Etätyö - siunaus vai rasite?

Mä teen etätöitä aina silloin tällöin. En oo ollu kipeenä etän aikana. Lapset on sen verran isoja et toinen ei enää asu kotona ja toinen ki jos sairastaa ni makaa vaan omassa huoneessaan.
Ihan samalla lailla toimii ku toimistollaki vaan työmatkat jää pois
 
"Eee"
Olen sellaisessa asiantuntijatehtävässä, että mun töitä ei tee kukaan muu silloin, kun olen poissa lyhyemmän jakson. Äitiysvapaiden ajaksi osaan työtehtävistäni valittiin minulle sijainen, mutta en ole ollut ikinä viikkoa pidemmällä sairaslomalla, joten aina sairaslomieni jälkeen tilanne on se, että tekemättömät työt odottavat minua. Turhimmat jätetään sitten tekemättä ja keskitytään niihin, mitkä on pakko tehdä. Kun työn luonne on tämä, niin musta on vain mukavaa, että voin sairaanakin jaksaessani tehdä kotona edes jotain hommia. Se vähentää hommia sairasloman jälkeisiltä päiviltä.

Yleensä ottaen tykkään etätyömahdollisuudesta tosi paljon. Teen etänä aika paljon ja mulle sopii se, että olen päivän tai pari viikossa, joskus enemmänkin, kotona. Säästyy aikaa, kun ei tarvi meikata tms. ja pystyn tekemään kaikenlaisia kotihommiakin kätevästi kesken työpäivän...

Tunnen olevani oman elämäni rouva, vaikka kieltämättä tulee niitä työasioita sitten joskus mietittyä kotona muutenkin, mutta en pidä sitä pahana, koska tykkään työstäni.
 
"Jenis"
Sekä että, mun tapauksessa - jos on hyvä draivi, kotona saa hommia tehtyä paljon paremmin kuin toimistolla. Jos taas ei ole hyvä draivi, itsensä liikkeellä pakottaminen on vaikeaa :D Aikaa ja hermoja tämä säästää. Jos olen itse niin sairas että en kykene töihin, lapset menevät eskariin ja päikkyyn. Ja jos lapset ovat sairaana, jotain pieniä työjuttuja olen yleensä tehnyt siinä sivussa, vaikka virallisesti olisinkin pois töistä.

Etätyö vaatii tietynlaisen persoonan ja tietynlaiset työtehtävät, järkeviä kokonaisuuksia joita voi yksin handlata.
 
"vieras"
Onhan se etätyö röyhkeälle suoranainen siunaus. Pari kertaa kuussa käyt työpaikalla, joka luonnollisesti sijaitsee yli 100 kilmetrin päässä. Verotukseen toki pistät matkakustannukset 22 päivältä kukaudesta. Kivasti me muut veronmaksajat (kateellisena tietenkin) annamme sinulle joulukuun alussa palkanlisää veronpalautuksena reilut 2000 euroa.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";29050479]Onhan se etätyö röyhkeälle suoranainen siunaus. Pari kertaa kuussa käyt työpaikalla, joka luonnollisesti sijaitsee yli 100 kilmetrin päässä. Verotukseen toki pistät matkakustannukset 22 päivältä kukaudesta. Kivasti me muut veronmaksajat (kateellisena tietenkin) annamme sinulle joulukuun alussa palkanlisää veronpalautuksena reilut 2000 euroa.[/QUOTE]

Tää palsta on täynnä pelkkiä idiootteja nykyään :-O

Mun työpaikka on vartin kävelymatkan päässä kotoa, että eipä ole veromaksajilla syytä kateuteen, ei muista verottaja minua mitenkään tän homman osalta.
 
[QUOTE="vieras";29050479]Onhan se etätyö röyhkeälle suoranainen siunaus. Pari kertaa kuussa käyt työpaikalla, joka luonnollisesti sijaitsee yli 100 kilmetrin päässä. Verotukseen toki pistät matkakustannukset 22 päivältä kukaudesta. Kivasti me muut veronmaksajat (kateellisena tietenkin) annamme sinulle joulukuun alussa palkanlisää veronpalautuksena reilut 2000 euroa.[/QUOTE]

Heh :)
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";29050487]Tää palsta on täynnä pelkkiä idiootteja nykyään :-O

Mun työpaikka on vartin kävelymatkan päässä kotoa, että eipä ole veromaksajilla syytä kateuteen, ei muista verottaja minua mitenkään tän homman osalta.[/QUOTE]

Niin, Sinulla. Mutta tehdäänpä tilasto keskiarvoisesta työmatkasta, milloin etätyö alkaa houkuttaa. Veikkaan, että kilometrimäärä on lähellä 100 suuntaansa. Joten poistu sieltä omasta navasta, jooko.
 
[QUOTE="Jenis";29048799]Sekä että, mun tapauksessa - jos on hyvä draivi, kotona saa hommia tehtyä paljon paremmin kuin toimistolla. Jos taas ei ole hyvä draivi, itsensä liikkeellä pakottaminen on vaikeaa :D Aikaa ja hermoja tämä säästää. Jos olen itse niin sairas että en kykene töihin, lapset menevät eskariin ja päikkyyn. Ja jos lapset ovat sairaana, jotain pieniä työjuttuja olen yleensä tehnyt siinä sivussa, vaikka virallisesti olisinkin pois töistä.

Etätyö vaatii tietynlaisen persoonan ja tietynlaiset työtehtävät, järkeviä kokonaisuuksia joita voi yksin handlata.[/QUOTE]

Työtehtävät vaativat aika ajoin ajatustyötä, joka tosin voi katketa helposti jos esim.olen kotona lasten kanssa. Plussia on tähän mennessä enemmän kuin miinuksia, ainut joka mietityttää on se, tuleeko työt liian lähelle kotioloja sekä työn ja vapaa-ajan raja muuttuu epäselvemmäksi.
 
[QUOTE="vieras";29050496]Niin, Sinulla. Mutta tehdäänpä tilasto keskiarvoisesta työmatkasta, milloin etätyö alkaa houkuttaa. Veikkaan, että kilometrimäärä on lähellä 100 suuntaansa. Joten poistu sieltä omasta navasta, jooko.[/QUOTE]

No hyvänen aika! Jos työmatka on suuntaansa yli 100km, miltä ja kenen kantilta on huono asia että henkilö tekee etätyötä? Mitä ajat tässä takaa? Niitä matkakustannusvähennyksiäkö?

Ja vielä huomautuksena, itsellä työmatka on alle 15km.
 
"vieras"
No hyvänen aika! Jos työmatka on suuntaansa yli 100km, miltä ja kenen kantilta on huono asia että henkilö tekee etätyötä? Mitä ajat tässä takaa? Niitä matkakustannusvähennyksiäkö?

Ja vielä huomautuksena, itsellä työmatka on alle 15km.
Onhan etätyö suurta kusestusta. Toisaalta tuon matkakorvaushuijauksen takia, yli 2000 on kiva pikku bonus huijaamisesta. Toisaalta työnantajan huijauksen takia. Väitän, että tuntimäärät, joita etätyöntekijät ilmoittavat eivät täsmää työn määrään. Toki tapauskohtaista ja jopa työnantajalähtöistä.

Asiat toki voidaan korjata mm. työnantajan ilmoituksella verottajalle etätyöstä ja mikäli työnantaja haluaa itsensä huijaamisen kuriin, tarkemmalla seurannalla ja ajankäytön määrittelynä. Toki on niitä, joilla ammatinhallinta on niin heikkoa, että joutuvat ilmoittamaan pienempiä tuntimääriä, että työpaikka säilyisi.
 
[QUOTE="vieras";29050542]Onhan etätyö suurta kusestusta. Toisaalta tuon matkakorvaushuijauksen takia, yli 2000 on kiva pikku bonus huijaamisesta. Toisaalta työnantajan huijauksen takia. Väitän, että tuntimäärät, joita etätyöntekijät ilmoittavat eivät täsmää työn määrään. Toki tapauskohtaista ja jopa työnantajalähtöistä.

Asiat toki voidaan korjata mm. työnantajan ilmoituksella verottajalle etätyöstä ja mikäli työnantaja haluaa itsensä huijaamisen kuriin, tarkemmalla seurannalla ja ajankäytön määrittelynä. Toki on niitä, joilla ammatinhallinta on niin heikkoa, että joutuvat ilmoittamaan pienempiä tuntimääriä, että työpaikka säilyisi.[/QUOTE]

Kaikilla ei ole esim.työajanseurantaa. Tehdystä työstä ja aikatauluissa pysymisestä raportoidaan esimiehelle, etätyöhön jos mihin tarvitaan molemminpuoleinen luottamus. Toisaalta työnantaja voi taas vaatia että etätyötä tekevä hoitaa työnsä silloinkin kun esim.lapset sairastavat.
 
"vieras"
Kaikilla ei ole esim.työajanseurantaa. Tehdystä työstä ja aikatauluissa pysymisestä raportoidaan esimiehelle, etätyöhön jos mihin tarvitaan molemminpuoleinen luottamus. Toisaalta työnantaja voi taas vaatia että etätyötä tekevä hoitaa työnsä silloinkin kun esim.lapset sairastavat.
Toki.

Mutta pelin pitää kuitenkin olla rehellistä. Jälleen takerrun esimerkkinä tuohon matkakorvaushuijaukseen. Valtion tulisi tehdä sille jotain, koska sitä todella tapahtuu ja paljon.
 
säpäle harmaana
Itsehän en etätyöstä juuri mitään tiedä, mutta en oikein tajua tuota työnantajan kusetusta. Siis miten siinä muka työnantajaa kusetetaan yhtään sen kummemmin kuin ei-etätyössäkään. Kai työmäärä ja tehtävät ovat yhtä lailla arvioitavissa molemmissa tapauksissa.
 
Itselle se on ollut suurta plussaa. Jos lapset on sairaana, teen sen verran töitä kuin pystyn, tai jos on jotain tosi kriittistä niin mies on kotona lasten kanssa. Jos itse olen oikeasti sairas, pidän sairaslomaa. Ja saatan soitella parit puhelut tmv. mitä nyt saa näppärästi samalla hoidettua, ellei ole ihan puolikuollut..

Mä teen monta kertaa viikossa osan päivää etänä tai välillä kokonaisia päiviä. Tykkään todella paljon, varsinkin kun pystyn tekemään periaatteessa mihin aikaan tahansa ison osan jutuista. Kuten nyt tuossa pari tuntia sitten muutama homma mitä ajattelin hoitaa pois alta :p

Alussa oli vaikeampaa pitää rajaa siinä, ettei "tuo töitä kotiin" kun ne kuitenkin ovat tavallaan aina siellä kotona. Senkin on oppinut tässä ajan kuluessa ihan hyvin. Puhelin pois päältä vaan ja jos tulee duunijutut mieleen, ei jää niihin kiinni. Sillee kevyesti :)
 

Yhteistyössä