Esikoinen mukaan perhehuoneeseen?

Hei uudelleensynnyttäjät, onko teistä kenelläkään ollut esikoista mukana perhehuoneessa? Miten sujui?

Esikoiseni täyttää kohta neljä, eikä meillä ole ketään sukulaisia, ketä hänestä voisi huolehtia, joten mietin olisiko perhehuone hyvä vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiiru:
Miksei esikoinen saisi olla mukana perhehuoneessa? Eihän siellä kukaan synnytä vaan vietetään ensimmäiset päivät uuden perheenjäsenen kanssa ihan samalla lailla kuin kotonakin.
Siis tarkoitin sitä että saako esikoista jättää synnytyksen ajaksi huoneeseen esim nukkumaan? En ole kuulluut että kukaan olisi näin tehnyt.
 
Ainakin Kättärillä perhehuoneen saa vasta, kun synnytyksen jälkeen mennään osastolle. Sinne saa kyllä ottaa esikoisenkin käsittääkseni ja ainakin meidän osastolla oli perhehuoneessa leluja ja lasten videoita. Itse kyllä vietiin tuo 5 v. termiitti vaarille. Miten meinaatte selvitä synnytyksetä, jos ei ole ketään sukulaista, joka hoitaisi esikoista?
 
Itsellä ei ollut esikoista mukana perhehuoneessa... eikä varmaan synnärin henkilökunta toivo "ylimääräisiä" hoidettavia... koska teidänkin esikoinen niin pieni ettei varmaan voi 100% luottaa että pysyisi huoneessa synnytyksen ajan tai ettei pelästyisi herätessään vieraassa paikassa kun vanhemmat ei olekaan vieressä!?
Kannattaa varmaan kysyä suoraan paikasta johon olette menossa synnyttämään - onko mahdollista!
 
Siis perhehuoneen saa käyttöön tosiaan vasta synnytyksen jälkeen (mikäli niitä vapaana on) ja lapsen kyllä saa ottaa sinne mukaan. Ei henkilökunta esikoista hoitaisi, perhehuoneessa on yleensäkin ajatuksena, että vauvakin hoidetaan itse. Täsmennyksenä, että ei esikoinen siis tietenkään synnytyksen aikana sairaalassa olisi.

Olisin siis kaivannut kokemuksia, miten homma toiminut, jos esikoinen ollut mukana, kun minulla vain yksi tuttu, joka on tehnyt näin.
 
En oo ikinä kuullu, että kukaan ottais lapsia mukaan perhehuoneeseen. Tai yleensäkkään, että perhehuonetta käytetään jos kyseessä toinen tai kolmas tai neljäs jne. lapsi.
Oon aina kuvitellu, että perhehuoneeseen menee vaan esikoisen saaneet.
 
Kyllä me ollaan oltu perhehuoneessa esikoisen, sekä pikkukakkosen hakureissulla ja toivottavasti saadaan perhehuone myös tätä kolmosta hakiessa. Esikoinen ei ollut yötä meidän kanssa sairaalassa - kävi joka päivä mummon kanssa meitä moikkaamassa. Naapurihuoneessa isoveli oli yhden yön... oli aika rikkinäinen yö siellä huoneessa - poikaa oli ensin jännittänyt nukkumaan meno sairaalassa ja muutenkin aika käynyt pitkäksi ja sitten yöllä outo paikka pelottanut. Mutta siis Tammisaaressa ainakin sai ottaa perhehuoneeseen myös esikoisen. Tosin henkilökunta ei sitä suositellut, mutta jos ei hoitopaikkaa/hoitajaa ole - niin onhan se yksi varteenotettava vaihtoehto!
 
Meillä oli kättärillä perhehuone kun toinen lapsemme syntyi.
Esikoinen oli silloin 3,5 vuotias ja yöpyi kanssamme sairaalassa.
Hän tosin hyvin rauhallinen tapaus joten mitään ongelmia ei ollut.
Eikä henkilökunnalla ollut mitään sitä vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
En oo ikinä kuullu, että kukaan ottais lapsia mukaan perhehuoneeseen. Tai yleensäkkään, että perhehuonetta käytetään jos kyseessä toinen tai kolmas tai neljäs jne. lapsi.
Oon aina kuvitellu, että perhehuoneeseen menee vaan esikoisen saaneet.
Minä taas olen käsittänyt, että perhehuoneeseen menee ennemmin ne, joilla on esikoinenkin mukana.
 
perhehuoneeseen saa ottaa muitakin lapsia ainakin kättärillä helsingissä.
mutta perhehuonettahan ei voi varata etukäteen joten sen varaan teidän ei kannata laskea.saattaa olla ruuhkaa niinkuin tammikuussa kun käytiin kakkonen synnyttämässä.

meillä tuo kakkonen syntyi siis 5kk sitten ja kyllä mä olin ihan tavallisessa huoneessa ja isä hoiti tytön kotona synnytyksen jälkeen.kyllä se on hyvä hengähtää varsinkaan kuin ei etukäteen tiedä miten synnytys menee.
itsellä tehtiin sektio yllätysperätilan takia ja en kyllä olis halunnut siinä kunnossa että mies ja vilkas 3 vuotias ovat mun kanssa sairaalassa yöt ja päivät....
 
Ollaan menossa Naistenklinikalle, sinne saa kyllä ottaa perhehuoneeseen esikoisen. Tietenkään perhehuoneen saamisesta ei voi olla varma, sitten isä on vaan kotona esikoisen kanssa.

Jos yllättäen tulisi sektio, ei naistenklinikalla sektiosynnyttäjät edes pääse perhehuoneeseen. Toki alatiesynnytyksen jälkeenkin voi olla jostain syystä niin nääntynyt, ettei miestä ja lasta kaipaa samaan huoneeseen. Tilanteen mukaan, katsotaan kuinka käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aventura07:
Jos yllättäen tulisi sektio, ei naistenklinikalla sektiosynnyttäjät edes pääse perhehuoneeseen. Toki alatiesynnytyksen jälkeenkin voi olla jostain syystä niin nääntynyt, ettei miestä ja lasta kaipaa samaan huoneeseen. Tilanteen mukaan, katsotaan kuinka käy.
Tämä on aika hullua, koska sektion jälkeen sitä apua nimenomaan tarvitseekin. Esimerkiksi kun ensimmäisenä yönä on vielä vuoteenoma, joutuu soittamaan hoitajan nostamaan vauvan rinnalle. Tai vaikka vauva nukkuisikin kainalossa, on puolen vaihtaminen rinnalta toiselle itse aika hankalaa. Isästä olisi suuri apu!
 
Pakko kommentoida tuohon että sektiolla synnyttäneet ei saa perhehuonetta. Me oltiin kättärillä ja saatiin kyllä perhehuone. Monissa kaupungeissa kyllä on varmasti eri käytäntöjä.

Meillä myös ongelma edessä. Ei ole oikeen ketään jolle esikoisen jättää hoitoon kun kakkonen syntyy. Olisi loistavaa jos saisi perhehuoneen ja sinne myös esikoisen mukaan :)
 
Meillä on kanssa harkinnassa perhehuone jos ehditään naapurikaupungin sairaalaan synnyttämään, tässä suuressa lähisairaalassa kun siihen ei ole mahdollisuutta. Katsotaan tilannetta sitten paikan päällä mun voinnin ja jaksamisen mukaan, ja vuorokaudenajan.. Toisaalta olisi ihanaa että koko perhe olisi suht alusta asti yhdessä, olen kuullut että isosisaruksen mustasukkaisuuden ym juttujen takia tämä olisi hyvä, kun vauva ei noin vain tupsahda kotiin, mutta toisaalta perhehuoneen tuplahinta mietityttää ja mahdollisuus omaan lepäämiseen, jos pitäisi isompaakin viihdyttää.. Perheellähän ei ole rajoituksia päivisin sairaalassa olosta (vaikka ei siellä nyt viitsi koko päivää varmasti olla jos huoneessa on muitakin synnyttäneitä), joten kyse olisi vain öistä, ja ehkä lapsi nukkuisi paremmin omassa kodissa.. No pitää nyt katsoa miten käy.
 
Sairaalassa oli eräällä perheellä vanhempi (leikki-ikäinen) lapsi perhehuoneessa mukana. Voin kertoa, että ei ollut ihan kauhean mukava kuunnella itse leikkauksesta toipuvana pienen lapsen kiljumista ja kirmailua käytävällä. Toki hänellä kävi aika pitkäksi. Huonekaverini kanssa mietittiin, että ehkä lapsen olisi ollut mukavampi olla jossain muualla.
 
Nää on niin vaihtelevia juttuja että miten kukakin käyttäytyy ja mikä häiritsee.. Mun kaverilla oli ollu synnärillä viereisessä huoneessa monihenkinen perhe muttei heistä ollu kuulunut mitään, oli huomannut asian ruokaa hakiessa, itseäni on häirinnyt yksinäisen ihmisen jatkuva kännykkään pölötys.. Mutta varmasti käy isommalle lapselle pelkkä huoneessa olo tylsäksi ilman ulkoiluja jne, jos meille tulee perhehuone niin käyvät varmaan isän kanssa päivittäin läheistä lasten nähtävyyttä kattomassa jne. Me oltiin eilen illalla tutustumassa sairaalaan ja siellä toivotettiin isot sisarukset tervetulleeksi, kätilö sanoi että lapsia on ollut mukana synnytyksen ajan esim. jossain sivummalla nukkumassa ja joskus lapsia on ollut jopa itse synnytyksessä mukana ja tapahtuma on ollut kaunis eikä järkyttävä, no meillä ei ole todellakaan mitään aikomusta tollaseen, mutta kiva kuulla sinällään että ovat lapsimyönteisiä.

Me ollaan ainakin tänään sillä kannalla ettei oteta perhehuonetta vaan isä ja esikoinen piipahtavat sairaalassa meitä katsomassa normalin päivärytmin ohessa (sairaalan ruokailutkin on vähän eri aikaan eikä ruoka välttämättä maistuisi taaperolle), ja jos nyt öisin kovasti potkiva vauva on synnyttyäänkin yökukkuja niin saanpahan sitten päivällä nukuttua rauhassa edes sen sairaalassaoloajan, kun sitten kotona ei varmaan ole kahden lapsen kanssa paljon lepoaikaa.
 
Jorvissa saa ottaa lapsen mukaan (ei otettu kun liian pieni huone villikollemme jopa vierailun ajaksi.. ;) ) mutta pääsääntöisesti perhehuoneet ovat kai tarkoitettu esikoisen saaville että molemmat, sekä tuore isä että äiti pääsevät opettelemaan vauvan hoitoa / hoitamaan vauvaa alusta saakka yhdessä perheenä.
Itselläni sektiot takana joten miehen apu oli siis pikkukakkosenkin kohdalla tarpeen.
 

Yhteistyössä