Ensisynnyttäjän kysymyksiä synnytyksistä..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ennen synnytystä ilmeisesti saa jotain, jolla maha toimii? Miten se käytännössä tehdään? Mulla ihan kamala ummetus, eikä esim miniperäruiskeista (mikrolax) ole juurikaan apua, joten kai siellä jotain tuhdimpaa annetaan? Entäs kuinka todennäköistä on, että tuosta huolimatta tulee ponnistaessa kakka? Ja sitten vielä se, että millainen se sänky on, jossa synnytetään? Ei kai se ole sellainen kova gynenpöytä, jossa jalat laitetaan niitä rautoja vasten?
 
ds
En saanut peräruisketta, eikä tullut kyllä kakkaakaan. Sänky oli ihan ok, ei semmonen gynepöytä. En muista mitään jalkatukia, ponnistusvaiheessa kätilö tai mies tai joku tais tukea jalkoja.... Mut saatto siinä tietty jotku tuet olla, mutta ei niitä varmaan automaattisesti käytetä.
 
...
Itse synnytin helmikuussa Taysissa ja siellä ei ainakaan sängyssä ollut niitä jalkatukia, ihan tavallinen sairaalasänky se muistaakseni oli. Peräruiske toimi hyvin, en tosin tiedä ruiskeen koostumusta sen tarkemmin :D
 
"vieras"
Mulle annettiin ensimmäisessä synnytyksessä vesiperäruiske, kyllä tyhjeni suoli! Toista kun menin synnyttämään pyysin itse peräruiskeen, kun eivät antaneet pyytämättä. Silti tuli vähän ulostetta ponnistaessa, kätilö vaan pyyhki sen pois.

Ei se synnytyssänky mitenkään kovin mukava ole, ja kyllä siihen saa ne jalkatuet jos tarvitsee. Ensimmäisellä kerralla ne laitettiin, toisella kerralla ponnistin jalat miehen ja kätilön lantiolla. Olisin halunnut jakkaran, mutta ainoa sellainen oli juuri silloin jossain näyttelyssä! Ponnistin alkuun seisaaltani ja sitten siirryin sängylle kun en jaksanut enää seisoa.
 
Yleensä suoli tyhjenee ainakin jonkun verran ennen synnytystä. Peräruisketta ei nykyään vissiin oikein missään laiteta automaattisesti, kakka tulee minne tulee, ei sillä ole mitään väliä.

EIkä se sänky ole mikään laveri, vaikka jalkatuet onkin. Eikä siinä sängyssä ole mikään pakko synnyttää laisinkaan, saati että selällään täytyisi olla. Suosittelen lämpimästi jotain muuta kuin selällään makaamista tai puoli-istuvaa asentoa :)
 
Näin itsellä
Synnytin 1.5 vuotta sitten ja minulle laitettiin ihan automaattisesti peräruiske. Se oli kunnon peräruiske, eikä mikään pienoisperäruiske. Kakkaa ei tullut ponnistusvaiheessa, mutta kyllä sekin ihan mahdollista silti on peräruiskeesta huolimatta. Minulla oli myös loppuraskaudessa ummetusta. Sänky oli semmonen suht pehmeä. Jalkatukia ei ollut, mutta pyydettäessä olisi saanut.
 
"vieras"
en mä kyllä ehtinyt huomata sen pedin pehmeyttä, ekassa sain suolihuuhtelun , joka tosin ei sitä kakkaa saanut tulemaan .. kahdessa muussa ei huuhtelua, mut kätilöt osaa sen homman vaikka kakka tulisikin, ei sitä kannata jännittää
 
En saanu peräruisketta, eikä siinä synnytysairaalassa, jossa synnytin, muutenkaan rutiinisti ruisketta anneta. Vaikka vatsa toimi useamman kerran ennen synnytystä ihan spontaanisti niin silti pieni kakka tuli sängylle ponnistaessa. Mutta ei siinä tilanteessa välitä, eikä kätilökään siitä numeroa tee. Pyyhkii vaan tyynesti pois. Ihan mukava oli synnytyssänkykin patjoineen, ei ollu mitään jalkatukia siinä. Puoli-istuvassa asennossa ponnistin, enkä muussa asennossa olisi jaksanutkaan ponnistaa. Kaksi kätilöä oli avustamassa (lapsi syntyi keskosena) ja miulla oli jalat kätilöiden lanteita vasten tuettuna.
 
Synnytyssänky on sellainen, että se on muuten ihan tavallisen sängyn tuntuinen ja näköinen, mutta tarvittaessa siitä saa jalkapäästä palan pois ja jalkatuet laitettua siihen. Se on ihan sitä varten, että synnytyksessä tulee tilanne, jossa tarvitaan enemmän tilaa kätilölle/lääkärille tehdä töitä ja synnyttäjälle jalkatuet. Näin esimerkiksi imukuppisynnytyksessä.
 
myös ekakertaa
Laitetaanko peräruiskeen jälkeen vaippa? Olen kuullut vaan kauhutarinoita näistä Taysin käytävällä odottavista äideistä vaipat jalassa kakkaa odottamassa, kun huoneita ei ole vapaina... Pitäiskö eka vaatia itselle joku tila, ennen kun mitään peräruisketta annetaan?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja myös ekakertaa;23487120:
Laitetaanko peräruiskeen jälkeen vaippa? Olen kuullut vaan kauhutarinoita näistä Taysin käytävällä odottavista äideistä vaipat jalassa kakkaa odottamassa, kun huoneita ei ole vapaina... Pitäiskö eka vaatia itselle joku tila, ennen kun mitään peräruisketta annetaan?
No ei mulle ainakaan laitettu! En oo ikinä kuullutkaan... Molemmilla kerroilla peräruiskeen jälkeen oon menny samantien vessaan, koska se tulee samantien poiskin.. Siis vesiperäruiskeen jälkeen. Jonkun pienoisperäruiskeen jälkeen en kyllä tiiä, kauanko joutuu odottamaan suolen tyhjentymistä.
 
tayssissax3
Alkuperäinen kirjoittaja myös ekakertaa;23487120:
Laitetaanko peräruiskeen jälkeen vaippa? Olen kuullut vaan kauhutarinoita näistä Taysin käytävällä odottavista äideistä vaipat jalassa kakkaa odottamassa, kun huoneita ei ole vapaina... Pitäiskö eka vaatia itselle joku tila, ennen kun mitään peräruisketta annetaan?
Joku tila? wc? ;) En mä kyllä usko mihinkään peräruiske plus vaippa juttuihin (enkä ole kyllä kuullutkaan ennen). :D
 
"-p-"
Alkuperäinen kirjoittaja myös ekakertaa;23487120:
Laitetaanko peräruiskeen jälkeen vaippa? Olen kuullut vaan kauhutarinoita näistä Taysin käytävällä odottavista äideistä vaipat jalassa kakkaa odottamassa, kun huoneita ei ole vapaina... Pitäiskö eka vaatia itselle joku tila, ennen kun mitään peräruisketta annetaan?
synnytin taysissa syyskuussa, ja ei laiteta vaippaa, joskin ruiske annetaan synnytysvastaanotossa, jossa on vain kaksi potilasvessaa. mitään "omaa tilaa" et tuossa vaiheessa voi vielä vaatia, sillä vastaanotossa kaikki makoilee vierekkäisillä paikoilla vain verho välissä, tai häröilee siinä käytävällä. synnytyssaliin pääsee vasta sitten, kun on tosi kyseessä ja/tai jotain kipulääkettä/puudutusta tarvitsee. varaudu siihen, että vastaanotossa voi olla paljonkin porukkaa siinä vaiheessa kun ruiskeen saat. mutta takaan, että jos sulla on kunnon supistuksia, niin on aivan sama ketä tai kuinka paljon jengiä siinä ympärillä pyörii.
 
myös ekaakertaa
Kertokaa ne kauheimmat mitä voi tapahtua, emättimen ja kohdunkaulan repeäminen, häntäluun murtuminen, peräaukon repeäminen jne?

Missä vaiheessa on oikeus "vaatia" sektiota, jos mitään ei tapahdu tuskasta huolimatta ja lapsi ei synny?
 
"vieras"
Kolme olen synnyttänyt enkä ole peräruiskeita saanut, kahden kohdalla en edes tiedä onko tullut kakkaa vai ei, viimesimmässä synnytyksessä hieman, jonka kätilö vain pyyhkäisi pois huomaamatta.
Synnytyspöytä oli kova, jossa sai päätyä nostettua ja itse pöytääkin. Telineet saa laitettua tarvittaessa.
 
TAYS myös
Itse synnytin helmikuussa Taysissa ja siellä ei ainakaan sängyssä ollut niitä jalkatukia, ihan tavallinen sairaalasänky se muistaakseni oli. Peräruiske toimi hyvin, en tosin tiedä ruiskeen koostumusta sen tarkemmin :D
Mä oon synnyttäny 08 ja 09 TAYSissa ja kyllä siellä on molemmilla kerroilla ollu jalkatuet. Mulla oli käytössä ne. Ne nostetaan sieltä sivuilta jos tarvetta ilmenee.

Aika usein synnytys käynnistyy suolen tyhjenemisellä ja peräruiske on varmaa tuonu loput tavarat koska kummallakaan kerralla ei oo tullu mitään pöydälle :D
 
"-p-"
Alkuperäinen kirjoittaja myös ekaakertaa;23487213:
Kertokaa ne kauheimmat mitä voi tapahtua, emättimen ja kohdunkaulan repeäminen, häntäluun murtuminen, peräaukon repeäminen jne?

Missä vaiheessa on oikeus "vaatia" sektiota, jos mitään ei tapahdu tuskasta huolimatta ja lapsi ei synny?
tommosia ei kannata miettiä. eikä niitä kerkee siinä synnytyksen aikanakaan ajatella. mulle esim. tuli vain pieni nirhauma (ei yhtään tikkiä), ja istuin heti synnytyksen jälkeen, vaikka kyseessä oli esikoinen. mieti ennemmin, että noinkin hyvin voi mennä! kyllä siitä selviää.
 
Mä olen synnyttänyt TAYSissa 2006 ja 2009 eikä mulle mitään vaippoja sielä ole laitettu (en muuten ole moisesta aikaisemmin edes kuullut!).
Kummallakin kerralla laitettiin peräruiske, hetken sängyllä maattuani menin vessaan paskalle. Kun olen ollut vessassa valmis olen palannut sägylle synnytysvastaanottoon ja ajallaan lähtenyt synnytyssaliin.

ja ainakin esikoisen kohdalla peräruiskeesta huolimatta tuli myös ulostetta ponnistaessa, mutta usko pois, siinä vaiheessa paskat pöydällä on ehkä viimenen asia mitä ajattelet (tai mä en ainakaan edes miettinyt onko se noloa vai ei, enkä kyllä edes tajunnut kakanneeni pöydälle, kätilöt hoiti asian hienovaraisesti).
Tavallinen sairaalasänky on missä voit synnyttää, jalkatuet siihen saa tarvittaessa. tosin TAYSissa on kyllä mahdollisuus ponnistaa muissakin asennoissa. itse ponnistin kuopuksen maailmaan synnytysjakkaralla, sattui olemaan vielä viimeisiä opintoja suorittava kätilöopiskelija jonka kohdalle osui sitten ensimmäinen jakkarasynnytys :)
Sängyllä ei todellakaan ole pakko maata supistusten kourissa. Reilusti sanoo vaan ääneen miten on paras olla ja kätilöt on sielä auttamassa sua ja vauvaa ja jos vauvan vointi periksi antaa (ettei tartte maata vauvan voinnin takia) niin synnytyssalissa voi ihan liikkuakin ja olla pystyssä.

"Kauheimpia" asioita. Itselleni tuli II asteen repeämä emättimeen kuopusta synnyttäessä eikä se nyt oikeastaan kamalaa ollut. Pienemmälle pahalle se tuntui mitä eppari esikoisesta.
 
...
Mulla kyllä suoli tyhjeni ihan itsekseen ja melko railakkaastikkin, mulla käynnisteltiin tableteilla pari päivää ja ne laitto kai sitten mahankin toimimaan siinä... Ehkä kymmenen tuntia ennenkun vauva oli ulkona, tuli semmonen tulipalokiire vessaan ja onneks kerkesin x) ... Tuli kerralla ja kaikki. Heh,... Ihanaa. Sänky oli ihan tavallinen, siihen sai sitten nostettua ne jalkatuet, johon mun sit piti nostaa jalat kun h-hetki koitti.
Ei niitä kannata liikaa miettiä, synnytys menee niinkun menee, parempi mennä vaan "virran mukana", .. Sattuuhan se, mutta sen kivun kyllä kestää :) Jopa tällänen itkupilli... Nyt pari vuotta myöhemmin, aika on kyllä kullannu muistot.
 
"vieras"
Ei mulle kummallakaan kerralla ollut mitään puhetta mistään peräruiskeista (naikkarilla),muuta oikeinhyvin hommat hoitui.Toisesta saattoi hiukan kakkaakin tulla,mutta ei se tuntunut mikään ongelma olevan.
 
En saanut peräruisketta, eikä sitä edes tarjottu, saatto siinä ponnistusvaiheen alussa pieni kakka tulla, mutta eipä siihen huomiota kiinnittänyt tai sitä osannut hävetä, enemmän mua hävetti ne kamalat ilmavaivat synnytyksen jälkeen jolle ei vaan voinu mitään, vallankaan kun mahaa paineltiin.. :x
Sänky oli minusta melko tavallinen sairaalasänky, en muista tarkkaan, jostain ne taiko siihen ne jalkatuet, mut ne oli musta irrotettavat..

Ja mä synnytin viime kesäkuussa Seks:issä.

Ja mitä tohon liikkumiseen tulee, mun ei ainakaa annettu liikkua mihinkää sängystä, pissankin jouduin lorottaa sängyn vieressä kyykyssä ämpäriin..Mut elämä on..:D

Näin jälkikäteen sanon sen mitä muutkin, tuohon kuuluu paljon asioita jotka nyt kuulostaa karmeelta, mut kun tilanne on päällä et ehdi kiinnittää niihin huomiota tai et välitä kiinnittää huomiota. :)
 

Yhteistyössä