*~ ESIKOISHAAVEISTA SYNTYNEET ~*

Cham, täällä sama juttu; ei haittaa vaikka lähteeki vielä muutama kilo pois; häät elokuussa :D :heart:
:hug: suihkutisseihin! Onko yhtään vaikuttanu toi samasta tissistä imettäminen?
Onko suihkuaminen vähentyny?

Ihana nimi Vauvis :heart: Mitäs teidän elämään?
 
Eipä meidän elämään kummosempaa toivis...Miia on rauhottunu tosi paljon, tietty tulee aina välillä itkuja ja huutoja, mutta ne ilta itkuraivari kohtaukset on jääny pois *koputtaa puuta* ;) , ja tyttö nukahtaa itsekseen aina pinnasänkyyn..tietty sitä siinä silitellään ja pidetään kädestä :heart: ...Nytki aamusyönin jälkeen (aina nukkuu tirsat sen jälkee) laiton pinnikseen ja vähän silittelin...siinä se köllötteli tyytyväisenä...menin sitte laittaa tiskejä, nii oli neiti nukahtanu... =) Todella paljon helpottunu arki nyt!

No, onhan sitä tuttiähinää aina kun nukkumaan alkaa, kun ei oo vielä kunnon unessa ja huomaa kun tutti tippuu...mutta mukavempi sitä ähinää on kuunnella ja ku sitä kurkkusuorana huutamista :saint:

5.3 Olis sitten eka neuvola terveyskeskuksessa (kotikäyntejä ollu tähän asti)..Laitetaan se eka rotarokote...(pitääpä muistaa käyä apteekista se sitte hakemassa valmiiksi =) )

Miten teillä menee toivis?..Onko masuvaivat helpottunu?

Ja entä muut, kertoilkaa kuulumisia vaan?
:) :)

vauvis ja Miia :heart:
 
Chamorphis
toivis juu kyllä se jonkin verran auttaa siihen ettei ihan suihkua. Ilmavaivat ei kyllä ainakaan vielä oo helpottanu. En tiedä kuinka nopeesti niitten rela tippojen pitäs auttaa jos auttaa. Edelleen tosi vaikeeta saada poika röyhtäseen... :/ Ajattelin nyt kokeilla jättää kahvin pois ainakin viikoksi niin näkee vaikuttaako se... Yöllä oli taas tosi vaikee saada poika nukkuun kun itkeskeli mahavaivoja... Sit sai pienen röyhtäyksen aikaseksi ja imi vielä hetken ja sitten nukahti, mutta yhteen asti siinä taas meni... Ruoka kuitenki maistuu tosi hyvin! :D Paino oli noussu jo 4130 grammaan, :heart:
Ristäispäiväkin on päätetty, 22.3, kotona pidetään ja ihan pienet vaan. Lähimmät omaiset kutsutaan...

Chamorphis ja poika 3 vkoa 1 pvä
 
Niin, kirjoittelin tuossa aiemmin että ne jos mitkä aiheuttavat vauvalle vatsavaivoja kun raukka joutuu hotkimaan maitonsa. Kärsin itse ja vauvani tietysti eniten kyseisestä ongelmasta. Suihkuaminen oli todella voimakasta ja sitä ei yhtään helpottanut se että vauvalla oli todella voimakas imuote ja imu. meillä oli 3kk koliikki jonka päätyttyä jäljelle jäivät silti kovat vatsanväänteet.

Eli: käytin ensin rintakumia jonka poisjättämisen jälkeen n 1kk iässä ongelma varsinaisesti alkoikin (toiset käyttävät rintakumia juuri siksi ettei maito tulisi suihkuamalla/ärsytys saisi aikaan niin voimakasta herumista). Sitten yritin syöttää samasta rinnasta monta kertaa peräkkäin ja pumppasin toista vain hieman tyhjäksi olon helpottumiseksi. Tämäkään ei vielä poistanut ongelmaa joten aloin pumppaamaan aina hiukan maitoa alta pois ennen syöttämistä.. vaan tämäkään keino ei täysin poistanut voimakasta herumista. kokeilin myös sinnikkäästi irroittaa lapsen hetkeksi rinnalta kun maitoa alkoi herua voimakkaasti ( tunsin sen voimakkaana paineena kainaloissa saakka ja toista rintaa pakotti kirpakasti) ja antaa maidon valua esim harsoon vaan se kävi liian rankaksi vauvalle varsinkin öisin.. lopulta päädyin pumppaamaan maidon pulloon ja antamaan sitä pullosta, vaivat helpottuivat. rintaa annoin vielä yösyötöillä (koko yön samalta puolelta) mutta taistelu oli pitkä ja uuvuttava, unohtamatta hirveää syyllisyyttä vauvan vaivoista, mutta kun vauva alkoi saada maidon pullosta ja "tyhjää"rintaa läheisyyteen niin vaivat hävisivät samantien ja iltaisin uni tuli paremmin sekä puoli vuotta kestänyt jatkuva (8-15xyö) heräily päättyi.

Tsemppiä kaikille samasta kärsiville. Meillä aavistuksen helpotusta toi couplaton. relatipat ja disflatyl eivät auttaneet. näin meillä..
 
Moikka mammat ja piltit!

Tänään käyty 5kk neuvolassa ja siellä kuultua:

Paino: 9065g
Pituus 69cm
Päänympärys: 44,4cm

Elikkäs painon kasvatus on tasaantumaan päin, vaikka onhan tuo tuommoinen jässikkä että tuskinpa siitä koskaan kovin solakkaa tapausta saakaan. Soseita meillä on nyt syöty viikon verran niin että päivällä kasvista ja iltapäivälä hedelmää, illasta joko velli tai puuro. Tänään sai jätkä myöös rokotksen eikä ymmärtänyt tälläkään kertaa itseä moista vaikkaneula vähän ikvästi heiluikin jalassa :/ Edelleenkään meillä ei käännytä ja minä alan olemaan aika malttamaton.

Näin omasta navasta nopeat tervedykset kaikille :wave:

Koiruus ja Topi 5,5kk
 
Iso poika koiruudella, mut hyvä vaan kun on hyvässä maidossa! :D

Vauviksen neiti oli saanut sievän nimen, onnittelut hyvin menneistä ristiäisistä
:flower:

Chamin
poika kasvaa aivan mahtavasti! Voi kun teille nyt löytyis ratkaisu noihin masuvaivohiin, vaikka noista maitohappobakuista. Jaksuja vaan edelleen ja rutkasti kärsivällisyyttä :hug:

Meilläkin vauvis rokotus tulossa, mut ei tota rotaa. Jännittää pirusti. Mut pikkuisen parhaaksihan se on. :)

Meidän tyttö sit kasvaa vaan ja oppii kaikenlaista! Kääntyilee kyljelleen, hymyilee melkein aina kun hänelle hymyilee (tuntemattomillekin), hiukan jo vierastaa (on sylissä hetken tyytyväisenä, mut sit tulee ikävä äitiä/isää, jonka syliin rauhottuu ihan heti), juttelee yhä useammin ja uusilla äänteillä (semmosta äääääiii-iiii, ööögöö, uiii, gääääääää, gyyy -juttua, ihan hervotonta! :D). Nyrkit eksyy suuhun vähän väliä kuten lelutkin, mut yritetään aina ottaa pois (purulelut toki saa mennä). Seisoon niin hyvin, et pysyy vaikkei ite pitäis ku vähän käsistä kii. Masulla olosta tykkää, nostaa jo koko yläkroppaa hiukan käsien varaan ja kuikuilee ympäriinsä. Ryömiminen edistyy, muutaman sentin saa itteään hinattua. Koordinaatiota viel ku oppis :D

Kiitos kaikille jotka lohduttaneet painon putoamisen kans :hug: Se ei paljoa ole tippunut, kun vasta sen reilun kilon alle lähtöpainon, mut oon kutistunu silti ihan silmissä. Ennen olin farkuissa kokoa 27-28 (eli n. 36 tai 38 pienimissä merkeissä), mut nyt kun menin Onlyyn kun kaikki farkut roikkuu, niin mähän oon nykään enää 25 :eek: Pakko kyl yrittää syödä enemmän, kun en tosissaan halua et noi enää alkais roikkuu :x Viel ois kuitenkin tarkotus 4kk ainakin täysimettää, niinkun Amerikas suositellaan se 6kk allergioiden ym masuongelmien ehkäisyyn.

Toiveilijalle on yv:tä :heart:

DD ja potkurineiti reilu 2,5kk :heart:
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ihana lukea teidän kuulumisia, vaikken itse ole saanut aikaiseksi paljoa kirjoitella.

Meillä poika nyt siis sen päälle 6 viikkoa. Hyvin kasvaa, pituutta taitaa olla n. 60cm ja painoa ehkä 5,5kg. Vaatekoot ovat nyt 62/68. Poika ei nuku kovin pitkiä päikkäreitä, n. 30 min. tirsoja, mutta yöllä nukkuu sitten klo 23-4, syö vartin ajan ja nukahtaa uudestaan ja herää sitten taas n. klo 8 syömään ja yhdessä nukutaan vielä klo 11 asti.

Meillä ei ole mitään masuvaivoja vaan poika on ollut tosi helppo vauva. Olen ällikällä lyöty miten helposti kaikki on mennyt. Kovasti poika jo hymyilee, ääntelee "äyyy" eri äänensävyillä ja jalat ja kädet viuhtoo kovasti kun poika innostuu :) . Imetyskin ihme kyllä on onnistunut, siitä revin stressiä jo raskausaikana.

Oma olo on muuten hyvä, "alakerta" taitaa olla jo täysin parantunut (mullehan tehtiin eppari), mutta harmittaa vietävästi ylimääräiset kilot :( . Painan edelleen 10 kiloa enemmän kuin ennen raskautta.. onkohan kenelläkään tätä ongelmaa? DD taas on laihtunut liikaa, mä voisin ottaa osan sun painon pudotuksesta :D !
 
Chamorphis
DD tuntuu, että ehkä niistä pikkasen on ollut apua niistä rela tipoista... Ilmaa tulee ulos enemmän ja tuntuu, et nyt röyhtäseekin useammin. Imetyksen kans tuntuu, et taas takkuaa koko homma. Ensin saa kärsiä suihkutisseistä ja nyt musta tuntuu, ettei mulla varmaan maitoa ees tuu enää kauaa... :'( Ainakaan öisin se ei tunnu pojalle riittävän. Tuntuu et sillon on tyhjät pussit enää jäljellä. Poika tapaa ottaa imetysmaratooneja öisin eli imetän parikin tuntia ja loppua kohti rupee itkeen hirveesti rinnalla. Puristamalla tulee kyllä maitoa mutta ei tunnu tyydyttävän poikaa. Sit ku aikani oon yrittäny imettää niin pakko mennä hakeen pullo et saa pojan tyytyväiseksi ja nukahtaan. Muutenkin noi yöt on kamalia niin se nyt vielä puuttuis et maito loppuu kesken... :'( :ashamed:

Chamorphis ja poika 3 vkoa 3 pvää
 
Voi kun voisin ottaa pari sun kiloa Jive |O Mut elä stressaa tuosta, se ei kuitenkaan paljoa ole. Kun ilmatkin kaunistuu ja poika kasvaa, niin saat inspista lähteä ulkoilemaan ja viimeistään siinä vaiheessa lähtee. Elä kuitenkaan laihduta kun imetätkin, karsi vähän herkkuja ja käy 3-7krt viikossa ulkoilemassa.

Cham, kuulostaa NIIN tutulta. Monet yöt olen itsekin itkenyt vauvan itkiessä rinnalla, kun tissit tyhjät ja vauva kitisee tyytymättömyyttään. Mä kuitenkin jatkoin, koska tiesin että sieltä sitä maitoa kuitenkin tulee ja mitä enemmän tyttö imee, sitä enemmän maitoa erittyy. Se oli aikas lyhyt vaihe lopulta, nyt ei enää tuota ongelmaa (muutama vko siinä meni). Se on tosi vaikeeta, mut mä suosittelisin että et anna korviketta, vaan jos mitenkään jaksat niin vaikka huulta purren imetä vaan. Jokainen imu kuitenkin stimuloi maidon tuotantoa, eikä noilla keinoin siis pääse loppumaan. Alle kuukauden ikäisellehän ei tuttiakaan pitäisi tarjota, koska jokaisen imun ois tarkoitus osua rinnalle että maitoa lähtee tulemaan riittävästi. Kyllähän se aikansa ottaa, mutta pian se tarjonta kohtaa kysynnän. Mut elä myöskään syyllistä itseäsi jos et tuota rumbaa jaksa, koska se korvikekin on ok ja sun voimien täytyy riittää muuhunkin kun vain syöttämiseen. :hug: Kyllä niistä tyhjänkintuntuisista tisseistä maitoa tulee. Jaksuja sulle ja hatunnosto kun yrität määrätietoisesti imettää :flower:
 
Chamorphis
DD se on vaan niin h******n turhauttavaa! |O Ja muutenkin kun aina öisin! Siinä ei sitten saa mieskään pian nukuttua kun poika huutaa ja kuitenkin sen pitäs sit jaksaa valvoa loppuyö ja vielä mennä aamulla töihin... :( Mut pitää vissiin yrittää kuitenkin koska en todellakaan halua alle kuukauden ikäselle ruveta täyspäiväsesti mitään korviketta antaan. Yleensä se on ollu mun omaa maitoa mitä poika on saanu öisin kun oon lypsäny miestä varten et se saa syöttää sitten mutta nyt muutamina öinä on loppunu maito lyhyeen ja saanu korviketta sitten lisäksi... Se on vaan niin hitoinmoista se huuto yöllä kun ei oo tyytyväinen! Pojalla tuntuu olevan hyvät keuhkot!!! :D Olis muutenkin kiva kun pikkuhiljaa rupeis nukkuun yöllä pitempiä pätkiä... Viime yönä nukahti klo. 23 hieman ennen kahtatoista jo heräs taas rinnalle söi hetken nukku taas vajaan tunnin... Yhdestä n. puol kolmeen sit imetin ja kun taas rupesi huutaan niin hain pullon ja sain nukkuun. Sit mies heräs kolmen jälkeen jatkaan ja takkus pojan kans varmaan neljästä kuuteen kun huuti niin vietävästi. Enhän mä sit enää kuuden jälkeen siinä huudos voinu nukkua ja sit menin makkariin kun miehellä oli jo kaikki keinot käytetty. Otin pojan syliin hamus paitaa sai pullosta vielä vähän ja nukahti mun syliin... Noi on niin raskaita noi yöt, mut pakkohan se on jaksaa jotenkin....
 
Mä tiedän et se on |O En todellakaan ole ylpeä siitä miten itse ne jaksoin, siinä nimittäin maattiin kaikki kolme sängyllä, minä imetin ja mies halaili ja koitti lohduttaa. Tuntui todella pahalle. Mut musta henkilökohtaisesti olisi tuntunut vielä pahemmalta, jos maito olisi loppunut ja imetys epäonnistunut. Sä taidat ajatella samoin. Joten tsemppaat vaan itseäsi siihen hirveimpään aikaan vuorokaudesta, koska sä jaksat sen kyllä. Se ei ole kuin väliaikaista, ja poika kasvaa siitä huolimatta. Maito nousee, ja sitten ne pidemmät yöunet alkaa ja saat levätä. En voi lähettää sulle tarpeeksi tsemppi- ja voimahaleja, koska niitä todella tarvitsee. Puhu miehelle, mulla ainakin se auttoi kun selitin miksi koen tarpeen imettää, vaikka se vaikeaa onkin. Sit mies hoki mulle kuinka hyvä äiti olen, kun asetan lapseni hyvinvoinnin etusijalle ja jaksan taistella imetyksen onnistumisen eteen. (Tää ei tosissaan ole isku korvikeäideille, kun imetys ei onnistu niin siinä ei ole mitään väärää, toivottavasti ymmärrätte mitä mä ajan takaa). Sit selvittiin tuosta ongelmasta yhdessä. Meillä tuo alkoi aika tarkalleen kuukauden ikäisenä, ja nyt kun ikää on tuo 2,5kk niin on jo monta viikkoa menneet yöt tosi hyvin, nukkumaan klo 22, tissille klo 6, pika-ahmiminen 15min, nukutaan 9-10. Eli maito kyllä riittää, kun vaan sitkeesti antaa vauvan imeä. Koita jaksaa, koska sun jaksamisesi on vauvallesi se tärkein juttu, ei se tuleeko maito tissistä vai pullosta :flower: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
 
Chamorphis
Joo tuntuu kans kamalalta aamusin kun on ollu niin "huonolla huumorilla" yöllä... Kun väsyttää niin vietävästi ja poika vaan imee ja imee... Toi viime yö oli kyl pahin varmaan kaikista melkein... Tosin välillä on ollu öitä et poika on nukahtanu vasta aamu viideltä... Viikonloppuna meni jo vähän paremmin, mut kun se on aina yö sillon tällöin... Onneksi mä saan yleensä aamusta vielä nukuttua muutamia tunteja kun poika nukahtaa uudestaan kun syö siinä kaheksan mais... Mies taas vetää aika vähillä unilla... Kunhan sais edes viis tuntia yössä nukuttua mieskin niin sillä jo pärjäis... Mut kunhan me jaksetaan tukee toinen toista niin jaksaa paremmin itekkin! En kyllä pärjäis mitenkään ilman miehen apua...
 
Nyt on meidän poika kotona ollut n.3 viikkoa. Aloitin melkein heti täysimetyksen, että ei menisi enää aikaa lisää hukkaan ja oppisi oikean imuotteen 3 viikon sairaalan pulloruokinnan jälkeen.

Kun joillain teistä oli ongelmia saada vauva tyytyväiseksi yöllä, niin meillä on ollut melko tyytymätön päivällä ja joutunut jatkuvasti olemaan vauva sylissä tai vieressä ja imettämään e vaan tosi tiheästi. Vauva ei kuitenkaan hermostunut, vaikka rinnat vaikutti tyhjiltä ja imetyskerrat olivat parikin tuntia pitkiä, jatkoi vaan imemistä. Yöllä kuitenkin nukkui melko hyvin, ja söi lyhyemmän aikaakin. Nyt tilanne vaikuttaa tasaantuneen ja imetyskerrat päivälläkin lyhentyneen ja vauva on tyytyväisempi sekä nukkuu päivällä tunnin pari kerrallaan. Aiempaan verrattuna se on huomattavasti enemmän, silloin nukkui korkeintaan 1/2h kerrallaan päivällä.

Teillä on muuten tosi söpöjä vauvoja =) . Laitan meidänkin pojan kuvan tänne.



Veiled & poika 6vk 4 pvää

 
Juu kiva nimi:) Jotenkin tutun kuuloinen:) olen koko raskauden ajan lukenut ja seuraillut täällä, mutta nyt vasta rekisteröidyin:) Meille syntyi loppiaisena 06.01.09 pikku prinsessa,kriittiset mitat 3780g ja 51cm...
 
Niin ja tosiaan joulukuisiin oikeesti kuuluttiin, laskettuaija oli 22.12 mutta neiti ei halunnut tulla ulos ja 15 päivää meni yli ja sitten käynnistettiin...melko nopee synnytys oli ekaksi ja vielä käynnistetyksi synnytykseksi kun kokonaiskesto oli 4h 46min =)
 
Tervetuloa mimmu84, laitan listalle =) Olipa nopea synnytys!

Veiledillä herttainen jätkä :heart: Kiva kuulla sustakin! Kiva kuulla että imetys sujuu, alkuunhan se taitaa takkuilla itse kullakin, mut on se ihana tunne kun molemmat äiti ja vauva oppii ja imetys alkaakin tuntua mukavalta.

Nyt kun kuvaillaan, niin tässä meidän tänään "posliininukeksi" dubattu pikkuneiti:



Meillä tehdään sit hampaita! Voitteko kuvitella?! Näkyy alhaalla muutama (oisko 3-4?) hampaanalku, ihan selkeesti valkoset pienet pikkuhampaat koholla ihan siitä ienrajasta, eikä paljoa näy sitä ientä siinä päällä. Ihan naama punasena niitä huusi n. klo 10-14, mut sit nukahti eikä enää hirveesti kitissyt herätessään. Hädissäni jo mittasin kuumeetkin, koitin syöttää, röyhtäyttää, pitää pystyssa, vaihtaa vaippaa, mutta mikään muu ei tuohon kipuun auttanut kuin purulelu. Onneksi ei vielä mun nännejä pure niin lujaa kun mitä tuota lelua :eek: Eli uskottava se on, että niitä hampaitaan kitisee. Nyrkkikin maistuis kokoajan ja kuolaa tulee melkeimpä litrakaupalla. Osaako täällä joku neuvoa mitään muita kikkoja hammaskipuiluun? Pakko soittaa huomenna neuvolaan, kun mähän olen näitten kanssa ihan hukassa, mieskään ei tiedä eikä kummankaan vanhemmat mitään vinkkejä. Noi on niin pinnassa, et varmaan koht ihan puhkeaakin.. mitenkäs näin pienen vauvan hampaita edes harjataan?? :D Eiköhän siellä neuvolassa osata neuvoa, meitä hukassa olevia esikoisen vanhempia..

Tuossa kuvassa oikein söpönä, kieli pihalla. Pitäis semmonen nukkumiskuva ottaa, niin näkisitte miten nukkemaiset kasvot osaakin olla =)

Mut nyt viettään miehen kans iltaa, tyttö nukkuu sängyssään! :heart:

DD ja potkurineiti 2,5kk :heart:
 
Topi on nyt sitten kääntyillyt ensimmäisiä kertoja ja riemulla ei ole rajaa.
Meillä puhkesi alahampaat 4kk ikäisenä ja mä annoin niihin ihan Panadolia nestemäisenä kun niitä huuti. Yllättävän pitkään niitä kuitenkin tehtiin vaikka ihan näkysällä oli ikeen alla ( n. 1kk ) oli kuolaaminen ja hinkuttelu oireena. Nyt on ylhäälle kanssa tulossa :/ :whistle: Mä olen laittanut tutin pakkaseen niin että olen ensin imaissut hieman vettä sinne sisään joka sitten siellä jäätyy (jätä turpoomis vara ) ja neuvolassa ei ainakaan sitä kieltäneet kun sitä kysyin että voiko niin tehdä. Lähinnä mietittytti se kylmän käyminen kurkuun lisäksi harso on oikein hyvä mussutus kohde!

Miia Marialle ja Netta Marialle onnittelut hienoista nimestä :flower:

Mimmulle tervetuloa ja ONNEA!!! :flower:

Chamille jaksamista ja varapäreitä! :hug:

Jive- mulla kanssa jäi jotain 7kg mutta tasaseen on tullut alaspäin kun on malttanut välillä olla herkuttelematta, pari kiloa on enää jälkellä siihen mistä lähdettiin! Kannattaa muistaa että ei se ihan yhdessä yössä kertynyt vaan kymmenen kuukauden aikana, saman ajan vähintään vie palautua kroppa kovasta rasituksesta.

Noh nyt katsomaan töllöä!

Koiruus ja Topi 5,5kk
 

Yhteistyössä