Eskarilainen sai huomautuksia vasussa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tai no ei huomautuksia, mutta puututtiin tiettyihin asioihin. Lapsi täyttää joulukuussa 6 vuotta ja menee siis ensi syksynä kouluun. No, noottia tuli, kun ei tunnista kirjaimia, kuin muutaman. Numeroita ei tunnista ollenkaan, luettelee kyllä 20 asti, osaa pelata noppapelejä yms.
Sosiaalinen puoli ok, mutta nuo kirjaimet ja numerot nyt sitten ongelmana. Miten voisikaan osata, kun ei olla kotona edes opeteltu, lapsella ei ole ollut kiinnostusta niihin ja ajattelin, että eskarissa ja koulussa opetellaan.
Erityisopettaja tekee tehtäviä ensi kuussa lapsen kanssa ja katsoo tilanteen. Onko lapseni tilanne sitten ihan epänormaali?
 
vierailija
Moni asia ja varsinkin innostus lähtee kotoa. Ehkä siis hyvä herätys teillekin. Ei toki pakottamalla mutta yhdessä oppien, leikin kautta.

Ei kaikkea tartte tietenkään osata. Ei. Mutta hankalin ehkä tuo kiinnostuksen puute.
 
vierailija
Meillä marraskuussa 6 vuotta täyttävä ja tuntee kirjaimet, kutakuinkin, niitä oli päiväkodissa opeteltu ja kotonakin joskus. Numeroiden osaaminen hiukan heikompaa, osaa laskea ihan hyvin, mutta ei oikein erota ysiä kutosesta ja joskus menee muutkin numerot vielä sekaisin.

Toki eskarissa osa jopa lukee jo itse eli hajontaa taidoissa on paljon. Onhan siellä ikähaarukkakin tietysti sen 12kk. Oppimaan ehtii, mutta kyllä mekin treenaillaan noita kirjaimia ja numeroita esim. pelaamalla lautapelejä ja tekemällä puuhakirjoja.
 
vierailija
Jotenkin järkyttävää tämä painostus että kouluunmennessä pitäisi jo osata kaikki. Ensinnäkin ekaluokka on sitä varten että opetellaan olemaan koululaisia. Tokalla vasta tarvii osata lukea ja laskea. Tietenkin se helpottaa lasta mitä aiemmin oppii, mutta niinhän se on kaikkien opeteltavien asioiden kanssa. Et ole ainoa jonka tenavaa on syynätty tarkemmin jos ei ole oppinut ensimmäisten joukossa; joissakin kouluissa/eskareissa tähän tartutaan hanakammin. Lisäksi pitää ottaa huomioon että jotkut oppii samaanaikaan isomman sisarensa kanssa vain kuunnellessa. Esikoisillahan tätä etua ei ole. Leikin lomassa ja erilaisilla peleillä tenavat oppii hyvin nopeasti. En usko että kullannupussanne on mitään oppimishäiriötä. En toki ole mikään ammattilainen, sivusta seurannut lähinnä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Erikoisia vastauksia täällä taas. Ap, ei mitään hätää, ei lapsesi tarvitsekaan vielä osata tuon enempää. Aika erikoista, että edes kiinnittävät moiseen huomiota. Eri paikoissa toki toimitaan eritavalla, ja henkilökunnasta löytyy mitä erilaisempia persoonia.

Lapsellasi on hyvin aikaa vielä innostua kirjaimista, eikä hätää, vaikkei ennen ekaakaan luokkaa osaisi niitä suvereenisti. Ekallahan niitä tosiaan vasta sitten harjoitellaan... tämä esikoulujuttu on vähän niin kuin leikin lomassa harjoittelua (siellä taitaa vain nyt olla joku virkainnokas, joka pitää itseään pikkaisen liian tärkeänä). Voin tosiaan sanoa, että ekalla edetään niiden kirjainten kanssa niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hiiiiiiiiitaaaaaaaaaaaaaastiiiiiiii, ettei sitä aikuinen välttämättä voi käsittääkään. Siellä todella harjoitellaan sitä yhtä kirjainta aina antaumuksella, kunnes siirrytään seuraavaan. ÄLÄ SIIS HÄTÄILE!!! <3
 
vierailija
No ehkä vähän jäljessä, mutta helpostihan tuo korjaantuu.
Otatte tavaksi muutaman kerran viikossa tehdä lasku ja luku/kirjoitustehtäviä, niin kyllä se siitä.
Että noita tehtäviä voisi tehdä, pitäisi ensin osata ne kirjaimet ja numerot. Yleensä niitä opetellaan jo lasten kuvakirjoista, pelikorteista yms. Tietokonepelitkään eivät ole aina pahasta noita opetellessa.
 
Että noita tehtäviä voisi tehdä, pitäisi ensin osata ne kirjaimet ja numerot. Yleensä niitä opetellaan jo lasten kuvakirjoista, pelikorteista yms. Tietokonepelitkään eivät ole aina pahasta noita opetellessa.
Niinpä juuri. Ei lapsille mitään kotikoulua tarvitse pitää, mutta leikkien ja pelien lomassa on esim helppo harjoitella laskemista. Samoin lapselle kannattaa lukea paljon, ja siinä samalla vähän aina opettaa kirjaimia ja vähitellen lukemista.
 
Erikoisia vastauksia täällä taas. Ap, ei mitään hätää, ei lapsesi tarvitsekaan vielä osata tuon enempää. Aika erikoista, että edes kiinnittävät moiseen huomiota. Eri paikoissa toki toimitaan eritavalla, ja henkilökunnasta löytyy mitä erilaisempia persoonia.

Lapsellasi on hyvin aikaa vielä innostua kirjaimista, eikä hätää, vaikkei ennen ekaakaan luokkaa osaisi niitä suvereenisti. Ekallahan niitä tosiaan vasta sitten harjoitellaan... tämä esikoulujuttu on vähän niin kuin leikin lomassa harjoittelua (siellä taitaa vain nyt olla joku virkainnokas, joka pitää itseään pikkaisen liian tärkeänä). Voin tosiaan sanoa, että ekalla edetään niiden kirjainten kanssa niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hiiiiiiiiitaaaaaaaaaaaaaastiiiiiiii, ettei sitä aikuinen välttämättä voi käsittääkään. Siellä todella harjoitellaan sitä yhtä kirjainta aina antaumuksella, kunnes siirrytään seuraavaan. ÄLÄ SIIS HÄTÄILE!
Käsittääkseni nuo tavoitteet ovat valtakunnalliset, ja kaikille eskarilaisille samat. Meidän eskariope näytti jotain kaavaketta, johon listattu, millä tasolla lapsen pitäisi eskarivuonna vähintään numeot ja kirjaimet hallita.
 
vierailija
Älä huoli. Koulusta saa erityisen tuen tukea juurikin jos oppimisvaikeuksia havaitaan ja hyvä että löytyvät.

Oma lapsi oli eskarissa täysi käsi kirjainten ja numeroiden suhteen. Nyt ekalla ratkoo jo matikan tehtäviä edistyneemmin kuin ikätoverit. Äikkä takkuaa kun kirjainten tunnistaminen on yhä huonoa ja meillä onkin riski lukihäiriöön. Muttei sekään mikään tuomio ole. Monet lukihäiriön omaavat pärjäävät yliopistossakin :)
 
Tai no ei huomautuksia, mutta puututtiin tiettyihin asioihin. Lapsi täyttää joulukuussa 6 vuotta ja menee siis ensi syksynä kouluun. No, noottia tuli, kun ei tunnista kirjaimia, kuin muutaman. Numeroita ei tunnista ollenkaan, luettelee kyllä 20 asti, osaa pelata noppapelejä yms.
Sosiaalinen puoli ok, mutta nuo kirjaimet ja numerot nyt sitten ongelmana. Miten voisikaan osata, kun ei olla kotona edes opeteltu, lapsella ei ole ollut kiinnostusta niihin ja ajattelin, että eskarissa ja koulussa opetellaan.
Erityisopettaja tekee tehtäviä ensi kuussa lapsen kanssa ja katsoo tilanteen. Onko lapseni tilanne sitten ihan epänormaali?
Ei, lapsesi on aivan normaali. Toisia kiinnostaa kirjaimet ja numerot enemmän ja toisia vähemmän.
 
vierailija
Ei, lapsesi on aivan normaali. Toisia kiinnostaa kirjaimet ja numerot enemmän ja toisia vähemmän.
MUTTA ne ovat vain pieni osa kokonaisuutta, mitkä lapsi näkee kaiken aikaa. Onko tuo eskari ihan viisas juttu enää? Sanojen ja asiayhteyksien ymmärtäminen olisi paljon tärkeämpää.
"Mesopotamiassa muutama tuhat vuotta sitten tähtitiede ja astrologia olivat sama asia. Tähtitaivasta tarkkailtiin ja tehtiin hyviä havaintoja. Tämä on tähtitiedettä. Sitten näitä havaintoja ryhdyttiin yhdistämään johonkin, mitä maan päällä sattui milloinkin tapahtumaan ja näistä kehiteltiin sääntöjä siitä, miten tähtitaivas ohjaa tai liittyy maanpäälliseen elämään,..."
Jouko Raitala kertoi yleuutisissa.
 
vierailija
Lapsessa ei valittamista mutta vanhemmissa ehkä? Vahingossakin oppii kirjaimia ja numeroita jos joku jaksais niitä selittää. Kolmevuotiaat jo viimeistään alkaa kysellä mikä kirjain tuossa on, mitä siinä lukee, miten minun nimi kirjoitetaan
 
vierailija
Meilläkin joukukuussa 6v täyttävän pojan vasu keskustelus sanottiin tai ihmeteltiin et eikö muka osaa kirjaimia ja numeroita. Sekoittaa niitä helposti. Ei olla kotona opetrltu sen kummemmin kun ajattelin että eskarissa ne opetellaa. Itselläni lukihäiriö niin en ala edes opettamaan itse.
 
vierailija
Ei lapsi kiinnosti jos kotona ei yhtään anneta "bensaa" innostukselle.

Ei koulu/eskari yksin lasta opeta vaan kotoakin tarvitaam apua tuohon.
Oma poikani oppi lukemaan eskarissa ensimmäisen parin kuukauden aikana. En laittanut asian tiimoilta tikkua ristiin. Ilmeisesti kuitenkin eskari ja koulu opettaa lapset lukemaan ihan ilman kodin osallistumistakin?

Ja onhan se vähän sillälailla, että jos lapsella ei ole valmiuksia tai kiinnostusta, niin ei se auta vaikka sitä bensaa kuinka heittelisi liekkeihin.

Itse koen, että myös usein unohdetaan tyystin se, että eskarissa on lapsia melkein vuoden ikäerolla. Ne tammikuussa syntyneet on vuoden vanhempia kuin joulukuussa syntyneet. Eli ei sinällään ihme, jos porukka ei siellä ole ihan tasavertaista. Toisaaltaan hajonta kyvyissä ja taidoissa on suurta. Joskus ne melkein vuoden nuoremmat tuntuu olevan luokan pätevimpiä kaikessa.
 
vierailija
"Ei huomautuksia vaan puututtiin.." Kerrottiin siis pk:n huomiot ja luotiin tavoitteet eskarivuodelle. Siitä juuri vasussa on kyse. Sinua ja lastasi ei siis parjattu vaan neuvottiin kiinnittämään kyseisiin asioihin huomiota. Vanhemman on hyvä opettaa lasta tunnistamaan esim. oman nimen kirjaimet ja täten myös kirjoittamaan oman nimi. Myös numerot 1-10 on hyvä opetella jo 4 vuotiaasta lähtien. (Mm kirjojen, pelien, leikin ja esim ympäristön avulla. Ei istuttaa pöydässä ja tankata.) Hahmotuskyky ja matemaattiset taidot kehittyvät nopeammin ja täten pysyy eskarissa/ koulussakin paremmin mukana, kun on selkeä pohja jo alla kun uusia asioita aletaan rakentamaan päälle. Ekaluokan tavoite on oppia lukemaan jo syyslukukaudella. MUTTA kaikki on kovin yksilöllistä, jokainen oppii ajallaan.
 
vierailija
On siinä mielessä "jäljessä", että useimmat tuon ikäiset ovat jo itse kiinnostuneet kirjaimista ja kyselleet niistä kotona ja siksi niitä oppineet. Kaikkia ei kiinnosta ja sitä varten niitä harjoitellaan eskarissa ja ykkösellä.

Ainakin täällä etenevät ykkösellä reipasta vauhtia kirjaimissa eli hyvä olisi eskarivuoden aikana tavallisimmat oppia.
 
Minusta ei ole ap mitään epänormaalia lapsessasi. Lasten taitojen ja kiinnostusten kirjo päiväkodissa on laaja ja eskarissa ei tartte tunnistaa. Tutustutaan kirjaimiin ja numeroihin. Omaa lastani ei ennen koulua yhtään kiinnostanut,mutta luki ennen ekaluokan joulua. Ei eskarissa edes sanottu että pitäs osata. Kotona hänelle on luettu paljon ja pelattu yms, lapsi vain ei aktiivisesti kysellyt. Viskarissa hädintuskin osasi nimensä kirjoittaa. Poijan luokassa oli kyllä oppilaita joka lähtöön taitoineen ja kaikilla oli aikaa ja mahdollisuus oppia ja edetä. Kuka alusta alkaen aakkoset ja kuka luki jo.
 
vierailija
Tutkimuksen mukaan( Jyväskylän yliopisto ) voidaan ajatella että pn olemassa riski lukihäiriöön mikäli 5-v ei tunnista kirjaimista kuin muutamia. Ja varsinkin jos vanhemmilla on lukihäiriötä. Lukihäiriöhän periytyy.

Tällaisten lasten kanssa olisi hyvä lukea mahdollisimman paljon. Pelata pelejä. Tietokoneelle saatava ekopeli on suunniteltu juuri tällaisille lapsille,
 
vierailija
Lapset on niin erilaisia. Minua hiukan huolettaisi jos lapseni ei tunnistaisi kirjaimia eskarissa. Tai ehkä omille lapsille ne on vaan kiinnostaneet jo pienestä ja ilman varsinaista opettelua oppineet, tykänneet kirjainpalapeleistä ym. Mutta jos ei ole jotain luki/hahmottamishäiriötä yms niin varmasti ottaa nopeasti kiinni ikätovereita
 
vierailija
Meillä ei ole kummankaan suvussa lukihäiriötä ja tyttö osaa kaikki vokaalit, U joskus meinaa unohtua. Konsonanteista tunnistaa L, P, T ainakin. Ostettiin Muumi kirjainpeli, sitä tykkää pelata.
 

Yhteistyössä