~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Onnea Ronille!

Meil Attehan ei oo koskaa oikee syöny tuttia ja tuttipulloakin se vaan puris jos sille antais ny. Ni ollaan nokkamukin kans menty ja hyvin on sujunu. Ei syö ees peukaloaan, tosi harvoin ehk. Nukahtaa yksin omaan sänkyyn pienen tai vähä isomman huudon kera, riippuen vähän.

Miusta toi jotensaki kuulostaa tosi neuroottiselta, ettei sais ruokaa ees puhaltaa ku jo tarttuis. Tietty jos puhaltaa räkien ni on eri asia. Mut jokkainen kai tekkee niinko parhaaks näkkee ja uskoo mitä haluaa. Noi suositukset ku vaihtelee nii paljon.

Meil sanottiin, et ei se bakteeri esim pusuistakaan tartu, jos ei mitään märkiä pusuja oo. Mut silti meil pusutellaan poskille, en mie oikeen nää siin mitää erityistä syytä, et välttämäti pitäs suulle pussata. Mut mul se bakteeri on saatuna äidiltä ja oikeen hyvin onkin, eli mul o tosi huonot hampaat. Samanlaisia en tietenkää lapsilleni halua. Mut meil osaltaan vaikutti kyl paljon sekin, et sain lapsena karkkia ihan tuhottomasti ja joka pvä jotain ku käytii kaupas. Sit siit jäi tapa ja ny kauhee sokeriaddiktio :D Pitäs pitää ittesä kurissa ja opetella semmosest tavast pois..

 
moimoimoi!

En oo taas joutanu käymään täällä...

hampaiden pesusta ootte puhunu, me pestään vielä vedellä, mut ajattelin et vois kokeilla hammastahnalla jos antais sitten paremmin pestä. Tuo meidän neiti kun ei oikein tykkää hampaitten pesusta. :/ Mut aamuin ja illoin meilläkin pestään.

Karies bakteeristakin puhuitte, kyllä meillä puhalletaan ruokaan, pussataan poskelle ja ei syödä samasta lusikasta. MUTTA kyllä tuo meidän tyttö ainakin onnistuu tunkemaan omat sormensa mun suuhun jne. Et tarttuu jos on tarttuakseen, ja eiköhän ne sen bakteerin saa jossain vaiheessa kun toisen lapsen kanssa samaa lelua syö... en jaksa tästä asiasta ainakaan hirveesti stressata. :)

Onnea Ronille!!!

BabyB hieno homma! Toivotaan nyt että yöt pysyy rauhallisina! :)

Meille kuuluu hienoa, tytöllä on kova tarve puhua ja tuleekin jo sanojen alkuja tosi paljon: poppa = potta, varpaat = paapaa, pupu = pupu, LAmppu =pappu, vaippa = paippa jne. :) Neuvolassakin sanottiin että näyttäisi olevan edellä tuo puheen kehitys. On se hauskaa seurata lapsen puheharjoituksia. :D
Lisäksi tyttö seisoo jo ilman tukea hienosti, ensimmäiset askeleetkin ilman tukea on otettu... saa nähdä milloin kävellään ihan kunnolla, kevätkenkien hankintaan tässä pitää ryhtyä. :)

nyt ei jouda muuta! Mukavaa viikkoa, muistakaa laittaa pääsiäisruoho kasvamaan! :D

EM ja Myy 10,5 kk
 
Juu en miekää viihti tuosta bakteerin tarttumisesta ressata, elämä on elämistä varten ja kyllähän se lapseen tarttuu jos on tarttuakseen. Kunha ny just ei samal lusikalla anna syödä tai muuta ihan selvää touhua, missä se tarttuis.

Meil toi puheenkehitys on menny iha vähä eteenpäi, mut ei kyl liiemmin :D Tuntuu et kaikki on Attee, ättää, tai paapaa. Ja apa on kans iso juttu, jos se haluu vaiks ruokaa pian ni sit on innoissaan ja sanoo apa!! ja sit höntyää minkä jaksaa. Äitin se on ny sanonu pari kertaa tosi selvästi, esim ny tänään ku mies toi Aten mun luo ku mie nukuin ni siihi sängylle. Sit Atte siin konttaili mu luo ja sano äiti ja ol niiiin innoissaan :heart:

Mut tosi hienosti teil jo puhutaan EM, ja kehitytään noin muutoinki! :) Meil ei tunnu olevan kiirettä, polviseisontaan edelleen nousee, ja kerra ku pistin tukee vasten seisoon ni yritti askelia ottaa, mut tosi arasti vielä.
 
suukkis se on niiiiin ihanaa kun kuulee sen äiti-sanan lapsensa suusta. Meillä se on aika harvinainen sana, mut sitte ku tulee niin -oih :heart: Atte on selvästi semmonen rauhalliseen tahtiin etenevä mies. :) Mikäs kiire sitä ois valmiissa maailmassa sanois mun mummo varmaan tähän. :D :D Meillä tosiaan on ollu ihan hurjaa toi kehitys lähikuukausina, en meinaa pysyä mukana ollenkaan. Tammikuun aikana oppi kääntymään, konttaamaan, nousemaan tukea vasten ja nyt se kävelee tukea vasten jo ku vanha tekijä. Nousee seisomaan mihin vaan ja pari kertaa on noussu ilman tukeakin seisomaan. Ja tosiaan kävelyaskeleita on ottanu ihan muutamia ilman tukea... huh. Myy ottaa kiinni sen ku ei ekaan 8 kuukauteen tehnyt mitään! :)

Ei mulla enää mitään vauvaa ole, tuo on jo ihan pikkuinen taaperoinen. No... on se vähän onneks vielä vauvakin. :'( :heart:
 
Paranemisia kaikille kipeille :hug:

Ja hurjasti on moni oppinut uusia taitoja, puhutaan, kävellään ja vaikka mitä :heart:

Oikein paljon onnea Ronille, 1-v jo :heart:

Meillä kanssa noustiin pari päivää sitten seisomaan tukea vasten.

Ensimmäinen pieni flunssakin Nupulla oli. Tai ilmeisesti vain nuhaa, siinä puhkesi hammaskin samaan aikaan, niin vuorokauden lämpö saattoi olla siitäkin. Lisää hampaita on näkyvissä, mutta ei vielä puhjennut. Eli lisää risaisia öitä tiedossa...

Yöt menee ihan ok, kunhan on hieman iltapäiväunilta herätelty, jos meinaa nukkua liikaa. Mutta nukuttaminen on tosi työlästä, kun pitäisi vaan jumppailla ja harjoitella, huoh...

 
tuttipullosta vieroitettu kokonaan.Nykyään juodaan kaikki maito nokkamukista.eli maitoa juodaan enää noin 100-150ml/päivässä. Sen seurauksena meidän nirso, vähäruokainen poika on muuttunut hyvin syöväksi pojaksi. aamulla ja illalla iso satsi puuroo ja hedelmäsosetta, lounaaksi ja päivälliseksi iso bonapurkillinen lämmintä ruokaa ja leipää, kaksi välipalaa päivässä, jotka on yleensä jugurttia, leipää tai banaania. Ihanaa miten hyvin nyt syö. Olen innostunut tekemään omiakin ruokia. nyt kun vihdoinkin syö enemmän ku pari lusikallista.

ensimmäiset askeleet ilman tukea on otettu. Heti kun poitsu huomasi ettei pidäkkään kukaan kíinni niin menikin kyykkyyn ja siitä konttaamaan. Kolmisen askelta ehti kuitenkin ottaan :)

mitään selvästi oikeita sanoja ei meillä vielä osata. mutta jotain pientä kuitenkin mistä minä sitten tiedän mitä poika haluaa. Titta=kissa, ma, ma, ma=maito, äittä=äiti

meilläkään ei kariesta pelätä mitenkään erityisesti. Ainoa missä oon tarkka ni en annan syödä aikuisen kanssa samasta lusikasta. Mummia tästä asiasta pitää erityisesti muistuttaa. Pussaillaan poskille, leikkii/syö samoja leluja ku muut lapset yms...puhallankin ruokaa välillä, jos menee liian kuumaksi, mut yritän varoa räkimästä ruokaan.
 
ai niin ja taaperokarryllä osataan jo mennä tosi hyvin. enää ei juokse päättömästi vaan osaa nätisti kävellä ja joskus jopa kääntääkkin onnistuu...sillä sitten mennään pitkin taloa ja äitiä pyydetään apuun jos ei kääntäminen onnistukkaan. :)

Niin ja yötkin on sujuneet nyt paremmin ku alettu syömään kunnolla. Herättää yleensä sen 1-2 kertaa vaan. jee!!! (ennen ku herätti ainakin 3-4kertaa, joskus useamminkin)
 
Zoe-F hyvin on kasvettu teillä. :) mäkin ajattelin aloittaa maitojuomalla. vaikka meillä juodaan tavallista maitoo ni ajattelin,et se maitojuoma vois olla kuitenkin vähän vatsa ystävällisempää tommoselle pikku natiaiselle.
 
Minä kävin kuukausi sitten ilmoittautumassa tänne, mutta on mennyt kuukausi niin tohinalla, etten ole muistanut tähän pinoon kirjoitella.

Täällä tuntuu monella vauvat oppineet hienoja taitoja. :heart: Tekstiä on tullut viime käynnin jälkeen niin paljon, etten ehdi tarkemmin eritellä.

Tytölle tulee huomenna ikää 5vkoa ja tänään käytiin 1kk neuvolassa. Tytön mitat tänään ovat 4225g (syntymäpaino 3205g), 51,9cm (47cm), py 37cm (34,5cm). Että hyvin on tyttö rintamaidolla kasvanut ja painoa kerännyt.

Täällä kaikki menee mukavasti tytön mahavaivoja lukuunottamatta. Niitä on välillä enemmän ja välillä vähemmän, ja tuntuu arki välillä melko raskaalta, kun toisinaan valvotaan aamuun asti vatsakipuitkujen parissa. Onneksi väliin mahtuu toisinaan hyviäkin öitä, niin saa itse nukuttua univelkoja pois. Muuten tyttö on todella ihana ja rakastettava ja kaikki tuntuu menevän hyvin omalla painollaan. On ihanaa, kun on päässyt päivittäin tekemään pitkiä vaunulenkkejä. Keväaurinko lämmittää ja on ihanaa tietää, että kaikki lämpimät kevät- ja kesäpäivät on vasta edessä. Tyttö on jäntevä kuin mikä ja nostelee jo päätään hienosti mahallaan ollessa.

Imetyskin sujuu edelleen hyvin, vaikka suihkutissit tuottaakin pientä ongelmaa. Maitoa on kaikkialla imetyksen jälkeen (imetyspaidat ovat vähän turhia, kun niitä ei saa kuitenkaan pidettyä siistinä, vaan päällä täytyy aina olla vetoketjullinen paita, että saa märän paidan peittoon :D) ja välillä kuulostaa siltä kuin tyttö tukehtuisi kesken syömisen. Olen hankkinut rintapumpun ja saanut pakkaseen mukavasti maitoa, niin on sitten varamaitoa, jos itse käy jossakin. Maanantaina onkin ensimmäinen kerta, kun lähden itsekseni pariksi tunniksi pois kotoa, ja mies saa pärjätä tytön kanssa kaksin. :) Hyvin on mies ollut arjessa mukana ja tytön hoitoon osallistunut.

Minut voisi SuukkoSuulle lisätä tuonne listalle:

ikuisuus ja tyttö 3205g ja 47cm 19.2.2010 (40+1)

ikuisuus ja tyttö 5vkoa
 
ikuisuus... aika menee niin nopeasti :D

mutta hei taas on vierähtänyt tovi kun oon viimeks käynyt...

pavusta tulikin sitten eilen UFO (näytti aivan siltä pääkallokarkilta, joka heilutteli iloisesti kättä)... käytiin NP.s
viikot vastas 11+6 eli LA on 8.10 kivasti kaks päivää ennen mun synttäreitä :D eli saanko lapsen 26 vai 27 vuotiaana jää nähtäväksi :D
turvotusta oli 1.1mm

mies oli mukana ja aika hiljaiseksi vetäisi kuvaruutu, ei ole paljoa sen jälkeen puhunut... mutta antaa hänelle aikaa miettiä ja sopeutua uuteen tilanteeseen.

tämä on edelleenkin salaisuus, ja pysyy sellaisena kunnes mies saa suvulleen kerrottua eli varmaan joskus rv 30...

Kimi kasvaa upeasti, osaa jo seistä hienosti ilman tukea vähän pidempiä hetkiä :D

Hanta ja Kimi pian 10kk sekä UFO rv12+0
 
Hei kaikille!

Vaihdoin nimimerkkiä Vilmasta Heinäkuuksi :) Harmittavan vähän tulee täällä nykyään käytyä. Odotusaikana sitä on jotenkin paljon enemmän pohdittavaa ja jaettavaa. Ehkäpä sitten joskus jos toinen vauva saapuu niin löytyy taas innostusta käydä täällä :)

Kaunista kevättä kaikille :heart:
 
Heippa!

Mäkin täällä edelleen pyörin taustalla... lueskelemassa käyn harmaana, kun ei jaksa kirjautua. Elämä on tällä hetkellä suhteellisen hektistä, mulla meneillään työharjoittelu, mies painaa edelleen pitkiä päiviä, ja Minja on oikea vauhtivarvas. Niin vikkelästi menee joka paikkaan, välillä on ihan tuskaisaa kun pakko tutkia kaikki kielletyt paikat ja sitten suututaan dramaattisesti kun kielletään. Kehitytään normaalisti, liikkuminen selvästi enemmän tytsän mieleen ku puhuminen, tuo on vaan tommosta mölinää lähinnä :LOL: is-is tulee sillon tällön, jotakin äitiä muistuttavaa, ja tavuja kuten da-da, mä-mä jne.

Vaikka menoa riittää ni omalla tavallaan on ihan mukava hetki nyt, kun Minjan kehityksestä/kasvusta/käytöksestä ei ole murheita. Persoona ja temperamentti alkaa muovautua, meiän pieni drama queen. Ite oon nauttinu työharjoittelussa olosta (olen ollut nyt 1,5vko) kun on saanut olla poissa kotoa. :/ ei oo tarvinnu olla aamusta iltaan keksimässä ohjelmaa lapselle että sais pidettyä poissa pahanteosta.

Lueskelen edelleen ja kirjoitankin varmaan taas joskus :wave:
Talvis ja Minja 9,5kk
 
Olen käynyt lukemassa, mut kirjoittamaan en ole ehtinyt. Aika on mennyt tosi nopeasti kuten Ikuisuus totesi.

Onnittelut kaikille uusista taidoista, joita oli monelle tullut.

Meillä on mennyt hyvin. Yhden flunssan neiti sairasti. Ei onneksi ollut muutakuin yhtenä päivänä lämpöä ja nuhaa ja yskää. Nyt ollaan siitä jo toivuttu. Yskä taisi enemmän häiritä vanhempia kuin neitiä itseään.

Kiinteitä ollaan nyt kolmisin viikkoa syöty. Hyvin maistuu. Ensin kun aloiteltiin neiti suostui syömään pelkkää hedelmäsosetta, mut nyt menee huonommin. Peruna+ liha ja kasvis maistuu hyvin. Iltapuuroa ollaan vähitellen aloitettu antamaan. Sen yhteydessä hedelmäsose maistuu. Tuntuu, että lihan lisäämisen jälkeen neitille on tullut ilmavaivoja vähän enemmän ja vatsa on toiminut huonommin. Luumua ollaan annettu. Kahta soseateriaa ei vielä ole annettu, kun neiti nukkuu 3-4 h päiväunia. Ensimmäinen pitäisi antaa jo ennen kymmentä. Mut vähitellen aterioita lisätään. Rintamaitoa saa edelleen. Yöisin herää edelleen kaks kertaa syömään, vaikka saakin illalla puuroa. Olen ajatellut, että tuo ensimmäinen syöminen taitaa olla vain opittu tapa. Siitä pitäisi yrittää päästä eroon.

Nyt on opittu kääntymään ja kovasti harjoitellaan ryömistä. Vielä ei vain päästä eteenpäin ja siitä tulee kiukku. Peruuttamalla välillä menee.

Tekemistä on muutenkin riittänyt. Olen yrittänyt saada opiskeluita eteenpäin. Nyt valmistellaan kesällä olevia häitä. Niissä sitä mietittävää ja tekemistä riittää.

Mukavaa pääsiäistä kaikille!

Nasuli08+Milla 5,5kk
 
Poika on nyt nukkunut kolme yötä omassa huoneessaan. Ensimmäisenä yönä herätti 3.00 ja 03.30 hain meidän väliin nukkumaan. Toisena yönä herätti herätti 01.00, 03.00 ja 06.00 mutta nousi vasta 8.00 tienoilla. ja mikä parasta nukkui koko yönsä omassa huoneessaan. Eikä ole vielä koskaan nukkunut noin myöhään. WAU! Viime yönä sitten herätti kolmelta ja puol neljältä hain sitten meidän sänkyyn nukkumaan. Heräsi sitten 7.00.Aika hyvin on siis mennyt omassa huoneessa toi nukkuminen. Vaikka aluksi mua jännitti aika paljonkin kuinka alkaa sujumaan.

Hampaita meidän pikku miehelle on sitten jo 10.

jaahas...päikkäreiltä heräs. No nukkuihan jopa 2,5h :)
 
SuukkoSuulle Minusta ei taida ainakaan olla ylläpitämään tätä pinoa. Nykyään niin harvoin käyn. (vaikka taidan useammin kuin sinä?) Taitaa tää pino olla kohta historiaa...ainakin täällä käy kaikki niin harvoin...minäkin olen harkitsemassa siirtymistä jonnekkin "taaperoiden" pinoihin...ja syksyllä ku meen töihin ni taitaa jäädä nää netti jutut ihan kokonaan mun osalta...
 
moi taas!

suukkis joo ja kohtahan tästä pinosta siirrytään taaperopuolelle! :) Jospa joku sellainen ottais päivityksen, jolla on pieni vauva? Mä voisin muuten mut siirryn kohta tosiaan tuonne taaperopuolen pinoihin. :)

TA hienoa että teillä siirtyminen omaan huoneeseen on sujunut hyvin. :)

nasuli hienosti teilläkin kehitytään! :heart: Se voi olla että se eka yösyönti on vaan tapa. Meillä jäi molemmat syötöt samalla kertaa pois. TAi me jätettiin ne pois.

HanTa ihania ultrauutisia!!! :heart:

meillä kävellään. :) Ensiaskeleet tyttö otti siis pari viikkoa sitten, nyt jo kipittelee itsekseen useinkin! Vielä se on aika huteraa, mutta varmistuu päivä päivältä. Puhettakin, tai sanoja, tulee uusia ain silloin tällöin. Uusin on päivää = päipä. :D :heart: :heart: Pikkuhiljaa siirrytään yksiin päikkäreihin ja ollaan jättämässä tuttipulloa pois. Tyttö on ihana, tempperamenttinen, tulistuu sekunnissa ja leppyy myös pian. Rakastaa kirjoja ja kukkuu-leikkejä.

EM ja Myy, kohta 11kk :heart: :heart: :heart: :'(
 
Mulla on niin pieni vauva, että tällä puolella majailen vielä pitkään, niin mä voisin alkaa päivittää, jos saan sulta SuukkoSuulle vähän opastusta tuohon ensimmäiseen viestiin? En ole aiemmin mitään pinoja päivitellyt, mutta tuskin se mitään rakettitiedettä on. :) Käyn kuitenkin päivittäin täällä lueskelemassa.

Onnea HanTa raskauteen! Ihanaa, että saitte ultrassa hyviä kuulumisia.

ElinaMaria onnea kovasti kävelemään oppimisesta!

TA hienoa, että omaan huoneeseen siirtyminen on sujunut noin kivuttomasti.

Meillä on lauantaina vihdoin tytön nimiäiset. Vaikka yritettiin karsia vieraslistaa todenteolla, niin kuitenkin juhliin on tulossa lähes 20 ihmistä. Tämä viikko meneekin leipoessa ja juhlia järjestäessä. Pidetään juhlat miehen vanhempien luona, ja anoppi ja äitini onneksi auttavat tarjoiltavissa sen verran, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse.

Olen pitänyt nyt muutaman päivän taukoa d-vitamiinin antamisessa ja pari päivää on mennyt vähän paremmin mahavaivojen parissa. Tytön vointi on kuitenkin ollut niin vaihtelevaa, ettei parin päivän jälkeen vielä uskalla laittaa pahimpia kipristelyjä vitamiinin piikkiin. Pääsiäisenä tyttö valvoi kahtena yönä melkein koko yön karjuen kurkku suorana, eikä mitään auttanut. :ashamed: Olo on välillä todella väsynyt, ja välillä sitä ajattelee, että loppuuko nää mahavaivat ikinä. Siihen 3kk etappiinkin tuntuu olevan niin kovin pitkä aika. Onneksi välissä on vähän parempiakin hetkiä, jolloin tytöstä voi nauttia oikein urakalla. Jokainen mahavaivojen kanssa kärsinyt varmasti tietää nämä tuntemukset.

Onneksi tyttö on alkanut hymyillä ihan päivittäin. :heart: Tuntuu niin ihanalta nähdä tytön nauravat kasvot.

ikuisuus ja tyttö 6,5 viikkoa
 
Moi!

en oo täällä kirjoitellut ikuisuuteen, välillä oon käyny kurkkaamassa kuulumisia mutta aika ei tahdo riittää kirjoitteluun.
meillä voidaan hyvin ja kasvetaan vauhdilla. Eemil on kohta 9kk ja oppii uusia taitoja koko ajan. on sellainen ikiliikkuja ettei päivisin ole aikaa muuhun kun sen paimentamiseen :) nousee tukea vasten pystyyn, kiipeilee ja roikkuu joka paikassa. kävelee myös todella vauhdikkaasti kun pitää kiinni tai sitten taaperokärrynsä kanssa ( ei tosin ilman pientä avustusta).

paljon onnea kaikille uusista taidoista ja merkkipäivistä! kaikkea hyvää myös uusille tulokkaille. :heart:

mulla taitaa tämä palstailu jäädä enempi tai vähempi kokonaan. suuri kiitos ihan kaikille, olitte korvaamaton tuki läpi kuumeilun ja odotusajan ja tuon pikkuvauva ajan :heart: :hug: :flower:

käyn kyllä lukemassa kuulumisia ja todellakin toivottelen kaikille oikein ihanaa jatkoa perheidensä kanssa!

facebookissa olen ahkerammin, eli jos haluutte sinne lisätä niin laittakaa vaikka yv.tä, monen kanssa siellä jo tuleekin vaihdettua kuulumisia!

toivova ja eemil :heart:
 

Yhteistyössä