Endometrioosista

Hei, olen 22-vuotias nainen ja pelkään, että minulla on endometrioosi. Minulla on alavatsakipuja, jotka ilmaantuvat ovulaation aikoihin ja jatkuvat kuukautisiin asti. Kipu on sellaista vihlontaa ja ilmaantuu, kun jännitän vatsaani, esim wc käynnillä. Muuten kipuja ei ole. Kuukautiskipuja minulla on, mutta pärjään 400mg buranalla, jota otan muutomana ensimmäisenä päivänä. Nuorena kivut olivat todella kovat, mutta helpottivat myöhemmin.

Suunnitelmissa olisi aloittaa lapsen yrittäminen ja kysyisinkin, että miten endometrioosi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen? Jos raskaus ei ala, niin mitä sitten tehdään? Kuinka moni endoa sairastava on kokonaan lapseton?

Lääkäriin sain ajan vasta toukokuulle. Miten tämä sairaus todetaan, onko se aina tähystyksellä?
 
Hei "tryffeli89"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelut, että vastaukseni on viivästynyt.

Endometrioosi voi oireilla toisilla kovinkin voimakkasti kun taas toisilla ainoa "oire" on lapsettomuus. Endometrioosi voi oireilla kovien kuukautiskipujen lisäksi myös vuotohäiriöinä tai epäsäännöllisenä kuukautiskiertona.
Vatsakalvolla olevat endometrioosipesäkkeet voidaan todeta varmuudella vain vatsaontelon tähystyksen yhteydessä ja silloin ne yleensä hoidetaan samalla. Munasarjoissa olevat endometrioosipesäkkeet voidaan todeta myös ultraäänitutkimuksen avulla.
Endometrioosin paras "hoito" on raskaus, joten varsinkin jos endometrioosi on todettu, ei hoitoon hakeutumista kannata lykätä. Hoitona tehokkain on koeputkihedelmöityshoito.
Kannattaa kuitenkin odotella rauhallisin mielin. On aivan tavallista, että ovulaation ja kuukautisten aikaan on kipuja vaikka ei kysymys olisikaan endometrioosista.
Onnea yritykselle!
 

Yhteistyössä