Ensimmäinen ja toinen synnytys!

Kohtapuoliin on toisen lapsemmme syntymän aika! =) Olisi mukava kuulla teiltä joilla ensimmäisen ja toisen raskauden väli ei ollut kovin suuri, että miten ensimmäinen ja toinen synnytys erosivat toisistaan?! Samalla voisit kertoa myös sen, että minkä kokoisia ja kumpaa sukupuolta lapset olivat...

Mielenkiinnolla kertomuksianne odotellen!! :wave:
 
Mulla ensimmäisen ja toisen väli 1v7kk. Ensimmäinen synnytys oli ihan pahimmasta päästä.
Tarvittiin eppari ja imukuppi.
Toka meni aivan todella paljon paremmin, ja nopeammin, vaikka pelkäsinkin hitsisti.
Ponnistusvaihe se vaan on se minkä kivusta ei pääse eroon, mutta avautumisvaihe oli paljon iisimpi. Mun tarinat on muuten tuolla synnytyskertomus puolella jos haluut sieltä lukea tarkemman selostuksen. :D
Ja lisättäköön vielä että mun kolmas syntyi kuusivuotta noiden jälkeen viime Joulukuussa sektiolla, synnytyspelonvuoksi. Sektio se vasta olikin kokemus, huh!
*nim.liputtaa alatiesynnytyksen puolesta*

(3kpl tyttöjä vm 99- 3860g, vm 01- 3840g, vm 07- 3310g)
 
Meillä lapsilla ikäeroa myös 1v7kk =) Ensimmäinen synnytys oli paljon pidempi kuin toinen. Ja kivutkaan ei kokonaan poistuneet kuten toisessa,mutta tämä nyt varmaan johtuu epiduraalin ajoituksesta..Toisessa synnytyksessä ponnistusvaihekkin oli kivuton =) Ensimmäinen kesti vesien menosta pojan syntymään 40 tuntia ja toinen alkoi supistuksilla ja kesti 14 tuntia. Esikois poika oli 49cm/3070g ja toinen oli tyttö 49/3300g.
 
Meidän tytöillä on ikäeroa 14kk. Eka oli kamala. Viisi tuntia kesti vaan mut siinäkin ehti tapahtua. Eppari mulle tehtiin ja menetin verta 1,2 litraa. Olin todella huonossa kunnossa. Toipuminen kesti kaua. Tämä siis puolitoista vuotta sitten ja tytön mitat oli 4505g ja 52cm.
Toinen tytö syntyi vajaa 4kk sitten eikä mulla oo mitään pahaa muistettavaa. Synnytys kesti neljä tuntia ja oli helppo! Vähän repesin mutta en sitä missään vaiheessa huomannut (en silloin enkä jälkeenpäinkään). Ja tyttö oli 4850g ja 56cm. Olisin lähtenyt suoraan salista kotiin mut ei päästetty (normaalia täällä päin).
Ja siis molemmat on käynnistetty. Eka Cytoteceillä ja toinen kalvojen puhkaisulla.
 
pripel
Meidän lapsilla on ikäeroa 2 vuotta. Synnytykset kestoltaan ja jaksotuksiltaan lähes identtiset: kumpikin syntyny alle 2 tunnissa ja ponnistusvaihe kestäny 9-20min. Esikoisen kohdalla piti käyttä imukuppia ja jälki oli aika ikävää. Kakkonen tuli neljännellä työnnöllä omin voimin ja siististi, kivutta. Kumpikin synnytys mulla ollut kivuton ja helppo (paitsi se imukuppijuttu). Pojat oli syntyessään 50 ja 52cm ja pituudelta 3660 ja 3500g.

Kuopuksen synnytys oli aivan unelmatapaus ja korjasi edellisen synnytyksen huonot muistot (toipuminen oli tosi hidasta ekasta ja nopeus järkytti, kävin pelkopolillakin). Olin ihan taivaissa kuopuksen synnyttyä ja todella hyvässä kunnossa 10 tikistä huolimatta. Toipuminen oli nopeaa.
 
Kiitos kaikille vastauksista!!! :hug: Todella helpottavaa huomata, että ainakin näissä tapuaksissa kakkonen ei ole ollut "kamalampi" kokemus.. Mulla oli ensimmäinen synnytys todella kipeä, mutta nopea. Siitä on jääny silti aika pelottavat muistot ja nyt on tään kakkosen synnytys alkanu mietityttämään toden teolla... :eek:
 
Täällä tyttöjen ikäero 1v4kk ja molemmat synnytykset menneet täysin samalla kaavalla... ekasta supistuksesta pari tuntia, niin nyytti on ollut sylissä =) Esikko painoi 2790g ja kakkonen 3400g.
Samanlaisen synnytyksen olen tilannut myös tälle seuraavalle tulokkaalle :whistle:
 
Meillä esikoisen ja toisen ikäero on 2,5v. Molemmat synnytykset on mennyt aika samalla kaavalla. Toinen synnytys oli vaan lähes puolet nopeampi kuin ensimmäinen. Eka synnytys kesti 4,5h ja toinen 2,5h. Ponnistusvaihe oli helpompi toisessa synnytyksessä. Molemmat on tyttöjä. Esikoinen oli 3820g ja 51cm. Toinen oli 4150g ja 52cm.
 
Esikoisen ja kakkosen ikäero 1,5 vuotta ja kakkosen syntymä oli nopeampi kesti n 6 tuntia ja huomattavasti kivuttomampi en tuntenut edes tarvitsevani mitään puudutusta vaan pärjäsin ihan ilokaasulla. Ekassa ponnistetiin n tunti toisen ponnistus vaihe kesti 10 minuttia.
Uskon että helppous johtui osin siitä että synnytystä ei yritetty turhaa nopeuttaa kalvojen puhkaisulla ja tipalla niin kuin ekakerralla ja siitä alkoikin sitten yhdenlainen kierre kun lisättiin tippaa kivut koveni ja kun laitetiin puudutus niin taas supistukset hävis jne.
Ainakin minulla on kaikikssa synnytyksissä ollut supistukset huomattavasti kivuttomampia niin kauan kuin lapsivesi on ollut sisällä. Kakkosen kohdalla kalvot puhkaistiin vasta kun sain luvan ponnistaa
Eka oli poika n.3100g 50cm
toinen tyttö n. 2800g 48cm
 
Meillä kolme lasta, jokaisen ikäero 1v 3kk =)
Eka synnytys käynnistettiin etuajassa, kun odotettiin isoa vauvaa. Synnytyksen kesto noin 17h, ponnistusvaihe 2,5h, lopulta poju imukupilla ulos (3830g/51cm). Episotomia tehtiin. Voisin todeta, että tämä oli vaikein synnytys.
Kakkonen tuli omia aikojaan, synnytys kesti noin 10h, ponnistusvaihe 30 min, pieniä repeämiä (3490g/52,5cm, tyttö ) . Tämä oli helpoin synnytys, vaikka polveni olikin murtunut rv:llä 30.
Kolmonen oli taas käynnistetty etuajassa, syynä tuo iso koko. Kesto noin 8h, ponnistusvaihe noin 30 min, pieniä repeämiä. Tämä oli raskain synnytys: olin jo valmiiksi väsynyt, synnytys eteni hyvin sykäyksittäin ( voimakkaat supistukset, mutta ei avautumista, supistukset loppuivat, uusi cytotec, voimakkaat supistukset ja auki yht'äkkiä 4cm, taas pysähtyminen, yht'äkkiä auki 9cm, vedet sisällä, vauva ylhäällä ) . Tulihan se tyttö sieltä lopulta ulos ilman imukuppia (3930g/51cm), mutta minä olin täysin loppu ja melkein taju kankaalla. Seuraavasta 12h:sta ei minkäänlaisia mielikuvia.
Apuna kaikissa ilokaasu ja epiduraali.
 
Miellä lasten ikäero on vuosi.
Esikoinen syntyi yllättäen rv 35+2. Nopea helppo synnytys. Sairaalaan mennessä jo 8 cm auki ja suoraan saliin. Lapsi syntyi vajaan tunnin päästä siitä kun olimme sairaalaan tulleet. Poika 2545g/46cm.

Toista sitten pelkäsin enemmän. Pelkäsin repeämistä, jota ei esikon kanssa tapahtunut, pelkäsin että synnytys pitkittyy.. Pelkäsin toista synnytystä hirmuisesti. Sillä tiesinhän mihin olen menossa ja eihän millään jokainen synnytys voi olla helppo....
Sairaalaan tullessa olin vajaa 3 cm auki ja kätilö meinas tuupata mut takas kotiin. Rv oli 38+2. Onneksi ei laittanut silä tuosta meno 45 min ja tyttö oli sylissäni. 3215g/49 cm.

Eli minulla kaksi helppoa ja hyvin samanlaista synnytystä takana. Molemmat luomuja ja nopeita. Molemmista toipuminen nopeaa, kävelin itse osastolle mollemmista. Ei repeytymiä, eikä edes verta mennyt kuin 2 dl.

Tämä kolmas nyt pelottaa ihan älyttmästi. Enhän minä tiedä synnyttämisestä mitään, kun käyn salissa vaan kääntymässä, näin mulle on sanottu. Nyt pelottaa, että onko se todellakin kolmas kerta toden sanoo...?
 
Ikäeroa pojilla 2v 1 kk.

Ensimmäinen syntyi rv 38+2. Synnytys alkoi osittaisella lapsiveden menolla, mistä kului 18 tuntia pojan syntymään (synnytyksen kestoksi merkittiin tosin 11,5 tuntia kun säännölliset supistukset alkoivat vasta myöhemmin). Ponnistusvaihe oli 20 min ja eppari tehtiin, joka parani aika hitaasti. Kokoa pojalla 3630 g ja 50 cm.

Toinen synnytys alkoi samalla lailla (rv 41) ja syntymään meni siitä aikaa 6 tuntia (kestoksi merkitty samasta syystä kuin edellisessä 4,5 tuntia). Ponnistusvaihe 10 min ja tuloksena 4385 g ja 54 cm kokoinen poika sekä 4. asteen repeämä. Repeämä tosin ihme kyllä parani edellistä epparia nopeammin, tosin repeämä korjattiin heti leikkaussalissa.

Minulla molemmat synnytykset olivat aika samanlaiset, mutta toinen onneksi oli tosiaan 12 tuntia nopeampi. Tuntui myös että toisesta synnytyksestä toipui nopeammin (vaikka se oli paljon rajumpi), ainoastaan jälkisupistukset olivat toisella kertaa kovempia.
 
Ikäeroa 10½kk!
Eka synnytys oli suht pitkä kokonaisuudessaan. Poika syntyi rv 36+6, limatulppa irtos maanantai-iltana, tiistai-iltana meni vedet ja supistukset alkoi yöllä klo 1, poika syntyi keskiviikkona iltapvällä. Ponnitusvaihe kesti 1h40min. Sain epiduraali ja spinaali-puudutukset, koska mulla oli kova lihasvastus ja piti saada paikat rennokisi. Poika tuli ulos avosuisena ja tarvittiin lopulta imukuppi. Pienet repeämät sain, mutta ne ei olleet kipeät ollenkaan. Kokoa pojalla 2630g ja 48cm.
Toka synnytys (viime ti) olikin nopeampi, rv 38+1. Vedet meni yöllä klo 3, supistukset alko klo 4 ja 5 aikaan lähettiin ambulanssilla kohti synnäriä (200km). Sairaalassa kerkesin olla n. 1h, sain peräruiskeen ja menin kipusuihkuun kunnes aika heti tuli jo tarve ponnistaa. Tyttö syntyi klo 8.24. Puudutuksia ei keretty antamaan. Koko synnytyksen kesto 4h20min, ponnitusvaihe 4min.
Ei repeämiä, vain yksi pieni "nirhauma". Kokoa 2775g ja 46cm.
 
Ikäeroa 1v10kk. Eka käynnistettiin, kesti 19h, ponnistusvaihe tunnin. Synnytyksen jälkeen olin sitä mieltä että en enää ikinä mene takaisin. Kivunlievityksenä oli epiduraali, joka auttoi hyvin. Mutta synnytyksen jälkeiset olot oli jotain aivan kauheaa. En pystynyt kunnolla kävelemään, enkä käymään pissalla. Kerran jouduttiin katetroimaan. Vauvakin joutui lastenosastolle. Pojan mitat oli 51cm ja 3420g.

Kakkonen oli helppo. Synnytys kesti puolet vähemmän, ponnistusvaihe 7 minuuttia ja salista pystyin lähtee omin jaloin ja vaikka juosten. Tytön mitat oli 48cm ja 2810g.

Kolmatta odotellaan, ikäeroksi nuorimpaan tulee 1,5v =)
 
Mulla oli ekassa korkea lapsivedenmeno ja se käynnistettiin viikolla 39+5...synnytys kesti 20 tuntia ja kohtu/äiti väsyi niin napattiin imukupilla ja tyttövauvalla käsi poskella (3545g/50cm)...seuraava syntyi 1v.2kk edellisestä, viikolla 41+6 painoarvio oli aamulla 3700g, synnytys kesti taas melkein 20 tuntia joista ponnitusvaihe 2 tuntia ennen, kun lukuisista pyynnöistä huolimatta (kätilölle sanoin etten tätä vauvaa saa pihalle) niin sydänäänet laskivat alas ja huone oli täynnä porukkaa, imukupilla taas napattiin poikavauva, hartiat olivat leveät ja oli jäänyt jumiin synnytyskanavaan sen vuoksi, napanuora x2 kaulanympäri, käsi kaulalla ( 4340g/54cm) ottaa vieläkin päähän kätilön ylimielinen suhtautuminen, koska kyllä minua olisi pitänyt kuunneella synnytyksen aikana ettei kaikki ole kunnossa....kolmas tuli 6 vuoden jälkeen ja sektiolla 39+2 viikolla (3500g/51cm) sektiosta toivuin loistavasti, kun kahden imukuppisynnytyksen jälkeen en ole pystynyt kävelemään kahteen viikoon, pissalla, kun kävi tuntui, että pissasi nuppineuloja :D nyt odotan neljättä, kun tulin yllättäen raskaaksi täysimetyksestä+e-pillereistä huolimatta :whistle: ikäeroa tulee sama 1v.2kk ja en ole vielä päättänyt synnytystapaa.....
 
esikoiseni syntyi 10 päivää lasketun ajan jälkeen. Menin sairaalaan ja tippa laitettiin ja siinä sit oltiin ja kätilö sanoi että pitää maata. Synnytys kesti 9h ja 10min. poika syntyi käsi poskella ja pojan kyynärpää repi multa jonkun suonen auki ja vuodin verta reilu litran. Pistivät äkkiä punasoluja jalkaan ku taju lähti ja pari päivää synnytyksestä mulle tehtiin veren siirto. Poika painoi 3670kg ja oli 49cm. 3 vuotta myöhemmin syntyi ihana peikko tyttö. Synnytys meni tosi hyvin ja ponnistuvaihe kesti 50 sekuntia. Toisella lapsella mulle tuli niin kauheat jälkisuppistukset et alus jo luulin et sieltä tulee toinen. Onnex siihen sai lääkettä. Tyttö painoi 3350kg ja oli 49cm. Kahdeksan vuotta myöhemmin meille syntyi toinen tyttö. Synnytys kesti 15h ja olin jo ihan phki. Tyttö ei olisi millään halunnut tullut ulos. 30 min kesti ponnistusvaihe ja tytöllä oli 80cm pitkä napanuora, joka oli kaulan ympäri kietoutunnut 2 kertaa. Painoa flikalaa oli 4185kg ja pituutta oli 51cm. Jälkisupistukset oli taas ihan mielettömän kivuliaat. 1,5 vuotta myöhemmin syntyi poika. synnytys kesti 5h45min. napanuora oli taas pitkä(75cm) ja oli kietoutunut pojan kropan ympäri, niinkuin turvavyö. Painoa pojalla oli 3280 ja pituutta 49cm. Taas kauheet jälkisupparit. Mutta kaikki kannatti ;o)
 
Ikäeroa 1,5v. Tyttöä odottaessa meni vedet rv 31 ja synnytys käynnistettiin 31+3. Tyttö syntyi vajaassa kolmessa tunnissa (1820g ja 42,5cm) Varmaan oli maailman helpoin synnytys, ei epparia eikä pienintäkään nirhaumaa. Toivuin tosi nopeesti. Toinen synnytys käynnistyi neuvola käynnin jälkeen itsekseen rv 38. Tämä toinen synnytys kesti 8h55min. Nopeamminkin olisi varmaan selvitty jos kalvot olisi puhkaistu aiemmin. Mutta hyvä näin. Kalvojen puhkaisusta tunnin päästä syntyi poika (3100g ja 48,5cm). Tässä toisessa koitoksessa piti tehdä pieni eppari vauvan sydänäänten laskujen takia.
Niin hyvät muistot on jäänyt molemmista synnytyksistä että voisin mennä uudelleen vaikka heti :)
 
* ikäeroa 1.5v tytöillä
* Esikko syntyi rv39+3, synnytys alkoi vatsan rajulla toiminnalla (p*aska lensi ;) ),hetken päästä meni lapsivedet ja heti alkoi säännölliset rajut supparit. Synnytys kesti kokonaisuudessaan 5h. Ponnistusvaiheessa romahti sydänäänet ja pimu tuli imukupilla sen vuoksi ulos, eppari tietty tehtiin. Hyvä tunne jäi kuitenkin helpohkosta synnytyksestä. Mitat 2860g ja 49cm

* kuopus syntyi rv 38+6. Synnytys alkoi samoin rajulla vatsan toiminnalla, josta arvasin mitä tuleman pitää... hetken pästä alkoi esikkoa rajummat supistukset ja sairaalaan lähdettiin lapsenvahdin tultua. Sairaalassa tullessa olinkin jo 8cm auki ja sain vaatimalla spinaalin hidastamaan syöksysynnytystä :whistle: Synnytyksen kesto, kiitos spinaalin 2h. ponnistusvaihe sujui hallitusti ja nopeasti, todella ihana synnytyskokemus, kiireestä huolimatta... mitat 2940g ja 48cm

sHv ja pimut 3vkoa ja 1.5v
 

Yhteistyössä