Esikoinen pois hoidosta?

  • Viestiketjun aloittaja Epäröivä
  • Ensimmäinen viesti
Epäröivä
Hei! Voitteko kertoa, mitä olette tehneet kun toinen lapsi on syntynyt. Meillä esikoinen täytti kolme vuotta ja pian on toinen lapsi tulossa. Esikoinen aloitti päiväkodissa alkusyksystä, ja viihtyy vaihtelevasti. Nyt poden huonoa omaatuntoa siitä, että jään pian itse kotiin, ja hän menee tarhaan. Siinä tarhassa on vain kokopäiväryhmiä. Toisaalta esikoinen vauhdikas ja kaipaa seuraa, pelkään että kotona tulee tylsää, varsinkin alussa kun vauva on pieni. Toisaalta tuntuu, että koti olisi aina paras paikka lapselle. Mitä mieltä olette?

Hulluksi tulen
 
op harmaana
Älä nyt hulluksi tuon asian kanssa tule. ;) Teet vain niin kuin itsestä tuntuu hyvältä lapsi tottakai huomioiden. Tänne tulee kuitenkiin niitä syyllistäviä vastauksia, että lapsen paras paikka on kotona, mutta itse olen sitä mieltä että kyllä siinä pitää huomioida moni muukin seikka. Esim. äidin jaksaminen. Pidemmällä aikajänteellä voi olla fiksumpaa että lapsi on osapäivähoidossa että äiti saa levättyä edes hetken vauvan rytmin mukaan. Sillä voidaan säästää äiti väsymyksestä johtuvasta masennuksesta! Varmasti sitä selviää useammankin lapsen kanssa kotona mutta ei se välttämättä ole helpoin reitti eikä sitten loppujen lopuksi kuitenkaan paras vaihtoehto lapsen kannalta. Tarvitseeko sitä aina mennä vaikeimman kautta ja maksaa siitä sitten kovan hinnan? :whistle:

Me aiotaan pitää tyty hoidossa ainakin muutama kuukausi kun vauva syntyy, koska tämä esikko on yhä niin huono nukkuja että ollaan jatkuvassa univajeessa. Nyt se univaje on johtanut minut lievään masennustilaan (on kyllä muitakin syitä). Jo tässä vaiheessa! Uskon olevani parempi äiti MYÖS esikolle kun saan keskittyä vauvaan ja levätä päivällä kun esikko on hoidossa. :heart:

Lopulta se on sinä ja miehesi jotka sen päätöksen teette omin perustein riippumattta muiden mielipiteistä. Voimia siihen ratkaisuun! :hug:
 
Minua henkilökohtaisesti kaduttaa kun irtisanoin hoitopaikan kun toinen syntyi.Meillä esikoinen kohta 4v ja kaipaa kavereita ja touhua hirveästi.Sitten on kiukkunen ja turhautunut kun ei ole tapahtumaa koko ajan.Kuitenkin se kuopus vie äidin aikaa niin että ei koko ajan ehdi "Tapahtuun jotain".
Nyt haenkin hoitopaikkaa uudestaan, osa-aikaista.Pienillä paikkakunnilla kun tuo kerhotoiminta on niin suppeaa, ettei se tahdo riittää näille toimeliaimmille lapsille.
Mutta niinkun joku tässä sanoikin, päätös on teidän.
Niin ja meillä oli sekin että lapsi viihtyi tosi hyvin hoidossa, vaikka oli silloinkin vain osa-aikisena.
 
archie
Edelleen peräänkuulutan sitä että jos hoitopaikat ovat tiukassa niin viet paikan joltakin sellaselta joka sitä todella tarvitssee työn tai opiskelujen takia. Harkintaa peliin.
 
Olisiko siellä lähellä jotain kerhoa,missä voisi lasta käyttää,niin hän saisi puuhastella ikäistensä kanssa?Itse koin aika raskaaksi ajan,kun pienin syntyi,toisen pienen ollessa vasta 2v.Silloin toivoin että olisi ollut joku kerho edes jossa isompi olisi voinut olla vähänkin aikaa.
 
PikkuHippu
Meillä esikoinen täytti vasta 2v, joten jäi kotiin mun kanssa. Viihtyi kyllä PKssa mutta ajattelin, että vielä tuon ikäiselle on helppo keksiä virikkeitä kotonakin.
 
Epäröivä
Hei! Mä ilman muuta pitäisin esikoisen kotona, jos tämä olisi edes vähän nuorempi, mutta nyt hän kaipaa niin paljon ikäistensä seuraa. Äiti ei tunnu riittävän. Ja puistossa tuntuu olevan vain pienempiä, kaikki hänen kaverit ovat aloittaneet tarhan nyt syksyllä.
Ja meillä esikoinen käy kaksikielisessä tarhassa, koska meillä kotona kaksi kieltä, ja tarha tärkeä kielenkehitykselle.
Ja tarha vaikuttaa kivalta, ja hoitajat ovat kokeneita. He sanoivat vain sitä, että jos lapsi käy hoidossa, se on lapselle helpompaa, jos hoito säännöllistä. ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle. Ja mä olen samaa mieltä, että säännöllinen rytmi on tärkeää.
Siksi olenkin miettinyt, että ehkä kotiin jäätyäni poika voisi käydä tarhassa ma-to, noin yhdeksästä kolmeen.
Mutta en olisi ikinä arvannut tämän olevan niin vaikeaa. Mulla varmaan kyse siitä, että en haluaisi päästää irti mun lapsesta. Haluaisin vain pitää häntä sylissä ja suojella kovalta maailmalta. Mutta sekään ei ole mahdollista.

Pelottaa.

 
maailmalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 13:12 Epäröivä kirjoitti:
Hei! Mä ilman muuta pitäisin esikoisen kotona, jos tämä olisi edes vähän nuorempi, mutta nyt hän kaipaa niin paljon ikäistensä seuraa. Äiti ei tunnu riittävän. Ja puistossa tuntuu olevan vain pienempiä, kaikki hänen kaverit ovat aloittaneet tarhan nyt syksyllä.
Ja meillä esikoinen käy kaksikielisessä tarhassa, koska meillä kotona kaksi kieltä, ja tarha tärkeä kielenkehitykselle.
Ja tarha vaikuttaa kivalta, ja hoitajat ovat kokeneita. He sanoivat vain sitä, että jos lapsi käy hoidossa, se on lapselle helpompaa, jos hoito säännöllistä. ettei lapsi jää ryhmän ulkopuolelle. Ja mä olen samaa mieltä, että säännöllinen rytmi on tärkeää.
Siksi olenkin miettinyt, että ehkä kotiin jäätyäni poika voisi käydä tarhassa ma-to, noin yhdeksästä kolmeen.
Mutta en olisi ikinä arvannut tämän olevan niin vaikeaa. Mulla varmaan kyse siitä, että en haluaisi päästää irti mun lapsesta. Haluaisin vain pitää häntä sylissä ja suojella kovalta maailmalta. Mutta sekään ei ole mahdollista.

Pelottaa.
Kyllä 3 v on vielä niin pieni, että voit huoletta suojella kovalta maailmalta, et voi vielä olla liian huolehtivainen. Sen maailman kovuuden ihmislapsi oppii huomaamaan sitten aikanaan, ja se on helpompi sietää jos on paljon rakkautta pienenä saanut...

Hoitoon viemis-kysymys on kokonaan sinun itsesi päätettävissä. Ja miehesi tietysti. Voit toki täällä kysyä, mutta saat kahdenlaisia vastauksia: puolesta ja vastaan. Jokainen kirjoittaa omasta kokemuksesta ja ajatusmaailmasta lähtöisin. Tietysti.

3 v on jo aika tavalla erilaisia kerhoja ja harrastuspiirejäkin, joissa ovat lapset keskenään ilman vanhempia.
Voit myös tehdä niin, että lapsi on lyhyemmän päivän ma-to. Klo 15 saakka kestävä päivä tuntuu hurjan pitkältä.
Entäs jos laitat lapsen hoitoon 8-12? Eli lounaan jälkeen haet kotiin päiväunille? Lapsi tottuu varmasti siihen, että päiväunet on siellä kotona ja nukkuu kotona. Aamu on kuitenkin ollut touhun täyteinen päiväkodissa ja herätyskin on aikaisin.

Voit myös tehdä niin, että alkuun lapsi menee päiväkotiin mutta jos tulee ikävä, tuntuu tyhmältä tms., otat pois sitten ja alatte käymään kerhoissa.

Minun mielipidekö - mitenkö toimisin oman lapseni kanssa vastaavassa tilanteessa?
En veisi hoitoon.
Kävisimme kerhoissa, harrastuksissa, missä saa kavereita ja virikkeitä erilaisia.
Mutta se on minun mielipide.
 
iltatähtien äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 18:30 archie kirjoitti:
Edelleen peräänkuulutan sitä että jos hoitopaikat ovat tiukassa niin viet paikan joltakin sellaselta joka sitä todella tarvitssee työn tai opiskelujen takia. Harkintaa peliin.
Samaa mieltä olen ehdottomasti =) =)
 
juuri lopetin työharjoittelun päiväkodissa (3viikkoa) ja totesin että olen hyvin tyytyväinen ettei omie tarvitse sinne laittaa ennen esikoulua. pienten ryhmissä hoito on likimain ainoastaan perushoitoa. on siellä toki muita lapsia mutta itse en menisi takuuseen että lapsi tarvii viihtyäkseen ympärilleen 10-18 lapsen ryhmää. päinvastoin nykyisin on tehty tutkimuksia kuinka nykylapset eivät osaa käyttää mielikuvitustaan vaan kaikki täytyy tarjota valmiina pakettina. eli lapsia tarvii viihdyttää kun eivät osaa itse leikkiä.

toinen hyvä pointti on tuo että ikävä kyllä hoitopaikkojen resurssit ovat tiukalla. jokainen viihtymässä oleva lapsi vie opaikan jopltain muulta. paljon on vanhempia jotka joutuvbat viemään lapsen hoitoon paljon kauemmas tai aivan toiseen suuntaan kuin oma työpaikka on kun lähimmässä paikassa on paikat vienyt ne viihdytettävät. ja niitä kylölä hoitohenkilöstä aika kovalla kielellä manaa vaikka sitä ei lapsille tai vanhemmille näytyetä niin kyllä niitä manataan kahvihuoneessa yms.

jos ihan pakko on lapsi hoitoon laittaa niin kannattaa kysyä onko mahdollista saada sopimuspaikkaa.. eli ainakin meillä (vuorotarha) oli pari lasta sopimuspaikoilla. eli päiväkodisssa katsottiin milloin listalla on hiljaista ja vähän lapsia ja niitä aikoja tarjottiin sitten niille joilla ei ollut tarvetta tiettynä päivänä saada vaan lapsi tuotiin vain viihtymään. Tällaiset paikat eivät vieneet tilaa sellaisilta jotka tarvivat kokopäiväpaikkaa koska näillä paikoilla paikattiin viikottaisia hiljaisia hetkiä..

mutta kannattaa miettiä. lapsi kyllä tottuu siihen ettei hänelle kokoajan ole viihdyketta ja alkaa käyttää omaa mielikuvitustaan. ja lapselle parasta virikettä on kun saa olla mukana kodin askareissa. ja se että lapsi saa olla kotona myös vauvan kanssa on siksikin hyvä ettei lapsi tunne itseään syrjityksi.

ESIMERKKI
ajattele jos miehesi ottaisi uuden vaimon ja samalla ilmoittaisi että sinä olet sitten päivät muualla että hän saa olla sen uuden vaimon kanssa kotona.. hiukan siltä se usein lapsista tuntuu. vanhempi sysätään uuden tieltä.. aika rankasti sanottu mutta monessa taopauksessa vaikka siträ ei näin lapselle sanota niin lapsi näin kuvittelee.

tämmöisiä ajatuksia täällä. jokainen toki päättää itse. :flower:
 
..Anteeksi vaan diedel mom,mutta olen seuraillut sun kirjotuksia päiväkotiharjoittelustasi.Oletko ollut aikaisemmin siellä vai perustuvatko mietteesi vain 3viikon harjoitteluun ja yhteen päiväkotiin?

Puhuit myös osittain asiaakin,olen samaa mieltä toisista kommenteistasi,mutta aika jyrkän kuvan päiväkotielämästä olet saanut.Toivottavasti annoit palautetta/kritiikkiä myös sinnepäin?!Olet ollut isossa päiväkodissa,jos pienten puolella on jopa 18 lasta,kai siellä oli aikuisiakin sitten 3:a enemmän(suositus 4alle 3v./aikuinen eli yleensä n.12hengen ryhmiä),on päiväkoteja missä myös sisarusryhmiä.Sen haluan vielä sanoa,että eihän alle 3-vuotiaiden ryhmässä työskenteleminen ole kuin pääasiassa perushoitoa ja sitähän he eniten tarvitsevat!
Itse kyllä pitäisin alle 3-vuotiaan kotona ja nauttisin vauvasta yhdessä hänen kanssaan..sillä täälläpäin hoitopaikat,varsinkin pienten on tiukassa ja heidät ohjataankin perhepäivähoitajille..
 
meille syntyi just pari viikkkoa sitten vauva ja meillä vanhemmat lapset on kolmena päivänä viikossa hoidossa ja hyvin on menny.itelle jää aikaa vauvan kanssa ja isommatkin saa omaa aikaa kavereidensa kanssa ja odottavat kyllä aina innolla tarha päiviä kun on enenmmän tekemistä kuin kotona, mutta koti päivinä osaavat kyllä nauttia kiireettömistä aamuista ja nukkuvat pitkään.meillä isommat on 5,4 ja 2 vuotiaita.
 
Epäröivä
Hei! En usko, että poikamme vie kenenkään paikkaa, koska ei käy lähipäiväkodissa, vaan yksityisessä kodissa bussimatkan päässä meiltä. Ja täällä on paljon puhuttu, että alle kolmevuotiasta ei olisi muutenkaan hyvä viedä tarhaan. Olen samaa mieltä, ja jos poikamme olisi alle kolme, en olisi häntä vienytkään tarhaan. Mutta nyt jo kotona ollessa kiipeää senille, jos ei tarpeeksi touhuta koko ajan, koska hänellä on suunnattomasti energiaa. Voihan olla, että jos tuntuu siltä, hän voi jäädäkin kotiin vauvan synnyttyä. Minulle olisi henkisesti helpompaa, jos hän olisi kotona. Mutta yritän tehdä niin kuin pojalle olisi parasta. Ja tarhassa lapset oppivat keskenään keksimään leikkejä, koska heillä myös paljon "vapaata" leikkiaikaa.
Ja kahden kielen kehityksen kannalta on hyvä, että molemmankielisiä kavereita ja ohjaajia.
Mutta, tarhassa on paljon hyviä ja varmaan myös negatiivisia puolia, kuten kotihoidossa myös. Jokainen tapaus on varmasti yksilöllinen. Jos poikamme ei kaipaisi niin kovasti toisten lasten seuraa (kaikki hänen ikäisensä eivät todellakaan kaipaa), niin hän voisi hyvin olla kotona. Mutta jokainen lapsi on erilainen, siitä kai pitää lähteä. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Sen takia muiden kokemuksia on hyvä kuulla, mutta niiden perusteella ei voi tehdä päätöksiä.

Veera
[
 

Yhteistyössä