Esikoulun tärkeys

Kuinka tärkeänä pidätte / piditte lapsen esikoulua?

Esikouluun hakeminen olis edessä helmikuussa. Aiheuttaa melkoista päänvaivaa. Laittaako eskariin vai ei? Jos laittaa, tulee eteen tarhan vaihto. Mihin eskariin; siihen joka on koulun vieressä - tulis kait samalla koulukavereita vai siihen joka on bussikyydin kannalta paras vaihtoehto? Työaikamme aiheuttaa omat rajaamisensa vaihtoehtoihin.

Mitä eskari tuo tullessaan? Nyt jo sälli lukee ja kirjoittaa ja laskee. Siis sen takia ei ainakaan eskaria tarvitsisi.
Mutta suurin oppi tulee kait ohjeiden kuuntelemiseen ja niiden toteuttamiseen....

Nyt alkaa se, että kun kaikki muutkin, siis ....


 
Äippä vaan
Meillä kanssa edessä eskariin haku... Mä pidän itsestään selvyytenä,että poika menee eskariin. Meillä ei osaa lukea eikä kirjoittaa,että sen puolesta tarpeellinen. Mutta eiväthän "ennen vanhaan" muksut osanneet juuri mitään kun koulu alkoi,eskareista puhumattakaan. Mun mielestä on tärkeetä opetella ryhmässä oloa ja valmistautua koulussa olemiseen. Kaikille muksuille ei kai ole itsestään selvää kuinka koulussa ollaan,että pitää osata rauhoittua ja keskittyä,olla paikoilla... Ja onhan siellä eskarissa vielä paljon leikkiäkin (näin olen kuullut),koulu sitten jo vakavampi juttu! Vähän sekavaa,mutta näin mä aattelen mun pojan kannalta =)
 
Mun poika osaa kans lukea, kirjoittaa ja laskea. Mietin jo kerran, että laittaakko poika jo nyt tammikuusta eskariin ja syksyllä jo eka luokalle. En sitten kiirehtinyt. Nyt on mukavaa kun voidaan olla kotona (nuorimmainen 6kk) yhdessä. Eiköhän ne luokalta toiselle siirrot tule vastaan sitten kun ollaan koulussa. Hirveetä on kyllä ollut seurata erästä lasta, joka ois taidoitaan ollut kolmasluokkalaisen tasoo ja turhautui ekalla luokalla. Siirrettiin sitten joululta tokalle. Se oli siinä tapauksessa tosi hyvä juttu, käytösongelmat poistui.
 
timon harmaana
Meillä olisi myös eskariin meno syksyllä. Neiti osaa kutakuinkin hyvin lukea, kirjoittaa ja laskea. Sosiaaliset taidot, ohjeiden kuunteleminen, keskittyminen, ym. ovat myös "hallussa" joten periaatteessa niiden takia ei tarvitsisi mennä. Minusta on kuitenkin hyvä, että hän on ennen kouluun menemistä eskarissa, koska otan hänet pois päiväkodista. Ei sitten tarvitse mennä kouluun "kylmiltään" ja tutustuu joihinkin mahdollisiin luokkakavereihin.

Mitenkähän helppoa on myöhemmin vaihtaa eskaripaikkaa, kun sitähän haetaan jo nyt helmikuussa? Olemme etsimässä isompaa asuntoa ja jos saamme sen toivomaltamme alueelta, niin nykyisen asuinpaikan eskariin on liian pitkä matka. Onko kokemuksia haetun ja saadun paikan vaihtamisesta?
 
kolmen äipsy
Eihän eskarilaisen tarvi vielä osata lukea, kirjoittaa eikä laskea, riittää kun jotakuinkin oman nimensä osaa kirjoittaa kouluun mennessään. Ja jos ei osaa, siitäkään ei tarvitse ottaa paineita... koulu on sitä varten, että siellä opetellaan kirjaimet ja numerot yms. Minusta eskarin tärkein anti lapselle on oppia olemaan ja toimimaan ryhmässä, istumaan jo hetkittäin omalla paikallaan eli oppituntikäytäntöä, oppia oppimaan ja toivottavasti ryhmäytyä tulevan koululuokan kanssa.
Johonkin eskarijuttuun jo kerroin kuinka eräs ope kerran sanoi, että saattaa olla kirjoittamisen oppimisen kannalta jopa parempi, että opetellaan vasta koulussa tavaamalla lukemaan, sanojen muodostumisen hahmottaminen on helpompaa kun lukeminenkin opetellaan kirjain kerralaan. Toki lasta ei kannata toppuutella, jos innostus lukemiseen ja laskemiseen syttyy jo vaikka viiden vanhana.
Meillä aloittaa syksyllä kolmas lapsemme eskarinsa ja luulen kotona tähän asti hoidetun kuopuksemme nauttivan saadessaan joka päivä olla ikästensä, tulevien luokkakaverien kanssa.
Annetaan eskarilaistemme nauttia vielä vuosi huolettomasta "opiskelusta"!
 
eskarin idea
Eihän eskarin idea ole opettaa lukemaan ja laskemaan. Ne on edelleen koulun tehtäviä. Joten ei ole mikään häpeä vaikkei lapsi näitä osaisikaan kouluun mennessä, eka luokan aikana ne opetetaan. Ei ole siis tyhmyyden merkki eikä tällä ole merkitystä myöhemmälle oppimiselle.
Joten jos lastenne luokalla on "luku- ja kirjoitus- ja laskutaidoton" opastakaan ettei hän ole tyhmä, ettei kiusattaisi; hän ei ole ollut kiinnostunut näiden oppimisesta tai vanhemmat eivät osaa tai halua opettaa.
Tiedän lapsen, joka osasi kyllä lukea ja alkeelliset peruslaskutkin hallitsi koulun alkaessa, muttei tuntenut kelloa eikä tajunnut aikakäsityksiä: milloin on ensi viikko, milloin tulee joulu ja onko synttärit ennen vai jälkeen kesän.

Eskarin tarkoitus minun käsittääkseni on opettaa lasta toimimaan ryhmässä, istumaan paikoillaan, ottamaan vastaan ja noudattamaan annettuja ohjeita, huomioimaan toiset lapset, pukemaan, riisumaan ja toimimaan itsenäisesti vessassa sekä ottamaan ruoka linjastosta ja ruokailemaan itse, solmimaan kengäänauhat jne yms.
 
AP:lle tuleehan sinne eskariin varmasti nykyisestä tarhasta tuttuja. Meidän paikkakunnalla eskari on ihan erillinen päiväkoti eli siellä on vain esikoulu ja siihen liittyvä päivähoito, jokaiselle tällä paikkakunnalla on selviö että tarhasta mennään uuteen paikkaan joka on eskari ja sitten vuoden jälkeen vaihdetaan taas naapurirakennukseen jossa on 1-3 luokat.

Musta esikoulun tarkoituksena on valmistaa koulua varten eli opettaa siellä tarvittavia taitoja - Ohjeiden kuuntelemista, itsenäistä työskentelyä, keskittymistä annettuun tehtävään jne + tutustuttaa tuleviin luokkakavereihin, että ekaluokan alkaessa ei mee ensimmäistä puolta vuotta siihen.
 
Mä ainakin pidän itsestäänselvyytenä eskarin, valmistaa lapsen tulevaa koulutietä varten. Aika monella tuntuu kirjoitusten mukaan lapsi lukevan, kirjoittavan ja laskevan jo 5-vuotiaana... meillä osataan numerot ja kirjaimet sekä kirjoittaa tuttuja sanoja, mutta eihän ton ikäisen tarvitsekaan vielä muuta osata. Välillä tuntuu, että lapsista yritetään kasvattaa nopeasti isoja eikä anneta nauttia lapsuudesta =)
 
timon harmaana
Toisaalta taas on aika hankala "kieltää" lasta oppimasta, jos hänellä itsellään on halu oppia. Meidän neiti on tavaillut sanoja maitopurkeista, ym. ja kyselee aina, että mitä tuossa lukee ja tuossa ja tuossa..Päiväkodistakin sanottiin että silloin kannattaa tukea lapsen kiinnostusta, kun hänellä itsellään on siihen motivaatiota. Lapsilähtöisesti siis. Minä en ole ainakaan tarkoituksella "opettanut" lapselle kirjaimia, että pitäisi oppia lukemaan ennen eskaria.
Mutta jos itse haluaa, niin siitä vaan :D
 
Katiaana
ainaki täällä eskari maksuton, vaikka kävis sen tarhassa. Joten meillä ainaki, kun joskus tulee eteen, on raha kysymys.

Muuten se on minusta "turha", varsinki jos lukee jo. Eihän kaikki eskarit edes opeta mitään. Ei meidänkää eskarissa.......
 
Myöskin meillä alkaapi syksyllä eskari. Mielenkiintoista tosiaan tuo lukemiskeskustelu. Olen itse vahvasti sitä mieltä, että koulussa sitten viihtyy huomattavasti paremmin kun on haasteita. Jos osaa jo kaiken kouluun mennessään, lapsi suhtautuu helposti myöhemminkin koulunkäyntiin kuin leikkiin, ettei mitään tarvitse tehdä ja sitten tulos on mikä on.
 
Meillä ainakin eskariope on lastentarhanopettaja, ja päivät sen mukaisia. Eli leikkiä (legoja, barbeja, pelejä yms), ulkoilua, perustaitoja kuten hahmottamista, -tietoa kuten viikonpäivät, askartelua, lauluja. Ei mitään luku- tai kirjoitusopetusta. Eskari on kyläkoulumme yhteydessä, 4 h päivässä. Tutustuu kavereihin, opettajiin, kouluun, tapoihin. Meillä myös mietittiin, menisikö ekalle luokalle jo nyt, mutta ajttelimme, että koska nyt muutenkin on koulun nuorin, niin ehtii sitä oppimaan myöhemminkin. Nykyään on niin kiire kehittää lapsia (oppi poika itsestään lukemaan juuri 5 vuotta täytettyään, kirjoittaa, laskee kertotaulutkin), 6-v leikki on vielä tärkeämpää, ja sen varjolla opitaan vielä monta asiaa! Meillä ei kuitenkaan ajateltu kotiin jäämistä, koska ei ole ollu kuin päiväkerhossa 2 x 3 tuntia viikossa, että oppisi toimimaan ryhmässä ennen koulun alkua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 19:43 Katiaana kirjoitti:
ainaki täällä eskari maksuton, vaikka kävis sen tarhassa. Joten meillä ainaki, kun joskus tulee eteen, on raha kysymys.

Muuten se on minusta "turha", varsinki jos lukee jo. Eihän kaikki eskarit edes opeta mitään. Ei meidänkää eskarissa.......
Esiopetus on maksuton kaikkialla mutta jos siihen sisältyy myös hoitoa niin siitä tietty maksaa päivähoitomaksun. Eli maksutonta esiopetusta 4h/päivä.
Ei eskarissa ole tarkoituskaan opiskella vaikka siellä tehtäväkirja onkin, lähinnä valmentaudutaan kouluun ja tarkistellaan kouluvalmiuksia.

Esim. mun kummipoika oli todella nuori kun oppi lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan, mutta kouluun ei ollut valmis. Teki näitä juttuja just silloin kun huvitti, eikä ainakaan mitään ohjeiden mukaan. Ryhmätyöskentely taidot ihan hukassa jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 20:45 Äityli kirjoitti:
Myöskin meillä alkaapi syksyllä eskari. Mielenkiintoista tosiaan tuo lukemiskeskustelu. Olen itse vahvasti sitä mieltä, että koulussa sitten viihtyy huomattavasti paremmin kun on haasteita. Jos osaa jo kaiken kouluun mennessään, lapsi suhtautuu helposti myöhemminkin koulunkäyntiin kuin leikkiin, ettei mitään tarvitse tehdä ja sitten tulos on mikä on.
Mutta miten lapselta "estetään" oppimishalut? Oma tyttö täyttää kohta 6-v ja hän on kesästä asti halunnut opetella lukemista,ym. Tuntuu hölmöltä olla auttamatta jos yrittää ja yrittää, eikä onnistu ilman neuvoja. Olen kysynyt meidän päikkärin eskarin opettajilta neuvoja ja he olivat sitä mieltä, että kannattaa neuvoa ja opettaa, jos lapsi haluaa.
Eskarissa ja koulussa pystytään ottamaan huomioon lasten eritasoisuus ja tarjoamaan kaikille mielekästä tekemistä. Ei ainakaan täällä laiteta opettelemaan kirjaimia, jos osaa jo lukea :headwall:


 
Meillä on nyt kolmas lapsi eskarissa. Täällä poikani eskari on koululla. Heidän toimintansa on leikinomaista ja lapsilähtöistä. Eskarin etuna olen pitänyt sitä, että lapsi tottuu jo nyt koulun ympäristöön. Koulurakennus ja piha tulevat tutuksi samoin koulumatka. Ja onhan siellä sitten tuttuja luokkakavereita ja muutaman openkin tunnistaa väkijoukosta.

Eskarissa ei tosiaankaan korostetusti opeteta lukemaan ja kirjoittamaan. Monet lapset vaan oppivat noihin aikoihin kyseisiä taitoja.

Itse olen päivät kotona.Olenkin sanonut eskarilaiselleni, että hän saa jäädä kotiin aina kun haluaa, sillä eskarissa ei ole pakko käydä - koulu on sitten eri juttu. Kotiin hän on jäänyt kolmena päivänä. Silloin hän on jo edellisenä päivänä sanonut eskariopelle, että huomenna hän ei tule. Eli hyvin on viihtynyt.
 
eskarin idea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 09:02 Timon kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2006 klo 20:45 Äityli kirjoitti:
Myöskin meillä alkaapi syksyllä eskari. Mielenkiintoista tosiaan tuo lukemiskeskustelu. Olen itse vahvasti sitä mieltä, että koulussa sitten viihtyy huomattavasti paremmin kun on haasteita. Jos osaa jo kaiken kouluun mennessään, lapsi suhtautuu helposti myöhemminkin koulunkäyntiin kuin leikkiin, ettei mitään tarvitse tehdä ja sitten tulos on mikä on.
Mutta miten lapselta "estetään" oppimishalut? Oma tyttö täyttää kohta 6-v ja hän on kesästä asti halunnut opetella lukemista,ym. Tuntuu hölmöltä olla auttamatta jos yrittää ja yrittää, eikä onnistu ilman neuvoja. Olen kysynyt meidän päikkärin eskarin opettajilta neuvoja ja he olivat sitä mieltä, että kannattaa neuvoa ja opettaa, jos lapsi haluaa.
Eskarissa ja koulussa pystytään ottamaan huomioon lasten eritasoisuus ja tarjoamaan kaikille mielekästä tekemistä. Ei ainakaan täällä laiteta opettelemaan kirjaimia, jos osaa jo lukea :headwall:
Ei kyse olekaan siitä, että ESTETTÄISIIN tai KIELLETTÄISIIN lasta oppimasta esim. lukemista ja kirjoittamista j laskemista, VAAN kyse on nyt siitä, ettei ´näitä taitoja tarvitse osata ennen koulun alkamista - kyse on siitä, että jos ja kun ei osaa, koulussa opetetaan. "Oppimaton" ei ole tyhmä ja "osaava" ei ole erityisen älykäs - välttämättä. Nämä taidot eivät siis ole älykkyyden tai myöhemmän oppimisen mittareita. Lapset vaan oppivat ja omaksuvat asioita eri tahtiin.

Jos lapsi on innostunut auton merkeistä tai kirjaimista; lukemisesta, jos lapsi on kiinnostunut askartelusta ja kaikenlaisesta nypräämisesta, tai mitä tahansa niin tottakai normaali aikuinen kannustaa ja opastaa lastaan.
Joku lapsi eskari-iässä on innostunut "vain" leikkimisestä, se hänelle saliittakoon.
Mutta tosiaan, kuten sanoin: eräs tuntemani esikoulussa lukutaitoinen lapsi ei hahmottanut aikakäisyksiä vielä ekaluokallakaan. :(
 
matkakuu
Lukiolaisten kanssa olemme silloin tällöin "tutkineet" löytyykö varhain
lukemaan oppimisen ja myöhemmän kielellisen lahjakkuuden välillä yhteyksiä. Myöhemmän lahjakkuuden mittareina on pidetty kielten arvosanoja. Näissä pienissä tutkimuksissa(otos n.36/tutkimus) ei yhteyttä ole löytynyt. Usein koulussa lukemaan oppineet ovat olleet
luokkansa kielineroja. Kielelliseen lahjakkuuteen vaikuttavat monet tekijät esim. oma motivaatio, kielen harrastaminen ja ympäristön mallit. Eskarin opettajilta kannattaa kysellä oman lapsen tasosta, jos on huolestunut. Heillä on vertailupohjaa saman ikäluokan lapsiin.
 



[/quote]



[/quote]

Ei kyse olekaan siitä, että ESTETTÄISIIN tai KIELLETTÄISIIN lasta oppimasta esim. lukemista ja kirjoittamista j laskemista, VAAN kyse on nyt siitä, ettei ´näitä taitoja tarvitse osata ennen koulun alkamista - kyse on siitä, että jos ja kun ei osaa, koulussa opetetaan. "Oppimaton" ei ole tyhmä ja "osaava" ei ole erityisen älykäs - välttämättä. Nämä taidot eivät siis ole älykkyyden tai myöhemmän oppimisen mittareita. Lapset vaan oppivat ja omaksuvat asioita eri tahtiin.

Jos lapsi on innostunut auton merkeistä tai kirjaimista; lukemisesta, jos lapsi on kiinnostunut askartelusta ja kaikenlaisesta nypräämisesta, tai mitä tahansa niin tottakai normaali aikuinen kannustaa ja opastaa lastaan.
Joku lapsi eskari-iässä on innostunut "vain" leikkimisestä, se hänelle saliittakoon.
Mutta tosiaan, kuten sanoin: eräs tuntemani esikoulussa lukutaitoinen lapsi ei hahmottanut aikakäisyksiä vielä ekaluokallakaan. :(
[/quote]

Tähän liitteeksi että oma poikani osasi 4-5v:nä kirjoittaa melkein kaikki automerkit ja piirtää logot, mutta oma nimi + ihminen tuotti suunnatonta vaikeutta :whistle:
 
Omat lapseni eivät ole käyneet eskaria yksikään ja silti jokainen kuuluu luokkansa parhaimmistoon lukuaineissa. Jokainen on saanut kehuja myös sosiaalisista taidoista opettajilta ja terveydenhuoltohenkilökunnalta. En siis todellakaan pidä eskaria välttämättömyytenä, vaikka itse jouduin jatkuvasti perustelemaan muille vanhemmille, mikseivät lapsemme ole/olleet eskarissa.

Kuitenkin uskon, että monille lapsille eskarista on hyötyä, etenkin jos on puutteita tai epävarmuutta jollakin osa-alueella tai kenties ei ole vaikka aiemmin oppinut olemaan ryhmissä mukana.

Mutta mielestäni eskarin tarpeellisuutta tulee harkita lapsen kannalta, ei sen, mitä valtaväestö ajattelee tai vaikkapa vanhempien negatiivisuuden kannalta. Se ei ole pakollinen, eikä kaikille tarpeellinen, mutta toisille erittäinkin hyvä paikka harjoitella valmiuksia ennen oikean koulun alkua.

Jos lapsi muutenkin on päiväkodissa, ehkä helpommin laittaisin myös eskariin. Päiviin tulee kuitenkin uutta sisältöä, joka on tarkoitettu vain "isoille", mutta normaali arki ei merkittävästi muutu. Meillä lapset eivät ole koskaan olleet päiväkodissa, enkä siis heitä eskarinkaan takia sinne halunnut laittaa.

:)
 
selena
meidän tytär osaa lukea ja laskea hienosti, ja hän suoraan sanoen tylsistyy eskarissaan...olen sitten koettanut kotosalla ja harrastuksissa keksiä tarpeeksi haasteellisia asioita.voihan sitä oppimisen halua koettaa suunnata muuallekin kuin kirjainjuttuihin. lapsella on suunnaton tarve oppia uusia asioita, a pöhköä olisi sitä ruveta tukahduttamaan.
 

Yhteistyössä