esimies ajatteli vähä syyllistää sairauspoissaoloista..

  • Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti
"sairas"
ap valitettavasti voi vaikuttaa, meillä ei ainakaan firmassa ole mikään varmaa ennen kuin nimi on paperissa. Usein puhutaan, että voit sijaistaa sitä ja sitä, mutta ei se ole varmaa. Meillä ne ei ole suullisia sopimuksia vaan mahdollisia analyysejä jatkosta. Paljonko sulla on tätä määräaikaista nyt jäljellä?
Pari kuukautta jäljellä. Esimies itse sanoi, että suullinen sopimus on sitova.
 
esmees
[QUOTE="sairas";30237622]Joo en varmaan saa kesken sopimuksen potkuja. Lähtis aika nopeasti puhelua liittoon.[/QUOTE]

Voihan sinne liittoon soitella ja kannattaakin mutta kokemuksesta tiedän että ei se työnantajakaan mikään avuton osapuoli ole ;)
Pikkufirmoissa valehtelu on yleistä ja isommissa asiat hoidetaan sitten eri tavalla.
 
........
[QUOTE="sairas";30237629]Pari kuukautta jäljellä. Esimies itse sanoi, että suullinen sopimus on sitova.[/QUOTE]
Jep ollaan sana sanaa vastaan tilanteessa minkä sinä häviät jos oikeuteen mennään..
 
Ääliöitä
Jos ette, arvon leaderi-bossi-ämmät, ole trolleja niin kyllä olette melkoisia torveloita eikä teidänlaisianne tolloja tarvitse yksikään yritys.

Miten on mahdollista, että esimiesasemassa toimiva narttu ei tiedä edes perustavaa laatua olevia asioita työntekijäin oikeuksista?

Mitenkä monta sataa sivua tässäkin nyt tarvitsee toistaa samaa asiaa, ennen kuin leaderi-bossi-ämmät saavat iskostettua paksuun kalloonsa lakiin kirjattuja asioita?
 
vieras..
[QUOTE="vieraana";30237286]Eli silloin osavastuu niiden lappujen kirjoittamisesta on myös sillä lapun kirjoittajalla - ei yksin työntekijällä. ;) Jos hän kirjoittaa liian hepposin perustein sen lapun, niin eihän pomon koko "paskaämpäriä" kuulu sen työntekijän niskaan kaataa, vaan "moittia" myös sen tth:n hoitajia. Joo, tiedän, että se on aika hankalaa määrittää, onko sitä paskatautia oikeesti tai sitä migreeniä tms. mutta jos niitä nyt joka viikko alkaa olemaan, niin pitäshän siellä tth:ssakin alkaa niiden kellojen kilistä... Työnantajalla kun on aika sidotut kädet siinä kohtaa, jos sä sen saikkulapun saat ja sen työnantajalle viet. Voihan se toki olla hyväksymättä ja laittaa sen palkattomaksi, mutta kuinka moni pomo uskaltaa lopuviimeksi niin tehdä, jos virallinen todistus on olemassa? Muakin ketuttaa nämä turhaan saikuttelijat omalla työpaikalla, koska ne heidän työt kaatu sitten muille, mutta minkäs tekee kun se "omailmoitus" on olemassa ja siihen voi sitten aina hakea jatkoon myös virallisen todistuksen. Eli jos haluaa pitää yht' äkkiä vaikka viikon loman, niin hyvä valehtelija tekee sen aika helposti noita kahta yhdistelemällä.[/QUOTE]

Ei se kyllä tth:n velvollisuus ole, vaan työntekijän, joka valehtelee.

Tätä vartenhan työpaikoilla seurataan poissaoloja ja niihin puututaan. Toisinaan järjestetään kolmikanta keskusteluja, jolloin myös työterveyden edustaja on paikalla.
 
tunnollinen
[QUOTE="meh";30236868]Ei ole tämmöistä. Itse olen vuodessa, hoitovapaalta töihin paluun jälkeen, ollut suurin piirtein saman verran poissa sairauksien takia kun sinä kolmessa viikossa... Ja mulla on 3 alle 10v lasta.

Joten kyllä, olet ollut todella paljon poissa! Ei sille mitään mahda, mutta ei tota pomon toteamusta poissa oloista kannattaa syyllistämisenä ottaa. Hänhän kertoi vaan totuuden.[/QUOTE]

Samaa mieltä - mulla on kolme alle kouluikäistä lasta, töihin palasin kun kaksoset täyttivät 3v eli pari vuotta ollut töissä nyt (esikoinen oli 13kk kaksosten syntyessä). Lasten sairastamisen vuoksi olen ollut poissa töistä 4 päivää, oman sairastamisen vuoksi samoin 4 päivää. Mies on hoitanut lapsia noin 8 sairaspäivää. Lasten isovanhemmat asuvat kaukana, heiltä ei hoitoapua saa, lasten kummit työelämässä, ei apua sieltäkään. Neuvolakäynnit yms (esikoisella lääkäriseuranta lääkityksen vuoksi, oikomishoidot päällä, puheterapiat) kaikki on saatu hoidettua ilman työpoissaoloja.

No meillä on superterveet lapset ja miehellä joustava työaika, minulla 3 vuorotyö... helpottaa sumplimista!
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja Ääliöitä;30237692:
Miten on mahdollista, että esimiesasemassa toimiva narttu ei tiedä edes perustavaa laatua olevia asioita työntekijäin oikeuksista?

Mitenkä monta sataa sivua tässäkin nyt tarvitsee toistaa samaa asiaa, ennen kuin leaderi-bossi-ämmät saavat iskostettua paksuun kalloonsa lakiin kirjattuja asioita?
En ole huomannut, että kukaan kieltäisi työntekijän laillisia oikeuksia. Sen sijaan muutamat ei ymmärrä, että työn tekijällä on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia.

Terveisin leaderi-bossi-ämmä
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
.......
Alkuperäinen kirjoittaja eläs luulekkaan;30237763:
Meillä juuri vakinaistettiin nainen, joka on poissa jos lapsi aivastaa kerrankin, tai jos itsellään on 37.1 "kuumetta". Toistuvia 1-2vrk poissaoloja, ollut alusta alkaen.
Kunnalla/kaupungilla töissä ilmeisesti.. Yksikään yksityinen firma ei tälläistä henkilöä vakinaista eikä kovin moni isokaan.
 
"Fruity"
[QUOTE="sairas";30237629]Pari kuukautta jäljellä. Esimies itse sanoi, että suullinen sopimus on sitova.[/QUOTE]

Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinenkin.
Tässä kohdin ei vaan voi mitään suullista sopimusta tulevasta olla kun aiempi määräaikainenkin on vielä meneillään.
 
"joopa"
Loppujen lopuksi mun mielestä ap on ollut vähän töistä pois lastensa sairastumisten takia. Siihen nähden mun mielestä esimiehen kommentti on aivan lapsellisella tasolla. Semmoista se vain valitettavasti on, sairauspoissaoloja tulee itse kullekin - minkäs teet.

Entäs jos esimies on pois, pitäskös hänelle kans naljailla moisesta asiasta.

Mappi ööhön esimiehen kommentti, pura mahdollinen ärtymys omaan työpanokseesi eli tee hommasi edelleenkin loistavasti :).
Mitä helvettiä työssäoloajasta yli 20% saikulla ja vähän töistä poissa :) HAHHAAHAHA
Mulla 15v taustalla 4 lasta ja 4 päivää töistä poissa lasten takia omia saikkuja 10 päivää
 
jjjjjjjjioj
[QUOTE="Fruity";30237844]Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinenkin.
Tässä kohdin ei vaan voi mitään suullista sopimusta tulevasta olla kun aiempi määräaikainenkin on vielä meneillään.[/QUOTE]

Suullinen sopimus on tasan niin pitkään sitova kun molemmat osapuolet ovat samaa mieltä asioista mitä ollaan sovittu.. EN ymmärrä kuinka vielä nykyäänkin on näin typeriä ihmisiä jotka eivät tuota sisäistä ja vaadi kirjallisena kaikkea.
 
"..."
Kunnalla/kaupungilla töissä ilmeisesti.. Yksikään yksityinen firma ei tälläistä henkilöä vakinaista eikä kovin moni isokaan.
Riippuu ihan, miten töissä ollessaan hoitaa hommansa. Meillä täällä töissä istuu kymmennittäin tyyppejä, jotka eivät kyllä ole ikänä päivääkään poissa, mutta eivät kyllä paljon saa aikaiseksi täällä istuessaan. Itse esimiehenä palkkaisin mielummin tyypin, joka tekee kunnolla töitä silloin kun on paikalla, kun jonkun, joka ei saa mitään aikaiseksi, mutta istuu paikalla joka ainoa päivä.
 
"Fruity"
Suullinen sopimus on tasan niin pitkään sitova kun molemmat osapuolet ovat samaa mieltä asioista mitä ollaan sovittu.. EN ymmärrä kuinka vielä nykyäänkin on näin typeriä ihmisiä jotka eivät tuota sisäistä ja vaadi kirjallisena kaikkea.

Tottakai kirjallinen sopimus on tärkeä.
Mutta ellei sitä ole jostain syystä esim. työsuhteesta,
työntekijä on ollut suullisella sopimuksella työssä jatkuvassa työsuhteessa,
työsuhde katsotaan vakituiseksi.
Ei työnantaja pysty sitä esim. alkaa väittämään määräaikaiseksi enää.
 
..........
[QUOTE="Fruity";30237873]Tottakai kirjallinen sopimus on tärkeä.
Mutta ellei sitä ole jostain syystä esim. työsuhteesta,
työntekijä on ollut suullisella sopimuksella työssä jatkuvassa työsuhteessa,
työsuhde katsotaan vakituiseksi.
Ei työnantaja pysty sitä esim. alkaa väittämään määräaikaiseksi enää.[/QUOTE]

Juu tämä pätee pitempiin työsuhteisiin, muutaman kk työssäolon jälkeen ei voi kun syyttää itseään jos joutuu kusetetuksi ja kukaan ei oikein voi auttaa.
 
"sairas"
Suullinen sopimus on tasan niin pitkään sitova kun molemmat osapuolet ovat samaa mieltä asioista mitä ollaan sovittu.. EN ymmärrä kuinka vielä nykyäänkin on näin typeriä ihmisiä jotka eivät tuota sisäistä ja vaadi kirjallisena kaikkea.
Tottakai mä vaadin sopimuksen kirjallisena mutta en ole vielä lähtenyt vaatimaan, kun tässä on vielä aikaa. Jos nyt jo on sovittu jatkosta niin voinko tosiaan jo näin aikaisin lähteä sopimusta jatkosta vaatimaan (kirjallista)?

Tästä nykyisestä pätkästä tietenkin on kirjallinen sopimus tehty.
 
"sairas"
[QUOTE="Fruity";30237844]Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinenkin.
Tässä kohdin ei vaan voi mitään suullista sopimusta tulevasta olla kun aiempi määräaikainenkin on vielä meneillään.[/QUOTE]

Niin miksei?
 
........
[QUOTE="sairas";30237888]Tottakai mä vaadin sopimuksen kirjallisena mutta en ole vielä lähtenyt vaatimaan, kun tässä on vielä aikaa. Jos nyt jo on sovittu jatkosta niin voinko tosiaan jo näin aikaisin lähteä sopimusta jatkosta vaatimaan (kirjallista)?

Tästä nykyisestä pätkästä tietenkin on kirjallinen sopimus tehty.[/QUOTE]

Suosittelisin että yrität nyt pari kk näyttää että yleensä pystyt käymään töissäkin.. Jos sä ton 3 viikkoisen perusteella vaatisit mitään niin mä nauraisin räkäisesti jos olisin esimies.
 
nohh
Suosittelisin että yrität nyt pari kk näyttää että yleensä pystyt käymään töissäkin.. Jos sä ton 3 viikkoisen perusteella vaatisit mitään niin mä nauraisin räkäisesti jos olisin esimies.
Ja mitäpä se kertoo sinusta esimiehenä?

Ap kertoi olevansa koulussa töissä (?), ainakin silloin kun ollaan tekemisissä pienten lasten kanssa, niin alun sairastelut on täysin normaalia. Lasten keskuudessa kun pöpöt kiertää, ja menee hetki että työntekijä saa vastustuskyvyn. Sit voikin mennä se 15 vuotta sairastamatta, jos siis pysyt samassa talossa töissä.

Samaten jos lapset on juuri aloittanut hoidossa, on ihan normaalia että he aluksi sairastelee. Sekin on yleensä ohimenevää, kunnes saavat vastustuskykyä sen sairastelun kautta.

En näkisi että alun sairastelut on syy menettää hyvää työntekijää. Jollainen ap saattaa hyvinkin olla. Esimiehen pitäisi aina osata katsoa hieman pitemmälle tulevaisuuteen ja kokonaisuutta. Mutta kun Suomessa johtamistaso on mitä on.... Nyt on kyse kuitenkin ollut vain muutamista päivistä, miten te oikeasti pärjäätte työkavereina tai puhumattakaan esimiehinä kun yksi työntekijöistä OIKEASTI on koko aikaa poissa? Ja kokemuksesta voin kertoa, että sellaisenkin poispotkiminen voi olla HYVIN vaikeaa, sellaisen joka jatkaa on-off saikuttelua VUOSIA.
 
............
Ja mitäpä se kertoo sinusta esimiehenä?

Ap kertoi olevansa koulussa töissä (?), ainakin silloin kun ollaan tekemisissä pienten lasten kanssa, niin alun sairastelut on täysin normaalia. Lasten keskuudessa kun pöpöt kiertää, ja menee hetki että työntekijä saa vastustuskyvyn. Sit voikin mennä se 15 vuotta sairastamatta, jos siis pysyt samassa talossa töissä.

Samaten jos lapset on juuri aloittanut hoidossa, on ihan normaalia että he aluksi sairastelee. Sekin on yleensä ohimenevää, kunnes saavat vastustuskykyä sen sairastelun kautta.

En näkisi että alun sairastelut on syy menettää hyvää työntekijää. Jollainen ap saattaa hyvinkin olla. Esimiehen pitäisi aina osata katsoa hieman pitemmälle tulevaisuuteen ja kokonaisuutta. Mutta kun Suomessa johtamistaso on mitä on.... Nyt on kyse kuitenkin ollut vain muutamista päivistä, miten te oikeasti pärjäätte työkavereina tai puhumattakaan esimiehinä kun yksi työntekijöistä OIKEASTI on koko aikaa poissa? Ja kokemuksesta voin kertoa, että sellaisenkin poispotkiminen voi olla HYVIN vaikeaa, sellaisen joka jatkaa on-off saikuttelua VUOSIA.

Esimiehen silmin.. Työntekijä ei ole pystynyt olemaan viikkoakaan töissä ilman sairaslomaa.. EI hyvältä vaikuta.
 
"vieraana"
Esimiehen silmin.. Työntekijä ei ole pystynyt olemaan viikkoakaan töissä ilman sairaslomaa.. EI hyvältä vaikuta.
Mutta turha siinä syyllistää, jos on tietoisesti palkannut ihmisen, jolla on sen ikäisiä lapsia, että niitä saa lain mukaan jäädä kotiin hoitamaan. Ja estääkö tuollainen syyllistäminen jotenkin virusten leviämisen? Ap tuskin on niitä millään konstilla pystynyt estämäänkään... Tai olisi, jos olis teljennyt itsensä ja lapsensa jonnekin bunkkeriin ja lopettanut normaalin elämisen... Ja aika omituista, että flunssakauden perusteella (jolloin varmaan sairastuu samalta työpaikalta moni muukin) voi vetää johtopäätöksen työntekijän soveltuvuudesta jatkossa selviytymään työstään. Tässä kohtaa sattui van paska tuuri, että tauti kiertää koko perheen samaan aikaan.
 

Yhteistyössä