epiduraalista jäi kammo


Olen synnyttänyt kerran, se oli normaali alatiesynnytys ja kaikki meni aivan jees. Mutta kipuihin otin epiduraalin, sen laitto sattui enemmän kuin koko synnytys yhteensä ja itkin sitä laitettaessa niin että olin vaipua jonkinlaiseen shokkiin. No auttoi se kuitenkin sitten kipuihin, laitto vain oli yhtä #&%?$!*ä. Mietinkin vaan sitä että selkääni, siihen mihin sen pistivät, sattuu edelleen. Kohta on kosketusarka ja selällään maatessa tunnen sen kivun yhä. !! menikö jotain pieleen? ei siis vaivaa muulloin kuin "kosketettaessa" tai selällään maatessa.
 
Mulla leikattiin tyttö suunnitellulla sektiolla ja sain puudutuksen. Menin shokkiin, taju oli pois melkein 10 minsaa ja verenpaineet romahti tosi alas. En enää puudutusta ota, ellei ole henki kyseessä, kyllä kammo jäi!
 
madre

Aika jännä. Itse en taas kolmatta suostu synnyttämään ilman epiduraalia. Laitto ei ole koskaan tuntunut yhtään (ehkä kun kivut ovat jo muutenkin #&%?$!*) eikä mitään jälkioireita, vain ihana kivuttomuus joka mulla kestää yhdestä annoksesta jopa 4 tuntia!
 
No en ihmettele jos on trauma jäänyt. Itselläni ei tuntunut miltään, mutta vaikutus ei kestänyt kuin tunnin verran. Kannattaa todella kysyä lääkäriltä jälkivaivijen syytä, kaikillehan ei tuo epiduraali sovi. Tsemppiä.
 
Se on kumma, että niin paljon on täältä netistäkin tullut luettua ikäviä kokemuksia epiduraalista ja silti monet yhä mainostavat sitä tosi hyvänä.. onhan se ssitä joillekin, mutta olisi hyvä infota noista mahdollisista haitoistakin kunnolla. Itse en juuri siksi halunnut epiduraalia ja sain siitä paljon pskaa niskaani nettipalstoilla kun sen olin jo raskausaikana päättänyt, mutta synnytyskipuihin ei tiettävästi kukaan ole kuollut ja se epiduraali voi haitata hyvinkin paljon synnytyksen kulkua. En siis kuollut siihen "kipuun jota et osaa kuvitelakaaan (haha..) ja kun vaihtoehtona on joku epävarma kipupiikki ja mahdolliset pysyvät vauriot yms. niin enpä sitä kellekään suosittelisi. Mutta jokainen toki riskin itse ottaa ja monillahan se toki meneekin ok. Harmittaa vaan kun monilla ei ole paljoakaan tietoa epiduraalista, mutta he vaan haluavat sen kun sitä niin kehutaan :/
 
jenni87 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 22:08 Emilyn kirjoitti:
Se on kumma, että niin paljon on täältä netistäkin tullut luettua ikäviä kokemuksia epiduraalista ja silti monet yhä mainostavat sitä tosi hyvänä.. onhan se ssitä joillekin, mutta olisi hyvä infota noista mahdollisista haitoistakin kunnolla. Itse en juuri siksi halunnut epiduraalia ja sain siitä paljon pskaa niskaani nettipalstoilla kun sen olin jo raskausaikana päättänyt, mutta synnytyskipuihin ei tiettävästi kukaan ole kuollut ja se epiduraali voi haitata hyvinkin paljon synnytyksen kulkua. En siis kuollut siihen "kipuun jota et osaa kuvitelakaaan (haha..) ja kun vaihtoehtona on joku epävarma kipupiikki ja mahdolliset pysyvät vauriot yms. niin enpä sitä kellekään suosittelisi. Mutta jokainen toki riskin itse ottaa ja monillahan se toki meneekin ok. Harmittaa vaan kun monilla ei ole paljoakaan tietoa epiduraalista, mutta he vaan haluavat sen kun sitä niin kehutaan :/
Ja minulle kun ei taas edes annettu kipulääkkeiden suhteen oikein vaihtoehtoja. Se oli vähän, että joko epiduraali tai ei mitään... :/ Kätilön mielestä kun tuo epiduraali oli minulle niin hyvä, koska saisin ehkä sen avulla nukuttua, olinhan synnyttämässä yöaikaan. :eek: Eikä synnytykseni ollut mitenkään pitkä, että olisin erityisemmin unta kaivannut, mutta olihan se epiduraali ihan jees tietty. Ainoo vaan, että olisin halunnut kokeilla ennen epiduraalia muitakin puudutuksia.
 
Esikoista tehdessä sain epiduraalin, ei sattunut yhtään.
Nyt neljä viikkoa sitten synnytin pojan ja sain epiduraali myös.. sattui niin h.elvetisti.. lääkäri väkisin väänti sen silloin kun oli supistus enkä saanut selkää tarpeeksi kaarelle. Huusin sille lääkärille ettei laita vielä että odottaisi että supistus menee ohi.. ei odottanut \|O
Pisto kohta oli kipeä melkein viikon.. selällään ei voinut kuvitellakaan nukkuvan.
 
mammulli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 22:08 Emilyn kirjoitti:
Se on kumma, että niin paljon on täältä netistäkin tullut luettua ikäviä kokemuksia epiduraalista ja silti monet yhä mainostavat sitä tosi hyvänä.. onhan se ssitä joillekin, mutta olisi hyvä infota noista mahdollisista haitoistakin kunnolla. Itse en juuri siksi halunnut epiduraalia ja sain siitä paljon pskaa niskaani nettipalstoilla kun sen olin jo raskausaikana päättänyt, mutta synnytyskipuihin ei tiettävästi kukaan ole kuollut ja se epiduraali voi haitata hyvinkin paljon synnytyksen kulkua. En siis kuollut siihen "kipuun jota et osaa kuvitelakaaan (haha..) ja kun vaihtoehtona on joku epävarma kipupiikki ja mahdolliset pysyvät vauriot yms. niin enpä sitä kellekään suosittelisi. Mutta jokainen toki riskin itse ottaa ja monillahan se toki meneekin ok. Harmittaa vaan kun monilla ei ole paljoakaan tietoa epiduraalista, mutta he vaan haluavat sen kun sitä niin kehutaan :/
en huolinut esikoista tehdessäni mitään kivunlievitystä. pelkkä ajatuskin ärsytti. kuten sanoit, synnytyskipuun ei kukaan ole tiettävästi vielä kuollut. jotenkin vaan tuntuu, että jos mainitsee synnyttäneensä tai aikovansa synnyttää ilman kivunlievityksiä saa heti #&%?$!* niskaansa ja pidetään jonain kukkoilevana elviksenä, vaikkei se todellakaan ole kenenkään tarkoitus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 15:52 mammulli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2006 klo 22:08 Emilyn kirjoitti:
Se on kumma, että niin paljon on täältä netistäkin tullut luettua ikäviä kokemuksia epiduraalista ja silti monet yhä mainostavat sitä tosi hyvänä.. onhan se ssitä joillekin, mutta olisi hyvä infota noista mahdollisista haitoistakin kunnolla. Itse en juuri siksi halunnut epiduraalia ja sain siitä paljon pskaa niskaani nettipalstoilla kun sen olin jo raskausaikana päättänyt, mutta synnytyskipuihin ei tiettävästi kukaan ole kuollut ja se epiduraali voi haitata hyvinkin paljon synnytyksen kulkua. En siis kuollut siihen "kipuun jota et osaa kuvitelakaaan (haha..) ja kun vaihtoehtona on joku epävarma kipupiikki ja mahdolliset pysyvät vauriot yms. niin enpä sitä kellekään suosittelisi. Mutta jokainen toki riskin itse ottaa ja monillahan se toki meneekin ok. Harmittaa vaan kun monilla ei ole paljoakaan tietoa epiduraalista, mutta he vaan haluavat sen kun sitä niin kehutaan :/
en huolinut esikoista tehdessäni mitään kivunlievitystä. pelkkä ajatuskin ärsytti. kuten sanoit, synnytyskipuun ei kukaan ole tiettävästi vielä kuollut. jotenkin vaan tuntuu, että jos mainitsee synnyttäneensä tai aikovansa synnyttää ilman kivunlievityksiä saa heti #&%?$!* niskaansa ja pidetään jonain kukkoilevana elviksenä, vaikkei se todellakaan ole kenenkään tarkoitus.
Niinpä, se pskan niskaan saaminen tuli tutuksi kun raskausaikana puhui kivunlievityksistä :eek:

Mulla oli tosiaan ajatusten lähtökohtana se että ihan sama minkä verran sattuu mutta sitä piikkiä en selkääni ota :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2006 klo 22:51 laalaa kirjoitti:
Olen synnyttänyt kerran, se oli normaali alatiesynnytys ja kaikki meni aivan jees. Mutta kipuihin otin epiduraalin, sen laitto sattui enemmän kuin koko synnytys yhteensä ja itkin sitä laitettaessa niin että olin vaipua jonkinlaiseen shokkiin. No auttoi se kuitenkin sitten kipuihin, laitto vain oli yhtä #&%?$!*ä. Mietinkin vaan sitä että selkääni, siihen mihin sen pistivät, sattuu edelleen. Kohta on kosketusarka ja selällään maatessa tunnen sen kivun yhä. !! menikö jotain pieleen? ei siis vaivaa muulloin kuin "kosketettaessa" tai selällään maatessa.
itsellä vähän samanlainen kokemus.muita vaihtoehtoja ei juuri ollut kuin epiduraali ottaa sillä olin valvonut jo yli vuorokauden enkä tod. näk. olis jaksanut ponnistusvaihetta jos en olis siinä välissä saanut huilata.sen laittaminen sattui aivan mielettömästi,tärisin vain ja itkin..pakko kun oli pysyä paikallaan.seuraavana päivänä laittokohtaa alkoi jomottaa ja sattui kun oli tietyssä asennossa makuulleen,esim.kylellään olo sattui.se tunne meni kuitenki reilussa viikossa ohi ja nyt ei ole mitään jälkeä/tuntoa pistopaikassa.. :)
 
Kohta kolmen äiskä
Mulla sama juttu... Ensimmäisen synnytyksessä ei ollut mitään ongelmaa ja piikki saatiin hienosti paikoilleen... Lääke kun alkoi vaikuttaa, oli kuin olisi taivaaseen päässyt... :D No tottakai sit ku toista menin synnyttää nii halusin kans sen epiduraalin... Just joo, olis pitäny jättää välii... :ashamed: Tunnin lääkäri sitä tyrkki selkääni ja käänteli ja väänteli piikkiä selässä.. Sattu niin vimmatusti! Synnytyksen jälkeen en voinut selälläni olla ollenkaan enkä esim esikoista syliin nostaa vaikka hän ei 12kg enempää painanut.. Kotiin kun päästiin niin pyysin siskoani katsomaan sitä selkää.. 5kertaa väärään paikkaan lääkäri pisti ja 6:s vasta osui oikeaan.. Ja siitä vain 1h ja muksu pihalla.. Jos olisin tiennyt että noin vähän aikaa enää niin en olisi edes ottanut koko piikkiä... :/ Nyt vielä tänä päivänäkin (tyttö jo 1v7kk) tulee niitä ns.sähköiskuja selkään ja se on VIELÄKIN kosketus arka.. Nyt on kolmannen la 1.12 ja epiduraalia en TOD! ota!!!
 
kantsii varmaan ottaa asia puheeksi jonkun ammattilaisen kanssa, ei kuulosta normaalilta tuo kipu. Itse en edes muista sen kanyylin laiton tuntuneen yhtään. Sattui korkeintaan verikokeen ottamisen verran.
 
Mulla on hyvä ja huono kokemus epiduraalista. Toisessa synnytyksessä sain epiduraalin ja meni sitten kai oppikirjojen mukaan asennus ja vaikutus. Mutta, mutta... Kolmanteen synnytykseen sain taas epiduraalin. Kolmannella yrityksellä meni paikoilleen ja silloinkin auttoi vain toispuoleisesti!! Kipu oli aivan järjetön. Lisäksi 4 turhaa minispinaalipuudutusyritystä. On se kumma kun eivät saa niitä piikkejä paikoilleen, tuikkivat selkähermoihin.

Nyt jälkeenpäin olen ajatellut, että ei olisi pitänyt ottaa puudutusta ollenkaan mutta helppo olla jälkiviisas. Jos koskaan enää pääsen synnyttämään, taidan jättää puudukkeet väliin... Silti haluan ehdottomasti synnyttää alakautta.

Epiduraali ja kaikki muutkin puudukkeet on tosi hyviä kivunpoistajia, kun onnistuu paikoilleen menemään. Arpapeliä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 19:25 Hay-D kirjoitti:
kantsii varmaan ottaa asia puheeksi jonkun ammattilaisen kanssa, ei kuulosta normaalilta tuo kipu. Itse en edes muista sen kanyylin laiton tuntuneen yhtään. Sattui korkeintaan verikokeen ottamisen verran.
peesi, ja mie en tuntenut mitään, liekö tottunu tollaisiin pistoksiin :whistle: mut mie ainakin tykkäsin epiduraalista ja enkä tuntenut mitään särkyjä tai kipuja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 20:15 Tyyne kirjoitti:
Mulla on hyvä ja huono kokemus epiduraalista. Toisessa synnytyksessä sain epiduraalin ja meni sitten kai oppikirjojen mukaan asennus ja vaikutus. Mutta, mutta... Kolmanteen synnytykseen sain taas epiduraalin. Kolmannella yrityksellä meni paikoilleen ja silloinkin auttoi vain toispuoleisesti!! Kipu oli aivan järjetön. Lisäksi 4 turhaa minispinaalipuudutusyritystä. On se kumma kun eivät saa niitä piikkejä paikoilleen, tuikkivat selkähermoihin.

Nyt jälkeenpäin olen ajatellut, että ei olisi pitänyt ottaa puudutusta ollenkaan mutta helppo olla jälkiviisas. Jos koskaan enää pääsen synnyttämään, taidan jättää puudukkeet väliin... Silti haluan ehdottomasti synnyttää alakautta.

Epiduraali ja kaikki muutkin puudukkeet on tosi hyviä kivunpoistajia, kun onnistuu paikoilleen menemään. Arpapeliä...
Sama juttu kävi minullekin, kun tuossa kertomassasi kolmannessa synnytyksessä. Minulla se tosin saatiin kerralla paikalleen, mutta onnistui vaan toispuoleisesti ja toiselle puolelle jäi #&%?$!* kivut! Ja nyt uusi synnytys edessä... Enpä taida epiduraalia huolia! Mutta tiiän monia, joilla ollut synnytyksen "pelastus".
 

Yhteistyössä