Ensimmäistä kertaa raskaana, enkä pysty kuin stressaamaan :/

  • Viestiketjun aloittaja Faelivrin
  • Ensimmäinen viesti
Faelivrin
Homman nimi on siis tämä:

Tein maanantaina testin ja selvä plussahan sieltä tuli niinkuin aavistelinkin. Silloin pystyin miehen kanssa hetken iloitsemaan, mutta heti seuraavana päivänä menin typeränä lukemaan kaikkia juttuja keskenmenoista ja esim. näistä tuulimunaraskauksista.

Oon nyt aivan varma, että en edes oikeasti ole raskaana vaan, että tää on just tuollainen tuulimuna. Me ollaan niin toivottu ja odotettu tätä, mutta mun tuurilla joudun pettymään kumminkin. Viikkoja laskujeni mukaan ois nyt vasta siis 4+6, enkä tiedä miten jaksan muka odottaa 10 viikolle ekaan ultraan, että saan mielenrauhan.

Lisäksi mulla on ollut niin kummallisia mahakipuja, että pelkään vaan koko ajan, että ne on merkki jostain ei niin kivasta. On ollut sellaisia menkkamaisia kipuja ihan alavatsassa ja sitten sen lisäksi jo viikon on vihlonnut tuosta navan läheltä oikealta puolelta(?!).

Kauhean tilityksen nyt sain aikaan tänne, vaikkei tässä edes ole kaikki, mitä mielessä pyörii, mutta jos joku ihana jaksaa tämän mun sepostuksen lukea ja osaisi sanoa jotain edes hieman mieltä rauhoittavaa, niin kiitos. Arvostaisin sitä kovasti. <3
 
Onnea! Sen verrran voin lohduttaa että tuulimuna raskaus ei ole kovin yleinen. Muistan että itse olin samanlainen kun raskaudesta sain tietää, kuvittelin aina kaiken pahimman tapahtuvan. Mutta terve tyttö syntyi :) Jos et jaksa odottaa sinne rv 10 niin varaa aika yksityiselle ultraan. Saat ainakin mielenrauhan :) Niitä tehdään jo ainakin viikolta 6 eteenpäin :) ja nuo mahakivut on ihan normaileita. Raskausoireiksihan ne luetaan. Onnea odotukseen! :hug:
 
Tuo on normaalia....valitettavasti sitä melkeinpä aina stressaa. Sitä voi mennä varhaisultraan yksityiselle. Se on yleensä melko kallista ja suositeltavaa noin viikolla 7+jotain jotta varmemmin näkyy sydän, 6+ ei välttämättä vielä näy mitään ja sit joutuu vielä kerran menemään varhaisultraan ennen np-ultra joka useimmilla paikkakunnilla on 11+0-13+0 välisenä aikana. Tuo on todella raskasta aikaa, mä tiedän sen. Odotan nyt kolmatta lasta ja olen siis raskaana 11+1. Eikä se stressaaminen valitettavasti lopu ekaan ultraan tai toiseen....Vähän helpottaa kun tuntee liikkeitä...mutta odotapa kunnes lapsi on maailmassa! Sitten vasta niitä huolenaiheita löytyy! Voit lohduttautua sillä että tunteesi ja huolestuminen on ensiaskeleet äitiyteen.

Niin ja kivut...ne voivat tietysti olla huonoja, en kiellä sitä, mutta monesti lisäkipuja tulee silloin kun normaalisti pitäisi olla menkat. Kivut jotka välillä voi aika koviakin johtuu yleensä kohdun kasvamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Faelivrin
Suuri kiitos teille vastauksista! :)

Oon miettinytkin tota, että yksityisellä kävis ensin siellä ultrassa, mutta se tosiaan on melko kallista. Oon kuullut, että kela korvaisi osan maksusta, mutta sekään ei taida olla ihan varmaa? Mies kyllä sanoi, että mennään sinne maksoi mitä maksoi, koska ei halua, että mua vaan huolestuttaa koko ajan.
Mutta sitten pelottaakin taas se, että entäs jos me mentäis ja maksettais siitä kauhea summa vaan kuullaksemme, että vauvaa ei tulekaan? :/

Tuntuu ihan typerältä tämmönen stressaaminen, mutta en vain voi tälle mitään.

Luen mielelläni lisää vastauksia, kiitos. :)
 
Alkoi itsellänikin se stressaus keskenmenosta ja tuulimunasta samantien kun plussa tuli testiin eli ihan normaalilta kuulostaa :) Me käytiin tosiaan sitten yksityisellä varhaisultrassa n. viikolla 7. Sain ainakin varmistuksen, että tuulimuna ei ole kyseessä ja sydän löi jo pikkuisella silloin. Kela-korvaus saatiin heti kassalla ja maksoi ultraus jotain 70-90 euroa sen korvauksen jälkeen, en enää muista tarkkaa hintaa mutta alle 100 e kuitenkin.

Mullakin oli sellaista menkkamaista jomotusta silloin ennenkuin tein testin. Mutta toisaalta taas tuntui mahassa muuten erilaiselta, että ajattelin olevani raskaana eikä menkat alkamassa ja niinhän se sitten oli. Poika on nyt 4,5kk :heart:
 
Faelivrin
Kiitos vastauksesta!

Kyllä mä nyt sitten taidan myös varata ajan ultraan sinne yksityiselle. Jos sinne 7 viikolle jaksais odotella. Löysin omalta seudulta paikan, jossa tuo kelan korvaus annetaan myös heti kassalla. Kuinkahan paljon aiemmin se aika kannattaa varata?

Toivotaan, että siellä sitten selviää, että kaikki on niinkuin kuuluukin. :)

Edelleen saa sitten vastauksia mielellään laittaa. :)
 
Itse myös stressasin kauheesti, et joku olis pielessä ja mulla oli vieläpä 8-9 viikoilla rusehtavaa vuotoo, mikä sai huolehtii entistä enemmän. Soitin neuvolaan ja se oli niiden mukaan ihan normaalia. En kuitenkaan pystynyt elään epätietoisuudessa joten varattiin aika yksityiselle (makso noin 130e, kelakorvausta saatiin jälkikäteen 40e). Kaikki oli hyvin :) Nyt se meidän möttiäinen on 4kk terve pieni tyttönen <3

Ja myös mulla oli menkkamaista jomotusta aluks ja vihlas aina kun teki äkkinäisen liikkeen. Ihan normaalia, nauti nyt plussasta ja koita olla turhaan murehtimatta :)
 
Faelivrin
Kiitos sullekin vastauksesta. :)
Ja onnea pienestä tytöstä!

Toivotaan, että täälläkin kaikki menis yhtä hyvin. :)
Kyllä mä nyt sitten ajattelin varata sen ajan sinne yksityiselle. Jokohan sinne kannattaa soittaa jos ihan loppukuusta ajattelin, että menis sinne..?
 
Kyllä voi hyvin soittaa ja he varmasti osaa myös neuvoa, milloin olis hyvä aika tulla varhaisultraan. Meillä se tais olla 8+ viikoilla. Sillä laskettu aika oli niiden mukaan vasta maaliskuun 7.päivä, mutta sitten varsinaisessa np-ultrassa se muuttu viikolla ja olikin helmikuun 29. Eli siellä ei ainakaan varmuudella voida vielä sanoa, kuinka pitkällä raskaus oikeasti on. Sydän siellä liikehti, mutta alkio ei vielä liikkunut, ei ainakaan omaan silmään :D
 
Koita olla stressaamatta, se stressi sitä pahinta sille pienelle on. Kannattaa mennä yksityiselle ultraan joskus rv 7+ jälkeen tms. Itse olin ihan samanlainen ja meidän tyttö nyt 2kk :) :heart: nuo menkkamaiset kivut on ihan normaaleja alkuraskaudessa ainakin ja mulla yös oli toispuoleista nipistelyä yms. Kaikenmoinen nipistely, jomotus yms vaivaaminen on normaalia raskaudessa. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tulet myöhemmin huomaaaan miten paljon niitä "vaivoja" vielä tulee ;)
 

Yhteistyössä