~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Tyty Jestas mikä parturihinta :eek: Mulla maksoi meidän "lähiparturissa" täällä maalla leikkaus 18 ?.
Jaksamista päivään :hug:

Toivova Meillä ainakin sitä kakkaa tulee välillä niin kaikki paikat täyteen kun harvoin kakkaa. Mutta saattaa se megakakka tulla silloinkin kun on jo kakattu esim. samana aamuna. Meillä on vielä onneksi ollut hyvä tuuri ja kaikki megakakat on tullut kotona. Pyykkiin on kyllä muutaman kerran mennyt lakanat ja kaikki. Kerran meidän sängyn petarikin :saint:

Vilma Onnea palautuksista :heart:
Onko miehesi kuitenkin sellaisella alalla mistä töitä voisi olettaa löytyvän? Onnea työnhakuun :wave:
Onneksi kuume on jo laskemaan päin. Pikaista paranemista Elmalle :hug:

TA Mä en vielä tiedä kuinka meillä on neuvolat siinä 7 kk:n aikaan, en ole etukäteen kysellyt.
Meilläkin unohti muistaakseni 3 kk:n mitat kirjoittaa ja mä soitin ne. Sitten sisko kirjoitti ne omaan kännyynsä tekstiviestiin kun oltiin just silloin vadelmia keräämässä kun oli soittoaika. Ja se kirjoitti pituuden ihan päin mäntyä niin mä en muistanut sitä vieläkään ulkoa ja en kehdannut uudestaankaan soittaa ja kysyä. Niinpä me oltiin kuukausi ilman varmaa tietoa pituudesta :D
Onko teillä kuitenkin 8 kk:n kohdalla ihan neukkutädin tapaaminen ja lääkäri? Tosi hyvä juttu.
Kun meillähän tämä 4 kk oli vain se pikalääkäri ja siksi kaikki asiat jäi roikkumaan kun ei ollut neukkutätiä ollenkaan.

Jaahas, tänään neiti nukkui jostain syystä vain tunnin vaunuissa. Alkoi ihan älytön itku, joka loppui vasta tissillä. Mutta ei nyt kovinkaan suurella halulla syönyt että ei kai nälkään herännyt. Ja lämmin tyttö oli ja ei kakkaa. Mä en käsitä. Mutta tämä oli tämmöinen päivä sitten. Täytyy kohta laittaa vaunuihin uudestaan tai nukuttaa sisälle.
 
TA meillä myös tyttö seisoo! :D Käsistä kun pitää kiinni niin tönöttää tanakasti. Ja aina ponnistaa kyykystä seisomaan... :) Ehkä tuo oppii seisomaan ennen kuin istumaan, kuten isänsä.... :D Ja meillä on sama homma, et ei oo 7kk neuvolaa. Siitä eteenpäin onki sit vaa 2 kk välein vissiin. :)

Vilma mä sanoisin että silmät kiinni ja hyppää. ;) Eli kyllä sitä pärjää vähälläkin rahalla, ja jos teillä on oikein säästössäkin niin sehän olisi hyvä. :) Ei se lapsi rahalla elä kuitenkaan... Riippuu tietysti kovasti siitä et mihin elintasoon on tottunu. Me ollaan kitkuteltu monta monta vuotta pelkillä opintotuilla ja opintolainalla ja silti pärjättiin! Ja nytkin ollaan tosi pienituloisia mutta hyvin selvitään. Ja ei ole paljoa tarvinnut jättää asioita ostamatta tai tekemättä... tai no tietysti ei voi ostella mitä mieleen juolahtaa mut siis ei eletä mitenkään "köyhästi". Et jos vaan siltä tuntuu niin musta teijän kannattais muuttaa. Olishan se hienoa et olis työpaikka valmiina odottamassa mut jos te sitä jäätte odottamaan ja sitä ei vaan tunnu löytyvän sitä oikeeta työpaikkaa... niin kauan sä jaksat odotella siellä... No, nää on vaan mun höpinöitä, mut olishan taloudellinen varmuus hienoa. Mä en oo vielä koskaan sellaista kokenut. :LOL:

mä koin valaistumisen. :D Yritän lopettaa tän kehitysvaiheesta kehitysvaiheeseen kyttäämisen ja turhista asioista stressaamisen niinkuin päivärytmeistä ja muusta... ja koitan nyt nauttia meidän vauvasta kun se vielä on vauva.... :) TAi sanotaanko että lupaan ainakin yrittää ottaa vähän rennommin. Kunhan se syö, nukkuu, kakkaa ja leikkii niin kaikki on hyvin. :heart:

EM ja Myy 5 kk ja rapiat :heart:
 
megakakat meidän jätkällä on tapana ristiäisissä tehdä semmoiset. teki omissaan ja serkku likan. kummallakin kerralla vaatteet vaihtoon. onneksi viime sunnuntaina olin jo senverran fiksumpi ja mulla oli varavaatteinakin juhlavaatteet. :)

parturista kallista lystiä on ja siksi menenkin vaan max. kerran vuodessa kampaajalle. Silloin kyllä laitan koko hoidon väri+ leikkaus ja viimeksi se ainakin teki jotakin 80e


Sompio
joo meillä on aina ku on lääkäri niin ennen lääkäriä neuvolantäti ottaa pituuden, painon jne...sitten mennään lääkäriin ja se tutkiikin enempi.
 
ElinaMaria mustakin tuntuu et meidän pikku pirpana kyl seisoo ennemmin ku istuu. :) niin kätevästi nousee jo, mutta neuvola täti sanoi ettei saa vieläkään istua syöttötuolissa (ku max.1min) muuten kyllä saa istuttaa.mä ku jo olin elätellyt toiveita et saisin syöttää tuolissa...mun selkä ei kestä tota sitteri syöttämistä!!! :eek:

Tsemppiä "valaistumiseen". :D mäkin luin sun blogia ja huomasin itseni tekstistä ja eilen mäkin päätin etten enää niin vertaile muihin vauvoihin meidän pikku ukkoa vaan oon ylpee et mulla on ihana, terve poika. (miksköhän näin ekan kanssa tekee niin.)Pakko myöntää ku lähipiirissä niin paljon samanikäisiä niin on tullut paha mieli miks meidän poika on noin laiha tai miksi ei vielä osaa sitä tai tätä tai miksi jo syö kiinteitä eikä pelkkää maitoa...neuvolatätikin sanoi ihanasti "ei teillä mikään laiha poika ole se on normaalivartaloinen." :heart: tuli mulle vähän hyvä mieli. =)
 
TA joo ihan tyhmää vertailla omaa lastaan muihin.... kaikki kun kasvaa ja kehittyy eri tahtia! Joku oppii ekana kävelemään ja toinen puhumaan ja kolmas alottaa sillä päälläseisonnalla... ;) Ja noi pituus- ja painoasiat on kans ihan yhtä erilaisia kuin meillä aikuisillakin! Onks kaikki mun ikäiset muka saman painoisia kun minä.... tuskin. :D :D hih. TA mut eiks teijän poika oo ihan just 6kk?? Sehän on hyvä et syö niit kiinteitä. :) Meillä syödään nyt jo se 5 ateriaa päivässä.... Eli aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen ja iltapuuro. :)
 
Meillä ei ole syöttötuolia vielä edes ostettu ja ei sillä sitten kiire edes ole :D

Vertailu on kyllä mälsää :ashamed: Mun äiti vertaa hirveesti Nuppua mun siskon poikiin. Varsinkin tuon painon suhteen ei niinkään kehityksen. Ja niillä kun oli eka koliikkivauva niin äitin mielestä me päästään helpolla. Mutta meilläkin on omat haasteemme ja ei tää nyt niin kovin helpolta aina tunnu :/

Tänään on ollut ihme päiväunet, mutta nukahtipa nyt sitten illalla aikaisin kun päiväunet oli lyhyet. Kun yritettiin muuttaa Nupun päiväunirytmiä niin neiti taisi ottaa nokkiinsa ja ei nuku näköjään sitten enään kunnon unia mihinkään aikaan :/
 
ElinaMaria kyllähän meidän poitsu täyttää perjantaina 6kk :D mutta ollaanhan me kiinteitä jo maisteltu 4kk-->
meillä alettiin tänään syömään 4xpäivässä aamu puuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro :) (ennen annoin aamulla vaan maitoa)
 
sompio sehän on kurjaa jos vertaillaan tuota painoasiaa... ja aina löytyy joku jolla on rankempaa lapsen kanssa. EI sitä niin voi vertailla et teil on noin kovaa, mut näil oli näin kovaa... pöh. Nimenomaan, omat haasteet joka lapsella. :)

TA ei niistä syömisistä mun mielestä kannata sitä murehtia että missä vaiheessa syö mitäkin. Sillä ei parin vuoden päästä oo kärpäsen kakan vertaa merkitystä et aloittiko syömään soseita 4 kk ikäisenä vai 6kk ikäisenä... :) Ja pääasiahan on et syö jotakin ja kasvaa. :) Ja hienosti teilläki syödään jo monta ateriaa päivässä.
 
Heissan...joka päivä käyn lukemassa teijän juttuja täällä, mutta mukamas olevinaan niin kiire ettei kerkeä kirjottelemaan...taitaa olla laiskuutta vaan =) luin taas niin paljon tekstiä kerralla etten muista kuka kirjotti mitäkin joten ihan omaa napaa vaan: neuvolassa kävästiin ja mitat typyllä nyt: 74.4cm ja 8840g...influenssa rokote saatiin eikä taaskaan onneksi mitään sivuoireita tullut.eipä ihmeempiä tällä kertaa, koitan olla ahkerampi tän kirjottamisen kanssa :kieh:
 
Zoe-F
Sompio En tiedä muitten vauvoista, mutta Roni oli aika rauhallinen tapaus masussa. Aamulla ja illalla enimmäkseen touhusi ja yöllä antoi mun nukkua. Sitten kun syntyi niin oli pitkän aikaa aika samanlainen.

tyty86 Miä en ikinä värjää kampaajal. Kolmest kerrast kolme on menny ihan persiillee ja väri lähten samantien pois :( Kotona oon värjänny, useiten kyl mustaks, mut muutenki ja hyvin on onnistunu ja pysyny.

TA Miä oon antan Ronin leikkii kaikel mikä kiinnostaa. Oon huomannu et kamera ja sen sellaset on todella kiinnostavii :D
Täälläkää ei ole 7kk neuvolaa. Eikä muistaakseni 4kk neuvolaa, meil on ollu tähän asti joka kuu ku välissä oli kerran kasvukontrolli.
Sitteris syöttäminen oli kyl niin ahterist, mut aika aikaasa kutakin :)
Aika metka vekotus tuo Feeder :D

toivova-84 Roni ainaki kakkas aina ihan tolkuttomat määrät ku oli pantannu. Usein oli lakanat ja vaatteet ja sitterin kankaat ja leikkimatot pesus jos kerkes mun huomaamatta väsätä. Ei siin oikee muu auta ku ottaa aina vaihtovaatteet mukaa ja paljon puhistusliinoi jos ei pääse pesemää. Ja vaunuihin vaikka joku pyyhe :)

vilmav
Eiköhän se ährääminen siitä rauhotu :) Ei se välttämättä kokonaa jää pois, mut sit vähän ajan päästä laps löytää sen tutin ittekki sieltä sängystä ja saa sen suuhun :)
Paljon paranemist pikkuselle :hug:

Hiustenleikkuu Maksaa tääl päin Hairstores jotain 40? (muistaakseni) Käyn kyl niin harvoin et ei paljoa kirpase. Sit jos jotaa muuta haluu niin käyn yhel syrjäkyläl :D Siäl laitatin joskus lettipidennykset hiuksii niin et kaks kolmasosaa oli laitettu leteille ja makso 70?
Itte oon leikannu jos on tarvinnu tasata ja viimeks leikkasin 20cm veke ja niskavillat lyhkäseks. Kävin kyl parturis sen jälkee ku halusin ottatukan enkä sitä osan leikkaa ni hiustenpesu ja pari naksaust saksil ja föönaus makso sit sen 40?.. :D Aika tyyristä :D

EM Kaikki lapset kehittyy omal tavallaa :) Nautit nyt vaa siitä ajasta minkä saat olla lapsen kans ja sen vauvaiästä ihan täysillä :)
Mitä siä annat välipalaks? Roni syö kans 5kertaa päivässä mut aamupuuron, liharuuan, kasvisruuan, iltapuuron ja iltavellin.

Vauvan seisominen Roni on ollu kova poika tönöttämää jo pienest. Ei se ole viihtyny sylis ku pystyasennossa (ellei niit sylipäikkäreit laske) ja pari kuukautta se on nyt vetäny ittesä seisomaa jos on sylissä istunu ja oon pitäny käsistä kiinni.

Huomenna ja ylihuomenna olis miehellä vapaata. Mulle laitetaan vihdoin ja viimein se kapseli niin pitää vähän varoa toista kättä.
Tänään Roni onkin sitten istunut niin lattialla kuin syöttötuolissakin selkä ihan suorana. Otin syöttötuolistakin jo ne pehmusteet pois. (Ikean potero ja puhallettava pehmuste)
Tänään on ollut paljon vauhtia ja vilskettä, ihan kotioloissa. Tuntuu että poika on ollut koko viime yön jossakin laturissa. Aamulla kun heräsi niin kauhea vauhti päällä ja mittarimatoili ympäriinsä, hyvä että suostui edes päikkäreille käymään. Muutenkin joku rytmin muutos meneillään. Parina päivänä Roni on nukkunut kahden tunnin päikkärit ja jättänyt iltapäikkärit kokonaan väliin. On kyllä jättänyt niitä väliin muutenkin, vaikkei ole nukkunutkaan pidempiä päikkäreitä samana päivänä.
 
TA mulle terkka selitti että neuvoloita on ensin se kotikäynti, 2vko, 1kk, 2kk, 3kk, 4kk, 5kk, 6kk. sitten 8kk, 10kk, 1v. sitten 1,5v, 2v, 3v... eli harvenevat koko ajan. noista en muista mitkä oli lääkärikäyntejä, ehkä 4kk, 8kk ja 1v..

kampaajasta puheen ollen, mäki varasin tänään itselleni moisen.. on pitkään pitäny mennä mutku tukka alko lähtee ihan hulluna ni ajattelin et lykkään vähän myöhemmäks. eilen kuulin ihanan uutisen, tuleva kummityttömme oli syntynyt, hih pitäähän sitä sitten mennä pehko laittaa kuntoon ristiäisiä varten :D ens kerralla mulle laitetaan tyveen vaaleita raitoja ja leikataan, tulee maksaa se perus 30e niinku joka kerta, tehtiin mulle mitä vaan.. ;)

vertailusta mä itte vertailen kasvun kohdalla Minjaa muhun ja mieheen, kattelen neuvolakorteista "mätsääkö". ja tähän mennes on vaan saatu ihmetellä et mistä toi lapsi ton kasvunsa perinyt :D ei oo lähipiirissä mun mielestä kauheesti vertailtu mihinkään toisiin lapsiin (ei niitä pieniä kyl montaa olekaan). eikä mua niin se haittaa, musta on kiva kuulla mitä kukin on tehny minkäkin ikäisenä.

mut sit jos vertaillaan kenellä on "ollu vaikeeta" |O siis meillä on kyllä ihan älyttömän helppo lapsi. vaikka tulee valitettua millon mistäkin, ni yleisesti ajateltuna Minjan kanssa on helppoa. niinku olitte puhuneet aiemmin, ni se varmaan on vähän et mihin on tottunut. esim. meillä menee pääsääntöisesti yöt hyvin, mut sit ku tulee ylimääräist ähellystä/kohellusta tai pari levottomampaa yötä putkeen ni tulee valitettua. mutta noi sitten muistuttaa että vauvat on vauvoja :heart:

tänään oltiin Minjan kanssa kotona koko päivä. no käytiin me vaunulenkillä mut ei juostu kylillä tai mitään. huomen tulee tännekin sisko ja serkku yökylään :heart:
 
:wave: kaikille...

ei oo tää mamma ehtinyt palstalla nyt istuskelee... tai sit ei oo jaksanut istuksella...
lukemassa kuulumisia olen kuitenkin käynyt.


sen verran tulin kuulumisia nyt kertomaan... että tiistaina oltiin 4kk neuvolassa...

ja kehuja saatiin omistan nykyään kauniin pojan

mitat

4kk neuvola
13.10
paino 7535g
pituus 65cm
nuppi 41.5cm


21.9 sairaala mittaus
paino 7980g
pituus 61.8cm


3kk neuvola 04.09
paino 6560g
pituus 61cm
nuppi 40.3cm


sorry en saa nyt järkevästi noita mittoja laitettua oikein mitenkään...
jos tuosta nyt kuitenkin jokun selon saa pojan kasvusta...

Eli poika kasvaa ihan käyriensä mukaisesti...
noi 21.09 mitat oli sairaalassa otettuja mittoja.

kivesjuttukin selvis... pojalla on vaaraton vesikives... ei pysty muistaa hienoa latinalaista nimeä.
mutta siis, pojilla on tiehye jossa kivekset kasvaa, josta ne tippuu pusseihin...
niin meillä se tiehye ei ole sulkeutunut, vaan tihkuttaa vettä kivespusseihin...
josta tuo sillontällöinen turvotus johtuu.
pitäisi sulkeutua aikaa myöten n. kahteen ikävuoteen mennessä.
jos on kovasti auki tuo tiehye niin silloin pussiin voi tipahtaa myös suolenmutka, jolloin kyseessä on tyrä.
nyt kuitenkin saadaan olla ihan rauhassa kotona... eikä leikkauksia tältäkään osalta tarvita :D

poika syö nukkuu ja kasvaa hyvin.

dsarial onnea pienokaisesta :D
 
Hitto mä olen ihan hysteerinen tuon tytön kanssa. Illalla nousi kuume taas 38.8 ja kakkas sellasen saven näköisen läjän. Soitettiin päivystykseen niin ei huolta ennen huomista. Sit pitäs olla terve jo. Illalla itki kaksi kertaa ihan hysteerisesti, mut sit kyllä rauhoittukin helposti. Yöllä nostin kaksi kertaa syömään ihan siks ettei kuivuis. Itsekin sain nukuttua aika hyvin, kun ei ollut ähräämistä ennenkuin nyt aamulla. Mies lähti just töihin ja tuntuu aika loputtoman pitkälle tää päivä tässä vaiheessa.. Sylissä saan varmaan tyttöö nukuttaa kun ei voi pihalle laittaa.
 
vilma :hug: , koita jaksella ja tosiaan vie sinne päivystykseen jos alkaa liikaa huolettaa, saat ainakin mielenrauhan, hetkeksi :hug: toivottavasti pieni paranee pian :heart:

meillä kohta neuvolaan lähtö ja sitten jos menis hiukan shoppailemaan.
 
Heissan.

Täällä jo parempi mieli äidillä ja lapsella :) Aamusta nukkui kaksi tuntia kantoliinassa. Kuumetta on ollut sellaset 37.8-38.2, eli periaatteessa vaan lämpöö kun kuulema vasta 38.5 ois kuumetta :eek: Kyselin sitten kokeneiden äitien vinkkejä ja katselin netin ihmeellistä maailmaa niin uskalsin laittaa tytön vaunuun ja käytiin ulkona pikku lenkki. Nyt laitoin tuohon parvekkeelle. Tosi moni lähde ja äiti sanoo että vauvaa voi nukuttaa ulkona ellei oo kauhee kuume. Mä nyt sitten luotan siihen. Mut koko ajan käyn sitä kyttäämässä ja kokeilemassa lämpöjä. Jos ei huomiseen mennessä helpota niin lääkärin ohjeen mukaan sitten mennään uudelleen näytille.

Ja EM, kiitos sinun me alettiin todella miettiä tuota silmät kiinni ja hyppää vaihtoehtoa :p Laskettiin että meillä olis kuuden kuukauden vuokrat säästössä ja siihen mennessä mies löytää varmasti töitä. Eli meillä on nyt sellainen suunnitelma, et mies irtisanoutuu vuoden alusta alkaen ja me lähdetään. Ollaan varmaan monen mielestä hulluja ja vastuuttomia, mutta me ei haluta tuhlata elämää kitumalla jossain missä on paha olla. Ei tämä ratkaisu voi kovin väärä olla jos se heti tuntui niin hyvälle. Leveään elämään ei olla totuttu, ollaan vaan niin pihejä, että säästöön on kertynyt. Ja mä jotenkin luotan siihen, että elämä kantaa :heart:
 
Heipä hei!

Nyt minäkin täällä puolella! Terve tyttö syntyi 22.9 klo 10.58 raskausviikolla 42+0! Pituutta tytöllä oli 49 cm ja painoa 3740 g ! Nyt neiti jo 3 viikon ja 2 pvän ikäinen! Todella kiltti tyttö, masuvaivoja vähän ollut ja sen vuoksi itkeskellyt, mutta muuten kaikki mukavasti! Mutta neiti kutsuu, kirjottelen paremmalla ajalla lisää! moiks! =)
 
Talvikselle Onnea kummitytöstä :heart:

HanTalla hienot neukkukuulumiset. Kaunis poika :heart:

Vilma Kuinkas Elman lämmät nyt illemmalla?
Ja onnea päätöksestä :)

Jontzki Oikein paljon onnea tytöstä :heart:

Käytiin keilaamassa tänään kummipojan ja sen veikan kanssa ja kivaa oli :heart: Nuppu oli omalla kummitädillään hoidossa ja hyvin meni. Paitsi sitten kun mä menin sinne ja juotiin kahvi niin Nuppu hermostui aivan totaalisesti. Ja mun piti saada se tissiteltyä ennen kuin lähden ajamaan kotiin :/ Niinpä mä tunnin kannoin vuoroin huutavaa ja nukkuvaa vauvaa sylissä kunnes suostui syömään. Ja kotiin päästiin sitten kunnialla =)
 
SuukkoSuulle on mulla ollut kokoajan tuo sama nimimerkki..ehkä sekoitat johki toiseen...vilmav en ole varma oletko jo kertonut mikä pikkasta vaivaa, on saattanut mennä ohi, mutta löytyikö teillä kuumeilulle syy? ja vaunuissa nukuttamisesta minäkin olen kuullut että kuumeiselle lapselle voi jopa olla parempi nukkua ulkona kun viileempää, ei välttis nouse sitten ruumiinlämpö turhan korkeeks...ja pitäshän sisälläkin huoneet viilentää ja pitää vähissä vaatteissa joten ihan hyvä nukkua pihalla raittiissa ilmassa...
 
Talvikselle onnea kummitytöstä!

Jontzki onnea tytöstä!!! :heart: :hug: :flower:

Tääl kaikki hyvin.. Nykysi tulee vaa vähempi oltua täällä vaiks koneella muutoin oonkin ainaki iltasin. Huomen muutetaan, ni sit netti on käytössä vaa tässä vanhassa kämpässä ni saa nähä kui usein tulee oltua täällä :) Mut katsellaan ja kuulostellaan!

Nii ja Aten yöt on taas parantunu :) Nukku viime yönä eka 5,5h!! Sit 3,5h ja lopuks oli risaista, mut tosi hyvään suuntaan taas menos vaihteeks!

Tänää käytiin miehen kans taas ulkona syömäs (Amarillos ku se o se meidä suosikkipaikka) ja Atte ol täl kertaa kummien luona hoidos ku he o sanoneet, et ois kiva ko tulis hoitoon. Ni ny sit vietiin ja kaik meni oikeen mallikkaasti. Oli ollu oikeen kiltti poika!:heart:

Neuvola ois taas tiistaina..
 

Yhteistyössä