epilepsia ja oppimisvaikeudet

Lapsellani on peruskoulu jo käytynä. Hän oli tavallisessa luokassa ja sai tukiopetusta matematiikassa. Hänellä oli vapautus ruotsista. Neurologi kielsi ainoastaan valvomatta uinnin. Jostain kirjasta luin ,että telinevoimistelu ei kävisi, jos on epilepsiaa.
 
Kiitos vastauksesta.
Meillä mukautettuna mat ja eng.
Varmasti yläasteella joutuu mukauttamaan myös ruotsin.

Meillä lapsi on niin väsynyt koulun jälkeen, että harrastuksiin ei tahdo enää jaksaa.
Urheilua on harrastellut enemmän ja vähemmän.

Lisää kokemuksia jos löytyy, niin mukava olisi.
 
Meillä 9v poika, jolla todettiin 2vuotiaana epilepsia. Sairaus pysyny lähes koko ajan lääkkeillä kurissa (siis sen ajan mitä on niitä syönyt).
Koulussa pärjää ikätasollaan. Matikassa ja englannissa on tukiopetuksessa, mutta muuten ihan normaaliin kaavaan menee. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 07:10 Meeri kirjoitti:
Meillä 9v poika, jolla todettiin 2vuotiaana epilepsia. Sairaus pysyny lähes koko ajan lääkkeillä kurissa (siis sen ajan mitä on niitä syönyt).
Koulussa pärjää ikätasollaan. Matikassa ja englannissa on tukiopetuksessa, mutta muuten ihan normaaliin kaavaan menee. =)

Olisi mukava tietää minkälaisia vaikeuksia on matikasssa ja englannissa.
Meillä mukautettiin vasta ja itse olisin ehkä tilannetta halunnut vielä seurata ja erit.opetuksen avulla yrittää, mutta opettaja oli mukautuksen kannalla vahvasti. Ajattelin sitten, että kylläpä se opettaja tietää kokemuksen perusteella.
Meillä vaikeuksia hahmotuksessa ja lyhytkestoinen muisti(opiskelusssa tarvittava) huono.
Eli kotona vielä muistaa, (esim.kertotaulut vieraan kielen sanat) mutta koulussa enää ei.
Harrastaako teidän poika jotain ja vaikuttaako muuten sos.elämään?
 
Ollaan jutussa, kun on niin samanikäisiä nämä lapset!

Oli niin jännä kun opettaja ja erit.opettaja sanoivat minulle, etteivät ole kuulleet oppimisvaikeuksista epilepsian yhteydessä. Olin aika ällistynyt, koska ovat mol. niin ammattitaitoisia opettajia.
Olen itse ymmärtänyt, että se on aika yleistä. Se on ollut yllätys, että meillä ainakin vaikuttaa sos. elämään ja harrastuksiin. (hahmotushäiriö ym.) vaikka ihan muuten norm. elämää mennään.

Tulevaisuus aina mietityttää, esim. opiskelut sun muut, kun on näitä mukautuksiakin.

 
sariska
Hei!
En kyllä ikinä ole ennen kirjoittanut tämmöiseen, enkä yleensä käy täällä, mutta kun luin tuota sinun viestiä, korviin särähti ettei opettajien mielestä voi olla epilepsiaa ja oppimisvaikeuksia... :whistle:
Meillä asustelee kymmen vuotias poika, oma poika, jolla on kumpikin. Juuri vast;ikään luin epilepsialehdestä juttua, kuinka mahdollista se on, joten pyydäppä lainata tai tilata epilepsialiitolta. Omalla pojallamme on vain se vaikein, lennoxin epilepsia ja oppimisvaikeuksia on ja tulee olemaan paljon. Koulussa on matematiikan kirja sitä eskarin tai päiväkodin mallia, koko ajan menee vaikeammaksi. Se oli aluksi vaikea uskoa ettei toinen osaa piirtää suoraa viivaa toisen päälle. Jne.. Melkein voisi sanoa että eka luokalla hän pystyi tekemään paljon vaikeampia tehtäviä kuin nykyään. Osasi laskea kymmeneen! Ei enää mene kuin justiinsa neljään. Että se siitä mahdottomuudesta...
Mutta poikamme on rakas kaikesta huolimatta. Eletään päivä kerrallaan.
 
Meillä tyttö menee ens vkolla uudelleen uni-egg"hen ja otettiin kaikki kromosimiviljelyt ym,ihan sen takia kun nämä oppimisvaikeudet on näin huomattavia(ei osaa lukea eikä kirjoitta)..selviää ettei oo muita juttuja tän epilepsian lisäksi vaikuttamassa siihen miksei opi.
Muuten on reipas ja terve tyttö..Koutaukset meillä pysyy lääkkeillä poissa.Ja jaksaa harrastaa ja on kavereita,sosiaalinen elämä meillä onnistuu ihan ok..
 
mä kirjoitan, vaikkei mulla omiin lapsiin liittyviä kokemuksia ookkaan oppimisen / epilepsian suhteesta. Mut mulla on veli-mies(nyt 24v), jolla ala-aste iässä (muistaakseni 9v) todettiin epilepsia. Kohtaukset pysyneet lääkityksellä jollai lailla kurissa. Peruskoulun kävi normaalisti, ei mukautettu mitään. Tietyt urheilulajit "kiellettiin" mm.laskettelu ja yleensäkkin raju liikunta. Koulumenestys oli ehkä keskimääräistä heikompaa, mut kunnialla selvitti kuitenkin peruskoulun. jatko-opinnot olivatkin sitten vaikeampi "valinta", kun on niin monta ammattia, mihin epilepsia on rajoittavana tekijänä. Montaa erilaista kokeilua on veljeni ammatinvalinnan suhteen ollut ja tällä hetkellä työskentelee vanhusten parissa vuodeosastolla sairaanhoitajien "apuna" nostelussa ja vanhuksille sauraa pitämässä. Sosiaaliset taidot/suhteet veljelläni ovat normaalit. Itse jonkin verran tietty "kärsii" epilepsian tuomista rajoitteista.

Tuota jäin tässä miettimään, että onko kukaan koskaan lukenut tai kuullut mistään, että onko epilepsialla / oppimisvaikeuksilla yhteyttä mitenkää siihen, kun sanotaan, että joka kohtaus tuhoaa aivoista aina jotain? Olis mielenkiintoista tietää, onko noilla asioilla yhteyttä toisiinsa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 16:35 sieppo kirjoitti:
mä kirjoitan, vaikkei mulla omiin lapsiin liittyviä kokemuksia ookkaan oppimisen / epilepsian suhteesta. Mut mulla on veli-mies(nyt 24v), jolla ala-aste iässä (muistaakseni 9v) todettiin epilepsia. Kohtaukset pysyneet lääkityksellä jollai lailla kurissa. Peruskoulun kävi normaalisti, ei mukautettu mitään. Tietyt urheilulajit "kiellettiin" mm.laskettelu ja yleensäkkin raju liikunta. Koulumenestys oli ehkä keskimääräistä heikompaa, mut kunnialla selvitti kuitenkin peruskoulun. jatko-opinnot olivatkin sitten vaikeampi "valinta", kun on niin monta ammattia, mihin epilepsia on rajoittavana tekijänä. Montaa erilaista kokeilua on veljeni ammatinvalinnan suhteen ollut ja tällä hetkellä työskentelee vanhusten parissa vuodeosastolla sairaanhoitajien "apuna" nostelussa ja vanhuksille sauraa pitämässä. Sosiaaliset taidot/suhteet veljelläni ovat normaalit. Itse jonkin verran tietty "kärsii" epilepsian tuomista rajoitteista.

Tuota jäin tässä miettimään, että onko kukaan koskaan lukenut tai kuullut mistään, että onko epilepsialla / oppimisvaikeuksilla yhteyttä mitenkää siihen, kun sanotaan, että joka kohtaus tuhoaa aivoista aina jotain? Olis mielenkiintoista tietää, onko noilla asioilla yhteyttä toisiinsa..

Kiitos paljon vastauksesta!

Tämä ammatinvalinta mietityttää minuakin jo ja siksi mukava saada tälläinen viesti.
Käsittääkseni oppimisvaikeuksilla ja epilepsialla ON yhteys.
Kaikilla niitä ei tokikaan ole.
Meillä poika sai diagnoosin 9-v. , mutta epilepsia on voinut olla lääkärin mukaan "piilevänä" jo kauemmin. Siksi minäkin olen miettinyt sitä, että jos joka kohtaus on tuhonnut aivoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 23:53 äiti63 kirjoitti:
mitä tarkoittaa mukautettu opiskelu.8-vuotiaalla lapsellani todettiin epilepsia ja hänellä on kyllä oppimisvaikeuksia varsinkin matikka ja äidinkieli. :/

mukautetussa tehdään oma oppimissuunitelma lapselle. Aine mukautetaan eli yksilöllistetään.
Suoraan sanottuna lapsi ei selviä yhtä vaativsta tehtävistä kuin muut luokalla olevat.

Meillä tehtiin psykologin testit 9-vuotiaana.
Lapsellamme on epilepsia.
Mukautetutut aineet, matemat. ja englanti.
Paremmin on koulu sujunut mukautusten jälkeeen vaikka itseäni mietitytti tämä mukautusasia.
 
ex-epileptikko
En huomannut niin peruskoulutuksen kuin ammatillisen koulutuksenkaan aikana mitään oppimisvaikeutta itselläni epilepsian aikana. Ensi kevätlukukauden aikana olisi tarkoitus tehdä proseminaari juuri epilepsian oppimisvaikeuksista, joita internetin haun mukaan ovat tarkkaavaisuuteen ja toiminnan ohjaukseen, muistitoimintoihin sekä tiedonkäsittelynopeuteen liittyvät ongelmat.

Testien mukaan tarkkaavaisuus oli huippua minulla kuulemani mukaan, joten en osaa yhdistää epilepsiaa ja oppimisvaikeuksia keskenään. Muistitoiminnan häiriöt ja tiedonkäsittelynopeuden ongelmat ovat yleisiä myös ns. normaaleilla ihmisillä, ei ainoastaan kroonisilla sairauksilla ja erityisryhmillä.
 

Yhteistyössä