Eroon tutista?

Enpä osaa hyviä neuvoja varmaan antaa, kun meillä tyttö heitti itse tutin pois 10 kk iässä. Pari kertaa tarjottiin tuttia vielä sen jälkeenkin, mutta kun ei kelvannut, niin heitettiin kokonaan pois.

Jättäkää tutti ensin pois vaikka päiväunilta ja sitten yöunilta niin ei ole niin kova muutos heti. Kehitelkää myös joku iltarutiini nukahtamiseen, ettei tuttia kaivata. Meillä ainakin toimi, kun hetki siliteltiin sängyssä, toivotettiin hyvät yöt ja sit jätettiin nukkumaan. Äkkiä oppi siihen, että nukahtaa itsekseen ilman erityistä nukuttamista. Parina iltana tuli pienet itkut, mutta nyt tyttö melkein hyppää sylistä sänkyynsä ja nukahtaa sinne hyvänyöntoivotusten jälkeen.
 
huolissaan
Meillä tyttö 1 v 10 kk ja tutti suussa lähes koko ajan, sekä päivällä että yöllä. Valtava huuto alkaa jos tutti putoaa vaikkapa autossa. Nykyään noussut yksi tutti suosikiksi eikä muut tahdo kelvata.

Mitä tehdä? Heitetäänkö muut roskiin ja odotetaan että se yksi suosikkitutti menee rikki? Miten tällaiselta lapselta saa tutin jätettyä pois?
 
Piipero harmaana
Meillä jätettiin ensin päivätutti pois. Sen perään huudettiin pari-kolme päivää, mut sanoin et tutti ei tule pois sängystä tai menee oravavauvoille. Pari tuttia vein takapihalle kun toi ne kielloista huolimatta olohuoneeseen ja pihalta ne sit "hävis" oravavauvojen suuhun. Pari kuukautta tän jälkeen mentiin yhdelle mökille ja siellä ei nukahtaessaan pyytänyt tuttia kun ei ollut näkyvissä eikä sit annettu sitä. Sit kun tultiin kotiin, ni pyys muutaman kerran nukkumaan käydessä tuttia, mut sanoin et ne on oravavauvoilla, ei isot pojat enää tuttia tarvitse. Viikon verran sitä vähän kyseltiin, mut se oli siinä sitten. Vieläkin aina välillä sanoo et oravavauvat tarvii tuttia, en minä tarvii tuttia. =)
 
Meillä tuttia käytetään ainoastaan silloin, kun tyttö menee nukkumaan (1v4kk). Ja aina kun tyttö herää, ja jos itse ei ole jo tiputtanut tuttia pois, ni ei tarvii ku sanoa että laitaha tutti poies ni tyttö myös sen tiputtaa pois =).

Mie ajattelin täs joku päivä ottoo tutit kokonaan pois. katsotaan miten käy.. Toivottavasti hyvin
 
Pullahiiri
meijän tytöllä tutti oli pitkin päivää suussa.
Mä tein sillai et eka leikkasin tutin päähän pienen poikittaisen viillon. Siitä tuli litteä imettäessä. Annoin olla sen melkein viikon.
Sit leikkasin päästä palan pois. sen verran että pysyi just ja just suussa. siinä vaihees typy huomas et ihan paska tutti kun ei oikein taho pysyä suussa. jatkoi kuitenkin sen imemistä, mutta enää vain nukkumaan käydessä. Näin jatkui myös melkein viikon.
Sit yhtenä aamuna heitin tutin pois eikä tyttö sitä kaivannutkaan...
Täytyy sanoa et ihmeen kivuton juttu... =)
 
maama
Mä en jotenkin suosittelis sitä, että yöllä saa syödä, mutta päivällä ei. Lapsi ei oikeen pysty ymmärtämään että joskus saa ja joskus ei. Me jätettiin tutti pois (söi kanssa päivä- ja yöunilla, ei muulloin) alkukesästä jolloin ikää oli 1v 9kk. Ensin luin viikon verran "Minä luovun tutista"-kirjaa ja aloin kysellä tytöltä, josko me tehtäis samanlailla. Kun hän alkoi myönnellä, me eräänä aamuna veimme tutit kivelle, josta "oravaäiti käy ne hakemassa". Tunnin päästä mentiin kattomaan ja kas, oravaäiti oli hakenut ne omille pennuille. Sen jälkeen tyttö on vaan muistanut kertoa mulle moneen otteeseen miten tärkeitä ne tutit niille oravavauvoille on :heart: . Meni ehkä viikko kun tyttö ei ottanu päikkäreitä ollenkaan. Ei kylläkään pyytänyt tuttia, mutta kyllä mä tiedän että se siitä johtui. Sit alkoi taas nukkua päikkäreitä normaalisti ja yöunet on pysynyt ihan ennallaan. Alkuun kun tyttö joskus kyseli tutin perään, mä vaan kysyin häneltä, muistaako kenelle ne vietiin. Sit hän itse hymyillen kertoo että kiven päälle oraville. Me kyllä päästiin tosi helpolla, vaikka tutti oli hänelle ihan äärimmäisen tärkeä nukkumaan mennessä.
 
Olen kuullut monen tekevän näin, en tiedä tekisinkö itse... Mutta tässä tulee kuitenkin: Joka ilta leikkaat tutista pienen palan pois, niin että lopulta on jäljellä vain pieni tynkä jota on vaikeä imeä...

Onhan tuossa varmaan se hyvä puoli että tutista luopuminen kävisi hiljalleen, ja toiset ovat kuulemma tehneet vain reijän tuttiin ja sitten imeminen ei tunnu niin mukavalta... Mutta tulisiko siitä sitten ilmaa masuun tai tosta leikkausjutusta haavoja suuhun...???

itselläni on 1-vuotias tyttö ja hänen päivätuttinsa otettiin pois 10kk:n iässä mutta unilla vielä käytetään, hampaitakin vain kaksi vasta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 21:22 Pauppiliini kirjoitti:
Mua kiinnostaisi se, miten tutin poisjäänti on vaikuttanut unen laatuun? Meillä mietitään myös tutista vierottamista, koska väliin yöt on aikamoista tuttiravia....
Meillä poika söi tuttia vaan nukahtaessaan ja heräs ainakin pari kertaa yöllä kitisemään tutin perään. Jätettiin tutti pois eikä poika itkenyt sen perään ollenkaan. Nukahtaminen vaan venähti, kun ilman tuttia riitti sängyssä juttua. Ei enää heräillyt ollenkaan öisin, kun tutista päästiin eli meillä ainakin yöunet parani. Joten siinä mielessä suosittelen luopumista....
 
antilooppi
Tyttö oli 1v 6kk kun otin tutin pois.Oli aika tärkeä vempain varsinkin nukkumaan mennessä.Leikkasin päästä melkein puolet pois, ei pystynyt imemään kun ei pysynyt suussa kunnolla. Ekana päivänä ei nukkunut päikkäreitä kun ei ollutkaan tutti turvana.Illalla oli niin rättiväsynyt nukkumaan mennessä et ei itkenyt tutin perään juurikaan.Eikä itkeskellyt sen koommin! En olis uskonut että niin helpolla selvittiin kun tutti tosiaan oli tärkeempi ku pienempänä!

Minkä ikäisinä ootte muuten ottaneet tutin pois?? :D
 
Hyvin lähti meidän eroon tutista -yö.
Tyttö laitettiin sänkyyn, emmekä antaneet hänelle tuttia.
Menin sitten katsomaan tyttöä, kun itse olin menos nukkumaan.. Ja kas! Tytöllä oli tutti suussa.. :LOL:

Pitänee tänään sitten yrittää uudelleen. Ja jo päiväunilta pois.
 
Nyt on ensimmäinen päivä ilman tuttia takana. Ja hyvin meni.
Päiväunille meni pienen kiukuttelun jälkeen, mutta sänkyyn nukahti ilman tuttia. Kuten myös yöunille. Ja koko yön nukkui todella kiltisti, vaikka ensiksi ajattelin, että herää monta kertaa yössä.. Mutta ei kertaakaan! No, katsotaan miten menee jatkossa.

Ja eilen tyttö sitten päätti ottaa monta kertaa peräkkäin 6-7 askelta.. Jospa se siitä pikku hiljaa lähtee. Sen oikein huomasi miten tyttö nautti siitä, kun huomasi, että pystyy kävelee pidemmällekin kuin 2-3 askelta. Milloinkohan lähtee iha kunnol kävelee?
 
Sydän
Meillä kanssa mietitään tutista vieroitusta, poika vuoden. Neuvolassa sanottiin, että tutista kannattaa vierottaa ennen puolentoista vuoden ikää, koska sitten lapsella alkaa olla niin paljon omaa tahtoa että tuttia ei tahdo saada pois ennen kolmen vuoden ikää ...
:heart:
 

Yhteistyössä