Epämääräinen kuume-oksennus-flunssatauti: peruisitko sisaruksen synttärit?

  • Viestiketjun aloittaja saddy
  • Ensimmäinen viesti
saddy
Perjantai-illaksi on suunnitteilla isomman lapsen synttärit ja nyt on nuoremmalla lapsella jonkinlainen tauti päällä/menossa tosin jo pois (ehkä). Eli maanantaina alkoi kovalla kuumeella (40 astetta) ja silloin myös oksensi kaksi kertaa. Aiemmin oli jo pientä flunssaa josta en tiedä liittyykö tähän kuumetautiin. Tiistaina eli eilen oli kuumetta koko päivän siinä 38-38,5 kieppeillä. Ei oksentanut, mutta ruokahalu huono ja yskii/niiskuttaa nenäänsä. Tänään eli keskiviikkona kuume poissa (37,0 aamulla herätessä, nyt 36,8), mutta yskii ja niiskuttaa nenää, syö vielä huonohkosti. Toistaiseksi ei ole esikoiseen tai meihin vanhempiin tarttunut mitään. Ollaan yritetty paljon pestä käsiä jne.
Perjantaina eli ylihuomenna olisi esikoisen synttärit ja kutsuttu on mm. siskoni, jolla on vauva ja 1,5-vuotias ja muita pieniä lapsia vanhempineen. Lisäksi isovanhemmat.

Eiköhän tuo kuopus tuosta parane, mutta tässä pitäisi pikkuhiljaa alkaa juhlia valmistella jos ne aikoo pitää, käydä kaupassa ostamassa tarvikkeita ja siivota, koristella, leipoa yms. Siksi olis hyvä tietää jo nyt että kannattaako juhlat perua tuon taudin vuoksi? Kyllä tuo nytkin yskähtelee ja aivastelee ja niiskuttaa nenäänsä (ei mitään hirmuflunssaa kuitenkaan ole) ja on hieman löysä.
 
"vieras"
Mä en lastani päästäisi juhlapaikkaan, missä samalla viikolla ollut oksentava lapsi. Kaikki muut taudit menee mutta oksennustauti lapsella (ja sitten vielä sisaruksilla ja vanhemmillla) on kyllä sellainen rumba että teen kaikkeni sen välttääkseni.
 
"vieras"
No todellakin pitää ilmoittaa vieraille!!!!

Ei hemmetti sentään ihmiset, minä en ainakaan haluaisi tulla kyläpaikkaan missä on oksenneltu, vaikka ois vain yskän ja nuhan takia. Saattaa olla että ei vauvan kanssa halua tulla teille vaikka olisi vain flunssaa.
 
saddy
[QUOTE="vieras";22371712]No todellakin pitää ilmoittaa vieraille!!!!

Ei hemmetti sentään ihmiset, minä en ainakaan haluaisi tulla kyläpaikkaan missä on oksenneltu, vaikka ois vain yskän ja nuhan takia.
Saattaa olla että ei vauvan kanssa halua tulla teille vaikka olisi vain flunssaa.[/QUOTE]

En ajatellutkaan salata sairauttamme ja oonkin siitä kyllä kertoillut ihan avoimesti jo nyt ja kertonut että synttärit on vaarassa peruuntua kokonaan. Moni on tätä harmitellutkin kovasti. Nyt mietin siis, että perunko suosiolla koko kutsut/siirrän siis myöhemmäksi vai onko ok ilmoittaa että meillä on ollut tämmöstä tautia ja tulee ken uskaltaa?

ap
 
saddy
Miksi et kysy vierailta mitä mieltä he on? Tauti kuitenkin tarttuu vielä vaikka teidän perheessä ei kenelläkään oireita olisikaan.
No mitä oon jutellut, niin ainakin osa olisi tulossa jos vaan juhlat järjestämme... Noi jotkut tosin on vähän turhankin uhkarohkeita näissä asioissa. Itseäkin kyllä väsyttää tällä hetkellä, kun yöt on ollut huonoja...

ap
 
Blue
No mitä oon jutellut, niin ainakin osa olisi tulossa jos vaan juhlat järjestämme... Noi jotkut tosin on vähän turhankin uhkarohkeita näissä asioissa. Itseäkin kyllä väsyttää tällä hetkellä, kun yöt on ollut huonoja...

ap
No sitten se on ihan susta kiinni. Jos jaksat järkätä synttärit niin järkkäät ja ne tulee ketkä uskaltaa. Varaudu kuitenkin vielä saman aamun perumiseen jos kuitenkin joku muukin sairastuu vielä ihan viime tingassa. Tai sitten suosiolla siirrät parempaan ajankohtaa koko juhlat. Tosin mikä sitten onkaan se "parempi ajankohta" näin syksyllä kun koko ajan on jotain pöpöä liikkeellä.
 
"pömppö"
Meillä on 4 lasta ja tässä vuosien varrella on sekä siirrelty, että ilmoitettu, että saa tulla, jos uskaltaa.

Tossa tilanteessa mä varmaan pitäisin juhlat. Soittaisin kaikki vieraat läpi ja kertoisin, että nyt on näin. Sanoisin, että ymmärrän hyvin jos ei ole halua tulla, että nähdään joku muu kerta, jos ette ole tulossa. Pitäisin juhlat, koska ilmeisesti juuri juhlien aikana kellään ei olisi tauti sillä hetkellä päällä. Näin monta lasta kun on, niin jatkuvasti on joku sairaana/tulossa sairaaksi/toipumassa. Itse olen aina väsynyt ja voisin kyllä kertoa, että parhaimmillani en ole kun on tullut valvottua lasten sairastelun vuoksi. Meillä ainakin alkaa joulun alla olla todella paljon menoja, harrastusesityksiä ja kenraaliharjoituksia, päiväkodin ja koulun juhlia, pikkujouluja, seurojen myyjäistempauksia yms., joten omalla kohdallani ei olisi hyvä siirtää lähemmäs joulua ja huonolla tuurilla joku olisi seuraavan yrityksen aikaa ihan oikeasti juuri silloin kipeä.

Jos ei vieraat uskalla tulla, niin sitten juhlintaa oman perheen kesken. Mä siirrän vain hätätapauksessa eli jos joku just juhlien aikaan oksentaa tms. Muuten vaan infoan mikä meillä on tilanne.
 

Yhteistyössä