Esikoisen hoito, kun pikkusisarus syntyy

Neuvokaa mua, pliis:

Miten olette järjestäneet esikoisen hoidon, kun toinen lapsi syntyy? Kysymyksiä seuraa:

Oletteko sopineet monen mahdollisen hoitajan kanssa, että on puhelimen äärellä?
Missä vaiheessa soitatte hoitajan paikalle, miten ennakoida sairaalaan lähdön hetki?
Oletteko "valmistelleet" esikoista hoitoaikaan jotenkin? Meidän esikoinen on vasta 1,5 v., eikä ole ollut hoidettavana (kotona) kuin kaksi tai kolme kertaa. Pitäisikö harjotella?
Jätättekö hoitajalle päivärytmin lapulle?
Entä oletteko sitten ottaneet esikoisen mukaan sairaalan perhehuoneeseen, kun vauva on syntynyt? Miten esim. taapero osaa nukkua sairaalahuoneessa? Vai olisiko kätevänpää, että isä ja esikoinen lähtisivät kotiin yöksi?

Oon yhtäkkiä ihan paniikissa asian kanssa. Laskettu aika on 2kk päästä. Suurin osa mahdollisista lapsenhoitajista käy töissä, eikä meillä ole päiväsaikaan hoitajaa. Täytynee ottaa yhteyttä MLL:ään.
 
Mä oon vähän miettiny tätä samaa, kun en ole hoidossa pitänyt tota tyttöä vielä kertaakaan. En kyllä ole raskaanakaan, mutta ajatellut olen, että mitäs sitten jos lähtis synnyttämään, tai raskausaikana joutuis vaikka sairaalaan makaamaan. Voihan sitä joutua tietty muutenkin, mutta se ei ole "itse aiheutettua" :)
 
Meillä on esikoinen nyt 1,5v ja laskettuun aikaan n. kuukausi aikaa. Esikoinen on kyllä ollut hoidossa isovanhemmilla sekä he ovat meillä hoitaneet tyttöä. Tyttö on myös ollut päiväkodissa yksivuotiaasta, nyt jää toki sieltä pois. Eli siinä mielessä meillä jo hoitajiin tottunut lapsi.

Suunnitelma olisi sellainen, että kun laskettu aika alkaa lähestyä, ovat isovanhemmat puhelimen äärellä. Mun äiti on luvannut tulla vaikka keskellä yötä, toki miehenkin, mutta mun asuu lähempänä. Miehen äiti ei ole enää työelämässä, eli on sovittu että jos lähtö tulee yöllä, tulee mun äiti ensin ja sitten kun hänen täytyy mennä töihin tulee toinen Mummo tilalle.

"Päiväohjelma"-lappu meillä on ollut käytössä aina kun esikoinen on ollut hoidossa (kolmesti ollut yökylässäkin), auttaa hyvin hoitajia muistamaan mitä tehdään milloinkin kun se ei heille kuitenkaan ole niin rutiinia kun meille :)

Me ei ajateltu ottaa tällä kertaa perhehuonetta vaan mies tulee sitten vauvan synnyttyä esikoisen kanssa kotiin. Mietittiin että näin esikoiselle ei tule tästä niin suurta muutosta kerralla. Itse jään sitten vauvan kanssa sairaalaan, johon mies tulee esikoisen kanssa vierailemaan ja esikoinen saa ensin siellä tutustua vähän vauvaan ennen kun käärö sitten tulee kotiin. Me mietittiin tuota perhehuonetta, mutta vaikka maalla ollaankin oltu paljon ja muutenkin tämän taaperon kanssa jonkin verran reissattu ja nukkuu yleensä hyvin muuallakin kuin kotona niin silti ajattelin että itse saisin ihan rauhassa keskittyä vauvaan ja omaan lepäämiseen kun esikoinen on kotona.

Näin siis me ollaan mietitty, toivottavasti sait jotain apuja ja paniikki vähän laimenisi :)
 
Meillä poika nyt 1v7kk ja laskettu aika reilun kuukauden päästä. Meillä asuu isovanhemmat lähellä, ja ollaan sovittu että mummi ja mummu ovat puhelimen päässä hälytysvalmiudessa-myös yöaikaan. Minullakaan anoppi ei ole nää töissä, joten hän etenkin on käytettävissä.

Poika on ollut 3 kertaa yökylässä ja usein luhyempiä aikoja isovanhemmilla. Nähdään myös vähintään viikoittain, joten hoitajat ovat onneksi tuttuja ja rakkaita pojalle:heart:

Ajattelin pakata pojalle hoitolaukun samalla kun itselle sairaalakassin. Jos lähtö tulee yöllä, niin luultavsti mummi tulee meille kotiin. Jos lähtö tulee päiväsaikaan niin ajattelimme viedä pojan mummulle/mummille. Vauvan synnyttyä isä tulee meilläkin esikoisen kanssa kotiin ja käyt sitten minua ja vauvaa katsomassa sairaalassa. Tulee minunkin mielestäni pehmeämpi lasku ja muutenkin kivempi kuin että raahataan taapero sairaalaan.

Me olemme myös suunnitelleet ostavamme jonkin pienen lahjan jonka "vauva" sitten antaa sairaalassa esikoiselle. Muutenkin olemme kaikille painottaneet, että kun tulevat vauvaa katsomaan niin ensin TÄYTYY huomioida esikoinen.

Tuleva kyllä jänskättää ja jollain tapaa mua toi esikoinen säälittää, mutta eiköhän tästä selviä:)
 
Samoja täällä mietitään, synnytys alle kk:n sisällä :) Toivon :D

Mää oon ymmärtänyt, ettei se edes ole vaihtoehto, että sairaalaan tulisi myös esikoinen perhehuoneeseen? Joka tapauksessa isä tulee heti kotiin synnytyksen jälkeen hoitamaan esikoista.

Olemme pyytäneet naapuria olemaan valmiudessa, jos tulee äkkilähtö ja hoitajalla (kaverini) kestää päästä paikalle. Varsinainen hoitaja tulee heti kotiimme taksilla, jos lähtö on illalla, yöllä tai viikonloppuna, tai hakee esikoisen päiväkodista työpäivänsä jälkeen. Sit pappa ja setä auttavat varsinaista hoitajaa hoitamaan käytännön asioita.
Hoitaja ei ole koskaan hoitanut esikoistamme yksin, mutta ovat muuten hengailleet kanssamme useasti kesällä. Sit vaan kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että kaikki menee hyvin :D
Sairaalaan esikoista ei tuoda katsomaan äitiä ja vauvaa, jollei jostain syystä sinne tarvitse jäädä useammaksi päiväksi.
 
Meillä oli esikoisella ja kuopuksella 2v ikäero. Isovanhemmat asuvat kaukana joten läheisen tuttavaperheen kesken oli sovittu, että esikoinen pääsee heille yökylään ja leikkimään (samanikäiset lapset). Lähdimme sairaalaan alkuillasta ja nämä kaverit tulivat hakemaan pojan. Pakkasin laukun ja selitin lapselle, mikä meininki ja poika ymmärsi kyllä hyvin ja asiasta oli jo puhuttu etukäteen. Tämä minun ystävä vei poikamme seuraavana aamuna päiväkotiin (oli aloittanut pari kk aiemmin 2 pvää/viikko hoidossa). Isi sitten haki pojan tarhasta seuraavana päivänä päiväunien jälkeen. Kuopus kun syntyi 02 yöllä ja melkein 6 asti taidettiin lorvailla salissa ja ihmetellä vauvaa, syötiin ja juotiin yöpalaa. Mies lähti kotiin nukkumaan aamulla ja tulivat sitten päiväkodin jälkeen pikkuveikkaa katsomaan.

1,5 vuotiaskin ymmärtää jo tosi paljon joten ihan etukäteen juttelemalla helpottaa mahd.yhtäkkiä tulevaa lähtöä ..
 

Yhteistyössä