Ennenaikaisen synnytyksen vaaraa?

Toivon että joku voisi kertoa kokemuksiaan seuraavaan:

Nyt vkot 28+1 ja lääkäri totesi kohdunkaulan lyhenneen 4cm:stä 2cm:iin ja että kohdunsuu on sormelle auki (tutkittiin 2 päivää sitten). Tänään aamulla vessassa paperiin jäi iso lima-kasa, joka oli ihan kirkasta venyvää limaa, muistutti geeliä / tiiviste-silikonia :ashamed: :eek:
Parina yönä olen supistuksiin herännyt. Voiko enteillä avautumista vai mistä olisi kyse? Ummikko olen, esikoista odotan. :ashamed:
 
Mulla oli joskus rv 30 jälkeen kans lyhenny kohdunkaula ja sormelle auki sisäsuu ja sit vähän myöhemmin myös ulkosuu..Ensimmäisen kerran ite limaklöntin huomasin joskus rv35 jälkeen,en muista tarkkaan nyt koska. Ja limaa tullu sen jälkeen muutamaan otteeseen isompia määriä kerralla.
Supistuksia on myös ollut reilusti,kerran 12tuntia alle 5min väleinkin. Ja vielä yhdessä kasassa ja uskon olevani vielä ainakin seuraavat pari viikkoa.

Kannattaa tietenkin välttää kaikkea mikä supistuksia lisää...Jos yöllä supistaa niin voi ottaa panadolia ja maata kyljellään,selällä makuu kuulema provosoi lisää supistuksia. Rauhallista elämää itekkin vietin tuon 5-6viikkoo.

Ja jos tuo lima on limatulppaa niin se ei välttämättä kerro mitään,toisilla lähtee jo hyvissä ajoin vaikka ei synnytystä näkyisikään...se tarkoittaa siis että kohdunkaula alkaa kypsymään,mutta ei välttämättä muuta. Toisilla voi alkaa kypsymään jo kuukauttakin ennen...

Tsemppiä ja rauhallista eloa!

yksäiti+ hippu rv 37+4
 
Kiitos paljon :) Nyt huojensi oloa aikaste hyvin. Tässä kun on vähän ulalla kaikkien asioiden kanssa. Kovasti olen tietoa koittanut onkia, mutta kun kaikille tietenkin asia on niin omakohtainen kuten jo sanoitkin. Täytyy mainita ensi keskiviikkona asiasta neuvolassa.

Koitetaan siis edetä rauhallisesti. :) Kiitos sinulle helpottavista sanoista.
 
elmeri
Mitäs sulle sanottiin neuvolassa, ja miten on supistusten kanssa?
Mulla on viikkoja vasta 21+3 ja välillä supistelee. Ei tosin kipeästi vaan ennemminkin silleen painaen.
Eilen housuihin tuli sellainen aloituksessa kuvailemasi limaklöntti - ja nyt pelottaa, että ei kai mitään limatulppaa tms. :eek: Mulla on nla keskiviikkona, joten yritän jaksaa huoleni kanssa sinne asti. Töissä olen, mutta yritän ottaa rennosti ja istuskella mahdollisimman paljon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuttemui:
elmeri
Mitäs sulle sanottiin neuvolassa, ja miten on supistusten kanssa?
Mulla on viikkoja vasta 21+3 ja välillä supistelee. Ei tosin kipeästi vaan ennemminkin silleen painaen.
Eilen housuihin tuli sellainen aloituksessa kuvailemasi limaklöntti - ja nyt pelottaa, että ei kai mitään limatulppaa tms. :eek: Mulla on nla keskiviikkona, joten yritän jaksaa huoleni kanssa sinne asti. Töissä olen, mutta yritän ottaa rennosti ja istuskella mahdollisimman paljon...
Uudelleen soitin sitten Kättärille ja ottivat mut heti päivystykseen. Oli avautunut hieman lisää ja pehmennyt, tutkivat, ultrasivat ja ottivat kaikki mahdolliset kokeet tulehduksien pois sulkemiseksi. Heti sain 2 viikkoa sairaslomaa ja vuodelepoa kotona. Seuraava kontrolli on 8.10. Lääkärin mielestä ennenaikaisen synnytyksen riski nyt niin iso että luultavasti saan kortisoni ruiskeet ens kerralla, niin viimeksi arvelivat. Limatulpaksi myös uskalsivat sanoa tuon mun "klöntin".
Ota siis rauhallisesti, sulla kun on viikkoja vielä vähemmin kuin mulla! Mitäs muuten sanoivat neuvolassa??? Jos eivät oikeen ottaneet kantaa, suosittelen soittamaan synnytyssairaalaan. Mullekin neuvola vaan meinas että eiku töihin.. |O
 
elmeri Kätilö oli kovasti ihmeissään tuosta limasta eikä oikein uskonut sitä limatulpaksi. Ei se kyllä norm.valkovuotoakaan ollut :/
Mutta tarkasti kuitenkin pyynnöstäni kohdunsuun tilanteen, kiinni oli ja kaukana, kanavakin jäljellä - vain vähän pehmeähkö...
Eli normaalisti olen töissä, ja otan vain rauhallisemmin, jos meinaa supistella.

Sulla tilanne on kuitenkin ehkä vakavampi, koska kohdunsuu on lähtenyt avautumaan. Tsemppiä nyt kovasti ja malttia pysyä sängyn pohjalla :hug:
 
Tuttemui :hug: kiitos paljon, otan rauhallisesti. Missä päin Suomea synnyttelet sitten kun aika on?? Joo, ei se limatulpan lähtö onneks synnytystä merkkaa, mutta jännäähän se on jos se aikaisin lähtee :/ Onneksi menit kuitenkin tarkastettavaksi, koska parempi on mennä kuin kärvistellä epätietoisuudessa. Ja oikeesti, otat ihan rauhallisesti etkä kanna ainakaan mitään painavaa. Toivotaan ettei sulla tuu tämmöstä tilannetta kun raskaus muutenkin on tarpeeks jännää ilman tämmösiä.... ;) Laita YV:tä jos haluut nyt / myöhemmin jutella jostain oloista tai tuntemuksista. :)
 
Moi kaikille :wave:

Mulla oli viikonloppuna pari tosikipeää supistusta ja pelästyin jo että tulee sama kun edellisessä raskaudessa, jossa oli viikolla 32 yhdenyön supisteli ja kävi oys:issa niin oli 2cm auki ja sairaslomalle ja lupa maata vain kyljellään kun istuessa ja selällään maatessakin painoi ja avas lisää :ashamed: loppujen lopuksi kuitenkin sitten meni viikolle 41+4 ennenkun syntyi :heart:

tänään oli neuvola ja kun kerroin noista suppareista niin ohje oli että heti jos vielä tulee niin juoda paljon ja panadolia ja makoilua ja sairaslomalle välittömästi ;) pitää vaan ottaa sen verran rauhallisesti nyt että pärjäis vielä pariviikkoa töissä ja sitte vuosilomalle ja äippälomalle
 
elmeri Menen Oysiin, ja toivottavasti vasta tammi-helmikuussa ;)
Mun tilannetta kätilön mukaan helpottaa nyt se, ettei vauva ole laskeutunut pää alaspäin kohti kohdunsuuta, vaan on sellaisessa vinoasennossa... Pää ei kuitenkaan paina kohdunsuulle, joten supistuksiin ei tätä myötä tule enempää tehoa. Toivotaan, että pysyis nyt vielä siinä asennossa pidempään.
Mä en vaan voi jäädä sairaslomalle, vaikka olen periaatteessa ollut aina tätä ajatusta vastaan. Mulla on kuitenkin oma yritys, suht uusi, eikä varaa palkata sijaista. Se hyvä puoli tässä on, että hiljaisempina hetkinä istun ja kudon vauvalle :D Ei siis ole pakko koko ajan mennä ja tehdä! Ja mies auttaa aina kun omilta töiltään ehtii.

Meillä on onneksi kätilö neuvolassa, ja tilanteen pääsee tarkistuttaan heti kun epäilyttää. Sen vaan olen huomannut, että selkeesti supistelut on yhteydessä liikkumiseen :/
 

Yhteistyössä