Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Ihania ultrakuulumisia Liisakaisa! Ja söpöjä vaatteita! =) Itse laitoin vaaleanpunaiset vaatteet eri laatikkoon ja nuo siniset ym pesen kun ehdin. Ei meillä vaaleanpunasta hirveesti oo, mut jotain tuli siinä kirpparikassissa, ennen kun tiiettiin sukupuolta.
Kumpa itsekin pääsisi 4D ultraan, mutta ei me mennä, kun se on niin kallista.

Mutta varmasti oli teillä mahtava kokemus :) Ja kun saa muistoksi noin paljon kuvia ja vieläpä sen cd:n ja DVD:n. Vau :)

Sassy ja Santeri 23+4
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
ultrakuulumisia oma olo piti paikkansa, poika siellä majaili <3

Lähes kaikki hyvinkin, toinen munuainen oli hieman normaalia kookkaampi ja siitä sitten tuli lähete tarkistusultraan äitipolille. kaikki oli muuten hyvin, ei osannut kätilö sanoa mistä voisi johtua, sanoi vaan ettei kannata huolestua...niinpä...huolestuin kuitenkin, en osannut siellä ultraajalta kysyä mitään ja nyt harmittaa kun ei se sitten kertonutkaan juuri mitään. 4D kasvokuvat saatiin mukaan, väläytti sen verran sillä 4D:llä, vaikka muuten ei ollutkaan 4D ultra.

poikittain se meidän poika siellä oli ja sen olisin kyllä osannut kertoa itsekin, potkii tai rummuttaa masua molemmin puolin. kai jotain venyttelyharjoituksia, tai sitten leikkii törmäilyautoa ja ponnistaa toiselta puolelta :D

mieskin tunsi liikkeet eilen mahan päälle <3

jeeni ja kaveri 20+2
 
No huhhu, vihdoin löysin ketjun.. :D

Viime kerrasta ko tänne kirjotin, on tapahtunut kaikenlaista. Mutta sen voin nyt sanoa, ettei lapsia kannata täällä Helsingissä hankkia :kieh: Ja varsinkaan ensimmäistä.
Neukulla on ollut koko ajan ongelmia, mulla on terkka vaihtunut ainakin viisi(?) kertaa, on hävitetty mun tiedot ja joka kerta ku uutta aikaa varataan, niin ollaan vaan sillei "tehään niitä samoja juttuja, kuin edellisellä kerralla", elikkäs ei mitään :O
Ensi viikolla olis toinen ultraus, sitä kyl ootellaan miehen kanssa innolla :D Ja tuo riehuu tuolla mahassa välillä ihan kunnolla, viime yökin meni valvoessa ja toppuutellessa.. :D Ja mahaki vaa napsahti tossa pari viikkoa sitten! :D

Mutta joo. Kiinnostaisi kysyä, että onko normaalia, ettei tunne ollenkaan synnytyspelkoa? Ei niin minkäänlaista? :O

Halin 20+1 whii puolvälipoks :D
 
Onnittelut ultrakuulumisista, ainakin Liisakaisa ja jeeni olivat käyneet :)

Halin: Mäkin odotan ens neuvolakäynnistä vähän enemmän kuin ekasta kerrasta.. Ei suostunut edes verikokeita sillon ottamaan, kun olin muka liian aikasilla viikoilla siellä, vaikka itsehän se terkkari sen ajan varas ja ultrassa varmistu viikot myöhemmin, että ihan oikealla viikolla olin :D No ens viikolla on sitten 8 vkon odottelun jälkeen se toka neuvola-aika + lääkäri :)

Me ollaan lähdössä kesäkuun vaihteessa Kööpenhaminaan ja katselin tuolta lentoyhtiön sivulta ohjeita, joissa lukee näin: "Normaalin raskauden lasketaan kestävän 40 viikkoa. Jos olet raskaana, voit tavallisesti lentää Norwegianilla 36. raskausviikon loppuun saakka. Alle neljä tuntia kestävillä lennoilla raskaan oleva voi lentää 38. raskausviikon loppuun saakka.
Matkustajan on esitettävä lääkärintodistus, jossa vahvistetaan että raskaus on edennyt normaalisti ja josta käy ilmi, onko matkustaja tarpeeksi terve matkustamaan lentokoneella. Kun laskettuun aikaan on alle kaksi viikkoa, Norwegian ei ota raskaana olevaa matkustajaa lennolleen.
"

Ymmärtääkö tuosta nyt niin, että todistus on aina oltava, rv mikä vain? Pitänee soittaa sinne vielä.. Mulla on sillon menossa rv 22. Mietin vaan mistä sen todistuksen sitten saan..varmaan yksityiseltä vain, tuskin neuvolan kautta onnistuu?

Hyvää pääsiäistä kaikille !

Eltsu ja pena 15+2
 
Jeenille onnea poikalupauksesta :) Jospa se munuaishomma selviää. Milloin pääsette tuohon tarkistusultraan? Ja tosi kiva, että saitte 3D-kuvia mukaan! Meillekin kätilö olisi voinut ottaa niitä jo rakenneultrassa, jos olisi halunnut, koska laitteet on, mutta ei vissiin kuulu toimenkuvaan... (Mun mies yritti takoa mun päähän, että kuva voi olla 3D, mutta vain liikkuva kuva on 4D, koska se neljäs ulottuvuus on aika...)

Jospa Halin nuo neuvolakuviot järkevöityisivät loppua kohti. Tsemppiä rakenneultraan!

Lentämisestä: Ainakin Finnairilla on niin, että raskaustodistus vaaditaan vasta viikosta 28 alkaen. Voi tietysti olla eri yhtiöillä eri käytäntö. Selvittelin tuota, kun käytiin joulun jälkeen Helsingissä. Nyt törmäsin myös kansanterveyslaitoksen sivuilla tällaiseen:
"Lentäminen
Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle."

KTL | Matkailla voi raskaanakin

Mutta kannattaahan se vielä varmistaa omasta lentoyhtiöstä.

Hyvää pääsiäistä!

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 27+4
 
Ihania lomasuunnitelmia eltsu!

Halin Ei mullakaan ole synnytykseen liittyen mitään kammoja. Sektio sen sijaan kuulostaa aika hurjalta, toivottavasti alateitse saa synnyttää. Tietty voi olla että mielipide muuttuu kun näkee kuinka isoksi maha kasvaa ja alkaa konkrerisoitua se että neljä kiloa vauvaa sieltä pitäisi ulos puristaa :D

Sanottiin eilen illalla yhdelle miehen kaverille että meille tulee lapsi. Ihanasti otti asian, sanoi olevansa hyvällä tavalla mykistynyt. Kyseli kaikkea ja monta kertaa illan aikana vielä palasi aiheeseen. Meidän tuttava piirissä ollaan siis ensimmäisiä joille lapsi tulossa. Tuli jotenkin hyvä fiilis tosta, ukkokin tuntui saavan vähän varmuutta siitä ettei sen paras kaveri säälitellyt sitä vaan onnitteli pontevasti :D

Ihanaa kun on muutama päivä lomia nyt, saa levätä kun väsyttää ja on energiaa nauttia kevät säästä! Käytiin illalla kevään ensimmäisellä polkupyörä lenkillä, saa nähdä millaiset masukivut yöllä tiedossa, rankkojen päivien jälkeen se on yleensä tavannut kiristellä.

Taitanee olla aika mennä nukkumaan, myöhään valvominen ei oikein suju nykyään.. :D

Susimieli ja "Ylläri" 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Voi että, tääl on ollutkin suru-uutisia, todella ikävää.. :(

Tuntuu tyhmältä heti perään omia ultrakuulumisia, mutta kaikki oli kuten pitää ja tyttöveikkaus saatiin. Katsotaan miten tarkentuu matkan jälkeen 4d:ssä.

Eipä tämän pidempiä tällä kertaa, kännykällä surffailen.
 
Lunealle onnea tyttölupauksesta!

Ja Susimieli, kuulostaa siltä, että teille todellakin tulee vauva. ettei siitä ole enää epävarmuutta - hyvä niin :)

(.)Eilen poksui jo 28 viikkoa! Mieskin rupesi tajuamaan, ettei tässä tosiaan ole kuin 12 viikkoa laskettuun aikaan, ja kaikkien olennaisten hankintojen pitää olla kyllä tehtynä hyvissä ajoin ennen sitä.

Rupesin muuten kokoamaan isyyspakkausta, meinaako kukaan muu tehdä sellaista? TilasinHattentatti - sivulta kuorsaavan nallen, rock-henkisen ruokalapun ja "hyvin pyyhkii, isi" -keittiöpyyhkeen. Lisäksi ajattelin laittaa pakkaukseen ainakin
- korvatulppia
- viskiä ja pikkusikareita mahdollisia varpajaisia varten
- jonkun miehille suunnatun vauvakirjan (tilasin Vauva - omistajan opas -kirjan, mutta kun katselin, niin se on kyllä useimmista nettikaupoista loppuunmyyty, joten pahoin pelkään, että saan sellaisen ilmoituksen kohta... Ennenkin käynyt Bookplussan kanssa niin, että siellä sivuilla näkyy vielä joku kirja olevan tilattavissa, mutta pian tulee sähköposti, ettei sitä voidakaan toimittaa). Muina vaihtoehtoina on esim. Sami Garamin Tuoreen isän kirja tai Mies hoitaa vauvaa.

Ja vielä ajattelin ilahduttaa teitä kuvalla käsityöinnostuksestani:) Keltainen myssy on Novitan Woolista ja valkoinen Nallesta, ja sukat myös. Vaaleanpunainen lanka on käsityökaupasta ostettua Baby merino -lankaa, ja täytyy kyllä sanoa, että ero langan pehmeydessä on huima! Keltainen ja valkoinen myssy on tehty Novitan sivulta löytyvällä kypärämyssyn ohjeella ja vaaleanpunainen tällä ohjeella:
Sweet baby cap
Sukkaohjeet olen soveltanut vähän omasta päästäni ja jostain aikanaan printatusta "pikkulapsen pitkät sukat" -ohjeesta. Neuletakin mallin Novitan syksyn 2009 lehdestä.

 
Liisakaisalla selvästi pysyy puikot käsissä! Hienoja luomuksia! Mietin itsekkin osaisiko sitä jotain neuloa, saisi jotain konkreettista tehdä tässä, mahan kasvua odotellessa.
Isyyspakkausta meinasin jossain vaiheessa kehitellä, jotain saman tyyppistä kuin sullakin, iskä aiheisia bodyja ja sellaisia. Mutta mulla on vielä rapiat 33 viikkoa aikaa :D

Lunealle onnea tyttölupauksesta!

Katselin tossa kalenteria, heinäkuun lopussa on mullakin raskaus jo puolivälissä! Tuntuu että siihen on hirmu lyhyt aika, ja silti toisaalta tuntuu että nää viikot menee niin hitaasti kun ei masua vielä näy ja enimmäistä ultraa ja neuvolaa pitää viikko vielä odotella.
Tekisi mieli alkaa kaikkea jo hankkimaan, meinattiin käytettynä ostaa suurin osa, joten varmaan sen takia melko aikaisin/porrastetusti tulee tehtyä hankintoja sen mukaan mitä löytyy. Mutta jos nyt hetken vielä malttaisi odotella, vaikka kesäkuussa alkaisi sit ostaa kun maagiset 12 viikkoa olisi takana..

Mukavaa arjen aloittelua kaikille, toivottavasti oli mukavat pyhät. Meillä ollaan ainakin nautittu auringosta ja lämmöstä!

Huomenna poksuu viikot, tänään vielä Susimieli ja "Ylläri" 6+6
 
jeeni
kuulumisia uusinta ultrasta tänään oli jo sitten äitipolilla aika ja kaikki lähes ok. ei havaittu siis mitään sellaista mikä viittaisi munuaisten toimimattomuuteen tai muuhun sairauteen/kehityshäiriöön. edelleen oli toinen munuaisallas raja-arvoa kookkaampi, mutta lääkäri sanoi, että voi siitä tasaantua itsestään, kunhan lapsi kasvaa isommaksi. seuraillaan ja viimeistään sitten syntymän jälkeen katotaan, että kaikki ok. yleensä ei kuulemma tällaisissa tapauksissa tarvitse mitään tehdä ja ilmeisesti munuaislöydökset kaikkein yleisempiä rakennepoikkeavuuksia mitä löydetään ja yleisempiä pojilla. seuraava ultra rv 30.


vaatteet
me ollaan saatu tuttuvilta ja kirpparilta 2 kassilista pieniä vaatteita. + itse neuloin villahousut ja liivin, ainoa vaan, että mulla on 7-veljestä lankaa todella paljon ja niitä käytän. siitä vaan huono lanka, että täytyy sitten laittaa jotain puuvillaista alle, ettei kovasti kutita vauvaa.

synnytyspelkoa mulla ei ole, muuta kuin se mietityttää, että kannattaako tuota miestä sinne ottaa...siitä ei ehkä olisi mulle paljon apua, kun taitaa mies itse jännittää enemmän.

jeeni ja kaveri 21+0
 
Onnea Jeenille ja Lunealle ultrakuulumisista... =) olikohan muita, joita meinasin vielä onnitella..?
Synnytyspelko ei sitä ole. Tai ainakaan vielä :whistle: Mutta alakautta tahdon synnyttää, ellei nyt sitten tulis jotain mikä estäs sen. Mutta se on toiveena. Ja kivunlievitysasioista on vaikee vielä sanoa, kun ei tiedä mitä ne kivut sitten on. Epiduraalia en välttämättä kyllä haluaisi.

Liisakaisa on neulonut ihania vaatteita, itseltä jäisi tekemättä kun en oikeen oo käsityöihminen =) tai ei kyllä tulisi noin hienoja ! =)

(.) Pesin pääsiäisen aikaan vaatteita, kun hyvin sai ulkona kuivatettua. Ja lajittelin koon mukaan ne kaappiin. Onhan noita kertynyt, mutta suurin osa saatuja ja käytettyjä.
Mulla olis vapun jälkeen vielä 2 viikkoa töitä, sitten pääsis lomalle 2viikoksi Itävaltaan =)
Mitähän täytyy ottaa huomioon kun matkustaa raskaana ulkomaille? Mennään laivalla, eli noita lentoasioita ei tarvi miettiä, mutta onkohan jotain muuta huomioitavaa?

Nopeesti menee aika, kun tullaan matkalta onkin jo kohta kesäkuu, jonka puolessa välissä alkas nyt sitten todennäköisesti äitiysloma virallisesti =)


Sassy ja Santeri 24+4
 
Iltaa! Jos huolitte mukaan, niin voisin uskaltautua nyt myös siirtyä tänne plussanneiden puolelle. hui!

Eli tuolla esikoistayrittämään puolella olen mukana ollut ja viime maanantaina pärähti plussa ruutuun. Ikää on 25 ja itse laskettu LA olis 28.12.

Hyvää vappua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Sassy, suloinen masu! Ehkä minäkin saan joskun aikaiseksi laittaa myös masukuvan.

Jeeni, hyvä että pääsitte noin pian uusintaultraan. Hyvä myös, että asiaa seurataan, mutta toivotaan, ettei se aiheuttaisi sen suurempaa huolta.

Milizza onnea ja tervetuloa! Olenkin käynyt nyt tuota kuumepuolta ahkerasti lukemassa, kun on ollut jännät paikat monella:) Ihana joululahja teille tulossa.:xmas:

(.) Vauvan liikkeet tuntuvat yhä selkeämmin myös pitkin päivää ja silloinkin, kun olen itse liikkeessä. Eilen oli hassu tunne, kun vauva ikään kuin "tärisi" hetken aikaa. Niin kuin olisi ollut joku pieni moottori tuolla sisuksissa :LOL: Olen lukenut, että se voisi tarkoittaa, että vauva pissaa (taitaa olla taas kansanuskomuksia tämä?), mutta toisaalta saattaa liittyä myös hermoston kehittymättömyyteen. Ennen tuota tärinää olikin melkoiset venyttelysessiot, milloin milläkin puolella mahaa tuntui joku pieni ruumiinosa. Ei kai se ole kummakaan, että sen jälkeen tärisyttää:D

Hauskaa vappua!

Liisakaisa 28+6
 
Hitsit, mun on pitänyt kirjoittaa tänne vaikka ja mitä, mutta nyt on pää tyhjä. Neulomuksiakin olin aikonut kuvata, mutta... jääköön se nyt toiseen kertaan.

Milizzalle tervetuloa!

Vauva on tärissyt täälläkin, tosin nyt hiukan vähemmän. Ja naksahtelu mahassa jatkuu. Neuvolassa sanoi, että se johtuisi vauvan nivelten naksumisesta, mutta tiedäpä sitä sitten.

Hauskaa vappua kaikille, täällä poksahtaa vappupallo täysaikaiseksi!


Tiipula ja musi 38+0 *poks*
 
:wave: Tryffe ilmoittautuisi taas vähän innokkaammaksi kirjoittajaksi :)

Hirveätä väsymystä oli ensimmmäinen puoltoista kuukautta, mut alkaa onneksi helpottamaan. Siitepölyallergia vaivaa kylläkin vähäsen. Ilman lääkkeitä ollaan, ja olenkin ihmetellyt kuinka helposti olen selvinnyt. Olen kuitenkin aika pahasti allerginen.
Nyt vapun kunniaksi sain flunssan. Sohvan pohjalla makoilua ja niistäistä koko ajan. :snotty:

Ensimmäinen ultra on käyty parisen viikkoa sitten ja kaikki oli kunnossa. Seuraavassa saakin sitten tietää sukupuoli ja meinataan myös se kysyä. :)

Ihania hankintoja tällä on tehty vauvalle ja neulomisia myös :heart: Itse oon kanssa yhden bodyn hommannut ja pari myssyä sekä sukat. Äiti oli löytänyt kirpparilta käyttämättömiä potkareita ja bodyja. :) Ajattelin alkaa hommaamaan niitä sitten kunnolla, kun tietää kumpi on tulossa. Osaan paremmin silloin ostella :)

Hyvää vapun jatkoa kaikille!


Tryffe ja pikkuinen 13+5
 
Ihania masukuvia :)
Mulla on myös vähän tullut nyt masua, mieskin asiasta mainitsi. Tosin ei sitä vielä muut varmaan huomaa. On käsittääkseni taaksepäin kallistunut kohtu niin ei kovin aikasin masu välttis näykään.

Täällä on pissavaivat palannu..siis ei mitään tulehdusta tms mut vessassa saa ravata koko ajan ja varmaan tuo kohtu jotenkin painaa rakkoa, kun monesti on muka kovakin hätä eikä sitten oikeasti olekaan, kun vessaan menee. Tässä välissä meinaan tuo vaiva omalla kohdalla jo helpotti alkuajan vessassa ravaamisen jälkeen.

Tokassa neuvolassa ei viime viikolla ollut mitään ihmeellistä. Lähinnä otettiin ne verikokeet ja käski syödä säännöllisesti, kun paino oli pikkasen laskenut. Lääkäri sitten kuunteli sydänäänet :) Pulssi oli 150-155.

Vitsit että mun tekee nyt raskaana ollessa mieli kaikkea suolasta :p Etenkin sipsejä ja hampparipaikkojen ranskalaisia.. Makeakin menee toki mutta toi suolasen himo on ihan valtava :D

Oottekos muuten miettineet vakuutuksia vauvalle? Mistä meinaatte ottaa, paljon maksaa ja millasen vakuutuksen?

Eltsu ja pena 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyt päivitys

Vappu paljasti minut melko monelle kaverille, ei alettu mitään pajunköyttä sit syöttään, kun kerran suoraan kysyivät niin suoraan vastattiin.

Huomenna on ensimmäinen neuvola ja samalla ne ultraa! Hui! On alkanut jännittää että onhan siellä varmasti kaikki kunnossa.. Oireita on kyl edelleen ja masua turvottaa iltaisin ja muutenkin vähän. Tulen sit ultrakuulumiset kertomaan! Huomenna lähetetään äitienpäiväkortit mummmoille sit neuvolan jälkeen, sit vaan odotellaan että puhelin soi! :D

Hei, mites hiustenvärjäys? Alkaisi olla ajankohtaista saada juurikasvu piiloon, ja alkoi tietty mietityttämään. Jostain luin että ekat 12 viikkoa olisi hyvä olla värjäämättä, ja taidankin niin tehdä, eli kuukauden kasvattelen tätä tyvikasvua ja sen jälkeenkin niin pitkillä väleillä kun ilkeää.. Mites te, oletteko värjäilleet entiseen malliin vai lopettitteko raskausajaksi?

Susimieli ja "ylläri" 7+6 (Meillä puuttuu vieläkin kunnon työnimi.. ehkä neuvolan jälkeen..)
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
susimieli pohdin itsekin värjäystä, mutta päädyin sitten siihen, että en värjää ollenkaan. juuri kasvu aivan kamala, mutta pidän sitten ponnarilla tukkaa niin ei niin selvästi näy. oma väri tosi vaalea ja värjään yleensä tummaksi -> erottuu siis selvästi. mutta olen kyllä suunnitellut, että sitten kun taas voin niin käyn kampaajalla värjäyttämässä oikein kivan tukan :)

vakuutuksia
ei täyttelin hakemusta, tarttee siihen sitten vielä liitteitä laittaa tän meidän seurannan vuoksi. 3kk ennen laskettua pitää olla hakemus perillä. samasta paikasta otetaan missä kotivakuutuskin on. ihan perusvakuutusta haetaan, katotaan mitä ne meille sitten myöntää.

jeeni ja kaveri 22+0!
 
Värjäyksestä vielä. Mä oon ihan normisti käynyt kampaajalla ja värjännyt, tosin siihen alkuun tulikin ihan sattumalta ehkä 10 vkon tauko. Mulla yleensä vaalennetaan/raidoitetaan mutta tummien värien kanssa olisin varmaan varovaisempi ihan siks koska oon teini-iässä hankkinut itelleni allergian (fenyleenidiamiiniin?) kun värjäsin vaan niin usein tummaks/punaseks omat vaaleet hiukset et alko tuleen allergiaa (kutinaa ja kirvelyä> päänahka verillä). Onneks noista vaaleista väreistä sitä ei tule.

Onkos muilla vielä oloja sukupuolesta? Meillä olis nyt 3 tyttölupausta, 2 poikalupausta ja 1 poikaolo :) Itse en tiiä yhtään kummalta tuntuu :D

Nyt on ehkä parin viikon ajan tuntunut sellasia muljahteluja, jotka oon mieltänyt liikkeiks mut ei niitä ihan joka päivä vielä tunnu ja vain jos on itse rauhassa makoilemassa niin huomaa :)

Ja kun vauhtiin pääsin niin kysyn vielä onko kellään muulla sukunimiongelmaa? :D Mehän ei olla naimisissa, ehkä joskus halutaan mennä mut ei nyt ihan lähiaikoina ja mä en edes tiedä haluanko itse ottaa silloin miehen sukunimen vai säilyttää oman (itsellä harvinainen, vain meidän suku Suomessa, miehellä aika perussukunimi, ihan ok tosin) ja nyt pitäis miettiä et minkä sille lapselle sitten antaa :confused:

Eltsu ja pena 17+0
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksesta olen ajatellut, että otetaan kyllä. Olen miehellekkin siitä jo jutellut, että varmaan kannattaisi. Täytyy niitä alkaa vertaaman ja katsomaan vähän myöhemmin, kun alkavat olemaan ajankohtaisia. Om kohtaisia kokemuksia omasta lapsuudesta, että vakuutus kannattaa ottaa. Siksi sen ajattelin omallekkin ottaa :)

Värjäys käyn yleensä 2-3 kuukauden välein kampaajalla, leikkaus ja raidat. Nyt on viime kerran ollut helmikuun puolessa välissä. Eli silloin kun en edes tiennyt vielä odottavani (jännä ajatus, siellä se on ollut mutta en ole mitään tiennyt :heart:) Huomenna olen suunnistamassa seuraavalle käynnille. Normaalilla käynti määrällä meinaan jatkaa :)

Flunssassa ollaan ja nyt on tullut yskä. Pitihän se tämäkin kokea. Miten pärjätä flunssasta ilman tavanomaisia lääkkeitä. Olen kolmisen viikkoa aivastellut ja nyt yskinyt. Välillä sivulle alavatsaan sattuu kun yskäsee tai aivastaa, jos on suorassa asennoss. Onneksi on torstaina neuvolalääkäri, jolle voi asiasta mainita.
On kyllä aikasemminkin tullut esim. kyljet kipeiksi pitkään kestäneestä aivastamisesta tai yskimisestä.
 
Siitepölyallergiasta täälläkin kärsitään, mutta kun täällä pohjoisessa asuu, niin se ei ole vielä päässyt valloilleen. Lunta oli maassa aamulla... Nenäsuihkeella ja silmätipoilla pitäisi pääosin pärjätä, mutta antihistamiiniakin (Loratadin) saan ottaa tarvittaessa. (Jännä, että lääkkeen pakkausselosteessa kielletään käyttö sekä raskaus- että imetysaikana, mutta lääkäri sanoi, että voin ottaa tarvittaessa sekä nyt että imetysaikana.) Jotenkin en ollut tullut ajatelleeksi, että nämä kaikenlaiset kiellot ja rajoitukset jatkuvat vielä sittenkin, jos/kun imettää. Mutta joo, pieniä asioitahan nämä ovat...

Vakuutus vauvalle otetaan samasta firmasta, johon muutenkin siirrettiin meidän vakuutukset, eli Turvasta. Mies saa ammattiliiton kautta sieltä alennusta. Hakemus on viety jo ja päätöstä odotellaan. Taisi olla, että 2 kk ennen laskettua aikaa piti olla paperit siellä. Koen asian tarpeelliseksi sen vuoksi, että OYSin päivystykseen en kyllä haluaisi pienen vauvan kanssa joutua. Oulussa kun on helposti sitten noita yksityisiäkin lääkäreitä saatavilla. Miehellä on aikanaan ollut tuollainen vakuutus ja oli tarpeen, koska sairasteli paljon.

Hiustenvärjäys: en ole raskausaikana värjännyt, koska ei ole tarvetta. Mulla on tällä hetkellä ihan oma väri päässä, ja mun nykyinen kampaaja ei kuulemma edes halua värjätä mun hiuksia, koska on niin kaunis sävy omasta takaa :) Mutta en olisi asian kanssa hysteerinen niin kuin en ole minkään kemikaalien kanssa (meikit, voiteet ja pesuaineet jne.)

Eltsu vaikea sanoa tuosta sukunimiasiasta mitään. Onko sun miehellä vahvaa kantaa asiaan? Itse otin miehen nimen silloin, kun mentiin naimisiin, koska miehellä on kaunis ja harvinainen sukunimi ja inhosin omaa, melko yleistä nimeäni. Mutta jos mulla olisi ollut harvinainen nimi itselläni, en olisi sitä kyllä vaihtanut. En tiedä, mihin ratkaisuun olisimme silloin päätyneet lapsen sukunimen kanssa... Ehkä miehen nimeen, niin ei tarvitsisi ainakaan koskaan selitellä, että tämän miehen lapsi se on:) Mutta toisaalta en kyllä itsekään haluaisi olla eri niminen kuin lapsi. Vaikea kysymys! Kerro sitten, mihin päädytte.

Susimielen neuvolakuulumisia odotellessa, toivottavasti kaikki on hyvin!

Ai niin, eka heinäkuisten pinon vauva on syntynyt, hui! LA oli päivää ennen kuin meillä, mutta lapsivesi meni jo viikkoja sitten, eli äiti on ollut sairaalassa vuodelevossa siitä lähtien. Eilen sitten syntyi pieni tyttö.

Itse koitan ajatella niin, että kun LA on 17.7, niin meillä on viimeistään heinäkuun loppuun mennessä vauva. Uskon siis ennemmin, että tämä menee yliajalle kuin että syntyisi liian aikaisin. Toki kaikki välttämättömät tarvikkeet haluaisin hommata viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa, ettei tule stressiä niistä... Mutta miksen saa edes sitä äitiyspakkausta, vaikka lähetin paperit kolme viikkoa sitten? : / Perhanan hidas Kela!

Liisakaisa 29+2
 
Mulle voi päivittää listaan tyttöolon! Ollut ihan alusta asti. =) Rakenne ultraan vielä 4 viikkoa aikaa.. : /

Hiustenvärjäyksestä: En ole plussan jälkeen värjännyt kertaakaan. Kysyin asiaa neuvolasta ja siellä sanottiin, että silloin tällöin voi värjätä, noin pari kolme kertaa raskauden aikana. Mietin vaan, että värjäänkö ollenkaan kun oma väri (juurikasvu) ei kauheasti erotu. Olisi ihan kiva saada oma väri päähän pitkästä aikaa, kun olen aloittanut hiusten värjäyksen 12 -vuotiaana ja koko ajan on ollut joku väri päässä. :LOL:

Kävin kolmannessa neuvolassa ja kaikki oli mainiosti. Vaavin syke oli 140 ja valittelin terkalle kun maha ei oo juurikaan vielä kasvanut. Turvonneelta näyttää enemmänkin. :kieh: Jouduin antaa myös pissanäytteen tulehduksen poissulkemiseksi, kun on ollut sellaista vihlontaa alavatsalla niin haluavat poissulkea virtsatietulehduksen. Luultavasti kyseessä on kuitenkin kohdun kasvamisesta ja kudosten venymisestä johtuvat kivut.

Tiksutin ja Bebe 16+5 :heart:
 
Moikka!

Eka neuvola takana!
Heti alkuun kävi ilmi että meillä olikin vaki terkan sijaan sijainen paikalla, kuulemma paljon vaihtuu väki, turha toivoa siis jatkuvuutta siellä. Mukava terkka oli ainakin nyt!

Saatiin vino pino infolehtisiä ja hirvee määrä tietoa muutenkin. Olo oli ihan pöllämystynyt, ja vielä kun jännitin koko ajan sitä ultraa. Ultrasta ei saanut sillain kauheesti irti, sijaisterkka kun ei osannut zoomata sillä kovin hyvin, mutta tärkeimmät näkyi, pieni on oikeassa paikassa ja sydän siellä kovasti läpätti!

Täällä on KAIKILLA sokerirasitus 26. raskausviikolla, luulin että 22 vuotiaana en joutuisi siihen lainkaan. Noh, turha kai sitä on alkaa jännäämään vielä.

14.6 on seuraava neuvola, sitä ennen on tosin alkuraskauden ultra, eli nt-ultra joka on täällä keskussairaalalla. Sitä ennen eli ensi viikolla voin halutessani käydä jossain seulonta verikokeessa, siinä pitää käydä kaksi viikkoa ennen nt-ultraa. Sillä saa selvyyttä ultran tulokseen. Mua ei sikäli toisaalta kauheesti toi seulominen innosta, mutta ajattelin sen niin että jos nt-ultra näyttää huolestuttavalta niin verikokeen tulos voi osoittaa huolet turhaksi. Pahimmassa tapauksessa tietysti päinvastoin mutta... Kai mä meen sen verikokeen ottaan. Eipähän sit jää kaduttaan.

Neuvolan laskurilla laskettu aika ois 10.12 mutta pidetään toi 13.12, muutetaan sit jos nt-ultrassa siirtyy.

Kuulemma kauheeta pahoinvointia mulle tuskin on enää luvassa jo ei nyt tähän menessä ole ollut, eli huh, taisin selvitä siitä melko vähällä!

Käytiin ukon kanssa ostaan äitienpäiväkortit meidän äideille, korteissa luki jotain "Hyvää äitienpäivää mummolle, olkoon tämä päivä onnellinen ja ikimuistoinen" Lienee jäävän mieleen :whistle:
Käytiin ostaan H&M myös ihana nallekovainen pörröhuppari ja siihen kuuluvat fleecehousut kokoa 56. :heart:
Tein myös kortin töihin kahvipöytään jossa kerrron vauva-uutisen ja ostettiin karkkeja tarjottavaksi. Päivän puheen aihe on huomenna taattu :D

Menenpä sohvan pohjalle lukeman neuvolan posteja ja uusinta Kaksplussaa, piti ostaa se kaupasta kun Vauvalehteä (mun suosikki) ei ollut tullut vielä uutta.

Susimieli ja Astronautti 8+0
 

Yhteistyössä