Erikoinen kysymys teille joilla kaksosia

Tämä on siis kysymys johon olemme miettineet vastausta jo jonkin aikaa. Suuriko on "riski" kaksosraskauteen jos on niin sanottua "sukurasitetta" eli jos miehen suvussa on kaksosia(identtisiä) ja miehellä aiemmin on kaksoset (tyttö ja poika) ja äidin suvussa on kaksosia sekä äidin että isän puolella ja itse on kaksonen?
Tähän kysymykseen olemme hakeneet vastausta ja jotenkin kaikki välttelee vastaamista. Kerran joku sanoi että "riski" kasvaa jos on tälläistä "sukurasitetta" jopa 75% mahdollisuuteen, mutta tämän kuulin ihmiseltä jolla ei ole kaksosia suvussa eikä itsellä. Onko teillä kenelläkään mitään tietoa tai oletteko kuulleet?

Olisimme todella kiitollisia vastauksesta, vaikka se ei vaikuta meidän haaveeseen yhteisestä lapsesta(tai vaikka lapsista):heart:
 
Hei!

Sen tarkemmista todennäköisyyksistä en tiedä mutta sen mitä oon tässä yllärikaksosuutiseen (ei suvussa, identtiset=) totuttautuessa ehtinyt lukemaan on että ihan kaikkea monikkoraskauksien perinnöllisyydestä ei tiedetä, mutta sen verran että useamman munasolun irtoaminen samassa kierrossa voi olla perinnöllistä ->erimunaiset kaksoset. Siten monikkoraskauden todennäköisyys lisääntyy perinnöllisistä syistä vain äidin puolelta -siittiöt eivät asiaan voi vaikuttaa. Toisaalta tästä hedelmöittyvä tytär voi saada monikkoraskauteen altistavan geenistön myös isältään.

Kaksosten ja monikkojen syntyvyydessä on ollut viimevuosikymmenten aikana lisääntymistä, ei vain hedelmöityhoitojen vaan myös synnyttäjien iän takia. Vanhemman naisen munarakkulat toimivat vähemmän säännöllisesti ja saattavat kypsyttää useamman munasolun samassa kierrossa.

Identtisten kaksosten kohdalla on nykytieteen mukaan kyse lähinnä sattumasta -hedelmöittynyt munasoluhan jakautuu kahdeksi muutaman päivän ikäisenä. Tämän ei siis pitäisi olla perinnöllistä, mutta itse olen kyllä kuullut perheistä joissa juuri identtisiä on useampia -voi toki sekin mennä sattuman piikkiin. =)
 
Kiitos idealisti vastauksestasi.
Olen myös kuullut tuosta että jos on jo lapsia ennestään ja alkaa olemaan ikää niin "riski" kaksosraskauteen kasvaa. Itsellä ikää jo yli 30 ja lapsia on ennestään myös. Nyt juuri on meneillään piinailut vasta dpo 3 mutta jotenkin on sellainen seesteinen olo nyt eikä mieti kokoajan tätä asiaa. Aiemmin mietti juurikin että olenkohan vai en ja kaikkia oireita...
 

Yhteistyössä