eskarista

Mun tyttöni on syntyny aivan vuoden lopulla ja on siis menossa eskariin jo vuoden päästä. Mutta sehän on sitten ihan älyttömän pieni. jokuhan voi olla melkein vuoden vanhempi. Onko kukaan lykänny lapsensa eskaria ja/tai kouluunmenoa tällä perusteella? Tyttö on kyllä reipas, melkein lukee ja laskee hyvin. On sosiaalisia taitoja, tottunut oleen ryhmässä, mutta silti. Eskarissa ja koulussa tulee vastaan kaikkea ja jos sais vielä vuoden kypsyä...Niin ja tyttö ei ole mikään pitkäkään, vaikka se kai on sivuseikka. Tulee vaan niin pian jo tuo eskari, tyttö on nyt 4v ja siis vuoden päästä syksyllä alkais, hui :/
 
yksi tuttu on ottanu lapsensa pois eskarista ku sinne menosta ei meinannu tulla yhtään mitään... siis se oli jotain aivan kamalaa... ja kuitenki se oli 7lapsi,ett kyl siltä naiselta kokemusta oli....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:00 hyvänen aika kirjoitti:
4-vuotias laskee jo hyvin :eek: On mahdettu opettaa sitten urakalla

Eipä tuota Sälliäkään tarvinnut opettaa, ihan itse innostui jo pienenä matematiikasta ;)

Ja ap:lle, mä olen itse syntynyt marraskuun lopussa, ja aina pärjäsin hyvin koulussa (siellä kärkipäässä)

kannattaa ainakin sinne eskariin laittaa, ja sitten siellä katsoa onnistuuko kouluun meno vai ei..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:00 hyvänen aika kirjoitti:
4-vuotias laskee jo hyvin :eek: On mahdettu opettaa sitten urakalla
No älä nyt tuohon tartu, tarkoitin, että osaa jonkun verran laskea, meillä on semmonen kirja missä on leikkimielisiä laskuja (tyttö sai lahjaksi joltain) on itse tosi kiinnostunut, että ei ole opetutte urakalla :kieh: . Mutta siis, että tiedolliset valmiudet varmaan sinne kouluun olisi..Mutta muuten mietin
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:03 keppälerttu kirjoitti:
\
kannattaa ainakin sinne eskariin laittaa, ja sitten siellä katsoa onnistuuko kouluun meno vai ei..
Olen samaa mieltä. Sitä eskaria voi sitten käydä 2 vuotta, jos siltä tuntuu.
Tosin mä katson asiaa siltäkantilta, että täällä eskari on päiväkodissa, eli ei eskari poikkea päiväkodista juuri lainkaan, noin 4 päivää viikossa tehdään tunti tehtäviä.
 
Pistä sinne eskariin ihan normaaliaikaan, jos se on päiväkodissa järjestetty, niin ei se eroa normaalista hoitopäivästä juuri lainkaan, mitä nyt joinakin päivinä tehdään eskaritehtäviä. Siellä sitten katsotaan niitä kouluvalmiusjuttuja ja jos ei vaikuta koulukypsältä, niin sitten voi sitä kouluunmenon mahdollista lykkäämistä miettiä. Lapset kasvavat tuossa ajassa kummasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:03 hei kirjoitti:
eihäm se eskari mikään pakollinen ole. seurakunnan kerhossa myös eskariopetusta
ja hyvin ovat lapset pärjänneet
haluan kyllä tyttöni eskariin ennen kouluun menoa. Nyt on kerhossa. Mutta mietin vaan jos vuodella lykkäisin. Tai en tiedä tosiaan itsekään miten olisi viisainta tehdä....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:06 LisaMarie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:03 keppälerttu kirjoitti:
\
kannattaa ainakin sinne eskariin laittaa, ja sitten siellä katsoa onnistuuko kouluun meno vai ei..
Olen samaa mieltä. Sitä eskaria voi sitten käydä 2 vuotta, jos siltä tuntuu.
Tosin mä katson asiaa siltäkantilta, että täällä eskari on päiväkodissa, eli ei eskari poikkea päiväkodista juuri lainkaan, noin 4 päivää viikossa tehdään tunti tehtäviä.
Meillä eskari on myös päiväkodin yhteydessä mutta eskarilaiset ovat aivan oma ryhmänsä, heiltä edellytetään aivan toisella tavalla kuin muilta yms. Meno on kyllä oleellisesti erilaista kuin nuorempien ryhmissä.
 
HMM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:04 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:00 hyvänen aika kirjoitti:
4-vuotias laskee jo hyvin :eek: On mahdettu opettaa sitten urakalla
No älä nyt tuohon tartu, tarkoitin, että osaa jonkun verran laskea, meillä on semmonen kirja missä on leikkimielisiä laskuja (tyttö sai lahjaksi joltain) on itse tosi kiinnostunut, että ei ole opetutte urakalla :kieh: . Mutta siis, että tiedolliset valmiudet varmaan sinne kouluun olisi..Mutta muuten mietin
Eskariinhan mennään opettelemaan, ei sinne mennä valmiiksi tiedollisesti valmiina vai sellaisetko lapset ei pääse eskariin, jotka eivät tiedollisesti oe valmiita?l
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 14:07 vieras kirjoitti:
Pistä sinne eskariin ihan normaaliaikaan, jos se on päiväkodissa järjestetty, niin ei se eroa normaalista hoitopäivästä juuri lainkaan, mitä nyt joinakin päivinä tehdään eskaritehtäviä. Siellä sitten katsotaan niitä kouluvalmiusjuttuja ja jos ei vaikuta koulukypsältä, niin sitten voi sitä kouluunmenon mahdollista lykkäämistä miettiä. Lapset kasvavat tuossa ajassa kummasti.
näin varmaan teen sitten
 
Miuski harmailee
Älä nyt vielä tuommoista murehdi, kun eskariin menoonkin on vielä kokonainen vuosi aikaa! Jos tyttösi on noin reipas kuin kuvailit, niin pärjää ihan varmasti siellä oikein hyvin! Sosiaaliset taidot ovat tosiaan tärkein asia, mitä tuolla eskarissa harjoitellaan (ryhmässä toimimista, oman vuoron opettelua jne.). Siellä on kaiken ikäisiä lapsia eikä se ikä numerona kerro vielä juuri mitään.. Anna lapsen kerhoilla rauhassa vielä tämä vuosi ja kysy vaikka ensi keväänä kerhon ohjaajilta, mitä he ovat tytöstä mieltä.

Oma keväällä 5v täyttänyt tyttöni on kanssa hyvin pienikokoinen (15,2kg ja 102cm) ikäisekseen. Viihtyy päiväkodissa 4h päivässä (isosisko saman ajan eskarissa) eikä jää _mitenkään_ jalkoihin siellä..
 
Meillä päin tiedän ainakin muutaman joka mietti samaa asiaa. Ja normaalikäytäntö on kuulema se että eskariin mennään silloin kun pitää mutta tarvittaessa sitten voi eskaria käydä kaksi vuotta jos tuntuu tarpeelliselta. Näin siis meillä päin.

Itse oon syntynyt tosi loppuvuodesta ja mennyt kouluun 6 vuotiaana, on muuten hauskaa kun oppivelvollisuus kestää 16 vuotiaaksi mutta on vasta 15 kun peruskoulu loppuu :)
 

Yhteistyössä