esteiden tutkinnasta....

Te ketkä ootte menny naimisiin ristiäisten yhteydessä niin miten te ootte tehny sen esteiden tutkinnan kanssa...
Siis ootteko soittanu sinne aikasemmin vai ootteko jtnki sopinu papin kanssa siis et se on hoitanu sen...
vai miten sen kanssa tulee tehä...joo oon vähä pihalla täst hommasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
minusta se pitää tehä jonku verran aikasemmin ku ite vihkiminen on :/
mä muistan kans et jotain 2vkoa ennen piti tehdä?

ja me tehtiin niin et mentiin kirkkoherranvirastoon ja täytettiin paperit, oli meillä kai ihan aika siihen...
 
Ainakin paria viikkoa aikasemmin pitää ne esteiden tutkinnat tehdä. Mä kävin kirkkoherran virastossa hyvissä ajoin ennen häitä niitä asioita selvittelemässä. Meillä ei tosin ollut ristiäisten yhteydessä häät, mutta siellä joutuu asioimaan joka tapauksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
minusta se pitää tehä jonku verran aikasemmin ku ite vihkiminen on :/
mä muistan kans et jotain 2vkoa ennen piti tehdä?

ja me tehtiin niin et mentiin kirkkoherranvirastoon ja täytettiin paperit, oli meillä kai ihan aika siihen...
meki mentii mut ei olu aikaa varattuna,lompsittiin vaa sisää ku ohi käveltiin tai oikeastaan meillä auto oven edesä parkisa ja mä miehelle et käyännkö tuolla mutka :D
 
clotta
Ennen avioliittoon vihkimistä toimitetaan esteiden tutkinta, entiseltä nimeltään kuulutukset, jossa tarkistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ts. avioliitolle ei ole laillisia esteitä. Vihille aikovan parin tulee pyytää kirjallisesti esteiden tutkintaa, josta saa todistuksen aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkintapyynnöstä ja todistus on voimassa neljä kuukautta.
Avioliiton esteiden tutkintaa voi pyytää maistraatilta, evankelis-luterilaiselta tai ortodoksiseurakunnalta, johon vähintään toinen vihittävistä kuuluu. Esteiden tutkintapyynnön voi jättää nykyään myös sähköisessä muodossa.
Kuulutukset voidaan lukea kirkossa ja ilmoittaa myös paikallislehdessä, jos vihkipari niin haluaa.


 

Yhteistyössä