Eteisistukka?

Kyselinkin jo tuolta toiselta puolelta ett onks kanssa sisaria istukan onkelmien suhteen? Viikkoja on nyt kasassa 28+2 ja perjantaina seurantaultrassa varmistui istukka joka möllöttää täydellisesti alhaalla. Todettiin ekan kerran jo rakenneultrassa. Mites muut?
 
Rakenneultrassa todettiin eteisistukka ja automaattisesti synnytystapa-arvion tekevät rv 36 paikkeilla ja päättävät tarvittaessa sektiopäivän. Itselläni joka tapauksessa sektio, mutta muutenkin olisi, kun istukka tulee kohdunsuun eteen hieman.
 
Mulla alko viikolla 15+2 vuotelee verta ja supistelemaan,ei muuta kun sairaalaan kauheassa pelossa et mitä tää on....ultrasivat ja todettiin et istukka on kohdunsuunpäällä ja tod.näk tämä syy vuoteluun.Muutama päivä sairaalassa vuodelevossa ja sit kotiin jatkamaan huilailua..tästä aikaa nyt pari viikkoa ja tilanne onneksi rauhallinen.Sairaslomaa rakenneultraan asti,jolloin katotaan jospa istukka ois siirtynyt..niin toivon sitä!:heart: Miten teillä muilla,onko eteisistukasta ollut harmia raskaudenaikana?
 
Kolme raskautta takana ja tuorein vauva tänään 6 viikkoa. Laskettu aika oli kuitenkin vasta 4.9.11.


Ensimmäinen synnytys oli normaali alatiesynnytys ilman mitään komplikaatioita.

Toinen oli kiireellinen sektio 8 cm avautumisvaiheen jälkeen tarjontavirheen vuoksi. Synnytys pysähtyi vauvan asennon vuoksi, eikä päässyt laskeutumaan synnytyskanavaan. Tästä sektiosta jäi ikävät kokemukset. Sain suolilaman, joka oli äärimmäisen kivulias kokemus. Kova kuume, todella kovat kivut mahassa, crp yli 200. Rektaaliputki peräsuolessa, nenä-mahaletku, molemmissa käsissä tippaletkut ja virtsakatetri. Siinä samalla yritin vauvaa imettää hoitajien tuodessa syömään. Hoitaa en pystynyt vauvaa itse.

Kolmannessa raskaudessa mulla oli valitettavasti etinen istukka (istukka oli osin tarttunut kiinni kiinnikkeiseen kohtuun (johtuen edellisestä sektiosta ja sen arvista) ja jäi siis täysin etiseksi kohdunsuun päälle. Jouduin rv 23+1 ensimmäisen kerran sairaalaan ambulanssilla ja vauva syntyi kiireellisellä sektiolla rv 35+0. Olin 3kk vuodelevossa ja sairaalareissuja kertyi 7 kpl päivystyksellisesti verenvuodon takia. Viimeisellä kerralla olin onneksi "valmiina" sairaalassa, kun isot hematoomat ja kova verenvuoto alkoi. Olisin varmaankin kuollut kotiin. Verenvuodon alusta vauvan syntymään ei mennyt kauaa, mutta hemoglobiini laski 125 -> 68 parissakymmenessä minuutissa ja sainkin lopuksi pari pussia lisäverta.

Vauva joutui teholle ennenaikaisuuden takia. Pieniä hengitysvaikeuksia, oli nasaalissa vuorokauden. Ensimmäiset päivät nenä-mahaletkulla maitoa ja nyt opetellaan kotona syömistä.
 
Edellisellä kirjoittajallapa on ollut hurja kokemus :O Minulla on ollut muistaakseni ainakin kahdessa raskaudessa istukka kohdunsuun päällä rakenneultrassa, ja kuitenkin aina olen päässyt synnyttämään alakautta, eli istukka on noussu ylemmäs raskauden edetessä. Ei siis välttämättä tarkoita suoraan mitään hurjia juttuja.
 
Mulla oli rakenneultrassa ja viime viikolla uudestaan ultrattaessa kokonaan istukka kohdunsuun eessä eli sektioon mennään. Seuraava ultra on taas ens viikolla. Painoarvio oli 1,2 kiloo eli hyvin vastaa viikkoja jotka huomenna vaihtuu 29+0. Nyt oon pitäny yskää ja ahistusta niin olo aika voimaton,mut onneks poju liikkuu paljon :)
 

Yhteistyössä