erityislasten vanhemmat huomio!!

Olen kerran aikaisemmin pohtinut jo tätä asiaa palstalla, niin nyt on ajankohtaisena se, että MINKÄ ikäisenä lasta voidaan ryhtyä diagnosoimaan esim add/adhd:n suhteen? mihin asti on ns. liian nuori??
tää olis nyt todella tärkee juttu mun ymmärtää, eli jos jollakin, tiedän et asiantuntijoita paikalla, olisi mulle antaa ohjeistusta niin olisin kiitollinen...
 
Silja.S
Meillä on tutkittu esikoisen ongelmia ihan tosissaan nyt viimeiset puoli vuotta, vähän reilu. Itse olen aina epäillyt jotain ja asiasta on puhuttu päiväkodissa, mutta kunnolla lähdettiin tutkimaan vasta esikoulun alettua. Eli nyt 6-vuotias.
 
kolmen kohta teinin äiti
[QUOTE="mjää";26034193]Meillä diagnoosi saatiin 9v kaks vuotta tutkimuksia (muuton takia kesti niin kauan) ennen kouluikää ei yleensä diagnoosia tehdä[/QUOTE]

Meidän lapselle tehtiin tutkimukset eskarivuonna ja sai ADHD-diagnoosin ennen koulun alkua, tämä tärkeää, jotta koulunkäynnin voi aloittaa riittävillä tukitoimilla ja ettei siitä koulunkäynnistä ehdi muodostua mitään katastrofia lapselle (ja lapsen itsetunnolle).
 
"vieras"
No meillä täyttää elokuussa poika 9v. eikä vieläkään ole adhd diagnoosia, vaikka adhd-lääkitys on ollut käytössä jo toista vuotta. Ongelmat on laaja-alaisia, eikä voida diagnosoida vain yhtä sairautta, siksi diagnoosina on edelleen F83 monimuotoinen kehityshäiriö, autistiset piirteet jne.
 
erityislapsia 1
Meidän lapsen ominaisuuksiin itse kiinnitimme huomion jo kun lapsi oli vauva.
Toimintaterapiaan pääsi vasta 4-vuotiaana.
Esikoulun sykypuoli meni ongelmitta, mutta sitten kevätpuolella alkoivat ongelmat esiintyä. Siitä lähti pitkä taival kohti diagnooseja. Vasta tokaluokan syyslukukauden päättyessä meillä oli diagnoosi laaja-alainen kehityshäiriö.
Toivon todella, että lapsi saisi oman kouluavustajan, koska ilman hänen tukeaan, lapsi on aivan pallo hukassa oppitunneilla, vaikka saakin lääkkeensä joka aamu. :(
 
......
ruvettiin tutkimaan adhd:ta kun poika oli 4v. ja diagnoosi tuli virallisesti kun ikää oli sen 5v. Oireet olivat hyvin selvät sekä päiväkodin että vanhempien mielestä, lisäksi on muutama lähisukulainen joilla sama diagnoosi (perinnöllisyys vahva), sen lisäksi vielä muita altistavia tekijöitä.
Ja kyllä meitä kiiteltiin siitä kun olemme lähteneet asiaa miettimään näin aikaisin. Saadaan pojan koulunkäynnin aloitus helpommaksi kun opettajat on asiasta tietoisia ja toki saadaan itsekkin helpotusta kun tiedetään mistä on kyse.
 
ruvettiin tutkimaan adhd:ta kun poika oli 4v. ja diagnoosi tuli virallisesti kun ikää oli sen 5v. Oireet olivat hyvin selvät sekä päiväkodin että vanhempien mielestä, lisäksi on muutama lähisukulainen joilla sama diagnoosi (perinnöllisyys vahva), sen lisäksi vielä muita altistavia tekijöitä.
Ja kyllä meitä kiiteltiin siitä kun olemme lähteneet asiaa miettimään näin aikaisin. Saadaan pojan koulunkäynnin aloitus helpommaksi kun opettajat on asiasta tietoisia ja toki saadaan itsekkin helpotusta kun tiedetään mistä on kyse.
voisitko kertoa vähän oireista ja käytöksestä?
 
ruvettiin tutkimaan adhd:ta kun poika oli 4v. ja diagnoosi tuli virallisesti kun ikää oli sen 5v. Oireet olivat hyvin selvät sekä päiväkodin että vanhempien mielestä, lisäksi on muutama lähisukulainen joilla sama diagnoosi (perinnöllisyys vahva), sen lisäksi vielä muita altistavia tekijöitä.
Ja kyllä meitä kiiteltiin siitä kun olemme lähteneet asiaa miettimään näin aikaisin. Saadaan pojan koulunkäynnin aloitus helpommaksi kun opettajat on asiasta tietoisia ja toki saadaan itsekkin helpotusta kun tiedetään mistä on kyse.
meillä sama juttu, itse ollaan asiaa epäilty jo ihan taaperoajasta lähtien ja äskettäin saatiin virallinen diagnoosi. Ja eskari alkaa syksyllä, haettu pienryhmään ja henkilökohtaista avustajaa myös.
 
Tyttö nyt 5-vuotias ja juuri viimeviikolla saatiin diagnoosia, F90.1 Määrittelemätön hyperkineettinen käytöshäiriö. Tämä voi lääkärin mukaan vielä muuttua ihan Adhd diagnoosiksi riippuen mitä kehitysneuvola ja toinen lääkäri sanoo. Olemme siis nyt vuoden tarkkailleet lasta ja hänen toimintaansa.
 
oho.. useimmilla saatu aikaan nopeastikkin.. :)

meillä siis suvussa kans vastaavia paljon siis adhd:ta ja vastaavia.. mutta siis mua ei olla otettu vakavasti vastakun poika täytti joku 5.v. , ja nyt ollaan odoteltu vuoden verran pääsyä toimitaterapiaan (mikä on ensi viikolla) ; siis tilanne nyt poika 6, koulu alkaa syksyllä; ja kaiken maailman psykologeja+terapeutteja tavattu mutta mikään taho ei oikeastaan suostu mitään diagnoosia antamaan (syynä mahdolliset rajatapaukset/leimaaminen), mistä taas seuraa että mitään tukea ei saada (paitsi puheterapiaa, ryhmä koon pienennys ja relton tukea pk:ssa)..

ja nyt tuli opetusvirastolta päätös, että ei ole riittävän erityinen erityisluokalle (koska ei ole diagnoosia, koska sitä ei voida kirjoittaa; koska asiaa ei tutkita kunnolla/yms), elikkä siis intekroidusti normi luokalle! (hienoa, jos poika ei keskity edes 6 oppilaan eskariryhmässä!) elikkä me mennään kokeilemaan, ja arviolta puolen vuoden päästä, aivan varmasti vaihdetaan sitten luokkaa.... :/
 

Yhteistyössä