmeisesti oli tarkoitus tehdä tähystys.

Samalla reissulla oli tarkoitus pyytää e-pilleri-resepti koska olimme miehen kanssa puhuneet että vasta häiden jälkeen aletaan ihan tosissamme yrittämään lasta, sainkin minipillerit mutta gyne sanoi että periaatteessa ei saisi aloittaa ennen kuin tutkimusten jälkeen. En sitten alottanut niitä, ihan senkin takia että menetin ihan kokonaan toivon tulla edes raskaaksi, joten en halunnut pumpata itseeni yhtään enempää mitään hormooneja ja kun kerran on erittäin epätodennäköistä että edes raskautuisin niin mitä väliä?

No mutta kuinkas kävikään kun toivon menetti? :D Nyt ollaan onnellisesti rv 5+3 <3 Eihän tämän tarkoitus ollut vielä tapahtua, mutta ollaan enemmän kuin iloisia vaikka esikoinen onkin ja kaikki jännittää kamalasti. Täytyypä muuten ottaa Hyvinkäälle yhteyttä että eivät turhaan sitä tutkimusaikaa mulle varaile...

Eli älä säkään menetä toivoa vaikka puolessa vuodessa et ole tullut vielä raskaaksi :) Mene tosiaan ihmeessä käymään gynellä. Mulle gyne sanoi että ultralla (sisäkautta tehdään) harvoin saadaan mitään selvyyttä endometrioosiasiaan mutta mulla ainakin ultratutkimus herätti heti epäilyt yhdessä muiden oireiden kanssa.
 

Yhteistyössä