Erityisäitiysvapaa koeajalla

Heippa,

Tilanteeni on hieman mutkikas. Työterveyslääkäri kielsi työnteon kemikaalien vuoksi ja ehdotti ratkaisuksi erityisäitiysvapaata. Ongelma asiassa on, että olen koeajalla ensi kuun puoleen väliin saakka.

Lakiasioihin perehtyessä olen tullut siihen tulokseen, että varmin keino säilyttää työpaikka olisi kertoa nyt työnantajalle raskaudesta ja sitten mahdollisesta erityisäitiysvapaasta jos toisenlaista työtä ei ole tarjolla. ..mutta mitkä mahdollisuudet on silti saada potkut..? Olen lukenut, että raskaana koeajalta potkitun pitää saada halutessaan tieto koeajan purun syystä, koska pomon on pystyttävä näyttämään ettei raskaus ole syy. Jos muuta uskottavaa syytä ei ole, on pomo toiminut väärin ja syrjinyt raskaana olevaa työntekijää.

Kiltit Kaksplussalaiset, auttakaa, mitä tässä tilanteessa kannattais tehdä?

Terveisin, Empulinen rv 17
 
Juuri noinhan se menee että pitää olla koeajallakin pätevä syy irtisanomiseen. Eli suosittelisin kertomaan mahdollisimman pian.

Mä sovin yhdessä työnantajan kanssa heti plussatessa että voin jäädä erityisäitiysvapaalle (kemikaalit myös) heti kun vähänkin näyttää siltä että ei oo kunnolla sopivia hommia tarjolla. Just plussaaus hetkellä oli ainoastaan sellaisia hommia, joita ei voi tehdä raskaana ollessa, niin oli pakko kertoa. Meidän firmassa vakio käytäntö, että halutessa pääsee heti vapaalle, kun pomo voi silloin halutessaan palkata tilalle määräaikaisen työntekijän joka pystyy tekemään kaikkia töitä. Eli meillä ainakin työnantajalle parempi laittaa työntekijä vapaalle, kuin teettää jotakin pikkuhommia siellä täällä kun kelahan sen tuen maksaa.
 

Yhteistyössä