Espanajssa asuvia /asuneita paikalla??

  • Viestiketjun aloittaja popero
  • Ensimmäinen viesti
popero
tai muuten vaan espanjassa asumisesta tietäviä!meidän perheellä ois kova kiinnostus lähteä kokelemaan asumista jossain päin espanjaan.kertokaas kaikki mitä tiedätte siellä asumisesta ja onko sinne vaikea muuttaa?saada asunto?työ?.oon lukenut että siellä on aika paljon suomalaista ja ruotsalaista toimintaa ja maassa asuvia.asutaan nyt tukholmassa ja lapset täällä käyneet koulua ja tarhoja eli olemme kaksikielisiä.mutta siis ihan käytännön tietoja jos jollain olis jakaa??
 
popero
espanja.org
Tuolla oon joskus käyny lueskelemassa juttuja espanjassa asuvista suomalaisista ;)
Iteki haaveilen joskus muuttavani ulkomaille...:p
mekin ollaan tätä hiljaa mielissämme mietitty jo monta vuotta,jotenkin sen jälkeen kun muutettiin jo kerran pois suomesta ei oo enää tuntunut niin vaikeelta lähtee uudestaa johonkin "tuntemattomaan"tosin nyt on lapset isompia ja kouluiässä,joten se vähän mietityttää että miten ne tulee pärjäämään,mutta toisaalta kukaan ei oo kuitenkaan murrosikäinen vielä,joten voisko vielä olla kuitenkin helpompi sopeutua?!!uskotaan näin..=)).jos vain sais töitä mielummin vielä omalta alalta edes jotenkin niin hyvä olis.mutta kiitos linkistä sulle!mix muuten ette muuta?tai muuttaneet koskaan?
 
"Chick"
Oon asunut vuoden verran. Costa Blancalla. Suurin suomalaisasutushan on Costa del Solilla (Fuengirolassa). Mä en asunut virallisesti maassa, joten ei omaa kokemusta tuosta virallisesta puolesta. Sen verran mitä ystävät joita siellä edelleen asuu on kertoneet, on byrokratian kanssa aikamoisia haasteita toisinaan. Ainakin ennen oli jopa pankkitilin ja puhelinliittymän avaaminen vaikeaa. Työtä siellä on vaikea saada tällä hetkellä. Tietysti jonnekin suomalaiseen lehtimyyntihommaan pääsee aina, mutta kunnollisia, oikeita töitä on vaikea saada koska lama on edelleen päällä. Työelämä on muutenkin aika kovaa, palkat huonoja ja töitä on paiskittava hirveesti...lakiahan noudatetaan vähän sinne päin ;)

Mutta silti...mä koen että Espanja on mun henkinen kotimaa ja onneksi ihan muutaman viikon päästä ollaan siellä lomalla taas. Ja toivottavasti mekin sitten joskus vielä asutaan enemmän ja vähemmän pysyvästi siellä :D
 
Vähän tarkempia kysymyksiä jos haluat esittää, niin kyllähän mä voin vastata. Mutta nyt on kouluhommat siäviisiin kesken, etten ala ihan hatusta kertomaan yksityiskohtaista päiväkirjaa siitä alkaen, kun tänne kesäkuun lopussa muutettiin.

Me asutaan kyllä Valenciassa, eikä tuolla suomalaisalueella, mutta samaa kai se on täälläkin :)
 
mekin ollaan tätä hiljaa mielissämme mietitty jo monta vuotta,jotenkin sen jälkeen kun muutettiin jo kerran pois suomesta ei oo enää tuntunut niin vaikeelta lähtee uudestaa johonkin "tuntemattomaan"tosin nyt on lapset isompia ja kouluiässä,joten se vähän mietityttää että miten ne tulee pärjäämään,mutta toisaalta kukaan ei oo kuitenkaan murrosikäinen vielä,joten voisko vielä olla kuitenkin helpompi sopeutua?!!uskotaan näin..=)).jos vain sais töitä mielummin vielä omalta alalta edes jotenkin niin hyvä olis.mutta kiitos linkistä sulle!mix muuten ette muuta?tai muuttaneet koskaan?
Just sen takia ku ei tiedä onko töitä. Ja mies nyt ei halua varmaankaan lähteä pois Suomesta. Vaan ei sitä tiedä mitä tässä tapahtuu ku firma missä mies on töissä niin on laajentunut myös etelä-Eurooppaan, ja keikkatöitä joutuu tekemään sinne. näillä näkymin muutamaksi vkoksi kerrallaan, vaan eihän sitä tiedä jos osoittautuu joskus mahdollisuus lähteä sinne kokonaan. Ainakin vuosi pari ois mukava olla jossain muualla ja kokeilla miltä se normiarki jossain välimerellä tuntuis ;)
 
no ruttikselta kyselisin hmm..kaikennäköstä,mutta alotetaan jostain..eli onko sulla lapsia ja minkä ikäisiä?siis jos on niin miten ovat sopeutuneet sinne,ja miten se kouluhomma menee siellä?ilmottaudutaanko sinne sit kun ollaan jo siellä vai jo täältä käsin?entä kuinka helppo sieltä on saada vukra kämppä?se on varmaan eka mikä pitäis fiksata..no niin kiitos jo etukäteen jos kerkeet vastailla
 

Yhteistyössä