Erilainen käsitys hygieniasta

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt
  • Ensimmäinen viesti
ymmärrän
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentynyt;11585521:
Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.

Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.

Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.

Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.

Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.

Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.

Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.

Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?
Pitämällä itsensä likaisena ja haisevana se on loukkaus kumppania kohtaan tai ketä ihmistä kohtaan tahansa, mutta etenkin kumppania kohtaan, joka tykkää puhtaudesta ja siisteydestä. Oli se mies tai nainen. Mutta kotikasvatus jos on ollut sellainen, ettei ole opetettu pesytymään, niin silloin ihminen ei kai välitä puhtaudesta omassa elämässäkään.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Kysäise gynekologilta;11585769:
Tiedätkö, että joka ainoan virtsaamisen jälkeen,ei ole tarvetta huuhdella alapäätä.Terve alapää ei haise.Jotain tolkkua huuhteluilla.Kysäise ap asiaa gyneltä, että eikö pidäkin huuhtoa alapää aina kun käy vessassa, vaikka pissalla yöllä. Saat vastauksen,että normaali puhtaus riittää. Ihme jos,et saa alapään ärtyneitä limakalvoja.
Ota pulloharja avuksi, saat puhdasta jälkeä.

Emätin ei haise jollei ole mitään tulehdusta mutta kyllä pimpin vako alkaa haisemaan päivän mittaan,mutta ei siinä mistään tulehduksesta ole kyse.
 
jorska
Alkuperäinen kirjoittaja jäbä leisson;11587349:
Jos käyttää sivistyssanaa, kannattaisi opetella sen oikeinkirjoitusmuoto.
Tarkoitit ehkä kontaminaatiota ?

Erjakulaatiota se tarkotti. Mun tyttöystäväin nimi 70-luvulla oli Erja.
Usein erjakuloin hänen suihinsa, rinnollensa, eemättimeensä ja aanukseesna.

Pitkilleen en ole Erjaa nähnyt...
Olisi kiva nähdä taas.
 
Anni62
Minä vaikka olenkin nainen ole tottunut käymään edelleenkään suihkussa päivittäin, alapesu ja hampaat pesen joka ilta.
Lapsuuden aina parikymmpiseen asti asuin maalla ja meillä kotona ei ollut suihkua eikä sisävessaa.
Sauna oli navetan yhteydessä ja ulkohuussi navetan takana. Saunassa käytiin kaksi kertaa viikossa kesäisin useammin.
Vasta 1994 rakennettiin äidille ja veljelle uusi talo missä oli sauna ja wc. Saivat nauttia niistä muutaman vuoden.
Ainoastaan jos oon tosi hikinen käyn pikasuihkun ottamassa ja tietty kesällä jos on lämmin tulee käytyä usammin suihkussakin.
 
Kotikasvatus
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;11587707:
Pitämällä itsensä likaisena ja haisevana se on loukkaus kumppania kohtaan tai ketä ihmistä kohtaan tahansa, mutta etenkin kumppania kohtaan, joka tykkää puhtaudesta ja siisteydestä. Oli se mies tai nainen. Mutta kotikasvatus jos on ollut sellainen, ettei ole opetettu pesytymään, niin silloin ihminen ei kai välitä puhtaudesta omassa elämässäkään.

Minä pidin lapseni aina puhtaissa vaatteissa ja hampaat pestiin aamuin ja illoin. Kotona oli siistiä ja lapset saivat kotiruokaa. Rakkauttakin oli yllin kyllin.

Toinen aikuinen lapseni elää sotkuisessa kodissa ja hampaatkin on välillä likaisen näköiset. Pesee hampaansa ilmeisesti silloin kuin muistaa. Suihkussa ilmeisesti kuitenkin käy. Kotikasvatus ei siis aina auta.
 
metsäläinen
Joku kommentoi, että japanilaiset pesevät takapuolensa joka vessassakäynnin jälkeen -ja monessa muussakin kulttuurissa on toki tapana että alapää huuhdellaan, ei pyyhtiä paperilla. Esim. Intiassa ja monissa arabimaissa. Jalanjälkivessat ja silleen.

Mutta on myös heimoja, joissa ei pestä koskaan. Kuten vaikkapa Himba -heimo Namibiassa.
The Himba Tribe, Namibia - Helen in Wonderlust

Tai luuletteko, että inuitit ovat kovinkin usein pesseet? Samojedit, nenetsit tai muut arktisen alueen heimot? Ja ihmeesti ovat hengissä pysyneet.

Terveyden kannalta sanitaatio on tärkeää, eli se, ettei ihmisen jätöksiä päädy juomaveteen tai ruokaan. Mutta jos iho pysyy ehjänä, lika ei mitenkään pysty ihmistä sairastuttamaan (ellei sitä sitten suun kautta saa sisäänsä). Toki kovin paksu likakerros voi hiertää ihon rikki ja siten aiheuttaa tulehduksen.

Haluaisin kysyä miten te joka pissan jälkeen suihkuttelijat pärjäätte mökillä tai eräretkellä? Vai riistättekö sellaiset nautinnot itseltänne, koska ettei voisi ylläpitää siisteysstandardejanne?

Tässä vielä kiinnostavaa juttua pesusta:
Kemikaalikimara: Purnukka-arsenaalin tarpeellisuus?

"Sattuipa Helsingin sanomissa (29.6.2009) silmiini juttu, jonka otsikkona oli: "Kasvoja ei tarvitse pestä joka aamu". Artikkelissa tiedusteltiin, tuleeko finnejä, jos ei peseydey joka päivä. Johtava hoitaja Tuire Hastell Iholiiton Ihopisteestä vastasi näin:

"Olin kerran Lapissa kymmenen päivää pesemättä kasvoja, eikä iho ole koskaan ollut niin hyvä. Suomessa ilma on niin puhdas, ettei siitä jää likaa iholle. Joku Ateena tai Istanbul on eri asia. Jos ihoon tulee helposti mustapäitä, siitä kannattaa hoitaa pesuaineilla , jotka on tarkoitettu mustapäiden estämiseen. Finneistä ei tarvitse kärsiä, ne saadaan hoidettua pois."

Mahtava uutinen! Iho voi pärjätä ihan itsekseenkin, jopa pesemättä."


En siis kannusta ketään totaalipesemättömyyteen, mutta kannattaa aina silloin tällöin kyseenalaistaa omat tapansa -joka asiassa. Ihminen tekee mitä ihmeellisimpiä asioita silkan ällityksen takia ja yleensä yrittää vielä pakottaa lähipiirinsä samaan.
 
Vai niin
Ai jaa, ainakin oma iho rasvottuu päivän mittaan sen verran, että se tali yksinkertaisesti aiheuttaa ihottuman, jos sitä ei pese pois. Samoin päänahassa. Ainoa keino on siis pestä iho ja hiukset, muuten päänahka on verillä raapimisen takia.
 
Erilaisia ihmisiä
Ai jaa, ainakin oma iho rasvottuu päivän mittaan sen verran, että se tali yksinkertaisesti aiheuttaa ihottuman, jos sitä ei pese pois. Samoin päänahassa. Ainoa keino on siis pestä iho ja hiukset, muuten päänahka on verillä raapimisen takia.

Minä taas olen kuivaihoinen,ja hiukseni ovat kuivat, suihku kerran päivässä riittää. Hiusten pesu kerran viikossa.
Kertokaa ap ja muut jatkuvasti pesulla kävijät, kuinka selviydytte esim.mökillä, jossa ei ole suihkua eikä sisäwc:tä,kiinnostaa kuulla.Mökillä on ainoastaan sauna, johon kannetaan vesi, talvella vesi sulatetaan lumesta. Kuinka kestätte?
 
Viimeksi muokattu:
Mielikki¤
Ai jaa, ainakin oma iho rasvottuu päivän mittaan sen verran, että se tali yksinkertaisesti aiheuttaa ihottuman, jos sitä ei pese pois. Samoin päänahassa. Ainoa keino on siis pestä iho ja hiukset, muuten päänahka on verillä raapimisen takia.
Olen jostain lukenut että hiukset rasvoittuvat juuri siksi kun niitä pestään päivittäin. Totuttele hiuksesi pikkuhiljaa siihen ettet jynssää niitä päivittäin. Enkä usko että iho rasvoittuu jos sitäkään ei jynssäisi jatkuvasti.

Vetoan taas siihen että kuvittelisitte elävänne sata vuotta sitten, ei pesty silloin päivittäin ja uskon että iho ja hiukset olivat hyväkuntoiset.
 
Viimeksi muokattu:
Ei,ei
Ai jaa, ainakin oma iho rasvottuu päivän mittaan sen verran, että se tali yksinkertaisesti aiheuttaa ihottuman, jos sitä ei pese pois. Samoin päänahassa. Ainoa keino on siis pestä iho ja hiukset, muuten päänahka on verillä raapimisen takia.

Sinä rasvoitut juuri siksi, että kuuraat ihon ja hiuspohjan normaalia rasvaa ja kostetutta koko ajan pois ja ne työntävät korvatakseen yhä enemmän rasvaa...

Kokeilepa painella ylimääräinen kiilto pois kasvoiltasi vaikka talouspaperiin ja illalla pyyhi mahdolliset meikit pois Aqualan-perusvoiteella. Ja hiuspohjaasi suihkuta joko kuivashampoota tai hiero ruisjauhoja ja sebn jäkeen harjaat ylimääräiset pois (vaikka joka toinen kerta, jolloin normaalisti pesisit). Veikkanpa, että kohta huomaat, että moista rasvoittumista ei enää tapahdu ja ihosi sekä päänahkasi voivat paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole probleemi
Alkuperäinen kirjoittaja Erilaisia ihmisiä;11588383:
Minä taas olen kuivaihoinen,ja hiukseni ovat kuivat, suihku kerran päivässä riittää. Hiusten pesu kerran viikossa.
Kertokaa ap ja muut jatkuvasti pesulla kävijät, kuinka selviydytte esim.mökillä, jossa ei ole suihkua eikä sisäwc:tä,kiinnostaa kuulla.Mökillä on ainoastaan sauna, johon kannetaan vesi, talvella vesi sulatetaan lumesta. Kuinka kestätte?
Ihan hyvin. Vesi kannetaan kaivosta saunalle pataan ja lämmintä vettä on aina saatavilla. Biolanin kuivakäymälästä pesulle saunalle no problem. Saunomme joka ilta. Vettä kuluu kahden hengen taloudessa peseytymiseen ja muuhun n 40l/vrk.
 
oivoi
Ihan hyvin. Vesi kannetaan kaivosta saunalle pataan ja lämmintä vettä on aina saatavilla. Biolanin kuivakäymälästä pesulle saunalle no problem. Saunomme joka ilta. Vettä kuluu kahden hengen taloudessa peseytymiseen ja muuhun n 40l/vrk.

Meilläkin on oma kaivo, mutta meillä on pumppuhuone navetassa. Kuitenkaan emme me vanhemmat lotraa vettä. Tosin tyttären ollessa suihkussa se lotraa varmaan puoli tuntia. Sanoin, että kun saippuoi itteänsä, niin kyllä silloin voi olla suihku vähän aikaa kiinnikin. Mutta kuitenkin on 150 cm korkea ja metrin leveä vesivaraajan vesi melko haaleaa, kun se on käyny suihkussa. Saunan lämmitämme kerran viikossa, sinne tulee kylmävesihana. Padassa lämmitämme kuuman veden. Aika vähän teillä kuluu vettä, eikös nyt tiskikone ja pyykkikone kuluta vettä. Pyykkiä emme pese silloin kun on yhen kerran käytetty vaate, siinä pitää olla joko hajuhaitta tai likaa, ennekun koneeseen laiteaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kesäpaikka
Meilläkin on oma kaivo, mutta meillä on pumppuhuone navetassa. Kuitenkaan emme me vanhemmat lotraa vettä. Tosin tyttären ollessa suihkussa se lotraa varmaan puoli tuntia. Sanoin, että kun saippuoi itteänsä, niin kyllä silloin voi olla suihku vähän aikaa kiinnikin. Mutta kuitenkin on 150 cm korkea ja metrin leveä vesivaraajan vesi melko haaleaa, kun se on käyny suihkussa. Saunan lämmitämme kerran viikossa, sinne tulee kylmävesihana. Padassa lämmitämme kuuman veden. Aika vähän teillä kuluu vettä, eikös nyt tiskikone ja pyykkikone kuluta vettä. Pyykkiä emme pese silloin kun on yhen kerran käytetty vaate, siinä pitää olla joko hajuhaitta tai likaa, ennekun koneeseen laiteaan.
Rintamamiestaloomme ei ole tarkoituksella vedetty vesijohtoja eli talo on alkuperäinen. Ei siis ole tiskaria eikä pyykinpesukonetta. Tiskit tiskaan käsin 1-2 kertaa päivässä. Kyseessä on ns kesäpaikkamme ja vietämme siellä aikaa aina kun on mahdollista. Likapyykin pesen koneella kotona.
 
Viimeksi muokattu:
oivoi
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäpaikka;11588772:
Rintamamiestaloomme ei ole tarkoituksella vedetty vesijohtoja eli talo on alkuperäinen. Ei siis ole tiskaria eikä pyykinpesukonetta. Tiskit tiskaan käsin 1-2 kertaa päivässä. Kyseessä on ns kesäpaikkamme ja vietämme siellä aikaa aina kun on mahdollista. Likapyykin pesen koneella kotona.
Meilläkin on rintamamiestalo, mutta siinä on ollut rakentamisesta lähtien vesijohto. Talo on tehty 1956. Remontoimme sen -90 luvulla. Yläkerran toinen huone isonnettiin sen verran, että luiska katto tuli toiseen päähän. Siellä oli pikkuikkuna ja rojua. Minä otin sen huoneen itelleni, aivan oma makuuhuone. Ukkeli nukkuu alakerran huoneessa, toinen lapsi on vielä kotona, sen huone on yläkerran toisessa huoneessa. Kellarin saunan aiomme remontoida kesällä. On sähköpatterit laitettu, mutta käytämme ilmalämpöpumppua ja pönttöuunia. Kesapaikkaa emme tarvi, kun emme tykkää vedestä. Täs asuu kuin kesämökissä.
 

Yhteistyössä