Episiotomia

mulla jouduttiin leikaamaan väliliha jotta lapsi saatiin syntymään nopeammin ahdinkotilan vuoksi.autettiin imukupillakin lopussa koska tarjonta oli huono,pää vetäytyi aina ponnistuksen jälkeen takas alkuasetelmiin :/
 
koska "kyllä se vähän näytti siltä, että tarvii leikata" vastasi kätilö

en lähde kinaamaan, mutta mietin vaan, että mikä olis ollut tilanne, jos olisin saanut synnyttää jakkaralla tai pystyssä, eikä tolleen makuullla pungertaen
 
kaura
vauvan sydänäänten lasku ponnistuksessa oli syy. Lääkäri työnsi vatsan päältä vauvaa ja kätilön oli leikattava, jotta en repeä kun ponnistusvaihetta jouduttiin nopeuttamaan. Muuten ei olisi kuulemma leikattu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 11:59 Ninniliina kirjoitti:
koska "kyllä se vähän näytti siltä, että tarvii leikata" vastasi kätilö

en lähde kinaamaan, mutta mietin vaan, että mikä olis ollut tilanne, jos olisin saanut synnyttää jakkaralla tai pystyssä, eikä tolleen makuullla pungertaen
Mikset saanut? :/

Joillakin se syy on valitettavasti rutiini..! Minulta kätilö asiaa kysyikin ja sanoin, ettei leikata ellei ole ihan pakko, eikä sitten leikattu :) 4 tikkiä sain ja ehjän alapään!! :D

Jouduin kans pukertaa sängyllä puoli-istuvasti kun kalvot siinä puhkaistiin ja vauva lähti samantien tulemaan, jakkara jäi salin nurkkaan B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 13:14 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 11:59 Ninniliina kirjoitti:
koska "kyllä se vähän näytti siltä, että tarvii leikata" vastasi kätilö

en lähde kinaamaan, mutta mietin vaan, että mikä olis ollut tilanne, jos olisin saanut synnyttää jakkaralla tai pystyssä, eikä tolleen makuullla pungertaen
Mikset saanut? :/

Joillakin se syy on valitettavasti rutiini..! Minulta kätilö asiaa kysyikin ja sanoin, ettei leikata ellei ole ihan pakko, eikä sitten leikattu :) 4 tikkiä sain ja ehjän alapään!! :D

Jouduin kans pukertaa sängyllä puoli-istuvasti kun kalvot siinä puhkaistiin ja vauva lähti samantien tulemaan, jakkara jäi salin nurkkaan B)
No siinä kävi niin, että en ollut kovin kommunikatiivisessa tilassa ponnistusvaiheen alkaessa. Mulla ei noi kivunlievitykset auttanu vaan viihdytin tulevaa isukkia ja muita huutamalla viimiset pari tuntia - mikä ihan oikeasti auttoi :)
Jossain tossa välissä kätilö kysyi, että onko sulla toiveita ponnistamisen suhteen :headwall: Oltiin miehen kanssa puhuttu siitä kyllä etukäteen, että mä en varmaan jaksa alkaa selittelemään vaan keskityn vaan siihen synnyttyämiseen, mutta eihän se raukka muistanu mitä me oltiin puhuttu :D enkä ite jaksanu alkaa kinaamaan, että kyllä jaksan olla pystyssä.
Kätilö päätti, että kokeillaan ensin puoli-istuvaa asentoa, mut ei kyllä ehitty sitten muuta, kun tuo jo syntyi. Ponnistusvaihe oli helppo, mutta vähän jääny kaivelemaan se, että oltasko eppari voitu välttää jos oisin saanu olla pystyssä :/
 
sama
sama mulla kun ninniliinalla, että eppari tehtiin. kätilön perustelukin oli lähes prikulleen sama. ja jäin myös miettimään ikuisesti että olisko tarvittu, jos olisin saanut synnyttää jakkaralla tai pystyssä tai polvillani.
 
En kyllä oo ees kysyny miks leikattiin..mielummin siisti eppari ku epämääräiset repeämät jotka sitten yritetään kursia kokoon! Siis mun mielestä.Itellä haava parantu tosi siisisti eikä arpi kiristäny ku ihan alussa vähän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 13:14 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 11:59 Ninniliina kirjoitti:
koska "kyllä se vähän näytti siltä, että tarvii leikata" vastasi kätilö

en lähde kinaamaan, mutta mietin vaan, että mikä olis ollut tilanne, jos olisin saanut synnyttää jakkaralla tai pystyssä, eikä tolleen makuullla pungertaen
Mikset saanut? :/

Joillakin se syy on valitettavasti rutiini..! Minulta kätilö asiaa kysyikin ja sanoin, ettei leikata ellei ole ihan pakko, eikä sitten leikattu :) 4 tikkiä sain ja ehjän alapään!! :D

Jouduin kans pukertaa sängyllä puoli-istuvasti kun kalvot siinä puhkaistiin ja vauva lähti samantien tulemaan, jakkara jäi salin nurkkaan B)
Imukuppi yms on asia erikseen sitten mutta joissain sairaaloissa on aika hälyttävän korkeat eppariluvut. Ja tässä pari vuotta sitten englannissa tehtiin synnytyssairaaloissa tutkimus että ne synnyttäjät, joille tehtiin eppari, saivat lisäksi herkemmin 3. ja 4. asteen repeämiä kuin että jos oltaisiin annettu vain revetä sen mitä on revetäkseen.

Joskushan se on pakkopaikka mutta minä ainakin tein selväksi kätilölle viimeksi että jos puukkoa aikovat näyttää mun alapäälleni, sen joutuvat ekaksi perusteleamaan, se että kätilöstä hiukka tuntuu siltä, ei riitä syyksi.

No, mulle osui ihanan ammattitaitoinen kätilö kakkosen kanssa joka painoi välilihaan ponnistuksen aikana lämpimällä pyyhkeellä ja antoi tosi hyvin ohjeita, milloin ponnistaa. Lopputulos, en saanut edes pintanaarmuja. Voi kun saisin saman kolmosen kanssa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 16:20 tikru kirjoitti:
En kyllä oo ees kysyny miks leikattiin..mielummin siisti eppari ku epämääräiset repeämät jotka sitten yritetään kursia kokoon! Siis mun mielestä.Itellä haava parantu tosi siisisti eikä arpi kiristäny ku ihan alussa vähän.
Yleensä leikattu sileäreunainen haava paranee hitaammin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 08:44 HeMa05 kirjoitti:
mulla jouduttiin leikaamaan väliliha jotta lapsi saatiin syntymään nopeammin ahdinkotilan vuoksi.autettiin imukupillakin lopussa koska tarjonta oli huono,pää vetäytyi aina ponnistuksen jälkeen takas alkuasetelmiin :/
Täällä oli ihan sama tilanne. Sen takia sit eppari. Ja II/III asteen repeämät kaupan päälle :(
 
Mä en oikeastaan ymmärrä et miks eppari tehdään kun kuitenkin joutuu tikit laittaan sen vuoks! Mitä sit jos repee tilanne ihan sama - tikit tulee kuitenkin... Ja jossain oli juttua et repeemä parantuis paremmin kun eppari... :\| Noh mut enhän mä asiantuntija ole, mut mulla oli ehdoton kielto ettei sitä tehdä paitsi jos vauvan henki vaarassa! Ja sitä ei tehty ja repeemiä ei tullut... Olisin loppuelämäni miettinyt et olisinko päässyt ilman tikkejä jos ei olis eppari tehty... Nytpä tiedän :) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2006 klo 16:23 vieras kirjoitti:
Leikattiin, tyttö sen verran iso, että ei yksinkertasesti tullut ennen epparia ja siltikin neidiltä murtui solisluu :(
minulla ekasta tehty eppari.luulisin että rutiinin takia..2001 tayssissa ainakin tehtiin ensisynnyttäjille hirveesti eppareita ja muistaakseni vuotta myöhemmin oli kyseinen sairaala saanut jonkun suosituksenkin siitä että jospa voisivat tavasta luopua..en kyllä oo varma mutta näin kuulin ja myöhemmin moni ystäväni saanut esikoisia samassa sairaalassa ilman leikkausta,esikoinen oli 3200g että koko ei ainakaan syynä voinu olla,en myöskään usko että kudosten joustamattomuus koska olen tämän jälkeen synnyttänyt kaksi lasta ilman tikkausta vaativia repeemiä..ja tuosta solisluun murtumasta semmonen että mun keskimmäiseltä murtui myös vaikka oli vain 3080g enkä revenny kuin noin yhen tikin verran ja sitä ei laitettu kun kätilö oli sitä mieltä ettei tarvii vaikka yhen tikin paikka jossain virtsaputkensuun vieressä ois ollukkin,että solisluu voi murtua vaikka vauva ei ees ois jumissa.ja muuten syy miks epparia ei kannattaisi turhaan tehdä on se että pienet repeemät paranee huomattavasti nopeempaa kun eppari haava ja sen lisäks mua sattu ihan kauheesti se leikkaus,luojan kiitos sitä ei oo tarvinnu tehä seuraavista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 16:57 Champion kirjoitti:
Mä en oikeastaan ymmärrä et miks eppari tehdään kun kuitenkin joutuu tikit laittaan sen vuoks! Mitä sit jos repee tilanne ihan sama - tikit tulee kuitenkin... Ja jossain oli juttua et repeemä parantuis paremmin kun eppari... :\|
Yleensä repeämät paranevat hitaammin kuin epparihaava. Ja vaikka tietysti episiotooman jälkeen on mahdollista revetä, niin suurempi todennäköisyys on pahan repeämän(esim että repeää peräsuoleen asti tms) tulla jos ei epparia tehdä.

Itsellä eppari tehtiin kun esikko oli väärässä tarjonnassa eli naama ylöspäin ja juuttui synnytyskanavaan. Eppari siis ja imukupilla autettiin maailmaan. Haava tulehtui, ja oli aivan järkyttävän kipeä jonkin aikaa. Mutta kyllä se parani ihan hyvin =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 16:57 Champion kirjoitti:
Mä en oikeastaan ymmärrä et miks eppari tehdään kun kuitenkin joutuu tikit laittaan sen vuoks! Mitä sit jos repee tilanne ihan sama - tikit tulee kuitenkin... Ja jossain oli juttua et repeemä parantuis paremmin kun eppari... :\| Noh mut enhän mä asiantuntija ole, mut mulla oli ehdoton kielto ettei sitä tehdä paitsi jos vauvan henki vaarassa! Ja sitä ei tehty ja repeemiä ei tullut... Olisin loppuelämäni miettinyt et olisinko päässyt ilman tikkejä jos ei olis eppari tehty... Nytpä tiedän :)
Eppari tehdään joskus siksi, että sikiön sydänäänten takia on synnytys päätettävä nopeammin. Myös imukuppi edellyttää epparia. Joskus taas väliliha ei myötää ja veny riittävästi, jolloin eppari tehdään, jotta synnyttäjä säästyisi todella pahoilta repeämiltä (jos repeää peräaukkoon päin pahasti, saattaa sulkijalihas vaurioitua ja se ommellaan leikkaussalissa). Täysin vedenpitävää todistetta ei ole, että eppari estäisi näitä III ja IV asteen repeämiä, mutta se on se syy.
 
Pyysin, koska äitini oli sanonut, että repeämä oli paljon kamalampi pikkuveljestäni kuin eppari minun synnyttyäni. Eppari ni kuitenkin oli helkkarin kipeä ja tulehtui. sain antibiootit ja oli tosi häijyn näköinen iso haava, jsota tikit irtoili....Se taisi olla kuitenkin tarpeen vauvan suhteellisen ison koon vuoksi.
 
Mulle kerrottiin synnytyksen jälkeen että oli tehty eppari joka piti ommella. Sen lisäksi repesin sekä eteen että taaksepäin :'( Kätilö jopa kutsui jonkun toisen siihen katsomaan kun on "jännästi" revennyt pinnasta!! Juttelivat siinä toisilleen kuin minua ei olisi ollutkaan siinä juuri synnyttäneenä jalat levällään ja aivan sairaan kipeenä :'( Ja koska puudutus ei toiminut (kokeili jotain pintapuudutusta tuonne virtsarakon suuntaan) joka ikinen neulan pisto tuntui aivan helv.... kipeesti! Vauva oli kyl iso, liki 4,5kg ja mä oon tämmöinen reilu 160cm hukkapätkä et liekkö sekin vaikuttanut repeilemiseen.. Lopputulos oli että tikit vielä napsahtelivat poikki ennen kuin haavat parani ja vasta 2,5kk päästä synnytyksestä mun ei tarvinnut erikseen miettiä ja suunnitella vessassa käyntiä, siihen asti se on käsittämättömän tuskallista! Mutta tuon lapsen takia kestäisin kaiken uudestaan ja ei siitä sinällään mitään traumoja jäänyt, kuukauden päästä pitäisi olla uusi vauva maailmassa! Synnärin lappuun kyl kirjoitin että en halua epparia jos ei katsota välttämättömäksi.
 

Yhteistyössä