Enpä ole tiennytkään, ettei työuupumuksen perusteella saadulla sairaslomalla tarvitse maksaa

  • Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti
Mutta kun työuupunut on helppo riiston kohde, kun ei jaksa hakea oikeutta. En kyllä lukenut juttua. Jos kyse on yksittäistapauksesta, on mahdollista että tarina menee työnantajan näkökulmasta vähän eri lailla.
 
metsänpeitto
Tästä tulee vielä oikeusjuttu. Diagnoosi ei edes kuulu työnantajalle!
Mutta tuolla jutussa sanottiin, että taustalla on Kela, joka ei maksa "olosuhteista aiheutuvia" sairaspäiviä. Ja että z-koodilla olevat poissaolot menevät sairastajan omalle kustannukselle, jollei lääkäri kirjoita oheen myös jotain muuta dg:ia.

Toisessa artikkelissa luki, että stressin ja uupumuksen vuoksi annettavia sairaslomia on myös tiukennettu. Oireiden pitää olla todella pahat, että saa sairaslomaa. Mietin, että mitähän järkeä siinä on, että kunnon pitää mennä ensin todella huonoksi jolloin toipuminenkin kestää kauemmin? :confused:
 
"aisiis"
Tämmönen on suoraan sanottuna p*rseestä. Sairaushan se on siinä kuin muutkin sairaudet. Henkisesti paskana ja uupunut ja kaiken lisäksi rahaton, hip hei, mitkähän tilastot kasvaa? Villit arvaukset kehiin??
 
metsänpeitto
[QUOTE="aisiis";22091710]Tämmönen on suoraan sanottuna p*rseestä. Sairaushan se on siinä kuin muutkin sairaudet. Henkisesti paskana ja uupunut ja kaiken lisäksi rahaton, hip hei, mitkähän tilastot kasvaa? Villit arvaukset kehiin??[/QUOTE]

Toisaalta, äkkiäkös siinä tulee sitten diagnoosiksi depressio, jonka perusteella sitten voi saada jopa korvattavaa sairaslomaa... :kieh:
 
sipulisopuli
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22091690:
Mutta tuolla jutussa sanottiin, että taustalla on Kela, joka ei maksa "olosuhteista aiheutuvia" sairaspäiviä. Ja että z-koodilla olevat poissaolot menevät sairastajan omalle kustannukselle, jollei lääkäri kirjoita oheen myös jotain muuta dg:ia.

Toisessa artikkelissa luki, että stressin ja uupumuksen vuoksi annettavia sairaslomia on myös tiukennettu. Oireiden pitää olla todella pahat, että saa sairaslomaa. Mietin, että mitähän järkeä siinä on, että kunnon pitää mennä ensin todella huonoksi jolloin toipuminenkin kestää kauemmin? :confused:
Nimenomaan Kelan juttu. Itse olin työuupumuksen vuoksi sairaslomalla pari vuotta sitten, ja eipä tullut palkkaa. Tuli aika shokkina.
Surkuhupaisinta tässä oli se, että olin tehnyt useamman kuukauden töitä 12-18 tuntia päivässä, 6-7 päivää viikossa, ja antanut kaikkeni ison, kansainvälisen firman eteen. Kaikki tämä esimiehen hiljaisella hyväksynnällä (itsekin toimin esimiehenä). Pakko oli tehdä töitä, kun porukkaa oli sairaana jne. Jouduin vielä tappelemaan ylityökorvauksistakin tämän jälkeen. Oli tosi arvostettu olo kaiken tämän jälkeen.
 
Epäilisin, että tätä työupumuksen perusteella haettua saikkua on käytetty jo liian paljon väärin.

Käsittääkseni sairauspoissaoloja on eniten julkisella sektorilla naisvaltaisilla aloilla. Koskapa kunnat ja valtio ovat joutuneet niin ahtaalle niin siellä on alkanut närästää nämä poissaolokustannukset ja soppa on valmis.
 
lääkäri
Jokainen asianntunteva lääkäri (mm. työterveyslääkäri) kyllä tietää, ettei kela korvaa mitään jos kirjoittaa Z- diagnoosin (mm työuupumus todella kuuluu niihin). Eli silloin kirjoitetaan jokin muu (yleensä F- diagnoosi) eli lievä masennus, reaktio akuuttiin stressiin yms. Ja tämä käytäntö on ollut jo vuosia. Mutta kyllä niitäkin lekureita tuntuu vielä löytyvän jotka tätä eivät tiedä..
 
haveripa
On aika valottaa tätäasiaa, se on nyt kyllä mennyt vinkaslleen.

Työuupumusta ei hyväksytä siitä syystä sairaudeksi, että TYÖN ANTAJAN ON HUOLEHDITTAVA TYÖNTEKIJÄSTÄÄN JA TYÖOLOSUHTEISTA SITEN ETTEI TYÖUUPUMUSTA TAPAHDU.
Tämä on syy miksi Kela ei korvaa työnatajalle sairaspäivä rahaa ja siksi se on työnantajan tiedossa . Alkuperäinen tarkoitus on mennyt vinkasalleen, kun piti parantaa niitä työolosuhteita.
Kun kuitenkin uuvumme väsymme ja sairastumme , on diagnoosiksi tultava jokin muu.
Mielellämme emme ottaisi masennusta diagnoosiksi vaikka usein se on ainut vaihtoehto.
Työntekijänä meidän on uupuneinakin huolehdittava , että saamme oikean sairasrahaan oikeuttavan diagnoosin . Keskustele lääkärinkanssa.
VARMISTA ITSELLESI OIKEA DIAGNOOSI JOKA OIKEUTTAA SAIRASPÄIVÄRAHAAN , KOSKA OLET SAIRAS OLET SIIHEN OIKEUTETTU.
jOS OLET SAANUT JO TÄMÄN VÄÄRÄN DIAGNOOSIN KÄY UUDELLEEN LÄÄKÄRISSÄ JA MIETTIKÄÄ DIAGNOOSIN TARKISTUSTA!
Diagnoosit eivät tee meistä myöhemmin työhön kelpaamattomia , sairaustumiset voivat olla akuutteja ja ohimeneviä. jos olet ammattiliiton jäsen käännyppä heidän puoleen saamaan neuvoja.
nimimerkki: Masentuneen(työuupuneen) työtoveri jolle kävi juuri näin.
 
"vieras"
Eikö tää nyt oo ollu tiedossa jo pidemmän aikaa, että työuupumus ei oikeuta palkalliseen saikkuun. Mä kun hain masennukseeni saikkua, pidin huolen, etten maininnut mitään työuupumukseen liittyvää, etten vaan saa sitä z-lappua.
 
duunari
Juu, minä ainakin olen tuon tiennyt jo pitkään.

Ja myös senkin, että lääkärin sairauslomalappunen ei ole mikään "kultakortti", vaan lääkärin todistus siitä, että työntekijä ei ole työkuntoinen hänen mielestään. Palkanmaksun kuitenkin viime kädessä päättää työnantaja tai sairauspäivärahoissa Kela. Ja kyllä se diagnoosi kuuluu työnantajalle!
 
"tupuna"
Epäilisin, että tätä työupumuksen perusteella haettua saikkua on käytetty jo liian paljon väärin.

Käsittääkseni sairauspoissaoloja on eniten julkisella sektorilla naisvaltaisilla aloilla. Koskapa kunnat ja valtio ovat joutuneet niin ahtaalle niin siellä on alkanut närästää nämä poissaolokustannukset ja soppa on valmis.
Näin minäkin ajattelen. Jotkut "laiskiaiset" käyttävät hyväksi tätä sairautta, koska eivät laiskuuttaan halua olla töissä. Todella harmittavaa niiden ihmisten kannalta, joilta työuupumus on oikeasti vienyt työkyvyn!
Täytyy todeta, että niissä paikoissa, missä voi olla 3 päivää omalla ilmoituksella pois töistä sairauden takia, niin sitä käytetään törkeästi hyväksi! Itse olen sen sivusta seuraajana nähnyt ja nämä "poissaolot sairauden takia" kertyy aina samoille ihmisille. Tähän tulisi puuttua kovalla kädellä!
 
"vieras"
Mun mielestä joillain sektoreilla Tampereella tää käytäntö on ollut jo pidempään. Pelkkä uupumus ei ole mikään diagnoosi. Palkallista sairauslomaa saa kyllä, mikäli uupumukseen liittyy fysiologisia oireita (esim. unettomuutta tai ahdistuneisuutta).
 
"vieras"
[QUOTE="tupuna";22092377]Näin minäkin ajattelen. Jotkut "laiskiaiset" käyttävät hyväksi tätä sairautta, koska eivät laiskuuttaan halua olla töissä. Todella harmittavaa niiden ihmisten kannalta, joilta työuupumus on oikeasti vienyt työkyvyn!
Täytyy todeta, että niissä paikoissa, missä voi olla 3 päivää omalla ilmoituksella pois töistä sairauden takia, niin sitä käytetään törkeästi hyväksi! Itse olen sen sivusta seuraajana nähnyt ja nämä "poissaolot sairauden takia" kertyy aina samoille ihmisille. Tähän tulisi puuttua kovalla kädellä![/QUOTE]

Kyllähän niihin usein puututaankin. Esim. joiltain henkilöiltä on evätty oikeus tuohon sairauslomaan omalla ilmoituksella, vaikka se työyhteisön muille jäsenille olisi sallittua.
 
henkilöstöammattilainen
No näinhän tämä on aina ollut. Ns z-koodit eivät oikeuta palkanmaksuun sairasloman ajalta.
Eli se mikä sairaus työntekijällä on ei sinänsä kuulu työnantajalle, mutta tuo koodi kertoo tarvittavan palkanlaskijalle.
 

Yhteistyössä