Epilepsia ja raskaus

Hei:wave: aloin täs kyseleen teiltä joilla on epilepsia niin onko vähennetty lääkitystä? ku lopetin pillerit niin soitin neurologin puolelle jossa vastas sairaanhoitaja ja kerroin että suunnitteilla on raskaus ja kysyin et mitä tehä lääkitykselle, kävi kysyyn joltain ja sano ettei sitä piä muuttaa ja et ala syömään berex nimisiä foolihappotabletteja. No söin niitä niin kauan ku testi näytti positiivista ja kävin neuvolassa, siellä oltiin ihmeissään et kuka on käskeny syömään tollasia foolihappolääkkeitä et on väärät, vaikutus ei kuulemma oo riittävä, koska syön epilepsialääkkeitä jonka vahvuus on 1000mg(keppra) no sen reissun jälkeen piti käydä hakeen uudet foolihapot(folvite 10mg). Nyt on viikkoja 18+1 ja lääkitys on pysyny samana eli 2x1000mg, tuntuu ihmeelliseltä et miksei sille oo tehty mitn ku kuiten on niin vahvojaki ja kohtaus ollu viimeks -06 vuonna. onko teillä minkälaisia kokemuksia lääkityksestä ja raskauksesta?
 
Itselläni on epilepsia johon lääkityksenä keppra 500mg aamuuin illoin. Tosin olen pärjännyt 500 mg vain iltaisin nyt pitkän aikaa. Paljonko sulle suositeltiin foolihappoa keppran kanssa? Itselläni oli ennen Absenor jonka kanssa suositeltiin 1 mg. Yleensä raskausaikana ei lääkitystä lasketa vaan pikemminkin joudutaan nostaan. Jos on tarpeen laskea lääkettä riskien takia se tehdään yleensä jo ennen suunniteltua raskautta. Jos vuorokausiannoksesi on 1000 mg Keppraa se on vielä melko pieni annos. Mikä epilepsia sulla on?
 
Moi,

mulla lääkityksenä Lamictal poissaolokohtauksiin. Neurologini olisi halunnut nostaa annostusta raskauden takia, minä taas halusin jättää lääkkeet kokonaan pois koska kohtaustilanne oli hyvä. Kompromissina annostus pidettiin aluksi samana mutta puolitettiin raskauden edetessä.

Foolihappoa söin 3mg sinä aikana kun yritimme lasta ja 5mg koko raskauden ajan.
 
Tuohon lääkitykseen vaikuttaa paljon se mikä epilepsia on ja millaisia ovat kohtaukset. Minulla on nuoruusiän myoklonusepilepsia ja minulla kohtauksia tulee koko ajan jos en ole lääkityksellä, myös grand mal kohtauksia vaikka pääasiassa myoklonioita ja poissaoloja. Minulla ei missään nimessä voi jättää lääkettä pois koska kohtaukset palaavat heti seuraavana päivänä lääkityksen lopetuksesta. Suositteliko lääkäri sulle noin paljon foolihappoa?
 
Joo sekä äitiyspolin lääkäri että neurologi suositteli foolihappoon kunnon annosta, ja nimenomaan jo ennen kuin tulee raskaaksi koska foolihappo on erityisen tärkeää ensimmäisten 12 vkon aikana (jolloin kaikki sisäelimet ym kehittyy).
 
Mulle suositeltiin 1 mg mutta rupesin nyt miettiin että onko se kumminkin liian vähän. Toisaalta en haluis liikaakaan syödä kun tohon foolihapon liikasaantiinkin liittyy terveysongelmia joidenkin tutkimusten mukaan.
 

Yhteistyössä