epiduraalista

Hei, kertokaa nyt viisaammat, että miten sitä epiduraalia annetaan?

Ennen synnytystä kaverit sanoivat, että "pyydät vaan lisää, kun vaikutus loppuu" ja "kyllä sitä annetaan lisää, kun vaatii, vaikka ovatkin aluksi nihkeitä". Synnytyksessä sitten epiduraalia antamassa oli ns. kipupumppu, josta lääkettä tuli koko ajan, mutta kun vaikutus loppui (vaikka sitä puudutetta koko ajan meni), niin lisää ei kuulemma voinut antaa kuin pari mg, jolla ei siis ollut mitään vaikutusta. En tiedä miksi, mutta aiemmin minulla oli sellainen käsitys, että epiduraali olisi kerta ruiskaus ja vaikutus kestäisi sen kuin kestäis ja sitten lisää, jos on tarvis. Kertokaa nyt tyhmälle, että miten tämä homma oikeasti toimii?
 
Monenlaista
Epiduraali on yleisnimi puudutustyypille sisältäen mahdollisuuden useammalle lääkkeelle joita sinne epiduraalitilaan voidaan työntää, ja annostelutapojakin on erilaisia.
Itse sain synnytyksessä 7 kertaa puudutetta, ja sen koostumus vaihteli. Joitakin ainesosia kun ei voi vauvan takia antaa kovin paljoa, vaikka ne äitiä kovasti helpottaisivatkin.
Minulla jokaisen puudutteen teho kesti noin 2 h, osa paremmin osa huonommin, tuosta puuduteaineen koostumuksesta riippuen.
 
Mulla oli se epiduraali siinä koko ajan tippumassa kunnes pussi loppui. Sanoivat että sitä voi pitää siinä läpi synnytyksen, ja lisää saa kun pussi loppuu. Siihen asti kaikki menikin tosi hyvin, kunnes se pussi loppui ja vaikutus lakkasi, enkä saanutkaan lisää... \|O
 
suhari
Mä olen ymmärtänyt, että epiduraalikatetri laitetaan ja alkuannos on suht suuri. vaikutus kestää 30min-2h suurinpiirtein. riippuu aineista. sitten voi käynnistää pumpun tai laittaa yksittäisiä lisäannoksia. eiköhän ne lisäannokset oo anestesialääkärin määräyksen takana. kätilön pitäis vaan jaksaa soittaa anestesialääkärille, että mitä laitetaan. kyllä sitä lisäläkettä saa jos haluaa!
 
Kiitos tiedoista!
Tiedänpähän ensi kerralla. Tuntui vaan viimeksi olevan muutenkin niin nihkeää se homma, kun pyysin epiduraalia 2 ½ tuntia (siis salissa, sitä ennen olin ollut tietysti kivunsiedon äärirajoilla jo osastolla odottamassa), ennenkuin lääkäri suvaitsi tulla (tosin taisi olla joku hätätapaus ja vain yksi lääkäri talossa). Niin, että siinähän kärvistelin, vaikka olin nimenomaan halunnut sinne synnytyssaliin, että saisin sitä penteleen lääkitystä!
Vaan ei sovi valittaa, olipahan homma ainakin aika nopeasti kaikkinensa ohi, toiset kun voivat joutua synnyttämään paljon pidempään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 15:21 suhari kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt, että epiduraalikatetri laitetaan ja alkuannos on suht suuri. vaikutus kestää 30min-2h suurinpiirtein. riippuu aineista. sitten voi käynnistää pumpun tai laittaa yksittäisiä lisäannoksia. eiköhän ne lisäannokset oo anestesialääkärin määräyksen takana. kätilön pitäis vaan jaksaa soittaa anestesialääkärille, että mitä laitetaan. kyllä sitä lisäläkettä saa jos haluaa!
Joo siis se pumppu oli, ja kun siitä aine loppui niin piti saada lisää, mutta en todellakaan saanut! Eikä siihen mitään lääkäriä olis tarvittu, kätilö sen olis laittanut, mutta se vaan oli sitä mieltä ettei kannattanut laittaa, vaikka itse olisin halunnut, mutta luotin sitten sen mielipiteeseen. Olis pitäny vaan vaatia sitä laittamaan.
 
Kannattais varmaan tehdä valitus hoitovirheestä / kidutuksesta. Toi on niin ärsyttävää, että sairaalan henkilökunta toimii mielivaltaisesti ja nöyryyttää / kiusaa potilaita panttaamalla lääkkeitä, vaikkei niiden antamiselle olisi mitään esteitä. Toi on ihan liian yleistä, että saadaan huonoa hoitoa. Tietysti on olemassa myös kunnollista henkilökuntaa, mutta ne sadistit pitäis jotenkin saada kuriin.

 
Sanoin kyllä siitä kun oli se keskustelu ennen kotiinlähtöä. Mutta valitettavasti se kätilö ei ollut sinä päivänä töissä, joka hoiti mun synnytyksen. Olisin kyllä siltä kysynyt miksei se antanutkaan lisää sitä epiduraalia...
Mutta niin käsitin että hän ajatteli ponnistustarrpeen kadonneen epiduraalin takia, niin siksi ei antanutkaan lisää. Vaikka todellisuudessa se ponnistustarve oli kateissa siksi kun vauvan pää painoi väärään paikkaan. Sen se huomasi vasta myöhemmin...Kipu oli ihan hirvittävä mahassa, ja sen takia en pystynyt ponnistamaan kunnolla.
Luulen että synnytys olisi mennyt ihan toisella lailla jos olisin saanut lisää epiduraalia. Ilman sitä kauheaa kipua olisin ihan hyvin pystynyt ponnistamaan. Vähän jo ponnistelinkin siinä ennen kuin epiduraali lakkasi vaikuttamasta ja ihan hyvin se sujui...
 
nirppis laiskana
Mä sain epiduraalipuudutuksen noin 3 tuntia ennen pojan syntymää ja vaikutus kesti ihan koko loppusynnytyksen, jopa sen ajan mitä kätilö lopuksi tikkasi välilihaa. Mielestäni koko tuon ajan siinä tippatelineessä killui yksi ja sama pussi....jaa mutta taisi tuosta tippatelineestä tulla oksitosiinia ja se epiduraalipuudute meni siitä pumpusta. No kuitenkin koko tuon rapiat 4 tuntia ainakin mulla tuo puudute vaikutti eikä tarvinnut lisää pyydellä...
 

Yhteistyössä